Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:17

Er zijn heel uitgebreide berekeningen te vinden over al dat soort zaken :j Zo is een EV, incl productie, na zo’n 50.000km schoner dan een ICE.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:35

OleJon schreef:
Kinderen en kleinkinderen?
Beter niet op de aardbol zetten, als je zo voor het klimaat bent.
Zorgt alleen maar voor meer uitstoot.

Wat een nare reactie.
"Als je zo voor het klimaat bent..." (maar ik ben grootmoeder dus ik deug niet).
Citaat:
Zo heb ik ook een collega, maakt zich ook zorgen om klimaat.
Maar wel 2 keer per jaar in vliegtuig op vakantie.
Woont 4 km van werk maar wel in auto komen. Maar als je dan teghem zegt, je kunt beter op de fiets komen op werk.
Nee want het regent.

... en van dit soort types die zich zorgen maken moeten we het ook niet hebben, dat moge duidelijk zijn.

Wat doe jij, Ole John?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:32

Janneke2 schreef:
OleJon schreef:
Kinderen en kleinkinderen?
Beter niet op de aardbol zetten, als je zo voor het klimaat bent.
Zorgt alleen maar voor meer uitstoot.

Wat een nare reactie.
"Als je zo voor het klimaat bent..." (maar ik ben grootmoeder dus ik deug niet).
Citaat:
Zo heb ik ook een collega, maakt zich ook zorgen om klimaat.
Maar wel 2 keer per jaar in vliegtuig op vakantie.
Woont 4 km van werk maar wel in auto komen. Maar als je dan teghem zegt, je kunt beter op de fiets komen op werk.
Nee want het regent.

... en van dit soort types die zich zorgen maken moeten we het ook niet hebben, dat moge duidelijk zijn.

Wat doe jij, Ole John?

Ik doe niks, want ik geloof er niet in

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:43

Wees dan zo vriendelijk om uit het topic weg te blijven ipv hier nare dingen te posten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:43

Wat doe je hier dan Olejon :') dan heb je ook geen stress :)

Badeendje schreef:
Wat een leuke vragen! Mijn onderzoek gaat over negatieve-emissie technologieën. Dat zijn manieren om CO2 'op te ruimen' uit de atmosfeer, bijvoorbeeld door het eerst af te vangen en daarna op te slaan. Hier zijn verschillende manieren voor bedacht. Een voorbeeld: als we massaal heel veel bomen gaan planten, dan nemen de bomen CO2 op uit de atmosfeer. Als we die bomen vervolgens verbranden en de CO2 afvangen en omzetten in nuttige dingen, dan kunnen we op die manier de CO2-concentratie in de atmosfeer weer reduceren. In mijn geval ben ik voornamelijk aan het kijken naar die 2e stap. Wat kunnen we met die CO2 doen? Mijn onderzoek focust zich op het maken van (bijvoorbeeld) bouwmaterialen met behulp van een mineraal (olivijn). Dat mineraal reageert van nature met CO2, en we hebben er heel erg veel van net onder de aardkorst. Echter, de reactie gaat relatief traag, en ik ben aan het kijken of/hoe we dit kunnen versnellen (en daarna wellicht ook opschalen). Mogelijk kunnen we dit materiaal kwijt in beton, wat op zichzelf een heel vervuilend materiaal is. Twee vliegen in één klap, dus (dat is de ideale wereld ).

Negatieve-emissie technologieën (NETs) gaan uiteindelijk niet 'de oplossing' zijn. ‘De’ oplossing is om alle energie en grondstoffen die we gebruiken op de een of andere manier duurzaam/circulair te maken. NETs zijn echter wel een manier om de CO2 concentratie die we nu hebben te verlagen. We weten immers dat de huidige CO2 concentratie al hoger is dan ooit.

Ik ben via mijn onderzoek niet direct betrokken bij klimaatbeleid. Dat is in principe ook niet de rol van de wetenschap. Wij leveren de informatie, waar beleidsmakers vervolgens iets mee kunnen doen. Dat gezegd hebbende ben ik natuurlijk op lokale schaal wel betrokken. Denk aan klimaatinitiatieven vanuit de universiteit.

