Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:55

Ik vind het moeilijk te snappen dat mensen dan ineens zo moeilijk kunnen doen en je niet als huurder beschouwen. Of dat waar is of niet weet ik niet, maar jemig een beetje schappelijk zijn tegen elkaar zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:58

Ik vind het knap hoe je ernaar kijkt en ermee omgaat. Dat zouden niet zoveel mensen je nadoen denk ik.
Ik hoop nog steeds dat er snel een huisje op je pad komt.

Niobe schreef:
Ik vind het moeilijk te snappen dat mensen dan ineens zo moeilijk kunnen doen en je niet als huurder beschouwen. Of dat waar is of niet weet ik niet, maar jemig een beetje schappelijk zijn tegen elkaar zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

Als mensen echt moeilijk willen doen, doen ze dat toch. Of dat -zoals hier - de verhuurder of de huurder is. Ik ken huurders die hun huurhuis bijna hebben laten ontploffen omdat ze niet wilden vertrekken.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:59

pateeke schreef:
Ik vind het knap hoe je ernaar kijkt en ermee omgaat. Dat zouden niet zoveel mensen je nadoen denk ik.
Ik hoop nog steeds dat er snel een huisje op je pad komt.

Niobe schreef:

Als mensen echt moeilijk willen doen, doen ze dat toch. Of dat -zoals hier - de verhuurder of de huurder is. Ik ken huurders die hun huurhuis bijna hebben laten ontploffen omdat ze niet wilden vertrekken.

Ja ik weet het, helaas

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:01

Koper schreef:
Ja, er zijn heel veel rationele bokkers (niet persé in dit topic, ik bedoel nu in algemene zin) die vinden dat je de strijd aan moet gaan.

En dat doe ik. Maar niet deze strijd voor die ene maand. Want dat levert meer strijd op dan dat het kost.

Dank je wel voor je berichtje <3

Strijden voor jezelf kan heel nuttig zijn, maar het moet wel in verhouding staan idd. Dat is alleen maar slim qua energie en juridische dingen kosten ook tijd, dus dan heb je hooguit die maand extra tijd waar je nog steeds moet zoeken maar ook tijd kwijt was aan het juridische deel. Voor jezelf opkomen kan ook gewoon zijn weten wat je recht is en dan een bewuste keuze maken. :j In jouw situatie klinkt het heel logisch en had ik hetzelfde gedaan.

Ik lees al een tijdje mee, want huis waar ik nu zit was ik nummer 6 oid. Iedereen wees het af door de slechte staat. Maar ook ervaring dat het bellen en eigen verhaal vertellen helaas geen nut heeft bij woningbouw, omdat ze nu eenmaal regels en procedures hebben die ze volgen. Maar ik duim wel dat 1 van de huizen toch nog aangeboden wordt! Of dat er een ander aanbod komt die nog beter passend is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:09

Dank je wel MyWishMax :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:11

Overigens pretender ik niet dat ik volmaakt ben. Dat wil ik ook niet zijn. Maar ik wil wel iemand zijn die zichzelf aan kan kijken en die zo authentiek mogelijk kan zijn. Het valt niet mee maar ooit word ik er nog wel handig in :') Blijven oefenen :P

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:24

Koper schreef:
Overigens pretender ik niet dat ik volmaakt ben. Dat wil ik ook niet zijn. Maar ik wil wel iemand zijn die zichzelf aan kan kijken en die zo authentiek mogelijk kan zijn. Het valt niet mee maar ooit word ik er nog wel handig in :') Blijven oefenen :P

Ik vind dat je de situatie in elk geval heel rationeel bekijkt en positief aanpakt! Ik duim mee dat je nu ook snel goed nieuws (en dus de woning) krijg. :j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:31

Als Belg lees ik altijd vol ongeloof mee in jullie huurperikelen-topics.
Die hele systemen waarbij grote groepen mensen jaren op wachtlijsten rondzwerven, tot hun 35 noodgedwongen thuis wonen, jarenlang nog samenhokken met een ex of in tentjes verblijven omdat ze geen woning vinden waar een hondje binnen mag…
Ik vind het allemaal enorm shockerend. En dat een uurtje verderop hier over de grens…
Ik zou zeggen, kom allemaal gezellig in België wonen. Welkom!

