Hoeveel m2 is jouw huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:21

Lieser schreef:
MarjanB schreef:
Vergeet niet dat gemeenten het splitsen van oude boerderijen tegenhoudt.. bij ons in de omgeving mag het gewoon niet. Dus als je je kids verder wil helpen, pech.

Waarom zou iedereen zijn/haar kids aan woonruimte moeten helpen? Zou het niet beter zijn als die mensen hun kinderen zo opvoeden dat ze op eigen benen kunnen staan en zelf een woning kunnen zoeken/betalen?

Omdat die kids anders thuis thuis blijven wonen. En daar zitten de meeste ouders ook helemaal niet op te wachten. Het is niet alsof je elementaire skills opdoet met het kopen van een huis. Of dat je een levensveranderende en broodnodige ervaring opdoet die je op geen enkele andere manier op kunt doen. Zo’n loze gedachtegang dat het aan je opvoeding zou liggen dat de kinderen geen eigen koopwoning kunnen betalen.

Flying_Angel

Re: Hoeveel m2 is jouw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:03

Wat wonen veel mensen groot :oo

Hier 100m2. Twee volwassenen en een peuter en een kat. Ruim zat! 4 slaapkamers, apart stuk voor de wasmachine. Ruime badkamer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:01

Flying_Angel schreef:
Wat wonen veel mensen groot :oo

Hier 100m2. Twee volwassenen en een peuter en een kat. Ruim zat! 4 slaapkamers, apart stuk voor de wasmachine. Ruime badkamer.

Kleinere woningen hebben vaak een veel praktischere indeling en minder loze ruimtes.

Toen wij dit huis kochten hadden we 2 slaapkamers boven en een badkamer.
2 hele grote slaapkamers en een grote badkamer. De badkamer is nog prima, dus zonde om aan te pakken.

Wij hebben de slaapkamer rechts aangepakt door er aan 2 kanten een dakkapel op te zetten op nok-hoogte.

Afbeelding

De overloop is belachelijk groot. We hebben dus veel m2, maar met een niet heel praktische indeling. Veel loze ruimtes dus.

Beneden hebben we een mega hal. Met een open trap. Een belachelijk grote woonkamer + eetkamer en een (in verhouding) mini keuken (en ja, de hal is dus groter dan de keuken :roll: ). En de voordeur (en dus de hal) gebruiken we heeeeeel weinig (alleen kom naar kantoor, de wc of naar boven te gaan)

Afbeelding

Kortom: we hebben ruim meer dan 200m2 (denk ongeveer 245m2), maar een ernstig tekort aan bergruimte :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:48

Wat een bijzondere indeling Mri. Kon je de keuken niet openbreken? Dus open keuken maken met een kookeiland ofzo? Is inderdaad erg groot beneden maar boven valt wel mee. In verhouding dan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:51

Suzanne F. schreef:
Wat een bijzondere indeling Mri. Kon je de keuken niet openbreken? Dus open keuken maken met een kookeiland ofzo? Is inderdaad erg groot beneden maar boven valt wel mee. In verhouding dan.

Dat is ook wel de bedoeling inderdaad

De draagmuren staan niet op de plattegrond. De bijkeuken de keuken hebben een betonnen vloer, de rest is hout.

Dit is een beetje het idee wat we willen gaan doen

Afbeelding

Kozijn van de eetkamer is nu glas vanaf de grond, dat kozijn gaat eruit en zal net zo hoog beginnen als in de keuken. De muur gaat eruit en komt een balk in. Het aanrecht wordt doorgetrokken tot bijna aan de tuindeuren.
En aan de linkerkant van de keuken komen 2 hoge kasten en een "barretje" achtig iets. Of hoge ontbijt tafel, net hoe je het noemen wil.
Paars wordt een inbouwkast tot het plafond

Tv aan de muur van de gang, bank leuning gelijk met het raam. Achter se bank staan 5 lage ikea besta kasten met daarin speelgoed, knutselzooi etc. En tegen die 2 stukjes muur staan kinder bureautje

Eigenlijk het hele stuk achter de bank (3x7 meter) is voor onze 2 dochters ( 4 en 5 jaar)
Het hele linker gedeelte blijft in de nieuwe situatie zoals het nu is kwa indeling. Vloer gaat er dus wel uit en de keuken ook. En dan heb ik EINDELIJK een oven en een goedwerkende kookplaat :=

Maar met dit vloeroppervlak tikt een verbouwing aardig aan :roll:. Zeker als er overal schuimbeton onder moet komen...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:07

Mri schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is ook wel de bedoeling inderdaad

De draagmuren staan niet op de plattegrond. De bijkeuken de keuken hebben een betonnen vloer, de rest is hout.

