Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:40

Avalanche schreef:
Er is heel veel hard bewijs voor evolutie. Het woord "theorie" in de wetenschap wordt gebruikt om aan te geven dat we bijna 100% zeker zijn. Zoals de theorie van de zwaartekracht. Dat die onomstotelijk bewezen is, lijkt me duidelijk.

De theorie van de zwaartekracht is bewezen, doordat we dat kunnen aantonen door proeven te doen. Dan is er zwaartekracht. Er is een theorie, vervolgens moet die theorie wetenschappelijk worden aangetoond.

Maar waar is dat bewijs voor de evolutietheorie? Alleen maar zeggen dat er veel hard bewijs is, is geen bewijs.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-05-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:44

Ik ben het met Babootje eens, dat ik ook niet geloof in een hel.

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Er is heel veel hard bewijs voor evolutie. Het woord "theorie" in de wetenschap wordt gebruikt om aan te geven dat we bijna 100% zeker zijn. Zoals de theorie van de zwaartekracht. Dat die onomstotelijk bewezen is, lijkt me duidelijk.

Maar waar is dat bewijs dan? Alleen maar zeggen dat er veel hard bewijs is, is geen bewijs.

Radiometrische datering, DNA bewijs, fossiele lagen, teveel om op te noemen.

Als je erin zou willen duiken:
https://necsi.edu/evidence-for-evolution

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:06

Babootje schreef:
Een mooie illustratie in de bijbel vind je in Hebreeën 3:4. "Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar degene die alles heeft gebouwd is God"
Als zo iets simpels als een huis niet uit zichzelf kan ontstaan, hoe kunnen we dan denken dat de veel meer ingewikkelde levensvormen dan door toeval zijn ontstaan?

Daar heeft Richard Dawkins een mooi boek over geschreven:

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_blinde_horlogemaker

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:40

Avalanche schreef:

Ga ik even heel flauw doen; maar ik vind deze site heel verhelderend:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/b ... -evolutie/

Over radiometrische datering is allang bekend dat deze dateringswijze onbetrouwbaar is.
Hier aardig uitgelegd.
https://logos.nl/schepping-en-evolutie-deel-2/

Ik heb nog niet alles vergeleken, maar ik vind het toch apart dat zo'n site als dat van Nesci nog 'bewijs' bevat waarvan al langer bekend is dat dat niet klopt bijv. over de geologische gelaagdheid. En als dit al niet klopt, wat klopt er dan nog meer niet op die site?
https://necsi.edu/fossil-layers
https://evolutietheorie-ontkracht.com/g ... laagdheid/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:42

Sellyxx schreef:
[
Maar je wordt (denk ik?) moe van dat idee omdat je dat vergelijkt met het leven nu, wat dan wel een heel lang en slopend proces zou worden? Maar als iets buiten de tijd zou staan zou je dat ook niet ervaren als lang of eeuwig, denk ik. Dan ben je gewoon.

Ik denk dat die entiteit die je beschrijft die buiten de tijd staat, zo fundamenteel anders zou zijn dan de menselijke staat dat je beslist niet "gewoon bent" zoals je zegt. Je bent dan iets anders.
De dimensie "tijd" is héél fundamenteel voor het bestaan.
Een interessante consequentie va buiten de tijd staan is dat je er altijd al was daar("in de hemel") en er altijd zult zijn, vanuit ons standpunt beschouwd. Dus je hoeft en kán er niet heen want je was er al..
Vreemd genoeg wordt de entiteit god zelf graag deze eigenschap )buiten de tijd staan) toegekend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:44

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

Ga ik even heel flauw doen; maar ik vind deze site heel verhelderend:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/b ... -evolutie/

Over radiometrische datering is allang bekend dat deze dateringswijze onbetrouwbaar is.
Hier aardig uitgelegd.
https://logos.nl/schepping-en-evolutie-deel-2/

Ik heb nog niet alles vergeleken, maar ik vind het toch apart dat zo'n site als dat van Nesci nog 'bewijs' bevat waarvan al langer bekend is dat dat niet klopt bijv. over de geologische gelaagdheid. En als dit al niet klopt, wat klopt er dan nog meer niet op die site?
https://necsi.edu/fossil-layers
https://evolutietheorie-ontkracht.com/g ... laagdheid/

Oef Babootje. Het is pijnlijk, maar deze sites verbreiden willens en wetens aantoonbare leugens.
Religie verwarren met wetenschap is onverstandig.

