Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:05

Ik vind dit altijd een interessante.
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken. Maar denk ook aan een abbo waar aardig wat internet op staat bijvoorbeeld.
Vaak is er wel iets dat als "gewoon" beschouwen wordt, maar eigenlijk een luxe goed is.
Tuurlijk zijn er mensen die echt niet rond kunnen komen. Ook mensen die door een hoop ellende in de schulden zijn gekomen. Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen. Of is roekeloos (geweest) door dingen op afbetaling te kopen, niet te vragen om gespreid te betalen bij bijvoorbeeld het eigen risico om maar wat te noemen. Toch te hard te rijden en een boete te pakken die ze niet kunnen betalen. Toch dat weekendje weg, want we hebben het nodig - van geleend geld wel te verstaan. Ja, ik ken ze echt.

Als ik nu dan zie dat mensen voor 10-20 uur een baan zoeken zodat ze toch wat extra's hebben - terwijl ze in de schulden zitten - en er ook gewoon 32/36/40 urige opties zijn. Dan vind je het ook wel gewoon prima dat je er in zit en je ziet het allemaal wel.

Ik kan nog een hele beerput open trekken van mensen in de schuldsanering, woest wordt ik er van.

Dus ja - met veel discipline ben ik van mening dat het gros van de gevallen echt wel die €5 in de maand weg kunnen sparen.

Wat veel mensen niet doen, is mijn ervaring, is gewoon een huishoudboekje maken.
Wat gaat er in, wat gaat er uit, wat kan minder, wat was impulsief.
Dat kan heel confronterend zijn, maar biedt je wel een kans om wijzigingen door te voeren.

Uiteraard zijn er ook mensen die bewust niet sparen omdat ze een andere investering aan het doen zijn.

En voor de mensen die zeggen "ik hoop dat je nooit in die situatie komt" ik ken de situatie van aan de afgrond staan heel goed.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 00:08

Haha, ik spaar momenteel voor de belastingdienst. -O-
No money for me.

Leuk als je een huis koopt met eigen kosten inleg. Byebye spaargeld en hello achter de feiten aan hobbelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:26

KellyR schreef:
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken. Maar denk ook aan een abbo waar aardig wat internet op staat bijvoorbeeld.
Vaak is er wel iets dat als "gewoon" beschouwen wordt, maar eigenlijk een luxe goed is.
Tuurlijk zijn er mensen die echt niet rond kunnen komen. Ook mensen die door een hoop ellende in de schulden zijn gekomen. Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen. Of is roekeloos (geweest) door dingen op afbetaling te kopen, niet te vragen om gespreid te betalen bij bijvoorbeeld het eigen risico om maar wat te noemen. Toch te hard te rijden en een boete te pakken die ze niet kunnen betalen. Toch dat weekendje weg, want we hebben het nodig - van geleend geld wel te verstaan. Ja, ik ken ze echt.

Dat soort situaties kwamen toch ook wel eens voorbij in dubbeltje op zn kant? En dat mensen echt geen flauw idee hebben wat ze uitgeven iedere maand..

Vaak zit er dan inderdaad een 'oh ja dat is er ook nog' situatie bij (toch huisdieren, met hoge dierenartsrekeningen, idd roken / drinken, fast food etc)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:58

Jaren terug (nog samenwonend met ex) hadden we het echt krap. Elke maand weer schuiven met geld. Ook een schuld bij de bank waar we bijna 20 jaar aan terug hebben betaald. Zelfs toen had ik een luxe (eigen pony) en probeerde ik te sparen.

Nu bijna 5 jaar alleenstaand, uitkering en heb het oprecht beter dan toen ik werkte. Ik werk heel weinig maar das puur zodat ik minder uitkering krijg.

