Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:10

Tiggs schreef:
Urbanus schreef:
Maar hoe vaak maken jullie mee dat jullie voor zo'n feest worden uitgenodigd? Nooit tot zelden, denk ik? Dus dat is dan toch prima, je hebt een sociale kring die bij je past.

Ik heb ook zelden tot nooit een feestje met een white tie-dresscode. Sommigen weten het in dit topic ook wel een beetje te dramatiseren hoor. De meeste (fantasie)dresscodes zijn prima te doen (al is het met een sieraad in een bepaalde kleur) en qua traditionele dresscodes gaat het vaak niet verder dan Tenue de Ville. Voor mij staat dat gewoon voor: kleed je een beetje netjes aan, geen spijkerstof, korte broek en gympen of slippers.

Als referentiekader: ik bevind me in een stadse/corporate/oud-studenten/havermelkdrinkers-omgeving.

Maar mocht iemand in dit topic een white tie-feestje geven, dan kom ik graag *\o/*

Ik ook! Ik vind juist zo’n gaaf gala jurken feest leuk. Alles er tussen is juist moeilijk haha.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:14

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:

bijzondere aanname....
Jij denkt omdat we niet aan die dress codes doen in de familie en vriendenkring dat er ook geen nette feesten zijn of zo??

Oke wij zitten hier nu aan de 25 jaars bruiloften bij direct aanverwanten, en aan 40-50-60 jarige huwelijksfeesten bij ooms en tantes.
En feesten dat ze 70 worden en 80 en dat ook uitgebreid vieren.

Maar toen al geen dresscode en nu nog niet.
Terwijl ze 25 jaar geleden aan mijn kant allemaal braaf in het wit trouwde voor de kerk dus compleet traditioneel.

Maar dus exact wat ik zeg. Bij jullie is het niet gewoon om een dresscode aan te houden.

Over of dat geen nette feesten zijn heb je me niet gehoord.

Dit bedoel ik dus ook DP. Dress code heeft wat mij betreft niets met nette feesten te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:21

Ja maar op niet nette feesten is het hier ook niet verplicht.
Hier mag je gewoon aan wat je zelf fijn vind. Alle feesten.
De ene zal dus een mooie jurk dragen, de ander een pak of colbert.
En ander een shirt met spijkerbroek en sneakers.
Maar iedereen zal schone, niet verwassen kleren aan hebben, dat wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:45

DuoPenotti schreef:
Hahaha

Ja dat zal ook vast een dresscode hebben _O-

Wel eentje waar je waarschijnlijk niet perse voor moet gaan shoppen.... O:)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:02

"Undress code".....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:41

:') minimalistisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:13

Er is een familielid, als zijn vrouw er niet op zou letten, dan zou die in een oude versleten werkbroek, werk T-shirt en duivenmelkersjas of versleten trui op het communiefeest van zijn kleinkinderen komen aanwandelen. Puur ook met de visie "mijn aanwezigheid is al waardevol genoeg".
Note: hij is al 15 jaar op pensioen en draagt die shirts dagelijks als hij op zijn land werkt en zijn koeien doet. Of als hij in zijn bijberoep geslachte varkens en koeien gaat uitbenen en kleinen. Verder een superleuke man, helaas wel gewoon een heel erg nuchtere boer _O-

Ik zou willen dat er meer feestjes waren om met gala uit te mogen pakken :j

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:54

Varekaj schreef:
Er is een familielid, als zijn vrouw er niet op zou letten, dan zou die in een oude versleten werkbroek, werk T-shirt en duivenmelkersjas of versleten trui op het communiefeest van zijn kleinkinderen komen aanwandelen. Puur ook met de visie "mijn aanwezigheid is al waardevol genoeg".
Note: hij is al 15 jaar op pensioen en draagt die shirts dagelijks als hij op zijn land werkt en zijn koeien doet. Of als hij in zijn bijberoep geslachte varkens en koeien gaat uitbenen en kleinen. Verder een superleuke man, helaas wel gewoon een heel erg nuchtere boer _O-

Ik zou willen dat er meer feestjes waren om met gala uit te mogen pakken :j

Ik zou het veel meer waarderen als bovenstaand persoon in een schone spijkerbroek met overhemd gekleed op een feestje verschijnt als de persoon die altijd in pak loopt in een pak aankomt. De persoon hierboven heeft dan duidelijk veel meer moeite gedaan om zich netjes te kleden als de persoon die zijn dagelijkse kleding aantrekt. Ongeacht of het pak netter is als de spijkerbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:10

Het is dat zijn vrouw hem in spijkerbroek en hemd dwingt en ook de kerk in sleurt :)) anders kwam die gewoon niet omwille van de nettere kledij. Eigenlijk zou hij zelfs die dienst niet eens bijwonen als je het aan hem zou overlaten. Die zou in de auto op de parking van de kerk wachten en een tukje doen, kleinkind en dooppeter ervan of niet.