Simpel voorbeeld radiometrische datering is helemáál niet "onbetrouwbaar", maar je kunt het alleen gebruiken voor het dateren van organisch materiaal. Fossielen en gesteente kúnnen helemaal niet gedateerd worden met deze methode. Het is een glasharde leugen te beweren dat paleontologen en geologen dat doen.

Ik kan je alleen aanraden je informatie uit betere bronnen te halen, deze sites zijn rommel van het ergste soort.

Avalanche

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:23

Er is dat. Er is ook het feit dat deze sites bol staan van de drogredeneringen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:38

Dat is het jammere. Dat Katholieken/Christelijken/whatever, ik houd dat niet uit elkaar, steeds moeten overgaan tot onzinbronnen om hun overtuigingen te staven, en daardoor bij mij helemaal door de mand vallen. Je kunt niet wetenschappelijk en wiskundig bewezen feiten gaan ontkennen, dat is je reinste negationisme.
Zelf vind ik het trouwens ook vreemd dat er wel geloofd wordt in een soort van hemel, maar dan niet in een hel. En voor de mensen die in God geloven: geloven jullie dan ook in Satan/Lucifer/Lilith? De Duivel, dus met andere woorden? En is dat dan ook een soort entiteit, die dan los van God bestaat? Dat vraag ik mij oprecht af.
Het eeuwige leven lijkt mij ook helemaal niks, maar reïncarnatie daarentegen...dat vind ik wel een aangename gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:42

Hoe denken mensen die geloven eigenlijk over dinosaurussen? Geloven zij dat die hebben bestaan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:43

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:53

Avalanche schreef:
Er is dat. Er is ook het feit dat deze sites bol staan van de drogredeneringen.

Wat maakt dat jij denkt dat de Nesci site bewijs levert voor evolutie?
Er vallen me een paar dingen op.
Het lijkt erop dat de Nesci site niet heel actueel is. Of in ieder geval niet volledig. Een gelikte site die een wetenschappelijke indruk wekt maar geen wetenschappelijk bewijs levert. Voor zover ik heb kunnen zien worden aannames gedaan maar ik mis de onderbouwing. Ik heb voor zover ik tot nu op deze site heb gezien, geen steunbewijs gevonden voor de evolutietheorie.

Bijvoorbeeld: Er wordt bij Fossile Layers iets verteld over de geometrische structuur van de gesteentelagen, de geologische kolom waaruit je kunt afleiden hoe oud een gevonden fossiel zou kunnen zijn. Maar er wordt niet verteld dat deze structuur gebreken kan vertonen als gevolg van omgevingsfactoren als een natuurramp.

Waarom wordt dit op deze Nesci site niet verteld? En vervolgens, wat klopt er op deze site nog meer niet?

Bij "Symilarities" wordt het gegeven dat bepaalde levensvormen qua ontwerp en DNA gelijkenissen bevatten en daarom een bewijs is voor evolutie. Maar ook hier mis ik de wetenschappelijke onderbouwing van het bewijs.
Terwijl op deze site wel uitgebreid wordt uitgelegd wat de verschillen zijn
https://evolutietheorie-ontkracht.com/d ... vende-cel/

Van vis naar hagedis:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/b ... amfibieen/
Van vogel naar dino:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/e ... osauriers/
Fossiel bewijs voor evolutie van de vleermuis:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/b ... eermuizen/
Fossiel bewijs voor de evolutie van de walvis:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/e ... walvissen/
En voor ons het meest interessant: Fossiel bewijs voor de evolutie van de mens:
https://evolutietheorie-ontkracht.com/aap-of-mens/

Waar vind ik jouw evolutionaire bewijs? En waarom vind je dat dit drogredeneringen zijn.
Heb je het uberhaupt gelezen en vergeleken met de info op jouw Nesci site? Waar is het bewijs?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:56

AnnedB schreef:
Hoe denken mensen die geloven eigenlijk over dinosaurussen? Geloven zij dat die hebben bestaan?

