Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Staat er ergens in de evangelies dat Jezus slavernij goedkeurt? Je haalde namelijk een Bijbeltekst aan uit exodus (OT).Ik heb mensen horen zeggen: het waren de wetten van die tijd - maar Jezus had er geen enkele moeite om andere wetten met de grond gelijk te maken. Dus die gaat niet op.
Janneke2 schreef:Wat moet je dan als 'goed' christen. Ik kan Jezus niet zien als God maar wel als zoon van God, belangrijke profeet, de weg naar God,... Tot welke christelijke stroming behoor ik dan? Mijn visie sluit wel aan bij de eerste christenen maar wat de rooms katholieke kerk ervan heeft gemaakt past niet echt bij mij... Ik vind dit best verwarrend...Riel schreef:Is Jezus God?
Goede vraag.
Er was een tijd dat het een gevaarlijke vraag was.
Het christendom heeft op een gegeven moment de Heilige Drie-eenheid 'ontworpen'.
Of geleend van omliggende culturen.
Binnen de leer van de Die-eenheid luidt het antwoord 'ja'.
Op basis van de evangeliën van Mark, Matthijs en Lukas: nee.
Het evangelie van Johan is waarschijnlijk pas geschreven toen de constructie al bestond, en Johan 'speelt er mee'.
Hij laat Jezus net niet zeggen dat hij God is, maar er staan wel een aantal uitspraken zoals 'Ik ben de weg naar God'.Riel schreef:Waarom is er dan zo veel leed op aarde en leven wij dan nu niet in het koninkrijk Gods?
Andermaal een goede vraag.
Een variant op 'Hoe kan het dat een goede God een aarde met ellende schept?'
Voor zover ik een antwoord heb, ligt dit in de richting van "We hebben als mensheid de kennis van goed en kwaad (gekregen) - en het is nu aan ons, met de Torah, Jezus en wat al niet voorop, om het goede te realiseren."
Eleeke schreef:Omdat mijn tiener zoon een relatie heeft met een Arabische tiener jongen, hoor ik heel af en toe wel een wat over de koran.
Daar staat het sodom en gomorra verhaal ook in.
En wat ik interessant vindt is dat (ook) in de islam er discussie is of de zonde daar begaan de zonde van seksueel geweld is of dat homoseksualiteit de zonde is.
Ik vind het vooral schokkend dat Lot zijn dochters aanbood. Die zonde is nog net even iets erger.
Het scheelt dat ik de bijbel en koran als letterlijke waarheid niet serieus neem.
Riel schreef:Avalanche schreef:Staat er ergens in de evangelies dat Jezus slavernij goedkeurt? Je haalde namelijk een Bijbeltekst aan uit exodus (OT).Ik heb mensen horen zeggen: het waren de wetten van die tijd - maar Jezus had er geen enkele moeite om andere wetten met de grond gelijk te maken. Dus die gaat niet op.
Riel schreef:Wat moet je dan als 'goed' christen. Ik kan Jezus niet zien als God maar wel als zoon van God, belangrijke profeet, de weg naar God,... Tot welke christelijke stroming behoor ik dan? Mijn visie sluit wel aan bij de eerste christenen maar wat de rooms katholieke kerk ervan heeft gemaakt past niet echt bij mij... Ik vind dit best verwarrend...
In je tweede antwoord kan ik mij zeker vinden. Zo zie ik het ook...
Janneke2 schreef:Riel schreef:[...] Wat ik ervan begrepen heb (... oejjj) is het dat de schrijver als ik het goed zeg, zeven kerken/gemeenten aanschrijft, die alle zeven op verschillende manieren bedreigd worden of met vervolging te maken hebben.En waarom is het boek, de openbaring van Johannes zo eng geschreven? Ik krijg er schrik van...
In termen van verzetslitetatuur snap ik wel dat het in beeldtaal/geheime codes oid is geschreven.
Zo was er ooit een aanduiding voor Hitler 'Sla-rot-die-mof'. Uit te spreken als iets Russisch.
Misschien had één van die gemeenten wel te lijden aan een ellendeling die op zo'n soort manier aangeduid werd met het getal 666.
En aan het slot komt alles goed, de stad met haar poorten naar alle vier de windstreken, en God zelf die tussen de mensen woont en alle tranen afwist...
Riel schreef:verootjoo schreef:Ik doelde dan vooral dat je Jezus dan ziet als zoon van God maar niet als God zelf...Jawel, de drie-eenheid is wel in het hele christelijk geloof bij mijn weten.
Ik zie zelf ook niet hoe je die los van elkaar kan zien.
Riel schreef:Is Jezus God?
Riel schreef:Waarom is er dan zo veel leed op aarde en leven wij dan nu niet in het koninkrijk Gods?
Riel schreef:Wat moet je dan als 'goed' christen. Ik kan Jezus niet zien als God maar wel als zoon van God, belangrijke profeet, de weg naar God,... Tot welke christelijke stroming behoor ik dan? Mijn visie sluit wel aan bij de eerste christenen maar wat de rooms katholieke kerk ervan heeft gemaakt past niet echt bij mij... Ik vind dit best verwarrend...