Het lukt me elke maand om te sparen. Soms een maand minder, maar das eigelijk alleen wanneer ik een grotere uitgave heb die niet echt voorzien was. Toch heb ik geen 6 maandinkomens op mijn spaarrekening staan, zou dat wel willen :Y)
Maar dat ik een onverwachte uitgave kan betalen, is wel erg prettig.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:11

Lieser schreef:
fohadie schreef:
Das leuk gezegd, maar als je geen geld over houdt aan het einde van de maand, van welk geld ga je dan sparen?

Toch gaat ook bij die mensen een keer de wasmachine kapot. En dan zullen ze een andere moeten kopen, desnoods tweedehands. Als je dan zelfs geen 150 euro op de spaarrekening hebt, moet je lenen. En dan moet er ook geld 'vrijgemaakt' worden, voor de aflossing (met rente!).
Dan kun je beter nu alvast die 10 of 15 euro per maand opzij leggen, dat scheelt straks rente op die lening.

Ze geeft aan dat iemand ook geen geld over kan houden en dan geef jij aan dat je beter toch kunt sparen? Dat is toch juist het probleem?

Niet iedereen heeft de luxe om eind van de maand maar geld over te houden ook al is het € 10

Er zijn nog heel veel mensen in Nederland die in in armoede leven. Wellicht is niet het juiste Forum als spiegelbeeld van de samenleving. Veel mensen hier rijden paard of hebben een paard. Niet de goedkoopste hobby.

Maar goed, feit blijft dat heel veel mensen echt elke maand moeten rekenen om rond te kunnen komen. En al al een keer € 15 overhouden moet vast wel iets gekocht worden wat al op een lijstje stond.

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij de Voedselbank. Mijn collega is een vrijwilliger en zij zegt dat er nog vele mensen komen. Op ons werk zorgen we een aantal keer per jaar dat we vele lekkere/verantwoorde spulletjes mee kunnen geven aan haar opdagen zoals kerst Pasen et cetera.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:05

KellyR schreef:
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken.

Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen.

Om hoeveel mensen gaat dit dan? Of hoeveel procent? En refereer je dan naar mensen in de bijstand, mensen met schulden, mensen in de schuldsanering of mensen die onder de armoedegrens leveren?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:01

Doubtless schreef:
KellyR schreef:
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken.

Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen.

Om hoeveel mensen gaat dit dan? Of hoeveel procent? En refereer je dan naar mensen in de bijstand, mensen met schulden, mensen in de schuldsanering of mensen die onder de armoedegrens leveren?

Denk je dat ik bij het CBS werk en 100% controle uit heb gevoerd? :')
Volgens mij staat er duidelijk "ik vind" en "in mijn ogen".

Ik heb het over de gehele groep die jij benoemd.
Volgens mij heb ik net al aardig wat voorbeelden genoemd. Maar hierboven werd ook nog de voedselbank genoemd. Ook daar zijn mensen die naar de voedselbank gaan, maar wel elke opdracht afzeggen die ze zo handje contantje in hun broekzak kunnen doen.
Vervolgens roken ze ook nog een gros aandeel weg aan peuken van die ene opdracht die ze wel door laten gaan.
Het spijt me zeer, maar deze mensen verpesten het voor een ieder die het wel echt nodig heeft. Als jij al jouw zwarte geld aan peuken uit kan geven, dan hoef jij echt niet naar de voedselbank, dan kan jij gewoon eten kopen.

Maar ook de gezinnen waar er wel continu frisdrank gedronken wordt, terwijl water uit de kraan nagenoeg niets kost. Wel elk dubbeltje om moeten draaien, maar niet die dure flessen laten staan?

En dan nog de mogelijkheid voor de mensen met een tuintje, zaai wat groente of fruit. Nee het is bij lange na niet genoeg, maar geeft je wél soms wat extra gratis groente. Iedereen kan sperziebonen laten groeien bijvoorbeeld. Van vanalles is zaad te halen, daarvoor hoef je niets duurs te kopen.

Ik ken meerdere gevallen waarbij tonnen schuld weg gescholden is, en dit waren echt mega "dikke bult eigen schuld", terwijl Maria alleenstaand haar 5 kinderen krom moet liggen omdat haar kerel haar met niets dan schulden achter heeft gelaten.

