Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mars schreef:Aan de andere kant... als zorgverleners elk kind eerst 3 uur lang moeten aaien en paaien, toezingen, kriebelen, fluisteren, met 1000 lieve woordjes vragen om aub toch even het armpje te geven gaat t ook niet echt opschieten. Of eerst de 2000 pagina tellende speciale gebruiksaanwijzing van het wondertje doorlezen. En dat wordt wel verwacht lees ik hier.
Zou een mooie boel worden, dan kan zo'n arts max 3 kinderen per dag zien.
Naar een dokter is niet altijd leuk, wel belangrijk voor de gezondheid. Punt.
_Mir schreef:Ze hebben zich niet zo te bemoeien met ouders. De GGD is een criminele organisatie.
Mijn kids hou ik er ver van uit de buurt.
Fijn toch voor een kind dat een wildvreemde even in je onderbroek gluurt..
Ouders, doe zelf onderzoek..
En voor de ouders die wel mee doen, pas op met wat je invult, voor je het weet komen ze je kind halen.
verootjoo schreef:Mars schreef:Aan de andere kant... als zorgverleners elk kind eerst 3 uur lang moeten aaien en paaien, toezingen, kriebelen, fluisteren, met 1000 lieve woordjes vragen om aub toch even het armpje te geven gaat t ook niet echt opschieten. Of eerst de 2000 pagina tellende speciale gebruiksaanwijzing van het wondertje doorlezen. En dat wordt wel verwacht lees ik hier.
Zou een mooie boel worden, dan kan zo'n arts max 3 kinderen per dag zien.
Naar een dokter is niet altijd leuk, wel belangrijk voor de gezondheid. Punt.
Dat valt echt heel erg mee. Onze eerste HA kon echt niet met kinderen omgaan. Meermaals heel erg na tijd uitgelopen of uberhaupt geen onderzoek gedaan omdat die vrouw het met haar gebrek aan tact echt niet lukte om een kind te onderzoeken.
Nu hebben we een leuke meid als HA en is elk onderzoek zo gepiept omdat zij de juiste toon treft. Mijn kind is ook overal bang voor, maar zij legt alles zo netjes uit en geeft het kind regie.
Als er bv in de oren gekeken moet worden legt ze uit wat ze gaat doen en zegt ze: 'in welk oor wil je dat ik als eerste kijk? Oh, de rechter? Ja, dat vind ik ook altijd het mooiste oor om mee te beginnen'. Of ze doet het eerst voor op een pop wat ze gaat doen.
Of pas moest ze een buikje voelen en zei ze: 'ik ga even kijken of ik kan voelen wat jij vanochtend gegeten hebt. Oooh, hier voel ik een boterham met pindakaas!' Ijs gebroken en kind (die normaal tegen niemand praat) 'neeeee, ik heb geen pindakaas, ik had pasta!' En dan lachen ze er samen om en heeft die dokter in tien minuten gepiept wat ze moest doen.
Maar als je ongeduldig wordt en gaat snauwen, weet ik zeker dat het met elk kind een eeuwigheid duurt om iets gedaan te krijgen. Ook eens weggelopen bij het wrattenspreekuur. Die vrouw was echt zo ongeduldig en lelijk. 'Ben jij nou een grote jongen??' Ja, sorry hoor, dan niet.
Mars schreef:Aan de andere kant... als zorgverleners elk kind eerst 3 uur lang moeten aaien en paaien, toezingen, kriebelen, fluisteren, met 1000 lieve woordjes vragen om aub toch even het armpje te geven gaat t ook niet echt opschieten.
pmarena schreef:Schapenwol:
Je trekt een hele verkeerde, veroordelende conclusie met opmerkingen als "ik denk wel dat de meeste mensen die jgz onderzoeken zoals ze nu gaan, helemaal niet als iets engs zien en jij wel." En opmerkingen over eigen trauma's en decennia lang geleden.
Als je goed leest dan geef ik juist ook aan in eerdere reacties dat zo'n onderzoekje in principe niet zo heel spannend zou hoeven te zijn. Dat wij juist goede ervaringen hebben met het CB, waar JGZ gewoonweg een vervolg op is. Maar ook dat het dus juist gaat om zeer recente ervaringen bij ons kind waarbij zo'n jochie onnodig angstig gemaakt wordt door behandelaars / volwassenen die wel even door zullen duwen op een overheersende, dwingende en de situatie escalerende manier als 'ie iets oprecht gewoon heel spannend vindt.
Dat jij zegt dat je nooit zulke situaties hebt meegemaakt vind ik super fijn voor jou en jouw kind(eren).
Maar hier hebben we dus de pech van een aantal andere ervaringen. De ellende is ook dat de eerste pech-ervaring ervoor zorgt dat kind de volgende keren niet meer onbevangen is. En als er dan meerdere ervaringen volgen van wel even over grenzen heen door duwen, dan wordt zo'n kind steeds angstiger en steeds "lastiger".
Het is super jammer, zoals anderen ook al zeggen, als dat dan weggeschoffeld wordt onder:
- zeurend kind
- prinsje / prinsesje
- ouders doen moeilijk en werken dit zelf in de hand
- ouders projecteren hun trauma's op hun kind
- snowflakes
En weet ik wat voor hooghartige opinies.
Natuurlijk komt dat ook voor
Maar soms is het gewoon wat het is: vervelende ervaringen hebben gehad die een kind tekenen.
En waar je dan een weg in moet zien te vinden om weer wat vertrouwen te krijgen.
Maar nog beter is het om te voorkomen dat er overheen gewalst wordt en het kind er niet alleen voor te laten staan als een volwassene met een machtspositie iets van het kind gedaan wil krijgen wat helemaal niet goed voelt.
Simpelweg ook omdat je een kind niet wil leren dat je je moet laten overbluffen door een volwassene die zegt dat je even onderzocht moet worden en even lief mee moet werken ook al voelt het niet goed. Dat schept vervelende precedenten voor de toekomst wanneer dat kind een keer niet een "vriendelijke dokter" treft maar iemand de kwaad in de zin heeft.
Kunnen mensen overdreven vinden, maar een beetje voorzichtigheid in dit soort dingen kan veel ellende voorkomen.
Roepen dat mensen niet willen dat hun kind naar zo'n onderzoekje gaat omdat ze bang zijn voor misbruik, is wel heel erg kortzichtig samengevat welke redenen er allemaal mee kunnen spelen om er gewoon graag bij te willen zijn