Ja ze hebben bestaan want er zijn overblijfselen gevonden van levensvormen die we nu dino's noemen.
Waarschijnlijk uitgestorven door natuurrampen zoals de (bijbelse) vloed of ijstijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:06

Kortom, er is aangaande de evolutietheorie een enorm gat tussen de theorie en het bewijs.
En zul je in bepaald opzicht de theorie moeten willen geloven.
Net zoals bij het scheppingsverhaal. We zijn er niet bij geweest, er is geen wetenschappelijk bewijs.
En het bewijs dat er is voor een schepping moet je gewoonweg ook willen geloven.

Voor veel mensen (niet alle) is de evolutietheorie een uitkomst omdat het bestaan van een God, die misschien ook nog wat van je wil, onaanvaardbaar is.

Maar voor mij persoonlijk die wel gelooft in God en gelooft dat de bijbel zijn brief is aan mensen, is niet maar een gedeelte van de bijbel waarheid, maar de hele bijbel. En dus ook het scheppingsverhaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:21

Maar waarom zou ik iets geloven waar geen enkel bewijs voor is, tegenover iets waar wel bewijs is? Natuurlijk is niet alles bewezen, maar een enorm gat is er niet. Er is net zoveel bewijs voor de evolutietheorie als voor dat de aarde rond is en de zwaartekracht.

Voor mij is het geen uitkomst voor wat dan ook. Ik vind het bestaan van een God niet onaanvaardbaar. Maar als ik intellectueel eerlijk wil zijn, en dat wil ik, is bewezen feiten ontkennen geen optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:25

Avalanche schreef:
Maar waarom zou ik iets geloven waar geen enkel bewijs voor is, tegenover iets waar wel bewijs is? Natuurlijk is niet alles bewezen, maar een enorm gat is er niet. Er is net zoveel bewijs voor de evolutietheorie als voor dat de aarde rond is en de zwaartekracht.

Voor mij is het geen uitkomst voor wat dan ook. Ik vind het bestaan van een God niet onaanvaardbaar. Maar als ik intellectueel eerlijk wil zijn, en dat wil ik, is bewezen feiten ontkennen geen optie.

Dat ben ik dus niet met je eens. ik zie geen enkel bewijs van evolutietheorie behalve evolutie binnen de soort (dus aanpassing aan de omgeving, een kleurtje of een langere snavel dat maakt dat een soort beter kan overleven in zijn omgeving). Maar dus niet buiten de soort. Een vogel blijft een vogel en een vis blijft een vis. Ik heb al een paar x gevraagd: Waar zie je dat bewijs dan, dat voor jou zo onweerlegbaar is?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:44

En denk je niet dat die aanpassing doorgaat, zover dat een soort kan evolueren in een andere soort? Als in bijvoorbeeld een vogelbekdier, of een koala die geen beer is maar ook geen marsupial zoals een kangoeroe? Een vis, die poten ontwikkelt, omdat die soort in heel ondiep water leeft en een ademhalingssysteem dat zich aanpast aan zowel in water als op het droge ademen? En voila, zo ga je van een vis naar een amfibie.

Ik heb je een website gegeven, en zo zijn er nog meer. Verder is de youtube serie van Forrest Valkai erg informatief.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:47

Babootje schreef:
Mars schreef:
Een wereld zonder kwaad en oorlog klinkt heel leuk, maar niet als ik daar eeuwig moet leven :P Een eeuwigdurend leven is echt iets wat me enorm beangstigd. Ik hoop eigenlijk dat er na de dood niets is, een droomloze slaap, zoiets.