Nogmaals, het is absoluut niet voor iedereen zo.
Maar een groot gedeelte laat in MIJN ogen dingen liggen.

Ik kom zelf uit een situatie waar er 3 banen in gepropt werden om ervoor te zorgen dat we ons hoofd boven water konden houden. Het stigma is nu echt anders, laconiek als je het mij vraagt.

En ja, ik zie heel wat mensen die er in zitten of hebben gezeten.
Ik zie ook jonge mensen die een goed betaalde, maar fysiek zware baan aangeboden krijgen en er voor bedanken want "dan moet ik wel écht werken" uuuh ja, daar is je salaris naar.

Ook dat is keuze. De keuze is dan ook om niet te kunnen sparen en uiteindelijk weet ik veel waar uit te komen. Prima allemaal, moeten ze zelf weten. Maar om te roepen ik heb geen keuze en ik heb geen geld... De banen liggen voor het oprapen en dan heb ik het écht niet over enkel geschoolde banen. De nood is zo hoog dat je ook op die banen kan onderhandelen over inkomen.
Of voor een periode een tweede baan er bij? Maar dat ziet bijna niemand meer zitten.

En ik zal het nog maar een keer zeggen - het geldt lang niet voor iedereen. Dit is wat ik veel om me heen zie gebeuren.

Doubtless

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:43

Oh oke, dan moet ik dit inderdaad als een persoonlijke mening lezen. Dacht dat je het wellicht kon onderbouwen, maar dat je dat niet kunt of doet zegt genoeg. Dankjewel voor je toelichting!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:21

Ik zie als (voormalig) bewindvoerder ook echt wel een tweedeling. En dan doel ik op de populatie waarvoor bewindvoering is (of zelf hebben) aangevraagd ivm problematische schulden. En wat dan ‘problematisch’ is hangt af van verschillende factoren. Voor het ene gezin/persoon is dit een schuld van 5.000,-. Voor de ander gaat het om meer dan 50.000,-.

De moeilijkste stap (onafhankelijk van de hoogte van de schuld) was vaak het omzetten van de knop/ aanpassen uitgavenpatroon. Ik heb gezinnen/personen begeleid die het lukte om deze stap te nemen. Is het spaar-probleem daarmee altijd opgelost? Nee, maar er ontstond dan vrij snel een stabiele situatie waar vanuit we weer konden gaan bouwen. Belangrijkste was dan vooral de schulden in kaart brengen en passende afspraken maken met schuldeisers. Waken voor juiste hantering van de beslagvrije voet. Want de schuldeisers kunnen er iets van… Ook bij de overheid. Het is gewoonweg triest. Onjuiste berekeningen, onder druk zetten voor een hoger maandbedrag, onjuiste verrekeningen. Ik begrijp wel dat er als niet-professional je soms zaken in de maag worden gesplitst die totaal niet kloppen omdat je gewoon niet beter weet.

Aan de andere kant heb ik gezinnen/personen begeleid waar we de cirkel van dweilen met de kraan open niet (goed) konden doorbreken. Enerzijds kon ik hier wel begrip voor opbrengen. Vaak ‘nee’ horen, altijd stress door geldzorgen. Het gevoel niet mee te kunnen doen. Je kunt niet meer voor de lange termijn denken. Alles wat je beslist is voor de korte termijn. We denken vaak “wat een stomme beslissing”, maar dat komt door het gebrek aan overzicht. Bewindvoering is voor deze groep onvoldoende. Je moet ook mentaal aan de slag. En een stukje autonomie blijven geven. Ook al is het klein. X kan niet, maar je kunt kiezen tussen Y en Z. En potjes blijven maken, hoe klein dan ook. Juist om ook “ja” te kunnen zeggen. Anderzijds had je een groep waar ik zelf ook horendol van werd. Die kochten van de kinderbijslag een pony. Gingen ‘stiekem’ aan het werk, lieten het eerste salaris op leefgeldrekening storten om het vervolgens snel op te nemen en uit te geven. Dat de reeds ontvangen uitkering vervolgens moest worden verrekend en waar de huur dan van betaald moest worden? “Ja, sorry mevrouw, dat weet ik ook niet.” Of er moest en zou frisdrank in huis zijn anders hadden de kinderen NIETS te drinken (hoewel er nog steeds water uit de kraan kwam).

