Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:37

Ik sorteer eigenlijk alleen op licht en donker. Maar ik doe geen mooie lichte trui bij een lichte handdoekenwas want de handdoeken gaan op katoen 60 graden en mijn trui op fijne was 30. Dus dan sorteer ik ook. Zelfde met donkere truien, broeken en handdoeken. Handdoeken en beddengoed gaat op 60 graden en dus eigenlijk altijd apart. Al mogen onderbroeken en sokken daar dan weer wel bij.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:52

Tink89 schreef:
Je zult maar tijd te veel hebben, alles op kleur en thema… hier gaat de was allemaal bij elkaar qua kleur, alleen nieuwe items gaan een of twee keer apart. En handdoeken met beddengoed apart van de kleding, maar das omdat ik mijn handdoeken en beddengoed heter was. In de droger alleen handdoeken, beddengoed en dingen als joggingbroeken. De rest gaat volledig random aan de lijn en de sokken gaan allemaal los in een grote lade (wel ieder op z’n eigen kamer). Ik draag toch zelden twee dezelfde sokken.

En wat de thee en koffie betreft: die mogen hier echt niet in dezelfde beker of thermos. Dan heeft je thee per definitie een koffiesmaakje. Gadver.

Heeft niks met tijd te maken. De wasmachine doet het werk. Genoeg ruimte/plek om alles al op voorhand te kunnen sorteren en je gooit er zo een was in. En draaien maar. Vind het veel waardevoller als kleding en de kwaliteit niet achteruit gaat.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:05

Ik heb drie soorten was: de hete was (40-60 graden, beddengoed, handdoeken, ondergoed), donkere kleding (30-40 graden, bovenkleding, sokken, broeken) en lichte kleding (hetzelfde als de donkere, maar dan dus licht :+ ). Die laatste doe ik bijna nooit, want daar heb ik niet veel van, maar ik wil een lichte trui liever niet met allemaal zwarte kleding wassen. Het wasrek is direct naast de machine, dus ik hang het rechtstreeks uit de machine op, op volgorde van wat ik als eerste te pakken krijg. Ik heb overigens geen wasmand :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:27

Per thema en op kleur is voor ophangen. Je kunt toch niet ineens roze sokken tussen de blauwe ophangen. Nee, dat kan niet.

Wassen is hier:
hete was (theedoeken, beddengoed enz)
40 graden was kleur
fijnwas (kleur)
zwart/donker
wit (handdoeken)

En een paar keer per jaar een wolwas.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:42

Ben alleen ik nu benieuwd naar bokt en hun was gewoontes en vooral of mensen sokken altijd ophangen met een wasknijper?

Sure_lee

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:42

Sokken gaan hier in de droger.
We zijn een poos op reis geweest en dan heb je niet op alle plekken een droger.
Zolang het niet waaide bij het ophangen dan hang ik sokken op zonder knijper.
Op Bonaire was dat bijvoorbeeld geen optie want daar waait het altijd.
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om sokken gesorteerd op te hangen haha.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:34

Ik hang de sokken als paar op, aan de speciale sokkenclipdingen aan het wasrek :D
(Dan weet ik ook meteen of ik ergens nog een sok moet zoeken :+ (en ja, ze moeten ook per paar de machine in :D )

Maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe jullie vouwen, als we toch aan het sidetracken zijn :P
Proppen, rollen, vouwen? Ik vouw nu alles in pakketjes .. m’n vriend vind t … ‘bijzonder’ (‘als jij t fijn vind…’ :') ) maar t ligt zo handig in de kast :j :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:04

hier gaat alles behalve (spijker)broeken in de droger, ik was ook alles bij elkaar, ga n iet aparte wassen draaien voor kleur of dingen.

