Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taartje

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:50

Wat leuk om jouw balkon zo mooi te zien zolala!

Wij zijn inmiddels stukken verder.
Pad klaar, daar ligt split tussen de tegels.
In de wat grotere vakken heb ik kruiptijm, sedum een mos en nog een ander plantje gezet.
Lijken gelukkig al een beetje aan te slaan.

We hebben uiteindelijk als aarde gekozen voor biokultura, dat ligt nu in de tuin, de hele straat heeft een heel lekker geurtje haha.

Heb 1 deel gelijk gemulcht, daarvoor hebben wij Nederlands gekweekt olifantsgras gebruikt, t ziet er een beetje gek uit, maar iedereen is er helemaal wild van.

De haag hebben we uitgesteld naar het najaar, dan gaan we daar rustig voor zitten.
Verder beplanten we rustig nu nog wat, en na de zomer waarschijnlijk ook weer.
via de gemeente krijg ik binnenkort nog een heel plantenpakket, dus even zien wat we daarna nog een wensen hebben.
De krentenboom en het gras gaan we nog wel doen voor de zomer.

Ook heb ik weer mijn wormenhotel gestart,zelf compost maken met wormen is ontzettend leuk.
Helaas had ik de eerste nacht een massale uitbraak van de wormen (is normaal de eerste 2 weken) dus was sochtends vroeg overal wormen aan het zoeken in de achtertuin, ze hebben daar nog niet veel grond om naartoe te kruipen, dus dat was vrij makkelijk.
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:42

Wat ziet dat er goed uit, Taartje! Die tegels zijn ook echt prachtig, zo <3
Ik zou wel willen dat mijn gemeente plantenpakketten weggaf, maar die doen zelfs nu helemaal niets voor deze "maand van de groene tuin"..
Weet je al wat er in jouw pakket zit?

Haha, die wormen _O-
Ik heb me ook al eens ingelezen in compost maken en wormenhotels, het lijkt me interessant om dat van jou een beetje te volgen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:49

Ik mag straks in een nieuwbouwwijk mooie plant pakketten van Cruydthoek weggeven! Kleine beetje jaloezie van mijn kant. O:) ik wil ook wel zo'n mooi pakket. :wow:

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:55

Zolala ik ben gegaan voor het verwilderingspakket :

3 stuks Anemoon
2 stuks Wilde akelei
2 stuks Mannetjesereprijs
3 stuks Ezelsoor
2 stuks Duizendknoop
2 stuks IJzerhard
3 stuks Schuimbloem
3 stuks Herfstaster
3 stuks Ooievaarsbek

Wel is de gemeente zeer langzaam met communiceren dus even afwachten hoe en wanneer ze komen

Mijn man kwam gister al verassing met een krenteboompje aan die als struik groeit, had ie gauw uitgezocht bij de goede gif vrije kweker.
Ben er zo blij mee!

Ik zal proberen wat updates te geven over de wormen.
Ze ontsnappen iig nog naar weinig tot niet.
Kan ze nu ook wel langzaam aan wat meer gaan voeren denk ik.

O Malenka wat gaaf die plantenpakketten!
Ook vanuit de gemeente?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 15:54

Malenka schreef:
Ik mag straks in een nieuwbouwwijk mooie plant pakketten van Cruydthoek weggeven! Kleine beetje jaloezie van mijn kant. O:) ik wil ook wel zo'n mooi pakket. :wow:

Was er niet stiekem eentje over? O:)

Lekker bezig Taartje *\o/* Doe mij ook zo'n gemeente, misschien helpt dat iets met de grafzerkentuinen hier overal.

Deze leukerd staat sinds een paar dagen in bloei, uit het Vlindertuin mengsel van Cruydt Hoeck. Dagkoekoeksbloem. Heel benieuwd wat daar nog meer tussen zit.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:21

Ja, vanuit de gemeente in samenwerking met steenbreek.