Met jouw hoop heb je gelijk. Dat is precies wat de bijbel zegt over wat er na de dood gebeurt.
Prediker 9:5 Want de levenden weten* dat ze zullen sterven,+ maar de doden weten helemaal niets+ en ze hebben ook geen beloning* meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.+
Jezus vergeleek de dood met een diepe slaap. Iemand die slaapt, weet niet wat er om hem heen gebeurt. Waarom wordt de dood met een slaap vergeleken? Als iemand gestorven is, voelt hij geen pijn en ondergaat hij op geen enkele manier lijden.
Prediker 3:20 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop.+ Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest.+ De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos. 20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats.+ Ze zijn allemaal uit stof ontstaan+ en ze keren allemaal tot stof terug.+

In dat opzicht kan ik je dus gerust stellen :+

Maar de bijbel heeft het wel over een opstandig uit de dood. Jezus demonstreerde dit; in de tijd dat hij op aarde was heeft hij verschillende mensen die dood waren weer tot leven gewekt. Jezus vergeleek de dood met een slaap. In Johannes 11:11 staat het verhaal van Lazarus die door Jezus werd opgewekt. Hij was al toen al 4 dagen dood.

"Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt,+ maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ 12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter* worden.’ 13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. 14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven,+ 15 en om jullie ben ik blij dat ik daar niet was, zodat jullie kunnen geloven. Laten we nu naar hem toe gaan."

Even verder in het verslag lezen we:
Martha zei tegen Jezus: ‘Heer, als je hier was geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn. 22 Toch weet ik zelfs nu dat God je alles zal geven wat je aan God vraagt.’ 23 Jezus zei: ‘Je broer zal opstaan.’ 24 Daarop zei Martha: ‘Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding+ op de laatste dag.’ 25 Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven.+ Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij, weer tot leven komen. 26 En iedereen die leeft en in mij gelooft, zal helemaal nooit sterven.+ Geloof je dat?’ 27 ‘Ja, Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat jij de Christus bent, de Zoon van God, degene die in de wereld zou komen.’

"Na opnieuw in zichzelf te hebben gezucht, ging Jezus naar het graf. Het was een grot, en er lag een steen tegenaan. 39 ‘Haal de steen weg’, zei Jezus. Martha, de zus van de overledene, zei tegen hem: ‘Maar Heer, de stank! Het is al de vierde dag.’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je de glorie van God zou zien als je zou geloven?’+ 41 Toen haalden ze de steen weg. Jezus keek omhoog+ en zei: ‘Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord. 42 Ik weet dat u me altijd verhoort. Maar ik zeg dit voor de menigte die hier staat, zodat ze zullen geloven dat u me hebt gestuurd.’+"

Bij een andere gelegenheid wekte hij een 12 jarig meisje op dat was gestorven. Een dochter van een synagogebestuurder. Maar hij genas ook zieken.

Alles wat Jezus op aarde liet zien was een demonstratie van wat er in Gods koninkrijk waarvan hij koning zou worden zou gebeuren.
Het is een aanrader om het hele verslag te lezen in Johannes 11. Zijn discipelen wisten al van de opstanding die nog in het verschiet lag. Maar door Lazarus op te wekken en de dood te vergelijken met een slaap liet hij ook zien wat die opstanding zou inhouden. En wat er in Gods koninkrijk zou gebeuren:

1. Een opstanding van alle doden; levenden hadden het vooruitzicht om nooit te hoeven sterven
2. Een opstanding op aarde, niet in de hemel
2. Genezing van zieken

In Openbaring 21:1-4 lezen we in dit verband Gods belofte aan ons.
En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.+ Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan,+ en de zee+ is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen,+ klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.+ 3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.+ 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen.+ De dood zal er niet meer zijn.+ Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn.+ De dingen van vroeger zijn voorbij.

Dit is een situatie die zoals duidelijk mag zijn ligt in de toekomst. Een situatie waarin wij in een verhouding tot god komen zoals het in de tijd van Adam en Eva was. Dichtbij God. Een volmaakt eeuwig leven. Zoals het altijd al Gods bedoeling met de mensheid was. (Met de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem wordt Gods koninkrijk bedoeld olv Jezus.)

Over hoe het daarna zal zijn, of de aarde "vol" raakt, of het leven interessant blijft etc daar zegt de bijbel niet over. Maar er is zo oneindig veel te leren en te ervaren en te genieten dat ik me er geen zorgen over maak dat ik me zal gaan vervelen of dat ik genoeg van het leven ga krijgen.