Dit is een beetje het idee wat we willen gaan doen

[ [url=m/qBNLdj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kozijn van de eetkamer is nu glas vanaf de grond, dat kozijn gaat eruit en zal net zo hoog beginnen als in de keuken. De muur gaat eruit en komt een balk in. Het aanrecht wordt doorgetrokken tot bijna aan de tuindeuren.
En aan de linkerkant van de keuken komen 2 hoge kasten en een "barretje" achtig iets. Of hoge ontbijt tafel, net hoe je het noemen wil.
Paars wordt een inbouwkast tot het plafond

Tv aan de muur van de gang, bank leuning gelijk met het raam. Achter se bank staan 5 lage ikea besta kasten met daarin speelgoed, knutselzooi etc. En tegen die 2 stukjes muur staan kinder bureautje

Eigenlijk het hele stuk achter de bank (3x7 meter) is voor onze 2 dochters ( 4 en 5 jaar)
Het hele linker gedeelte blijft in de nieuwe situatie zoals het nu is kwa indeling. Vloer gaat er dus wel uit en de keuken ook. En dan heb ik EINDELIJK een oven en een goedwerkende kookplaat :=

Maar met dit vloeroppervlak tikt een verbouwing aardig aan :roll:. Zeker als er overal schuimbeton onder moet komen...

Je zou de bijkeuken nog een stuk groter kunnen maken voor extra bergruimte, of daar een extra voorraadkamer van te maken.

Dan trek je de bijkeuken recht te trekken met de hal en verplaats de alleen de deur van de hal (of je maakt er extra bergruimte voor voorraad van die vanaf de keuken bereikbaar is. Moet je alleen een nieuwe deur maken naar de woonkamer toe.

Zeg maar deze rode vlek als extra bergruimte voor voorraad van de keuken/stofzuiger enz. of vergroten van de huidige bijkeuken:
Afbeelding

Dan kan je de deur naar de woonkamer doen waar nu het gele getekend is en het gele meer naar rechts verplaatsen waar de nieuwe wand is van de vergrootte bijkeuken/extra bergruimte. Je hebt er genoeg ruimte voor in ieder geval.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:03

Daar hebben we ook naar gekeken, maar dat is heel lastig omdat de wand waar het gele zit (de TV en TV meubel) daar zit ook (vanaf de kant van de gang) de meterkast. En door die wand ( op verschillende plaatsen) lopen alle leidingen naar boven en dan komen we niet meer uit met de waterput (die niet is ingetekend in de plattegrond.'

Laten we zeggen, het kan wel maar de enige optie om dat te doen zonder extreme kosten is de deur verplaatsen naar helemaal links op die muur, bij het raam. En dan kom je in de hoek de kamer binnen en dat is ook weer niet fijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:33

Je zou het eventueel wel half kunnen doen. Deur tussen de hal en de woonkamer laten zitten, maar daar tegenover een grote inbouwkast bouwen tegen het stukje keukenmuur aan. Dan krijg je een nis waar je de woonkamer in komt met de kastdeur er tegenover in die nis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:41

Ik zie juist boven 2x een prachtige opslag op de overloop. Danwel met 2 houten wandjes (of 1 wand met deur), danwel met 2 kasten die van achteren netjes afgewerkt zijn.

Afbeelding

Er zijn 3 sets ingetekend, oranje is snel te realiseren opslag. De 'bibliotheek' zou ik met een houten wand doen en dan de 2 schuine wanden boekenkasten en de lage wand boxopslag, kartonnen verhuisdozen of plastic bakken, redelijk goed bereikbaar behalve degene in de uiterste hoeken. Eventueel een lekkere fauteuil in het midden.

De seizoensopslag is lager en dus zouden kasten (al dan niet van achteren tot het plafond afgewerkt met omhoog klappende luiken voor lange spullen als skies of parasollen) een goede optie zijn. In de kasten kan je de losse dingen kwijt die relatief vaak gepakt moeten worden, terwijl in de boxen aan de achterzijde de slechts een paar keer per jaar spullen liggen (zomergoed/wintergoed wisseling bijvoorbeeld). Voor kleinere goederen heb je nu in de overloop prachtige wanden om lage ladekasten tegenaan te plaatsen.

Beneden heb je een gigantische ruimte naast de voordeur voor hoge opslagkasten met schuifdeuren. Het liefst zou ik de deur van de woonkamer naar naast deze kasten verplaatsen (blauw ingetekend), maar ik begrijp dat dit een dingetje is. Een andere optie is om met hoge kasten een achterkamer te creëren. Ik heb hem nu rechtdoor getrokken waardoor je woonkamer als het ware uit een iets verlengd middenstuk met twee nissen bestaat, maar je zou ook 2x een L kunnen vormen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:56

Grappig om dit te lezen en te zien.
De linker opslag boven gaat er komen. Maar niet zoals jij hem hebt getekend. Hij zal 1.30 diep worden ivm electra aansluitingen en lichtknopjes.