En ik had inderdaad geluk! Een pakket voor zon en half schaduw over. <3 En ik zocht net op wat ze kosten... Ruim €50,- per pakket. :wow:

Morgen maar eens op mijn gemak bekijken wat er allemaal in zit. En mijn buurt heeft ook mazzel want er waren ook nog twee zon paketten waarvan ik de losse plantjes weg mag geven. Dus die staan nu bij mij aan de weg. :j Ik hoop dat er veel mensen blij van worden.

En wat leuk van je man Taartje. Krent is geweldig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:44

Echt geweldig! De eerste plantjes staan al rond een van mijn zelf geënte jonge perenbomen. <3 Vrij dicht op elkaar omdat ze de strijd tegen het gras aan moeten kunnen. Daarvoor moet het snel vol staan.

Afbeelding

Nu de rest nog... Afbeelding
Afbeelding

De hele planten lijst;
Kleine ruit
Grote tijm
Blaassilene
Akkerklokje
Wilde cichorei
Bevertjes
Wit vetkruid
Veldsalie
Wilde Marjolijn
Sint janskruid
Bieslook
Gewone Brunel
Dag koekoeksbloem
Borstel krans
Bosaardbei
Knopig helmkruid
Gulden sleutelbloem
Lievevrouwebedstro
Zeepkruid
Ruig klokje
Gewone ereprijs

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:52

Wow, wat een fantastische pakketten, Taartje en Malenka! <3
Ben echt maar een heel klein beetje jaloers _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:35

Zo leuk dit topic! <3

Ik ben de enige hier in de straat die een (on)kruiden tuin heeft :D

Ik heb zo'n 4 á 5 jaar geleden wat tegels uit ons voortuintje gehaald, wat planten gekocht voor insecten en daarna laten gaan en kijken wat er aan zou komen waaien, het geeft een leuk resultaat na zoveel jaar.

Afbeelding

Boter en Paardenbloem, Moerasrolklaver, Bonte Wikke, Driekleurig Viooltje, Gewone Vogelmelk.
en nog een paar die ik niet weet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die weet wat dit is? Volgens mij komen krijgt deze gele bloemen
Afbeelding
En dit? Staat er ook met witte bloemetjes. (Volgens mij zie ik er mini Wilde aardbei naast staan).
Afbeelding

Tegen de muur groeit nu sinds 2 jaar een gele en oranje trompetbloem, niet inheems maar wel een traktatie voor bijen. Daarnaast nog een gele en paarse vlinderstruik en de zeker 27 jarige Blauweregen en ook de Judasboom ontvangt soms bezoek maar de +27 jarige Bauweregen is veel populairder

Afbeelding

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:51

Volgens mij heb je kruipende boterbloem op de 2e foto, teunisbloem bij die ene die geel bloeit en die met roze bloemetjes is robertskruid.

Jouw judasboom is prachtig! Die van ons is nog jong, maar het is echt een heel leuk boompje

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:18

Ja! de Teunisbloem inderdaad, ik herken de bloem van eerdere jaren. Kruipende boterbloem kende ik nog niet. Robertskruid, leuk dankjewel! Laatste staan de achtertuin ook elk jaar vol mee. Ik lees net dat je die zelden in wit tegenkomt, of het waar is..

Afbeelding

Ook nog benieuwd tot welke soort deze behoren,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die Judas hebben we ongeveer 10 jaar geleden geplant. Eerst liet ik de takken tot de grond hangen (tot er tegels weg gingen) Dat zag er ook ook tof uit.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:04

Die bovenste weet ik niet, maar de middelste is volgens mij knopig helmkruid en de onderste guldenroede. Guldenroede is leuk, die hebben wij ook in een hoek van de voortuin staan. Bloeit uitbundig geel en ziet er heel gezellig uit!

Wij hebben veel roze robertskruid staan. Heeft een heel aparte geur als je ze uit de grond trekt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:40

Hier in Duitsland wordt de meest voorkomende soort guldenroede (de canadese) wel als een invasieve soort gezien. Ik hou hem daarom bij mij in de tuin sterk in toom en laat hem niet tot zaadvorming komen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:44

Dank je! De Gulderoede en de Knopig Helmkruid is dit jaar nieuw in de tuin want die herken ik niet van vorig jaar, heel benieuwd. Die nog onbekende stond er vorig jaar wel al.

