Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kimmie235 schreef:marleen_88 schreef:In de coronajaren die we achter ons hebben liggen, is er voldoende gezegd en bewezen over thuisonderwijs. Ik vraag mij af hoe je daarover denkt TS?
Ik heb daaruit geleerd dat mensen zonder didactische kennis en beide met fulltime banen en ouders die thuisonderwijs gaven en dat niet leuk en ingewikkeld vonden, dat dat slaagt. Ook heb ik geleerd dat er veel vragen zijn gekomen bij de vereniging van thuis onderwijs om te onderzoeken hoe ze nog onder de leerplicht uit konden komen omdat het voor veel kinderen echt veel beter verliep. Wat heb jij er uit geleerd?
Roosch schreef:Je snapt toch wel dat met de summiere info die je loslaat het lastig is om niet zaken in te vullen? Je groot recht om niet alles tot in detail te delen maar je verwijt nu dat er geoordeeld wordt zonder de feiten te kennen.
Kimmie235 schreef:marleen_88 schreef:In de coronajaren die we achter ons hebben liggen, is er voldoende gezegd en bewezen over thuisonderwijs. Ik vraag mij af hoe je daarover denkt TS?
Ik heb daaruit geleerd dat mensen zonder didactische kennis en beide met fulltime banen en ouders die thuisonderwijs gaven en dat niet leuk en ingewikkeld vonden, dat dat slaagt. Ook heb ik geleerd dat er veel vragen zijn gekomen bij de vereniging van thuis onderwijs om te onderzoeken hoe ze nog onder de leerplicht uit konden komen omdat het voor veel kinderen echt veel beter verliep. Wat heb jij er uit geleerd?
Urona447 schreef:Bel de wereldschool, de rijdende school en word lid van facebookpagina's met ouders die zelf thuisonderwijs geven.
Zijn er geen collega orthopedagogen die gespecialiseerd zijn in onderwijs op afstand?
Kimmie235 schreef:Daar voldoen thuisonderwijzers allemaal aan.
Citaat:Ik denk niet dat dit het topic voor je is als je inderdaad thuisonderwijs enkel refereert aan thuis zijn. Onderwijs kan ook in een museum
Suzanne F. schreef:Precies Shadow, zeker als er wordt aangegeven dat richtingsbezwaar een belangrijke factor is. Dan is het dus een levenswijze die je het kind als het ware oplegt maar het krijgt dus weinig anders te zien of te ervaren. Een kind moet zich vrij kunnen ontwikkelen en vormen. En over alle soorten leefwijzen en religies horen. Het wereldje is maar zo klein als het altijd thuis leskrijgt. En wat als het geen les wil krijgen? Wat dan? Dan maar niet?
Kimmie235 schreef:Suzanne F. schreef:Precies Shadow, zeker als er wordt aangegeven dat richtingsbezwaar een belangrijke factor is. Dan is het dus een levenswijze die je het kind als het ware oplegt maar het krijgt dus weinig anders te zien of te ervaren. Een kind moet zich vrij kunnen ontwikkelen en vormen. En over alle soorten leefwijzen en religies horen. Het wereldje is maar zo klein als het altijd thuis leskrijgt. En wat als het geen les wil krijgen? Wat dan? Dan maar niet?
Maar doet school dat niet ook? Ik bedoel er zijn toch heel veel onderwijsvormen? Daarbij komt dat zij het curriculum bepalen
Roosch schreef:Zal ik dan maar een poging doen het spreekwoord uit te leggen? Het heeft niets met dwang te maken. Het insinueert dat een kind sneller geneigd is zich te gedragen als er een vreemde bij is. Heeft niks met dwang te maken. Er is geen docent die met een zweep staat te meppen en er is geen kind dat trillend van angst met grote ogen toekijkt.
Daarnaast niks zinnigs te melden over thuisonderwijs. Ik denk maar zo, een leraar of lerares heeft niet voor niets een opleiding gehad. Plus ik ben van mening dat een kind doorgaans de interactie en dynamiek van school nodig heeft om goed beslagen ten ijs te komen in de grotemensenwereld.
Kimmie235 schreef:BigOne schreef:En waarom wil je zoon niet naar school ? Hij is vier , weet dus niet eens wat school inhoudt.
Hij weet wel wat het inhoudt en zijn ervaringen zijn dermate slecht dat hij niet wil.