Die aan de rechterkant geeft te weinig opslag tenopzichte van de kosten. Daar zit ons enige stukje knieschot en de je moet rekening houden met de badkamer deur.

Beneden op de gang kan alleen als we de waterput zouden aanpassen (die zit daar) en het raam dicht maken. Alleen dat laaste is weer niet wenselijk ivm licht in al en dat zoet er aan de buitenkant niet uit.

Maar in ieder geval, bedankt voor de suggesties!
Voor ju blijven we bij het advies van de binnenhuisarchitect :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:52

Mri schreef:
De linker opslag boven gaat er komen. Maar niet zoals jij hem hebt getekend. Hij zal 1.30 diep worden ivm electra aansluitingen en lichtknopjes.

Die aan de rechterkant geeft te weinig opslag tenopzichte van de kosten. Daar zit ons enige stukje knieschot en de je moet rekening houden met de badkamer deur.

Beneden op de gang kan alleen als we de waterput zouden aanpassen (die zit daar) en het raam dicht maken. Alleen dat laaste is weer niet wenselijk ivm licht in al en dat zoet er aan de buitenkant niet uit.

Wel grappig, je krijgt nu ongevraagd een compleet advies _/-\o_ Maar wel lief, alleen gaat het hier in dit topic niet om verbouwplannen, maar om hoeveel m2 woonruimte je hebt :)
Misschien leuk om daar een ander topic over te maken, een soort VT wonen op bokt, of is die er al?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:05

Yavanna schreef:
Mri schreef:

Wel grappig, je krijgt nu ongevraagd een compleet advies _/-\o_ Maar wel lief, alleen gaat het hier in dit topic niet om verbouwplannen, maar om hoeveel m2 woonruimte je hebt :)
Misschien leuk om daar een ander topic over te maken, een soort VT wonen op bokt, of is die er al?

[HTT] Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Hier wellicht!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:26

Kijk, dat bedoel ik :) Tnx

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:06

Het ging meer om te denken wat er mogelijk is, in plaats van 'alleen' te denken in ja groot, maar te weinig opslag. Een compleet advies zou er (compleet) anders uitzien, onder andere omdat je dan veel meer naar de details gaat vragen. Maar er kan veel met een beetje omdenken (zoals het raam bijvoorbeeld met plakfolie bedekken, zoals veel met dit soort ramen gebeurt tegen de inkijk, en dan er een gordijntje achter hangen in plaats van aftimmeren). Het was een gedachtespinsel, leuk om over te na te denken.

Ik grap wel eens dat ik in een 3-kamerwoning zit. Dat klinkt niet bijzonder, totdat je hoort dat ik een huisje van 21m2 heb. Ik heb van boekenkasten + houten platen een kantoor in mijn woonkamer gemaakt en grappig genoeg is de woonkamer daardoor groter geworden.

Daarnaast heeft het me heel veel opslag opgeleverd, en was mijn huisje hoger geweest (1.90 aan de zijkant, en ik dacht 2.50 in de punt), had het me nog veel meer opslag opgeleverd, maar het zoldertje is door de laagte maar voor de helft te gebruiken, op de andere helft heb ik maar een isolatieplaat gelegd (tot de uitstekende dakbalk).

Mijn kantoor is nu 125x180(x180)cm. Idealiter zou hij 160-180x220-240 zijn. Ik ga hem nog wel wat verbreden naar 135cm, dat kon met bouwen nog niet vanwege een nog te leggen vloer en wandisolatie in de woonkamer, maar is ondertussen wel een optie. De diepte is voornamelijk omdat je nu direct de deur langs de muur hebt, terwijl ik daar eigenlijk een wat diepere kast had willen hebben voor de grote boeken en opslag van wat materialen. Helaas zouden dan mijn koelkast, vriezer en voorraadkast moeten verhuizen en zoveel vond ik het nu ook weer niet opleveren.

Zo'n klein kantoor kan al snel ingebouwd worden in de meeste huizen, en levert enorm veel privacy op, zeker als meerdere mensen aan het thuiswerken zijn. Die van mij is 2.25m2, maar 1.8x2.2 is alsnog maar 4m2 en heb je een volledig bureau, een grote muur voor aantekeningen/prikbord achter je bureau (of een raam) en 8 kasten van 60cm breed, waarvan ik er 5 stuks ±25cm diep zou doen (dan heb je dus een pad voor je stoel van 1.30m breed) en 3 stuks ±40cm diep zou doen. Of je een gordijn, een schuifdeur of een klapdeur gebruikt is persoonlijk, ik heb geen raam of ventilatie en ben dus voor een gordijn gegaan. Flink licht ophangen doet wonderen. En ja, voor langere personen (ik ben niet zo groot) zal je voor een maat hogere kasten moeten gaan (of zelf bouwen), maar in mijn huis was 1.80 perfect.