Bedankt voor de tip soesita

Dit kwam ik tegen;

Nieuw onderzoek toont ook aan dat in velden waar veel Amerikaanse guldenroedes voorkomen, algemene mieren in aantal afnemen. Soms wel tot 50%. Bepaalde vlindersoorten zijn echter afhankelijk van mieren omdat hun rupsen de meeste tijd in mierennesten verblijven. Als de mieren verdwijnen kunnen de vlinders ook minder goed overleven.

De Echte Gulderoede is wel inheems las ik, zou leuk zijn maar kleine kans denk ik.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 19:02

Wat een fijne tuin ook Jis_! Die blauwe regen <3 <3

Met de warmte van de laatste tijd en nu de regen brult de boel hier de grond uit.

Dit hoekje was vorig jaar rond deze tijd compleet kaal, het voormalig kurkdroge overdekte zandbad van mijn kippen. Best blij met hoe het er nu uitziet!

Er staat Epimedium, Lievevrouwebedstro, bosaardbei, Daslook, boshyacint, Mannetjesvaren, bosanemoon en grote brandnetel. Achterin ligt een stronk en snoeihout voor de insecten en de 3 stammetjes zijn shiitake.
Afbeelding

Knikkend nagelkruid
Afbeelding

Kruipend zenegroen, op de achtergrond egelantier en Hartgespan
Afbeelding

Grote Kaardenbol is flink aan het groeien
Afbeelding

Zwarte bes
Afbeelding

De Gewone Ossentong die ik vorig jaar heb uitgegraven in een veld dat de volgende dag werd gemaaid. Een klein fluppie heeft dat overleefd en doet het nu heel goed!
Afbeelding

En de baby Spork heeft blaadjes :D
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:13

Wat mooi black_kelpie! <3

Wat is dat hartvormige blad, wat een schatje <3

Die Knikkend Nagelkruid heb ik misschien ook staan, staat op de rode lijst lees ik. Zal dan heel waarschijnlijk wat anders zijn.
Afbeelding

Wat tof van die Ossentong!

En super leuk van dat hout dat ligt hier ook om de Judas boom. Af en toe maak ik klimbomen voor katten en overgebleven takken gaan dan de voor en achtertuin in.

Leuk om via dit topic wat meer te leren over inheemse soorten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:15

Jis_ schreef:
Dit kwam ik tegen;

Nieuw onderzoek toont ook aan dat in velden waar veel Amerikaanse guldenroedes voorkomen, algemene mieren in aantal afnemen. Soms wel tot 50%. Bepaalde vlindersoorten zijn echter afhankelijk van mieren omdat hun rupsen de meeste tijd in mierennesten verblijven. Als de mieren verdwijnen kunnen de vlinders ook minder goed overleven.

De Echte Gulderoede is wel inheems las ik, zou leuk zijn maar kleine kans denk ik.

Oh dat zou jammer zijn! Dat een plant niet heel veel insecten aantrekt kan ik mee leven maar als ze daadwerkelijk weg trekken is dat wel jammer. De echte guldenroede is wel een zeldzaamheid ja. Er blijken trouwens ook beduidend minder insecten te leven op een Amerikaanse eik versus een Nederlandse eik. Wij hebben een enorme Amerikaanse eik staan, maar laten die toch maar staan want er zitten wel altijd heel veel vogels in. Plus dat we ook een aantal Nederlandse eiken hebben dus dat maakt het misschien weer goed :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:24

Jis_ schreef:

Die Knikkend Nagelkruid heb ik misschien ook staan, staat op de rode lijst lees ik. Zal dan heel waarschijnlijk wat anders zijn.
[ Afbeelding ]

En super leuk van dat hout dat ligt hier ook om de Judas boom. Af en toe maak ik klimbomen voor katten en overgebleven takken gaan dan de voor en achtertuin in.

Dat zal geel nagelkruid zijn Jis!

