Mars schreef:Een wereld zonder kwaad en oorlog klinkt heel leuk, maar niet als ik daar eeuwig moet leven

Een eeuwigdurend leven is echt iets wat me enorm beangstigd. Ik hoop eigenlijk dat er na de dood niets is, een droomloze slaap, zoiets.
Met jouw hoop heb je gelijk. Dat is precies wat de bijbel zegt over wat er na de dood gebeurt.
Prediker 9:5 Want de levenden weten* dat ze zullen sterven,+ maar de doden weten helemaal niets+ en ze hebben ook geen beloning* meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.+
Jezus vergeleek de dood met een diepe slaap. Iemand die slaapt, weet niet wat er om hem heen gebeurt. Waarom wordt de dood met een slaap vergeleken? Als iemand gestorven is, voelt hij geen pijn en ondergaat hij op geen enkele manier lijden.
Prediker 3:20 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop.+ Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest.+ De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos. 20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats.+ Ze zijn allemaal uit stof ontstaan+ en ze keren allemaal tot stof terug.+
In dat opzicht kan ik je dus gerust stellen
Maar de bijbel heeft het wel over een opstandig uit de dood. Jezus demonstreerde dit; in de tijd dat hij op aarde was heeft hij verschillende mensen die dood waren weer tot leven gewekt. Jezus vergeleek de dood met een slaap. In Johannes 11:11 staat het verhaal van Lazarus die door Jezus werd opgewekt. Hij was al toen al 4 dagen dood.
"Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt,+ maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ 12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter* worden.’ 13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. 14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven,+ 15 en om jullie ben ik blij dat ik daar niet was, zodat jullie kunnen geloven. Laten we nu naar hem toe gaan."
Even verder in het verslag lezen we:
Martha zei tegen Jezus: ‘Heer, als je hier was geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn. 22 Toch weet ik zelfs nu dat God je alles zal geven wat je aan God vraagt.’ 23 Jezus zei: ‘Je broer zal opstaan.’ 24 Daarop zei Martha: ‘Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding+ op de laatste dag.’ 25 Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven.+ Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij, weer tot leven komen. 26 En iedereen die leeft en in mij gelooft, zal helemaal nooit sterven.+ Geloof je dat?’ 27 ‘Ja, Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat jij de Christus bent, de Zoon van God, degene die in de wereld zou komen.’
"Na opnieuw in zichzelf te hebben gezucht, ging Jezus naar het graf. Het was een grot, en er lag een steen tegenaan. 39 ‘Haal de steen weg’, zei Jezus. Martha, de zus van de overledene, zei tegen hem: ‘Maar Heer, de stank! Het is al de vierde dag.’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je de glorie van God zou zien als je zou geloven?’+ 41 Toen haalden ze de steen weg. Jezus keek omhoog+ en zei: ‘Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord. 42 Ik weet dat u me altijd verhoort. Maar ik zeg dit voor de menigte die hier staat, zodat ze zullen geloven dat u me hebt gestuurd.’+"
Bij een andere gelegenheid wekte hij een 12 jarig meisje op dat was gestorven. Een dochter van een synagogebestuurder. Maar hij genas ook zieken.
Alles wat Jezus op aarde liet zien was een demonstratie van wat er in Gods koninkrijk waarvan hij koning zou worden zou gebeuren.
Het is een aanrader om het hele verslag te lezen in Johannes 11. Zijn discipelen wisten al van de opstanding die nog in het verschiet lag. Maar door Lazarus op te wekken en de dood te vergelijken met een slaap liet hij ook zien wat die opstanding zou inhouden. En wat er in Gods koninkrijk zou gebeuren:
1. Een opstanding van alle doden; levenden hadden het vooruitzicht om nooit te hoeven sterven
2. Een opstanding op aarde, niet in de hemel
2. Genezing van zieken
In Openbaring 21:1-4 lezen we in dit verband Gods belofte aan ons.
En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.+ Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan,+ en de zee+ is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen,+ klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.+ 3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.+ 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen.+ De dood zal er niet meer zijn.+ Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn.+ De dingen van vroeger zijn voorbij.
Dit is een situatie die zoals duidelijk mag zijn ligt in de toekomst. Een situatie waarin wij in een verhouding tot god komen zoals het in de tijd van Adam en Eva was. Dichtbij God. Een volmaakt eeuwig leven. Zoals het altijd al Gods bedoeling met de mensheid was. (Met de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem wordt Gods koninkrijk bedoeld olv Jezus.)
Over hoe het daarna zal zijn, of de aarde "vol" raakt, of het leven interessant blijft etc daar zegt de bijbel niet over. Maar er is zo oneindig veel te leren en te ervaren en te genieten dat ik me er geen zorgen over maak dat ik me zal gaan vervelen of dat ik genoeg van het leven ga krijgen.