In je tweede antwoord kan ik mij zeker vinden. Zo zie ik het ook...
Blue_Eyes schreef:Denk even aan de tijd en de context waarin die teksten geschreven zijn? Vijfduizend jaar geleden was slavernij een gegeven. Je kon wel een boek schrijven waarin stond dat dat niet mocht, maar dat had nergens vaste grond gekregen. Regels over hoe je fatsoenlijk met je slaven kon omgaan, dat was veel logischer.
IMANDRA schreef:Blue_Eyes schreef:Denk even aan de tijd en de context waarin die teksten geschreven zijn? Vijfduizend jaar geleden was slavernij een gegeven. Je kon wel een boek schrijven waarin stond dat dat niet mocht, maar dat had nergens vaste grond gekregen. Regels over hoe je fatsoenlijk met je slaven kon omgaan, dat was veel logischer.
Maar dat laat toch juist zien dat de teksten in de bijbel wel degelijk zo zijn geschreven zodat het beter uitkwam voor de schrijvers?
Ik vat jouw tekst op als: “christendom moest verspreid worden dus voor het gemak accepteren we slavernij wel even. Maar we kunnen wel claimen ietsjes liever voor ze te zijn!”
VuurVleugels schreef:De officiële term voor het fenomeen "als er een God is, hoe kan er dan kwaad bestaan in de wereld" is 'theodicee'. Daar is met deze zoekterm ontzettend veel interessants over te vinden, dus bij deze voor de geïnteresseerden!
De drie-eenheid is inderdaad overgenomen van andere religies, zoals meer dingen in het christendom. In de Keltische en Paganistische culturen (die veel ouder zijn dan het christendom in Europa en waar héél veel van overgenomen is) staat de drie-eenheid voor de maagd, de moeder en de grootmoeder (maiden, mother, crone) die de cyclus van het leven symboliseren, vrouwelijk dus ook. Het patriarchale christendom heeft dit overgenomen en mannelijk gemaakt. En dan heb je natuurlijk yule wat kerst werd, ostara werd pasen etc etc. Hierom kan ik me, zelfs als religiewetenschappenstudent, toch wel storen aan gelovigen die claimen dat de Bijbel de enige absolute waarheid is; er is zoveel overgenomen en hervormd van oudere culturen...
Blue_Eyes schreef:Denk even aan de tijd en de context waarin die teksten geschreven zijn? Vijfduizend jaar geleden was slavernij een gegeven. Je kon wel een boek schrijven waarin stond dat dat niet mocht, maar dat had nergens vaste grond gekregen. Regels over hoe je fatsoenlijk met je slaven kon omgaan, dat was veel logischer.
Kuggur schreef:Blue_Eyes schreef:Denk even aan de tijd en de context waarin die teksten geschreven zijn? Vijfduizend jaar geleden was slavernij een gegeven. Je kon wel een boek schrijven waarin stond dat dat niet mocht, maar dat had nergens vaste grond gekregen. Regels over hoe je fatsoenlijk met je slaven kon omgaan, dat was veel logischer.
Hey, het gaat hier niet om een banaal door een of ander persoon geschreven boek.
Dit is een heilig geschrift tot ons gekomen door goddelijke interventie.
Denk je dat God zich zorgen maakt over "geen vaste grond krijgen"?
Dat is zijn, sorry, Zijn que voor een zondvloed of een gelijkwaardige apocalyptische correctie. Vraag maar aan de inwoners van Sodom of Gomorrah....![]()
"What god wants god gets".
Avalanche schreef:Blue_Eyes schreef:Denk even aan de tijd en de context waarin die teksten geschreven zijn? Vijfduizend jaar geleden was slavernij een gegeven. Je kon wel een boek schrijven waarin stond dat dat niet mocht, maar dat had nergens vaste grond gekregen. Regels over hoe je fatsoenlijk met je slaven kon omgaan, dat was veel logischer.
Dat zou toch voor een almachtige God geen probleem moeten zijn?
Jezus had er geen moeite mee de scheidingswetten van de Farizeeën aan te pakken. Hij veranderde ook het "oog om oog, tand om tand".
Maar hier gaat het mij om:
Exodus 21: 20-21:
Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met de stok zó slaat dat deze onder zijn hand sterft, moet hij zeker gewroken worden. Als de slaaf echter nog een of twee dagen op de been blijft, wordt hij niet gewroken, want het is zijn eigen geld.
Vind jij het van fatsoen getuigen iemand zo te mishandelen dat die persoon daar 3 dagen later aan overlijdt? Ik heb daar wat moeite mee namelijk. Ik vind het ook bepaald niet consistent met wat Jezus zegt:
U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.
Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Janneke2 schreef:Mbt de eerste christenen zijn er wel wat aanduidingen over hoe men dacht over slavernij.
In de brief aan de gemeente in Efeze staat
'In Christus is Jood noch Griek, vrije noch slaaf, mannelijk noch moederborst - u bent allen één in Christus.'
Kuggur schreef:Slaven houden a-okay, zolang je ze maar goed te eten geeft. Duidelijk.