Is je onbekende plant geen judaspenning toevallig?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:49

Geel nagelkruid is inderdaad waarschijnlijker. Is overigens ook een plant die de moeite waard is. Gele bloemetjes, leuke vruchtjes, mooie rode herfstkleur en natuurlijk helemaal inheems.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:59

Ik denk ook aan Geel Nagelkruid bij die van jou Jis_ :j

Die met het hartvormige blad is de Epimedium x perralchicum 'Frohnleiten', ofwel Elfenbloem. Ze zijn heel leuk (en in de afgelopen weken verviervoudigd zo ongeveer :Y) ) maar een cultivar van een niet inheemse soort.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:59

Ah Geel Nagelkruid, ook leuk :D dank!

Ik heb die Epimedium x perralchicum nog nooit gezien <3 Trekt het ook bijen/Hommels aan?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 16:41

Het is een vroege bloeier en ik zie er wel van alles bij zitten, maar wat het daadwerkelijk aan voedingswaarde heeft voor de insecten weet ik niet. Ik wilde graag een wintergroene bodembedekker op een plek met veel schaduw, en dat is ie :j

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:01

Hè, ik geniet echt van alle foto's hier - die combinatie zon en regen van de afgelopen week laat nu alles opeens ook zo fraai omhoog schieten <3 Gelukkig heb ik komende week weer meer tijd voor wandelingen, dat mis ik nu echt. Er is overal zulk mooi nieuw groen te zien.

Wat een geweldige tuin heb jij ook, Jis_! Beide bomen zijn prachtig, en wat leuk dat je ook mijn favoriete Vogelmelk hebt staan. Die ben ik nog nergens anders tegengekomen.

Ik heb deze week nog een gesnoeide (gemeente) boomtak mee naar huis gezeuld, om een extra zitstok op mijn vogelbalkon van te maken - met name de duiven banjerden steeds door één van de plantkuipen, en pletten met hun dikke lijven de opkomende plantjes >;)
Nu zit hopelijk die tak (rechts) voldoende in de weg, en krijgt mijn zaaigoed wat meer kans om op te groeien. Ik heb helaas echt geen ruimte voor een takkenril, dus heb de afgeknipte zijtakken maar als decoratie gebruikt. Hebben torretjes en spinnetjes ook wat te klimmen.

Meteen ook maar de waterschaal opgepimpt tot Tikibad :D

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:34

Miriam91 schreef:
Jis_ schreef:
Dit kwam ik tegen;

Oh dat zou jammer zijn! Dat een plant niet heel veel insecten aantrekt kan ik mee leven maar als ze daadwerkelijk weg trekken is dat wel jammer. De echte guldenroede is wel een zeldzaamheid ja. Er blijken trouwens ook beduidend minder insecten te leven op een Amerikaanse eik versus een Nederlandse eik. Wij hebben een enorme Amerikaanse eik staan, maar laten die toch maar staan want er zitten wel altijd heel veel vogels in. Plus dat we ook een aantal Nederlandse eiken hebben dus dat maakt het misschien weer goed :')

Ja dat is het nadeel van exoten soms

Solleke_Noah schreef:
Jis_ schreef:

[ Afbeelding ]

Dat zal geel nagelkruid zijn Jis!

Is je onbekende plant geen judaspenning toevallig?

Oeh dat zou leuk zijn! Ik zie ze soms wel in de buurt maar heel weinig wel.

axel_1997 schreef:
Geel nagelkruid is inderdaad waarschijnlijker. Is overigens ook een plant die de moeite waard is. Gele bloemetjes, leuke vruchtjes, mooie rode herfstkleur en natuurlijk helemaal inheems.

Zeker ook blij mee! :j

Ik zag trouwens nu knikkend Nagelkruid bij de achterburen in de voortuin staan :D zij hebben een keer een prijs gewonnen met hun tuin, de man des huizes maakt(e) er echt iets moois van <3

Dank je Zolala. Die vogelbek staat hier sporadisch langs het kanaal. Wat ontzettend leuk ook bij jou!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:48

Met alle kennis in dit topic is er vast iemand die weet of dit daslook is. Afbeelding
Afbeelding