Overigens, ik vind een kritische noot wat betreft klimaat (bijvoorbeeld van Ikke) ook belangrijk om te lezen. Uiteindelijk is niet iedereen overtuigd van de huidige stand van zaken. Als we met elkaar in discussie blijven, kunnen we van elkaar blijven leren. En zijn we het eens dat we het oneens zijn, dat is ook okay.

Wow, wat interessant! Bedankt voor deze informatie :)

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:33

Ik maak me geen zorgen om het klimaat. Wel om het milieu. Ik vind het onbegrijpelijk dat verbod op glyfosaat weer 10 jaar is uitgesteld.

Maar wat ik nog veel erger vind is de enorme polarisatie. Dankjewel politici!! Dat gaat de samenleving echt kapot maken. We worden allemaal tegen elkaar opgezet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 09:39

lochsong schreef:
Ik maak me geen zorgen om het klimaat. Wel om het milieu. Ik vind het onbegrijpelijk dat verbod op glyfosaat weer 10 jaar is uitgesteld.

Maar wat ik nog veel erger vind is de enorme polarisatie. Dankjewel politici!! Dat gaat de samenleving echt kapot maken. We worden allemaal tegen elkaar opgezet.

Bizar hè, zeker nu het ook echt onderzocht is en een sterk verband met het ontstaan van Parkinson aantoont.
Parkinson komt ook steeds meer voor en ook op steeds jongere leeftijd. Met name in plattelandsgebieden :\

Onze gezondheid staat op het spel. Als je het niet voor klimaat doet, doe het dan voor je eigen gezondheid :)

Ik trek trouwens klimaat en milieu bij elkaar. Heeft beide invloed op elkaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:47

lochsong schreef:

Dat laatste heb je een punt.
ik heb me in het verleden weleens ingelezen in de periode voor de tweede wereldoorlog en dan zie je parallellen. Gelukkig hebben we nu een beter ingericht bestuursstelsel zodat het risico dat het het zo uit de klauwen loopt veel kleiner is maar alertheid is wel wenselijk.

Over glyfosaat ben ik dubbel: ja je hebt gelijk maar tegelijk welk alternatief heb je te bieden?
Want het is wel heel gemakkelijk, en niet onterecht, om te roepen: verbieden al die zooi maar de omstandigheden scheppen zodat alternatieven kunnen worden ontwikkelt, dat vergeten ze in Europa voor het gemak maar, want levert pas echt een bult werk op!

En dan komt de enorme lobby van de industrie om de hoek kijken en daar heb je je resultaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:03

Dat glyfosaat snap ik ook echt niet.. Sta het dan toe voor een jaar, of twee, totdat er meer duidelijk is.. Helaas heeft de landbouwsector een aardige vinger in de pap bij het Europees parlement.
Er zijn genoeg boeren die laten zien dat het ook zonder gif kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:05

... het is een hele omschakeling en er wordt op de meeste agrarische scholen ook geen les in gegeven.

Maar het kan gewoon.
En de opbrengst is niet lager.

(De mainstream agrarische sector meent dat de opbrengst - 10% is, soms krijg je paniekberichten 'dat we dan kwadratisch meer landbouwgrond nodig hebben...!!!')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:14

Janneke2 schreef:
Wees dan zo vriendelijk om uit het topic weg te blijven ipv hier nare dingen te posten.

