Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:25

Oeh lekker die bapao broodjes!

Filet American mee koken echt nog nooit van gehoord idd, weer wat geleerd. Ik eet het graag met een cracker, uitje en wat peper. Of op een vers gebakken broodje.

Hier vandaag pasta saus uit de vriezer gemaakt. Ik begin zo langzamerhand weer door de voorraad heen te gaan van bepaalde maaltijd/saus dingen- deze week dan sowieso eten uit voorraad so far en dat gaat ons prima af. Vanaf morgrn wel weer met deels wat nieuwe voorraad koken via de boodschappen die morgen komen.

Afbeelding

Was met m’n beste vriendin vandaag bij de IKEA voor haar, dus dacht als ik er toch ben…
Afbeelding

Heb nog wat meegenomen van de zakjes waar ik het meeste van gebruikt heb recent zodat ik dat weer goed aangevuld heb nu en voorlopig niet terug hoef naar IKEA.

Ben al wel weer met een lijstje begonnen wat ik binnenkort weer wil gaan ‘preppen’ om voorraad aan te vullen. Bepaalde dingen wil ik toch graag wel zo kunnen gebruiken want dat helpt me enorm op dagen zoals vandaag wanneer ik echt helemaal door m’n energie reserves ben en niet meer echt goed kan koken.

Prairy

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 21:48

Ik heb gefaald vandaag. En morgen ook :+

We zijn (ok, wel met 50% korting op het eten) bij een Indiaas restaurant uit eten geweest vandaag. Heerlijk gegeten.

Morgen lekker een dag naar de sauna. En dan eten we in de avond ook niet thuis. Maar we gaan wel pas na de lunch.

Goede nieuws is wel, we zijn nog steeds niet naar de friettent geweest. Dat is wel een win deze maand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:05

Prairy schreef:
Ik heb gefaald vandaag. En morgen ook :+

We zijn (ok, wel met 50% korting op het eten) bij een Indiaas restaurant uit eten geweest vandaag. Heerlijk gegeten.

Morgen lekker een dag naar de sauna. En dan eten we in de avond ook niet thuis. Maar we gaan wel pas na de lunch.

Goede nieuws is wel, we zijn nog steeds niet naar de friettent geweest. Dat is wel een win deze maand.

Elke smoes is goed genoeg om indiaas te gaan eten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:20

Goed bezig, cursebreaker! En dat klinkt heerlijk, Prairy!

Ik heb ook weer lekker uit voorraad gegeten; toevallig ook spaghetti met pastasaus.. en gisteren tortilla pizza’s.

Maar vanaf vandaag zitten we weer een weekend op de boot, dus dat betekent meestal dat we wel wat boodschappen moeten doen.
Zaterdag naar een bruiloft, dan eet ik daar mee, dus dat scheelt weer :Y)

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:21

Heerlijke dingen zie ik weer voorbij komen! Je wordt ook vooral inventief met alles wat je nog hebt. Soms maak ik dingen waarvan ik achteraf denk, goh dit was best heel lekker dat kan ik wel vaker maken.

Ik zit erover te denken om een pressure canner aan te schaffen. Dat zou veel ruimte in de vriezer kosten en ik vind bijvoorbeeld stoofperen niet zo lekker uit de vriezer. Die worden bij mij erg waterig. Nu zie ik dat dit erg uiteenloopt qua prijzen. Wat is een goede pressure canner die niet al te duur is. Ik zie eentje van 180 euro die als goed staat beschreven. Maar zie ze ook van 400. Tussen de 100-150 euro zou mij het beste passen maar ik weet niet of dat haalbaar is. Zijn hier mensen met ervaring?

Ik heb nog 3 grote appels staan die ik eigenlijk nu echt wel moet gaan verwerken.

Afgelopen week hebben wij volledig geleefd op wat we nog hadden. Ik moest veel werken dus weinig tijd om naar de supermarkt te gaan. Gisteren boodschappen gedaan voor 58 euro (helaas gehakt vergeten en de aardappelen dus die haal ik vandaag nog) en dan zijn we tot volgend weekend sowieso voorzien (en ik hoop stiekem nog langer).

Ik merk dat ik erg competitief word met mezelf hiervoor. Maak er een sport van wat ik eigenlijk best leuk vind. Hoe kan ik nog steeds erg lekkere dingen op tafel zetten zonder daar veel voor uit te geven. Ook qua koeken etc. Die maak ik zelf ipv dat ik ze koop en daar probeer ik ook wisselend in te zijn.