Dat gezegd zijnde, wil ik nog even opmerken dat ik helemaal snap hoe TS hier mentaal probeert mee om te gaan. En dat ik hoop dat er snel een mooiere en betere optie op je pad komt.
Ik duim alleszins mee voor je!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:52

journee schreef:
veerledec schreef:
Val je niet onder een hospitaregeling dan nu? Daar zit (zat, kan dat dit is gewijzigd hoor) geen huurbescherming op en andere voorwaarden.

Bij hospita verhuur deel je voorzieningen in huis zoals keuken en dergelijke met de verhuurder, dat is bij TS niet het geval.

Zelfs dan heb je tegenwoordig na 9 maanden huurbescherming.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:54

Ja goed idee, laten we België gaan overbevolken. Dan kunnen jullie de sfeer daarvan ook eens aan den lijve ervaren :P

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:54

Luckystory schreef:
Als Belg lees ik altijd vol ongeloof mee in jullie huurperikelen-topics.
Die hele systemen waarbij grote groepen mensen jaren op wachtlijsten rondzwerven, tot hun 35 noodgedwongen thuis wonen, jarenlang nog samenhokken met een ex of in tentjes verblijven omdat ze geen woning vinden waar een hondje binnen mag…
Ik vind het allemaal enorm shockerend. En dat een uurtje verderop hier over de grens…
Ik zou zeggen, kom allemaal gezellig in België wonen. Welkom!

Dat gebeurt in België ook hoor. Hier sta je vaak ook ontzettend lang op een wachtlijst voor een sociale huurwoning en particulier huren is vaak ook erg duur. Wij kennen de inkomenseis dan wel niet, maar de prijzen voor een huurwoning zijn echt wel hoog. Het vinden van een geschikte woonplek is ook hier vaak moeilijk want de goede en betaalbare plekken zijn in no time verhuurd.
Ook hier heb je hoe langer hoe meer cohousing of kinderen die thuis blijven wonen omdat huren of kopen niet te betalen is.

Gisteren nog op vrt 1: gezin met 5 kinderen, moet rondkomen met slechts 1 inkomen. Ze hebben wel een sociale huurwoning, maar de schimmel loopt letterlijk van het plafond en de muren af. Te weinig ruimte om iedereen een slaapplek te bieden, dus één van de kinderen slaapt in het berghok, zonder verwarming, zonder licht, enkel een matrasje op de grond. Het sociaal huurkantoor wil niet gaan kijken naar de problemen (vocht, schimmel,...) in het huis en zou enkel zeggen: veeg de schimmel af, overschilder het, ventileer en verwarm.
Ik denk dat je echt versteld zou staan van hoe sommige mensen leven in een westers land als België of Nederland.

Maar goed, dit is eigenlijk offtopic ;). TS blijft niet bij de pakken neerzitten en zoekt actief naar een oplossing, die ze hopelijk snel zal vinden!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:22

Koper schreef:
Ja goed idee, laten we België gaan overbevolken. Dan kunnen jullie de sfeer daarvan ook eens aan den lijve ervaren :P

Ja gewoon het probleem verhuizen _O-

Maar in België zijn er vast ook weer andere nadelen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:38

In NL zijn ook krimpregio's met meer mogelijkheden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:42

veerledec schreef:

Maar wat zijn de baankansen daar?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:48

Ik heb geen zicht op alle krimpregio's, maar hier is meer dan genoeg werk. Niet dat ik TS naar hier wil lokken, maar ik wilde een alternatief voor België bieden :+ .

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:49

Het grote verschil is dat huren in België doorgaans particuliere huur is. De particulier markt is daardoor ook veel groter en verscheidener.
Sociale huur is echt voorbehouden aan sociaal kwetsbare groepen. Het ‘modale gezin’ huurt in België niet via sociale huur. En de ‘modale alleenstaande’ ook niet. Dat lijkt mij in Nederland wel anders.
Een beetje cru gesteld maar het is alleen de ‘onderkant’ van de maatschappij die sociaal huur. ( zonder oordeel te vellen uiteraard. Er zijn vele mogelijke redenen waarom iemand zich in zo’n situatie bevindt.)
En dan bestaat er ook nog een systeem van huurtoeslagen voor mensen die daar net buiten vallen. Waarbij ze bijdrage ontvangen om hun particuliere huur te betalen.