Welke nare dingen?
Omdat ik er niet in geloof?
In de boeren steuntopic is ook vaak gevraagd aan bepaalde mensen om niet te reageren als ze de boeren niet steunden.
Of in het Temu topic.
En daar werd ook alles behalve gehoor aan gegeven
Het is een vrij forum
Laatst bijgewerkt door OleJon op 26-11-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:21

verootjoo schreef:
Wat doe je hier dan Olejon :') dan heb je ook geen stress :)

Badeendje schreef:
Wat een leuke vragen! Mijn onderzoek gaat over negatieve-emissie technologieën. Dat zijn manieren om CO2 'op te ruimen' uit de atmosfeer, bijvoorbeeld door het eerst af te vangen en daarna op te slaan. Hier zijn verschillende manieren voor bedacht. Een voorbeeld: als we massaal heel veel bomen gaan planten, dan nemen de bomen CO2 op uit de atmosfeer. Als we die bomen vervolgens verbranden en de CO2 afvangen en omzetten in nuttige dingen, dan kunnen we op die manier de CO2-concentratie in de atmosfeer weer reduceren. In mijn geval ben ik voornamelijk aan het kijken naar die 2e stap. Wat kunnen we met die CO2 doen? Mijn onderzoek focust zich op het maken van (bijvoorbeeld) bouwmaterialen met behulp van een mineraal (olivijn). Dat mineraal reageert van nature met CO2, en we hebben er heel erg veel van net onder de aardkorst. Echter, de reactie gaat relatief traag, en ik ben aan het kijken of/hoe we dit kunnen versnellen (en daarna wellicht ook opschalen). Mogelijk kunnen we dit materiaal kwijt in beton, wat op zichzelf een heel vervuilend materiaal is. Twee vliegen in één klap, dus (dat is de ideale wereld ).

Negatieve-emissie technologieën (NETs) gaan uiteindelijk niet 'de oplossing' zijn. ‘De’ oplossing is om alle energie en grondstoffen die we gebruiken op de een of andere manier duurzaam/circulair te maken. NETs zijn echter wel een manier om de CO2 concentratie die we nu hebben te verlagen. We weten immers dat de huidige CO2 concentratie al hoger is dan ooit.

Ik ben via mijn onderzoek niet direct betrokken bij klimaatbeleid. Dat is in principe ook niet de rol van de wetenschap. Wij leveren de informatie, waar beleidsmakers vervolgens iets mee kunnen doen. Dat gezegd hebbende ben ik natuurlijk op lokale schaal wel betrokken. Denk aan klimaatinitiatieven vanuit de universiteit.

Overigens, ik vind een kritische noot wat betreft klimaat (bijvoorbeeld van Ikke) ook belangrijk om te lezen. Uiteindelijk is niet iedereen overtuigd van de huidige stand van zaken. Als we met elkaar in discussie blijven, kunnen we van elkaar blijven leren. En zijn we het eens dat we het oneens zijn, dat is ook okay.

Wow, wat interessant! Bedankt voor deze informatie :)

Waarom zou ik hier niet mogen zijn?
In het Temu topic, werd onder andere aan jou ook gevraagd om niet te reageren. Als je toch niks met Temu had.
En toch ging je door.
Dus begin maar bij jezelf

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:26

Zo heerlijk om wappies onder je foei te hebben, hoef je die onzin niet te lezen.

Ontopic:
Ik vind ook dat de boeren flink moeten krimpen. Maar al is het alleen maar uit dierenwelzijnsredenen. Duizenden dieren hele dagen opgesloten in stallen is niet van deze tijd. :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:34

MarlindeRooz schreef:
Zo heerlijk om wappies onder je foei te hebben, hoef je die onzin niet te lezen.

Ontopic:
Ik vind ook dat de boeren flink moeten krimpen. Maar al is het alleen maar uit dierenwelzijnsredenen. Duizenden dieren hele dagen opgesloten in stallen is niet van deze tijd. :n

Ja, maar de kosten gaan dan wel omhoog voor de consument.
Op zich geen punt maar als je vijf generaties "produktie tegen de laagste prijs en hoogste rendement" achter je hebt, ga je dat echt niet in twee generaties oplossen. Dat kun je wel willen, maar dat is een utopie.
Dat gaat je gewoon vier generaties kosten, inkl alle paniek van de verandering.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:36

MarlindeRooz schreef:

Ontopic:

:)* Slim! Niet aan gedacht. Laten we vanaf nu gewoon compleet negeren en ontopic verder gaan :j

En helemaal met je eens betreffende het tweede stuk. Er zitten zóveel nadelen aan, het is inderdaad echt niet meer van deze tijd.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:37

ikke schreef:
Op zich geen punt maar als je vijf generaties "produktie tegen de laagste prijs en hoogste rendement" achter je hebt, ga je dat echt niet in twee generaties oplossen. Dat kun je wel willen, maar dat is een utopie.