Edit: bedenk me net dat ik binnenkort ook weer nieuwe zeep moet maken. Die begint op te raken. Ik maak zelf vanaf 0 de zeep. Superleuk proces en zoveel fijner voor je huid

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:46

Bij de overweging van het aanschaffen van een pressure canner is het denk ik wel van belang om je er van bewust te zijn dat als je echt veilig dingen wilt pressure cannen die bij "gewoon wecken" afgeraden worden, dat je dan gebruik moet maken van alleen de officieel in de USA geteste en goedgekeurde recepten.

Omdat je anders alsnog kans hebt op botulisme.

Die kans zal ongetwijfeld klein zijn maar persoonlijk vind ik het de kans niet waard, voor een potje eten waar je niet extreem afhankelijk van bent en waar genoeg andere alternatieven voor zijn.

Stoofpeertjes daarvan weet ik eigenlijk niet hoe je die het beste zelf thuis houdbaar kan maken :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:54

Leuk Buffelduke! Tof ook dat je zelf zeep maakt, doe je dat alleen voor zeep-zeep of bijvoorbeeld ook shampoo?

Hier ook nog lekker bezig. Gisteravond een appel-bramen crumble gehad. Appels werden slechter, ik had nog 1 bak bramen in de vriezer en nog een restje slagroom (in spuitbus, niet vers). Dus eens een goede crumble gemaakt, dat wilde ik altijd nog eens doen. En hij is super lekker! Grote portie door de hoeveelheid fruit, dus wij hebben voor 4 dagen een hemels toetje :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:09

Helemaal de foto vergeten!
Hierbij dan alsnog :D
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:19

Dat ziet er heerlijk uit. Ik snap dat je daar blij van wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:05

Buffelduke schreef:
bedenk me net dat ik binnenkort ook weer nieuwe zeep moet maken. Die begint op te raken. Ik maak zelf vanaf 0 de zeep. Superleuk proces en zoveel fijner voor je huid

Leuk! Receptje? :D

Ik heb vandaag veel avocados gekocht want 50% korting.
Iemand ervaring met het invriezen hiervan voor guacamole?
Ik vind ze altijd zo duur (700 gram €3,50) maar eet het graag bij de wraps dus ik dacht ik probeer het eens anders.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:08

Oh avocado’s zijn idd ideaal om in te vriezen ja. Ik zou er gewoon blokjes van snijden. Die zijn vrij snel zacht genoeg om tot guacamole te verwerken erna.

Ik zit mobiel dus een uitgebreidere bij lees post is even lastig maar zal ik dit weekend even proberen nog :)

Ik nam zelf vandaag nog 2 bakjes bio kipdij filet reepjes mee van jumbo. Waren weer 50% afgeprijsd dus dat loont zich wel vind ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:24

pmarena schreef:
Bij de overweging van het aanschaffen van een pressure canner is het denk ik wel van belang om je er van bewust te zijn dat als je echt veilig dingen wilt pressure cannen die bij "gewoon wecken" afgeraden worden, dat je dan gebruik moet maken van alleen de officieel in de USA geteste en goedgekeurde recepten.

Omdat je anders alsnog kans hebt op botulisme.

Die kans zal ongetwijfeld klein zijn maar persoonlijk vind ik het de kans niet waard, voor een potje eten waar je niet extreem afhankelijk van bent en waar genoeg andere alternatieven voor zijn.

Stoofpeertjes daarvan weet ik eigenlijk niet hoe je die het beste zelf thuis houdbaar kan maken :)

Stoofperen kun je gewoon wecken.
Er staan hier nog een paar potten in de kelder die minimaal 10 jaar oud zijn; nog uit het ouderlijk huis….

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:10

Ik ben zo blij dat ik hier aan begonnen ben. ik was maar aan het oppotten, zonder het echt op te maken. Deze week kritisch de voorraad door gelopen, nog wat spullen die wij toch niet eten naar het buurtkastje gebracht.
En mijn vriezer.. die zat zo ramvol. en moest eigenlijk ontdooid.. deze week had ik eindelijk genoeg opgemaakt, het kon over in de andere vriezer, en heb mijn vriezer lekker kunnen ontdooien.