Ik kan mij dus voorstellen dat de meningen over “mensen die niet kunnen sparen” verdeeld zijn. Afhankelijk van wat je ervaart in je eigen omgeving.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:52

Mooie genuanceerde post Snorlex!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:10

Herkenbaar snorlex...
Er zijn echt wel verechillen in hoe mensen verstandig of minder verstandig omgaan met hun geld.

En inderdaad, ik heb het mijn vader wel kwalijk genomen dat toen we beneden bijstandsniveau leefden, er wel geld was voor 1,5 krat bier in de week en een pakje shag. Maar dat we 's avonds rijst met boter, kaneel en suiker aten. En geen lekker fruit in huis hadden.
Overigens werd er bij ons ook sap en frisdrank in huis gehaald. Naast thee en koffie.

Ik heb er wel van geleerd hoe ik dingen niet wil doen. En geleerd om blij te zijn met gekregen kleding en spullen en om zuinig te zijn op je geld en veel te sparen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:56

Ik ben wel benieuwd wat er bij jullie op de lopende rekening staat? Ik heb dus nu al een tijdje spaarpotjes in mijn spaarrekening voor de standaard dingen zoals boodschappen en benzine. Waardoor mijn lopende rekening dus minder is. Maar toch werkt dit niet voor mij.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:19

Hier gaat alles naar de lopende rekening en aan het einde van de maand wanneer het salaris gestort wordt, gaat het restant naar de spaarrekening. We beginnen dus iedere maand opnieuw op de lopende rekening.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:37

Herfstblad schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er bij jullie op de lopende rekening staat? Ik heb dus nu al een tijdje spaarpotjes in mijn spaarrekening voor de standaard dingen zoals boodschappen en benzine. Waardoor mijn lopende rekening dus minder is. Maar toch werkt dit niet voor mij.

Dat is toch irritant? Boek je het dan iedere keer terug als je gaat tanken en een boodschap doet?
Dat zijn toch juist dingen die je doet van je lopende rekening?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:43

Ik probeer er altijd minimaal zo’n €200 op te hebben, en niet gauw meer dan €500 zodra de huur/stroom betaald is.
Het teveel gaat meteen naar de spaarrekening. Of er moet net een grote aankoop gepland staan.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:45

Ik zou spaarpotjes maken juist voor de niet-lopende dingen, maar de extra's zoals vakantie, kleding, boeken, uitjes.. Het is maar wat je graag doet of koopt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:47

Hier inderdaad ook spaarpotjes voor vakantie, huis, paarden etc. Maar wel op de spaarrekening.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:51

Ik houd graag rond de €400 tot €600,- op mijn betaal rekening. (We hebben ook nog gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke huishoudkosten en vaste lasten etc.)

Ik werk op de spaarrekening wel met potjes, maar dan voor dingen die je maar af en toe nodig hebt. Dierenarts kosten paarden bijvoorbeeld. En ook kleedgeld heb ik wel apart potje voor, maar omdat ik nu niet meer elke week les en geen wedstrijden meer rijd geef ik veel minder geld uit elke maand en kan dat nu vaak wel van de lopende rekening.

