LaScar schreef:Earth schreef:Meid, echt, stop met jezelf de schuld te geven. Dat is echt niet helpend, en ook niet terecht. Ja, je kunt hiervan leren, maar je hebt het niet fout gedaan. Hij is over jouw grenzen gegaan en heeft misbruik gemaakt van jouw liefde, daar kun jij niks aan doen. Behalve dus lering uit trekken en opmerken dat hij te ver is gegaan.
Dat is waar, hij heeft me richting het einde gewoon heel erg het gevoel gegeven dat hij er wel voor gevochten heeft en probeerde te veranderen, en ik dat niet heb gedaan en hem niet gelukkig kon maken (wat ik ook niet mijn taak vind).
Pijnlijk om te horen, lijkt me zo.
En in feite is het een omkering.
GOED om dit helder in beeld te hebben...!!
(Pijnlijk, maar honderd keer liever 'goed inzicht hebben' dan aan jezelf gaan twijfelen, en je eindeloos bezighouden met zijn problemen op te lossen voor hem....)
En
jij bent er niet om hem gelukkig te maken!
Zo is dat maar net!!
Citaat:
Dat alles wat hij graag anders wilde zien, niet kon, en dat het te laat was als ik wel nog iets zou veranderen
Voor op het lijstje van zijn blunders.
Nummer één is niet waar.
Nummer twee is vooral een verwijt.
Te laat aan komen zetten met 'dat je iets anders had gewild' is een soort van onvolwassen gedrag.
Trek op tijd aan de bel als je iets niet leuk vindt, dan kan de ander er iets aan doen.
Of niet, kan ook, maar dan is er keuze.
Die mosterd na de maaltijd is alleen maar een trap na.
Citaat:
En ik heb het opgegeven om te begrijpen, maar elke keer schiet er weer iets door zijn hoofd wat zegt dat wij niet gaan werken.
Goed zo.
.... eerlijk gezegd: mij schieten ook wel eens rare gedachten door het hoofd.
Doorgaans haal ik mijn schouders dan op.
Of concludeer ik dat ik eens vroeg naar bed moet oid.
Verder niet zo interessant.
Citaat:
En nu zijn we uit elkaar en heb ik een soort ‘toegegeven’ dat ik inderdaad veel moest veranderen, want in mijn wanhoop probeerde ik van alles te beloven wat ik anders/beter zou doen, maar dat was allemaal te laat. Ik had mezelf daar echt boven moeten zetten.
In termen van de reddingsdriehoek:
de luilak (ook wel zielepiet of de slachtofferrol) doet helemaal niets.
'Stel je voor! JIJ moet hollen en vliegen, ik niet. IK zit lekker te zitten.
En dus gecombineerd met de rol van de 'vervolger': Je doet niet genoeg. Wat je doet is fout. Je moet ruiken wat ik nodig heb (want denk maar niet dat ik zelf duidelijkheid geef).

Uit deze dynamiek!!
Dat is alleen maar goed!!!