Jezus was een grote fantast!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:50

Avalanche schreef:
En denk je niet dat die aanpassing doorgaat, zover dat een soort kan evolueren in een andere soort? Als in bijvoorbeeld een vogelbekdier, of een koala die geen beer is maar ook geen marsupial zoals een kangoeroe? Een vis, die poten ontwikkelt, omdat die soort in heel ondiep water leeft en een ademhalingssysteem dat zich aanpast aan zowel in water als op het droge ademen? En voila, zo ga je van een vis naar een amfibie.

Ik heb je een website gegeven, en zo zijn er nog meer. Verder is de youtube serie van Forrest Valkai erg informatief.

Maar die overgangen zijn dus nooit gevonden Ava. Sterker nog, sommige soorten zien er nu nog steeds zo uit als in miljoenen jaren oude fossielen. Vooral bij de vissen. Neem de longvis. Bestaat nog steeds, maar geen overgangsmodel te zien. Nee, ik denk dus niet dat er een evolutie is buiten de soort. Na zoveel jaren moet er toch iets van te zien zijn? Waarom denk je dat een longvis, niet zo ontworpen kan zijn dat ie zowel boven water als onder water kan ademen? Gewoon een soort vis? De soort bestaat nog steeds.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-05-23 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:53

Popstra schreef:

het was 1 van de eerste influencers denk..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:56

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

Maar die overgangen zijn dus nooit gevonden Ava. Sterker nog, sommige soorten zien er nu nog steeds zo uit als in miljoenen jaren oude fossielen. Vooral bij de vissen. Neem de longvis. Bestaat nog steeds, maar geen overgangsmodel te zien. Nee, ik denk dus niet dat er een evolutie is buiten de soort. Na zoveel jaren moet er toch iets van te zien zijn?

Je wilt het niet geloven, en dat is prima. Ik respecteer je geloof, maar die overgangen heb ik je in de post erboven een voorbeeld van gegeven :) die zijn er.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:58

Cer schreef:
Popstra schreef:

het was 1 van de eerste influencers denk..

En dat zonder social media :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:01

Als je dat nu allemaal roept ben je een Wap

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:04

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

Maar die overgangen zijn dus nooit gevonden Ava. Sterker nog, sommige soorten zien er nu nog steeds zo uit als in miljoenen jaren oude fossielen. Vooral bij de vissen. Neem de longvis. Bestaat nog steeds, maar geen overgangsmodel te zien. Nee, ik denk dus niet dat er een evolutie is buiten de soort. Na zoveel jaren moet er toch iets van te zien zijn?

Avalanche schreef:
Je wilt het niet geloven, en dat is prima. Ik respecteer je geloof, maar die overgangen heb ik je in de post erboven een voorbeeld van gegeven :) die zijn er.

Lets agree to disagree then :D Ik respecteer jouw overtuiging ook. Dat weet je :+
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-05-23 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:05

Lijkt me prima, en ja dat deed hij knap :D

Even voor de volledigheid: imo sluiten de evolutietheorie en God elkaar helemaal niet uit. Ik denk dat dat vooral een angst is van christenen, dat als ze een deel van de bijbel niet kunnen geloven, dat dat alles in elkaar valt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:09

Popstra schreef:
Als je dat nu allemaal roept ben je een Wap

Nee, dat denk ik niet.

Jezus was begaan met het lot van veel mensen. Zoals Mahatma Gandhi dat in min of meer onze tijd was. Of zoals Gretha Thunberg dat nu specifiek op het gebied van het klimaat is. Een idealist. Een altruist.

Tegen uitbuiting, tegen extreme rijkdom, tegen ziekte (vooral onder de armen), tegen oorlog.
Een 'goed' mens. Maar wel gewoon een mens. Niks zoon van god, of maagdelijk geboren. Gewoon de zoon van Maria en Jozef. En hij 'gebruikte' godsdienst om invloed te hebben en z'n ideeën vaste grond onder de voeten te geven.

Als je een vergelijking met de moderne tijd wilt maken, dan kan je beter social media als de moderne godsdienst(en) betitelen. Dé manier om mensen zo ver te krijgen bepaalde dingen te doen of te laten...