Ik vouw volgens mijn eigen methode, afgeleid van Marie Kondo, erg overzichtelijk en compact.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:17

Cer schreef:
(en ja, ze moeten ook per paar de machine in :D )

:oo

Zijn er dan mensen die hun sokken partnerloos in de machine stoppen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:01

Koper schreef:
Cer schreef:

Jaaaa hier!
Als ik mijn sokken in de wasmand gooi en er blijkt er ééntje kapot te zijn (bv bij de hak), dan gaat die in de prullenbak. Dan gaat die andere alleen de was in :')

Ze worden wel allemaal per setje gesorteerd en opgehangen.
De eenzame sokjes gaan op een aparte plek aan de waslijn en komen dan in een apart bakje in de kast.
Als er weer eenzaam sokje bij komt, kijk ik in het bakje of er weer een setje gemaakt kan worden.
Serieuze taak zoals je leest _O-

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:04

Ik heb van die sneakersokjes van de Action, enige wat ik aan sokken draag.. Soms zit er een gat in, die gaat dan weg.. Dus die gaan ook wel met een oneven aantal de was in. Ik heb daar trouwens ook gewoon een bakje voor waar ze in gaan, dus wordt ook niet opgevouwen ofzo.
De sokken van mijn vriend stop ik wel in elkaar..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:22

Onze afwasmachine draait afhankelijk van wat we eten en wie er thuis zijn tussen de twee keer per dag en eens in de twee dagen. Gezin van 5.

Koper schreef:
Cer schreef:

No! Dat in niet. Sokken doe je uit en dan maak je er weer een setje van voordat ze in de wasmand gaan. Zo raak je ze nooit kwijt. En dan voordat ze in de machine gaan weer uit elkaar zodat ze wel los gewassen worden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:23

Hier ook een "weessokkenmandje" in de kast :')
Op de een of andere magische manier komen sokken vaak eenzaam uit de droger. Deze gaan dan in het mandje en met iedere vouwbeurt check ik het mandje of er weer een setje gemaakt kan worden :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:34

Ik heb meestal twee verschillende sokken aan, dus zelden twee dezelfde sokken in de was. Veel gezelliger dan saai twee dezelfde.

CairnTerrier schreef:
Heeft niks met tijd te maken. De wasmachine doet het werk. Genoeg ruimte/plek om alles al op voorhand te kunnen sorteren en je gooit er zo een was in. En draaien maar. Vind het veel waardevoller als kleding en de kwaliteit niet achteruit gaat.

Dan moet je nog steeds sorteren, dat kost meer tijd dan 'een wasmand voor handdoeken op de badkamer, een wasmand voor de rest en dat gewoon zo in de machine mikken'.

En over ophangen: ik hang niks met knijpers op, daarvan krijg je afdrukken. Als het heel hard waait, droogt de was gewoon binnen ipv buiten of zet ik het rekje uit de wind. Maar wij wonen dan ook niet aan zee ofzo, dus dat komt zelden voor.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:44

God ja, mijn schoonmoeder maakte altijd schoon bij mijn vriend en deed ook de was.. Alles ging met wasknijpers, zelfs zijn boxers met 2 knijpers en dat wasrek stond gewoon in de woonkamer :')

Ik hang alleen buiten alles met knijpers op, daar hangt het aan zo'n droogmolen en anders waait en verschuift alles op dat ding.. T-shirts altijd met knijpers anders krijg je zo'n lijn midden over je shirt. Broeken ook, zodat ze beter drogen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:56

Ik ben dol op was sorteren <3 wit, lichtbont en donker. Beddengoed en handdoeken apart in een hete was. Maar ons washok maakt het sorteren ook wel extra leuk vind ik zelf :D

Wij hangen meestal alles binnen op, behalve handdoeken en beddengoed, dat gaat in de droger.

Afbeelding
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:15

Bij mij staat het wasrek ook in de woonkamer.. zou niet weten waar het anders moet staan :')
Als ik het handig neerzet staat het in de zon, droogt het extra snel :D

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:20

Haha, geweldig hoe dit topic van de vaatwasser naar de wasmachine is overgestapt :D

Bij mij gaan alle handdoeken en het beddengoed in de droger, de rest wordt opgehangen:
bovenkleding op een kledinghanger, broeken en onderbroeken aan knijpers, onderhemden en sokken hang ik over de "draden" van het wasrek. Dat wasrek staat altijd binnen.

