Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KellyR schreef:Ik vind dit altijd een interessante.
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken. Maar denk ook aan een abbo waar aardig wat internet op staat bijvoorbeeld.
Vaak is er wel iets dat als "gewoon" beschouwen wordt, maar eigenlijk een luxe goed is.
Tuurlijk zijn er mensen die echt niet rond kunnen komen. Ook mensen die door een hoop ellende in de schulden zijn gekomen. Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen. Of is roekeloos (geweest) door dingen op afbetaling te kopen, niet te vragen om gespreid te betalen bij bijvoorbeeld het eigen risico om maar wat te noemen. Toch te hard te rijden en een boete te pakken die ze niet kunnen betalen. Toch dat weekendje weg, want we hebben het nodig - van geleend geld wel te verstaan. Ja, ik ken ze echt.
Lieser schreef:fohadie schreef:Das leuk gezegd, maar als je geen geld over houdt aan het einde van de maand, van welk geld ga je dan sparen?
Toch gaat ook bij die mensen een keer de wasmachine kapot. En dan zullen ze een andere moeten kopen, desnoods tweedehands. Als je dan zelfs geen 150 euro op de spaarrekening hebt, moet je lenen. En dan moet er ook geld 'vrijgemaakt' worden, voor de aflossing (met rente!).
Dan kun je beter nu alvast die 10 of 15 euro per maand opzij leggen, dat scheelt straks rente op die lening.
KellyR schreef:Ik vind dit altijd een interessante.
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken.
Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen.
Doubtless schreef:KellyR schreef:Ik vind dit altijd een interessante.
Want een heel groot deel kan wel roken en vaak ook alcohol drinken.
Maar in mijn ogen, laat het overgrote deel wel dingen liggen.
Om hoeveel mensen gaat dit dan? Of hoeveel procent? En refereer je dan naar mensen in de bijstand, mensen met schulden, mensen in de schuldsanering of mensen die onder de armoedegrens leveren?
Herfstblad schreef:Ik ben wel benieuwd wat er bij jullie op de lopende rekening staat? Ik heb dus nu al een tijdje spaarpotjes in mijn spaarrekening voor de standaard dingen zoals boodschappen en benzine. Waardoor mijn lopende rekening dus minder is. Maar toch werkt dit niet voor mij.
Goof schreef:Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van de spaarpotjes?
Ik heb gewoon 1 dikke spaarrekening. Punt. En als ik iets wil verbouwen, betaal ik het daarvan. Als ik iets duurders wil aanschaffen, betaal ik het daarvan. Etc.