Waar baseer je dat op? Als in, is hier onderzoek naar gedaan waar je naar kan linken? Ik ben daar wel benieuwd naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:45

BaileyMix schreef:
ikke schreef:

Waar baseer je dat op? Als in, is hier onderzoek naar gedaan waar je naar kan linken? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Daar hoef je geen onderzoek naar te doen. Beetje simpel rekenwerk en wat kennis van bedrijfskunde is genoeg.
Als een boer nu 100 koeien heeft en hij gaat terug naar 50 koeien, zal de prijs van melk omhoog gaan want hij moet z'n bestaan/salaris uit minder melk/produktie halen.
En nee, dat hij minder kosten heeft is onzin want de kosten per koe dalen niet.

Daarnaast, en daar zit het echte probleem: die boeren hebben tonnen en soms miljoenen geïnvesteerd om aan steeds idiotere regelgeving te voldoen en die investeringen zijn gebaseerd op inkomsten uit een bedrijf van bepaalde omvang.
Ga je dat bedrijf halveren, gaan de kosten verdubbelen omdat de rente en aflossing van die investeringen wel gewoon gedaan moeten worden. De Rabo-Bank is geen filantropische instelling!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:57

Sorry, ik bedoelde het stukje dat er minstens 4 generaties nodig zijn om verandering te bewerkstelligen, niet dat de prijs omhoog gaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:59

Ik snap de boeren ook wel. Ik ken persoonlijk geen eigenaren van megastallen overigens, maar wel kleinere boeren en ik heb gezien hoe hard ze moeten werken om aan allerlei regels te voldoen. Eentje wilde heel graag biologisch, maar ook dat ging dan weer niet vanwege de vele eisen en kosten die eraan zaten. Als wij zo weinig voor melk willen blijven betalen, dan kan de boer ook niet veel kanten meer op. Dus ik snap de frustratie van hen ook heel goed. De boeren die ik kreeg hebben echt wel oog voor biodiversiteit en willen het graag beter maken voor het milieu en de dieren, maar het werd ze hem moeilijk gemaakt en nu gaat iedereen erover zeuren.
Ik hoop dat een eerlijke prijs al veel oplost. En van mij mogen melk, vlees etc etc best een luxeproduct zijn. Dat hoeft niet iedereen te kunnen betalen toch.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 26-11-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:29

Als lactose intorlerante vegetariër mag het van mij allemaal wel een stuk duurder worden hoor. Vlees mag best luxe worden. :P

Het is toch idioot dat die megastallen nog mogen. Duizende varkens in op elkaar zonder buitenlucht of verrijking. :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:42

Inderdaad bizar. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet... Mag wat mij betreft doorgetrokken worden naar alle levende wezens :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 14:14

8nnemiek schreef:
Dat glyfosaat snap ik ook echt niet.. Sta het dan toe voor een jaar, of twee, totdat er meer duidelijk is.. Helaas heeft de landbouwsector een aardige vinger in de pap bij het Europees parlement.
Er zijn genoeg boeren die laten zien dat het ook zonder gif kan.

Het is eigenlijk heel duidelijk.
Er waren al vermoedens, en in Frankrijk werd Parkinson al langer aangemerkt als beroepsziekte. Maar er is nu ook in onderzoeken een heel sterk verband aangetoond tussen glyfosfaat en Parkinson.
Het maakt ons gewoon ziek.

En het is niet eens nodig om te gebruiken idd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:46

Het pesten heeft bij deze de inhoud gekregen van het hoe en waarom van temmen.

@Ole John: ik hou niet van herhaling, dus blijf svp weg uit dit topic.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:51

Gewoon negeren, zeker niet quoten, alleen temmen.