En voor je een woning mag verhuren, moet ze behoorlijk goed in orde zijn hoor.
Mijn woning, die ik in eigendom heb en waar ik gewoon comfortabel woon, zou nooit goedgekeurd worden om te verhuren. Dat zou eerst helemaal gerenoveerd moeten worden.
Een goede vriendin bood recent haar net gerenoveerde huis aan als huurwoning en voor ze toestemming kreeg van de gemeente, mocht ze eerst nog een waslijst van details gaan oplossen. We spreken hier over vloerplintjes in een slaapkamer, een extra trapleuning etc… niets essentieel. Maar anders mocht ze niet verhuren. En die woning was echt net klaar en voor de helft nieuwbouw.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:57

Kaitlyn schreef:
veerledec schreef:

Maar wat zijn de baankansen daar?

Als je wílt werken? Prima, banen genoeg, ook hier is gewoon sprake van een tekort aan arbeidskrachten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:01

Ja nou wel in wat ik graag wil doen, met het salaris wat daarbij hoort.
Met alle respect, maar ik ga geen schoonmaak / kassa / magazijn werk doen als elders mijn huidige werk voor het oprapen ligt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:02

Zo te lezen zit TS ook niet per se in een groeiregio :D Of het een krimpregio is durf ik niet te zeggen maar het is in ieder geval geen Randstad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:29

Kaitlyn schreef:
Ja nou wel in wat ik graag wil doen, met het salaris wat daarbij hoort.
Met alle respect, maar ik ga geen schoonmaak / kassa / magazijn werk doen als elders mijn huidige werk voor het oprapen ligt.

Dat is de keuze die jij maakt, gelijk heb je, maar dat betekent niet dat er geen andere opties zijn ;)

Maar zoals Ibbel ook al schrijft zit TS ook niet bepaald in de randstad :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:50

Luchtstoring: dat hangt echt wel af van regio wat de regels zijn voor verhuren. Dat kan van gemeente tot gemeente verschillen. Mijn vroegere buren huurden een krot. 20 jaar geleden was het al een krot en in die 20 jaar is er nooit wat aan gedaan. Denk ook aan schimmels, paddenstoelen op vloer / plafond etc.
Waar ik nu woon is wel controle geweest en moesten enkele kleine dingen aangepakt worden, maar het mocht wel verhuurd worden hoewel het een oud huis is waar toch wel eea in moest gebeuren. Die controles gaan dan uit van de gemeente.
Maar het is wel zo dat de huurwetgeving strenger is geworden, al wil het niet zeggen dat hier geen wantoestanden zijn mbt huurwoningen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 17:15

Het gaat helemaal de goede kant op hier, met nu ook al een alternatief voor België :D Waar ligt Clinge ergens, wie weet heb ik wel interesse :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:23

Ibbel schreef:
Zo te lezen zit TS ook niet per se in een groeiregio :D Of het een krimpregio is durf ik niet te zeggen maar het is in ieder geval geen Randstad.

Ik woon "in de buurt" en het is geen krimpregio meer.
Komen steeds meer mensen wonen vanuit "het westen".
Vroeger gingen mensen vanuit het westen ri Almere.. nu komen ze hier want hier krijg je nog veel waarde voor je geld (waardoor de huizen ook weer duurder worden, zowel koop als particuliere huur).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:29

Koper schreef:
Het gaat helemaal de goede kant op hier, met nu ook al een alternatief voor België :D Waar ligt Clinge ergens, wie weet heb ik wel interesse :P

Zo dicht bij België, dat je de voordelen van beide landen kan combineren :D .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 17:33

Brainless schreef:
Ik woon "in de buurt" en het is geen krimpregio meer.
Komen steeds meer mensen wonen vanuit "het westen".
Vroeger gingen mensen vanuit het westen ri Almere.. nu komen ze hier want hier krijg je nog veel waarde voor je geld (waardoor de huizen ook weer duurder worden, zowel koop als particuliere huur).

Jij woont dichter in de buurt dan je denk ik denkt. En wat je zegt klopt helemaal. Ze komen nu vanuit Almere naar hier.

veerledec schreef:
Koper schreef:

Zo dicht bij België, dat je de voordelen van beide landen kan combineren :D .

Da's dan de moeite niet, ga ik wel gewoon naar België :D