Ik merk het ook echt wel in mijn boodschappenbudget, deze maand een stuk minder kwijt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 13:48

Buffelduke, in de OP heb ik een link gezet naar het pressure canning topic :)

Mijn Canmate is te koop, ik heb een Presto gekocht samen met een stapel potten, en gebruik vooral mijn 2 instant pots met canning functie. En 4 is wel een beetje overdreven :')

Ik ben overigens wat losser als pmarena, wat ze in Amerika meer een een rebel canner noemen. Ik hou de basis regels aan maar niet exact de recepten. Ik warm mijn eten toch altijd nog op.

Ik weck ook.

Ik heb vandaag lemon curd gemaakt, smaakt goed! Eieren van april, boter uit de vriezer en citroenen die ik moet verwerken want ik had 10 kilo gehaald...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:40

Hoe bewaar je die citroenen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 15:47

opisop_shop schreef:
Hoe bewaar je die citroenen?

Ik heb een deel geweckt (rebel canning) en ene deel gaat de vriezer in van de lemon curd.

De rest van de citroenen staan nog buiten onder de overkapping in afwachting van verdere verwerking.

Ik ga denk ik nog limonade maken, in plakken doen en sukade maken staat ook op mijn lijstje.

Verder de schil en het wit, deels nog bij elkaar en deels los, vriesdrogen als ik in februari eindelijk mijn vriesdroger geleverd krijg :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:53

Even voor de meelezers hoor Y;(

Dat "ik warm mijn eten toch op" daar heb je niet zo heel veel aan als je een pot opentrekt waar botulisme in zit. Want zodra je zo'n pot openmaakt kan je het spul al inademen. Er wordt wel heel leuk gezegd dat als je iets met botulisme 5-10 minuten kookt, dat het dan onschadelijk gemaakt is. Maar daar heb je niet zoveel aan als je het voor die tijd al inademt :x

Het stikt van de mensen die de regels niet zo nauw nemen en ik heb er wel van geleerd dat ik andermans brouwsels echt niet zou vertrouwen :=

Voor echt veilige info over pressure cannen kan je het beste hier informatie vinden:
https://www.facebook.com/groups/665141064278479

Daar worden ook allerlei veilig geteste bronnen genoemd en staat in de bestanden super veel veilig geteste recepten :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 20:03

Laten we die discussie niet hier voeren :) en agree to disagree.

Ik heb in ieder geval besloten om in februari ook zoveel mogelijk uit de pantry te gaan eten, de vriezers zitten nog steeds propvol, en de friettent vandaag was het geld (en tijd en energie) eigenlijk niet waard...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:14

Het gaat mij niet om de discussie maar wel even om mensen te waarschuwen dat ze zich er wel even goed in verdiepen zodat ze bewust kunnen kiezen of ze wel of geen zekerheid willen qua veiligheid :j

Hier de vriezer aan het leeg eten omdat er van de week weer een koetje weggebracht werd van de biologisch-dynamische boerderij een dorp verderop, dus er komt dan weer een flink vleespakket aan.

Het luxe vlees gaat dan in de vrieskisten van moeder en schoonmoeder, dat eten we toch altijd als zij hier 1 dag in het weekend zijn :)

Het gehakt gebruiken we gewoon, en alle suddervlezen ga ik in de pressure canner doen zodat we dat gewoon buiten de koelkast kunnen bewaren en zó ergens doorheen kunnen prakken doordeweeks +:)+ En chili con carne ga ik dan ook maken voor op de plank. Ideaal *\o/*

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:18

Ik denk dat ik toch voor de weck variant ga. In ieder geval een mooie manier om te starten :)

Ik maak vaak tomatensoep etc maar veel te veel dus zou ik het veel handiger vinden om dat in potten te doen dan allemaal in zakjes in de vriezer. Dan hou ik de vriezer mooi leeg voor andere dingen zoals brood en vlees.

Vrijdag had ik lasagne gemaakt. Schijnbaar had ik 3 pakken bladen in huis. Ik maak ze liever zelf, de bladen, maar ik wil nu eerst deze opmaken. Ruimt dat ook weer lekker op. Veel lasagne gemaakt dus ik heb wat in ovenschalen met deksel (die handige van de IKEA) gedaan. Zo kan je als het nodig is een keer een uit de vriezer pakken en de schaal zo in de oven doen. Heb je alsnog verse lasagne aangezien dat dan pas de eerste keer is dat het gebakken wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:30

Oh zou dat werken ja...?

Ik maak hier af en toe lasagna voor mijn man, en vries het vervolgens in.
Waarna hij het dan (na een dag ontdooien) opwarmt en eet. Beter dan die supermarkt drek dan in ieder geval :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:42

Prairy schreef:
Laten we die discussie niet hier voeren :) en agree to disagree.

