_Lorette_ schreef:Nou, dit.
De vergelijking met salaris of overuren te laat uitbetalen vind ik helemaal niet kloppen. Dat is echt iets heel anders.
Ik snap niet dat er dergelijke rechtlijnigheid wordt verwacht van een werkgever. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je als werkgever met twee maten gaat meten, bepaalde functies voortrekt, of dat je na een fout van een werknemer ineens het recht hebt om als werkgever ook even een lekkere fout te maken. Het verhaal lijkt me ook heel duidelijk als de werknemer consistent te laat is met declaraties. Ergens moet je een grens trekken. Maarrrr ben je een net bedrijf en wil je graag goede medewerkers behouden en aantrekken, dan heb je zoveel streepjes voor als je sociaal en redelijk bent. En dat zou voor mij betekenen dat er in overleg een uitzondering gemaakt kan worden. Ja, andere werknemers krijgen dat voordeeltje dan ook als dat eens nodig is. Scheelt je een hoop kosten in werving van arbeidskrachten.
Ik ben waarschijnlijk verpest door mijn fijne werkgever. Brandt je huis af of is er een andere ramp, dan krijg je alvast wat maanden salaris vooruit. Schulden? Ze helpen je. Verlof niet opgemaakt? Je krijgt nog even een half jaartje extra om ze op te maken. Uren te laat ingevuld? Ze herinneren je eraan en vullen het zo nodig voor je in als je niet in de gelegenheid bent. Maakt niet uit welke functie je hebt. Ze zijn er voor je. En dan gaat het om 400 medewerkers inclusief flexibele schil.
Het punt dat de meesten hier proberen te maken is niet zozeer dat een werkgever niet sociaal of redelijk kan/mag zijn, maar wel dat er niemand voorgetrokken moet worden afhankelijk van bv. functie, veel verantwoordelijkheden hebben, "belangrijk werk" hebben of niet,... Het gaat erom dat alle medewerkers op dezelfde manier behandeld zouden moeten worden, dat alle medewerkers recht hebben op gelijke behandeling, ongeacht welk werk ze doen.
Een maatschappij draait niet enkel op mensen die "belangrijk werk" doen, veel verantwoordelijkheden hebben,.... Je hebt ook schoonmakers, kappers, electriciens, loodgieters, vuilnisophalers, .... nodig.
Bij de man van TS is er een regel die stelt dat declaraties ingediend moeten worden binnen de 3 maanden en dat er anders niet uitbetaald wordt. Het is niet fair als er voor sommigen een uitzondering wordt gemaakt "omdat ze belangrijk werk doen", en dat voor anderen niet gebeurt.
Ik heb zelf bij een organisatie gewerkt (middenkader) waar heel erg neergekekn werd op medewerkers op de werkvloer (die dus geen hoge functie of zo hadden). En nog meer wanneer ze geen hoog diploma hadden. Mensen met een hoger diploma kwamen met veel meer weg. En hoewel ik hoogopgeleid ben en in het middenkader werkte, ik vond dat echt ver-schrik-kelijk hoe daar met personeel omgegaan werd. De mensen op de vloer gaven elke dag het beste van zichzelf, en moesten voortdurend maar uitvoeren wat van bovenaf opgelegd werd, ook als dat niet haalbaar was of men het er niet mee eens was. Maar hoe daarover gesproken werd door sommigen met een hogere functie, leidinggevenden,... dat was echt niet oké. En dat terwijl de organisatie zonder die mensen op de vloer gewoon niet zou draaien / bestaan. Je mag nog zo'n hoog diploma hebben, nog zo'n hoge functie, iedere schakel in een bedrijf is nodig en verdient evenveel aandacht en waardering.