3 soorten wassen: beddegoed/handdoeken 60 gr., donkere kleding 30 gr. en lichte kleding 30 gr. Een enkele keer een aparte wolwas.

En op het wasrek wordt hier niets gesorteerd, hoewel ik wel vaste plekken heb voor de verschillende soorten was op de droogtoren :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:23

Hier een wasrek in de badkamer. Geen zon, dus de was verbleekt ook niet. Wel vloerverwarming. Alles is gauw droog, ook handdoeken en spijkerbroeken zijn droog na een uurtje of 12. Daarom doe ik de was 's ochtends, dan kan het rek ingeklapt wanneer ik onder de douche ga.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:37

ik heb gelukkig een aparte kamer in mijn appartement waar het wasrek kan staan, lekker uit het zicht. 1 van de redenen dat ik graag een extra slaapkamer wilde toen ik ging verhuizen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:48

friezenfan2 schreef:
Ben alleen ik nu benieuwd naar bokt en hun was gewoontes en vooral of mensen sokken altijd ophangen met een wasknijper?

Lange sokken (man heeft maat 44 :') ) hang ik over het rek, korte sokken met een knijper. Enkelsokjes... voet sokken eigenlijk... die hele korte

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:14

Chickyy schreef:
Ik heb van die sneakersokjes van de Action, enige wat ik aan sokken draag.. Soms zit er een gat in, die gaat dan weg.. Dus die gaan ook wel met een oneven aantal de was in. Ik heb daar trouwens ook gewoon een bakje voor waar ze in gaan, dus wordt ook niet opgevouwen ofzo.
De sokken van mijn vriend stop ik wel in elkaar..

Ik doe deze sokjes trouwens in een wasnetje in de machine en zo gaan ze ook in de droger of aan de waslijn :+ Ga dus niet sokje voor sokje ophangen :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:19

Alle sokken gaan hier met een knijper, behalve als ik heel veel kleinspul heb wat ook een knijper behoeft waardoor de knijpers op zijn, dan gaan de laatste sokken over de lijn.

Badkamer is groot zat en het wasrek staat er altijd. Alleen voor douchen is het wel handiger als de vleugels ingeklapt kunnen. Maar de onderkant, die A-vorm zeg maar, die staat er altijd. Wanneer er geen was aan hangt doet hij dienst als bewaarplek voor broeken die gedragen zijn maar nog niet in de was hoeven.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:33

Ik heb zo'n rek dat je over de deur hangt, in mijn geval de deur tussen badkamer en slaapkamer. Mooi uit het zicht en het neemt geen ruimte in op de vloer. Bovenkleding gaat aan een haakje aan de stang van het douchegordijn. Beddengoed gaat daar ook overheen, want dat past niet aan het wasrek.

Er gaan bij mij weleens oneven aantallen sokken in de was. Mijn sokken zijn bijna allemaal hetzelfde, daardoor draag ik soms per ongeluk een sok twee keer. Dan heb ik er daarna dus ook 3 in de was.

De was vouwen doe ik bijna nooit :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:51

Die rekjes voor over de deur heb ik ook. Alleen momenteel geen deuren waar ze handig aan kunnen. Mijn badkamer heeft bij voorbeeld een schuifdeur. Maar die zijn wel ideaal ja, aan 2 van die rekjes past een hele was. Beddengoed kun je daar ook gewoon op drogen. En dingen als T-shirts inderdaad aan een hanger aan die rekjes. Echt top zijn die. Dus ik bewaar ze, voor als ik ooit weer handige deuren heb.

Was vouwen, ja tuurlijk doe ik dat. De handdoeken gaan gevouwen in de kast. Broeken gaan gevouwen in de andere kast. Ondergoed gaat gevouwen in hun laadjes. En wat gestreken wordt gaat gestreken en gevouwen in de kast, of op een hangertje als het een blouse, rok of jurk is.
Gevouwen neemt het minder plek in, en je kunt het makkelijker vinden en pakken. Ik zou niet weten hoe je je handdoeken of hoeslakens zou moeten opbergen ook zonder ze op te vouwen?