Voir de paardenstal werk ik ook met potjes. Afschrijving stal, onderhoudskosten, sparen nieuwe bakbodem
En de algemene spaarrekening

Ik vind het ook vervelend om het benodigde geld dan uit de potjes te moeten halen. Maar het geeft wel veel beter inzicht in hoeveel je opgespaard hebt en kunt uitgeven aan bepaalde dingen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:59

Ik heb idd meerdere potjes, 1 grotere spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe gaat. En dan wat kleine spaarrekening voor bijv vakantie(geld). En een reserve spaarrekening: wanneer ik niet uitkom van de lopende kan ik hier het geld afhalen. Daar stort ik dus geld naartoe wanneer ik wat extra krijg of over heb, zoals deze maand mijn eigen risico die ik voor de helft heb verbruikt en dus nog wat terug krijg.

Maar geen potjes voor benzine oid, want dan zou je telkens moeten overhevelen. Dat schiet niet op. Dan is het handiger echt een overzicht te maken welke kosten je maandelijks kwijt bent, en dit dus op je lopende hebben staan. Om die reden gaat er dus altijd wanneer het inkomen binnen is, er meteen een bedrag naar de spaarrekening. Er is dat genoeg om de maand van rond te komen, maar wanneer ik bijvoorbeeld meer kilometers maak, weet ik dat ik moet opletten met boodschappen doen bijvoorbeeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:05

Ik heb alleen spaarpotjes,voor (nieuwe) auto, verbouwing huis, vakantie, kleinkinderen, paard.
Zodra onze lonen binnen komen, dan gaat automatisch verschillende bedragen naar de spaarpotje.
De rest blijft op onze betaalrekeningen. Indien aan het eind nog geld over is, dan stort ik dat door naar onze spaarrekeningen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:05

Wij hebben op de lopende rekening wat we gemiddeld gezien gedurende de maand nodig hebben.

Begin van de maand dus relatief veel, eind van de maand dus niet zo veel meer (of eigenlijk, begin en eind van het loon dat niet op de 1e valt, dat is ons nieuwe startpunt).
We beginnen met de standaard spaar bedragen naar spaarpotjes over te maken, de rest is om door de maand heen te gebruiken. Wat er eind van de maand over is word verdeeld over de spaarpotjes, net welk potje wel een boost kan gebruiken. Soms gaat er niets heen, soms echt wel een mooi bedrag.

Iets uit de spaarpotjes halen doen we niet veel, alleen bij grotere uitgave zoals de gemeentelijke lasten in 1x, verzekeringen voor een jaar in 1x, een nieuwe koelkast/vriezer/droger/wasmachine/ander apparaat, onderhoud aan ons huis oid.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:21

Ik heb een paar spaarpotjes die eind van de maand (dus begin van de loonperiode) automatisch geld afschrijven naar de spaarrekening. Het restant blijft erop staan tot ik de 24e/25e weer loon krijg, dan maak ik wat ik nog over had ook over naar de spaarrekening

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:17

Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van de spaarpotjes?
Ik heb gewoon 1 dikke spaarrekening. Punt. En als ik iets wil verbouwen, betaal ik het daarvan. Als ik iets duurders wil aanschaffen, betaal ik het daarvan. Etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:20

Ik doe dat al jaren...... vakantie ga ik een paar x per jaar, maar een andere auto maar 1 x per 4/5 jaar.

Ik vind het gewoon fijn om dat overzichtelijk te hebben, een soort van budgetteren.
Maar ik schuif wel met potjes, als het nodig zou zijn.
Tot nu toe is dat nooit gebeurd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:24

Goof schreef:
Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van de spaarpotjes?
Ik heb gewoon 1 dikke spaarrekening. Punt. En als ik iets wil verbouwen, betaal ik het daarvan. Als ik iets duurders wil aanschaffen, betaal ik het daarvan. Etc.

Voor mij dat ik een wat beter overzicht heb. De ene spaarrekening wil ik niet aankomen, de andere mag ik telkens overhevelen.

Denk wel dat het verschil is wanneer je het maandelijks gewoon goed hebt, dit niet zo uitmaakt. Mijn vriend verdient bizar veel, heeft ook 1 spaarrekening en doet niet aan potjes. Maar die kan ook de grote uitgaven ineens betalen van zijn salaris/lopende rekening.