Ik heb in ieder geval besloten om in februari ook zoveel mogelijk uit de pantry te gaan eten, de vriezers zitten nog steeds propvol, en de friettent vandaag was het geld (en tijd en energie) eigenlijk niet waard...

Dan moet je toch een betere tent zoeken.
Wij eten niet zo vaak frieten maar als we het doen, is het lekkere friet van een goede toko.

Buffelduke schreef:
Ik denk dat ik toch voor de weck variant ga. In ieder geval een mooie manier om te starten :)

Ik maak vaak tomatensoep etc maar veel te veel dus zou ik het veel handiger vinden om dat in potten te doen dan allemaal in zakjes in de vriezer. Dan hou ik de vriezer mooi leeg voor andere dingen zoals brood en vlees.

Vrijdag had ik lasagne gemaakt. Schijnbaar had ik 3 pakken bladen in huis. Ik maak ze liever zelf, de bladen, maar ik wil nu eerst deze opmaken. Ruimt dat ook weer lekker op. Veel lasagne gemaakt dus ik heb wat in ovenschalen met deksel (die handige van de IKEA) gedaan. Zo kan je als het nodig is een keer een uit de vriezer pakken en de schaal zo in de oven doen. Heb je alsnog verse lasagne aangezien dat dan pas de eerste keer is dat het gebakken wordt.

Ik begrijp dat je dan de lasagne opbouwt en in de vriezer doet? Hhmmm, ik ben dan erg benieuwd naar het resultaat.

Wecken is een prima alternatief voor de vriezer, maar ook potten nemen ruimte in en die ruimte moet je dan wel hebben.
Mijn ouders deden het altijd met groente en fruit uit de tuin, 500m² netto moestuin, maar onze kelder van 3x4mtr stond dan aan het einde van het seizoen ramvol. Daar konden we moeiteloos de hele winter van eten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 20:54

'Rauwe' lasagne in de vriezer doen en dan (ontdooit) in de oven gaat perfect :)

Potten nemen inderdaad (veel) ruimte in. Maar geen stroom en geen risico bij stroomuitval. Het hoeft ook niet eerst te ontdooien voor gebruik.

Ik vind het echt super fijn al dat eten in potten.

Ruimte moet je hebben, maar met wat creatief denken kun je ook ver komen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:01

Ja ik vind het ook echt 100.000 keer fijner om een pot open te trekken en meteen te kunnen gebruiken, dan dat getrut met iets moeten ontdooien uit de vriezer. En vindt het ook echt heel handig dat je dan dingen als Chili con Carne, meals-in-a-jar, gehaktballetjes, draadjesvlees enzo klaar hebt staan om meteen ergens doorheen te roeren. Ik voel me echt rijk met zulke potten in de kast.

Wetend dat diverse problemen ons hiermee niet zo snel raken.

Aardappeltjes in pot vind ik ook echt heel handig. In principe hoef je dan alleen maar wat groente te hebben. Trekt een pot aardappeltjes open. Trekt een pot draadjesvlees open. Hele zaakje opwarmen en je hebt lekker snel een stamppotje op tafel *\o/*

Of een pot (in de pot natuurlijk al voorgekookte) aardappeltjes open trekken en vervolgens bakken, ook erg lekker :9

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:49

Is inderdaad ‘rauwe’ lasagne en werkt perfect! Kan zelfs bevroren in de oven maar dan moet je even aluminium folie over de bovenkant heen doen. Dan verbrand hij niet. Op het laatst folie eraf en dan kan die bovenkant nog mooi mee garen en wat knapperig worden. Ik doe het al jaren zo! Ik had nooit een magnetron en dan is dit de lekkerste optie. Overigens gebruik ik nu ook geen magnetron. Ben een beetje anti magnetron.

Aan ruimte hier geen gebrek. We hebben een vrij grote woning en grote schuur (nu mag ik niet zoveel kwijt in de schuur want dat is het domein van mijn vriend :+ ) maar in het washok nog genoeg plek. En zal toch klein beginnen.

Met betrekking tot het wecken. Ook dan heb je natuurlijk kans op botulisme. Ben je daar dan niet bang voor pmarena? Want als je dan iets openmaakt voor je het gaat verhitten adem je het ook in. Of zit daar verschil in? (Sorry ben dit nog aan het ontdekken)