Het is een bijzonder exemplaar op dat vlak :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:12

Ik krijg wel de indruk dat "dresscodes" nogal eens door de war worden gehaald met "thema's".
Dresscodes zijn van oudsher bedoeld voor "bruiloften, feesten en partijen", om te voorkomen dat mensen over- of underdressed op komen draven.

Voor begrafenissen zijn nooit dresscodes nodig geweest omdat iedereen vroeger wist: stemmig gekleed (eigenlijk gewoon in het zwart).
Sterker, begin vorige eeuw was het nog gebruikelijk dat een heel land (de UK) 3 maanden lang in het zwart gekleed rondliep omdat koning Edward VIII was overleden. En ja, die kleding werd speciaal aangeschaft, zeker door de middle en upper class, want o wee, als je daar niet aan meedeed, dan toonde je geen respect.

Het idee in gekleurde kleding of korte broek/kort mouwen naar een begrafenis te gaan was ondenkbaar tot in de jaren 80/90 van de vorige eeuw.
Toen was wel al gebruikelijker om op rouwkaarten te zetten: geen zwarte kleding, maar dat werd dan vertaald als: aha, dus donkerblauw of grijs.
Wilde je echt vrolijke kleding op een uitvaart, dan stond dat ook expliciet op de kaart: "Geen rouwkleding, Piet hield van vrolijke kleuren"

Als ouwe taart van 60+ valt mijn mond open dat mensen zelfs maar overwegen in korte broek naar een begrafenis te gaan...

Voor bruiloften (en dan bedoel ik de ceremonie) gold een beetje hetzelfde. Daar was eigenlijk geen dresscode voor nodig, je kwam gewoon 'op je Paasbest'. Dames niet in het wit, want dat droeg de bruid (als teken van maagdelijkheid)

Dat wist met vroeger gewoon. In alle rangen en standen.

Alleen voor feesten (en dus ook het feest na een bruiloft) werd wel eens een dresscode gegeven, en dat dan bij de 'hogere standen'. Om te voorkomen dat je over- of underdressed kwam.

Kleurenthema's? No way dat dat ooit gedaan werd. Dat is ook geen dresscode. Themafeestjes zijn iets heel anders. En om als bruiloftsgast speciaal iets pimpelpaars met een goud randje te moeten kopen, nope, zou ik ook niet doen. Maar ik zou wel gewoon op komen draven in iets passends.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:28

Een echte dresscode voor een bruiloft heb ik 1x meegemaakt, als tiener uitgenodigd op de bruiloft van een stalgenoot en daar stond Tenue de ville.

Geen idee wat het was en droeg in die tijd echt geen jurken en rokken, maar heb toen samen met mijn moeder iets netjes met pantalon en blouse uitgezocht meen ik.

Verder wel eens meegemaakt dat er gevraagd werd om iets met roze te dragen bij vrienden.
Volgens mij had toen ook echt iedereen daaraan voldaan, was een mooi geheel.

Toen wij zeld trouwden, hebben we bewust niets over kleding geschreven.
'Al kom je in je zwembroek, we vinden het fijn als je erbij bent' was onze letterlijke tekst toen iemand ernaar vroeg.

En guess what?
Iedereen had zijn best gedaan er iets moois van te maken, heb vriendinnen in een jurk gezien die ik daarvoor uitsluitend in rijbroek of spijkerbroek kende _O-

Was super leuk en iedereen had dat dus uit zichzelf gedaan.

Ik ben overigens ook eens op een begrafenis geweest, waarbij op de kaart stond dat het graag een kleurig geheel moest worden en liever geen zwart.
Daar kwam ook bijna iedereen behoorlijk 'feestelijk' gekleed, in nette kleren in vrolijke kleuren en dat paste echt bij de overledene.

En ben op 2 begrafenissen geweest in motorpak, omdat we met een hele stoet motorvrienden een laatste eer bewezen door de auto met kist erin met motoren te begeleiden naar de plek waar het afscheid gehouden werd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:33

Ik denk, op een hoge uitzondering na, iedereen wel hun best doet.
Maar hun best doen is als ik zo lees niet altijd goed genoeg.
En het voorbeeld van die man hierboven, als die nu een nieuwe/schone spijkerbroek aan heeft met een net hemd. Dan heeft hij toch prima zijn best gedaan :j
En heeft kleren aan die hij daarna ook nog kan dragen en zich prettig in kan voelen.
En hij heeft meer zijn best gedaan dan de persoon die een pak x 10 in de kast heeft hangen en er nu een uitvist.

En ik ben het dan ook totaal eens met wat Rianne1979 er over zegt.

Rianne1979 schreef:
Ik zou het veel meer waarderen als bovenstaand persoon in een schone spijkerbroek met overhemd gekleed op een feestje verschijnt als de persoon die altijd in pak loopt in een pak aankomt. De persoon hierboven heeft dan duidelijk veel meer moeite gedaan om zich netjes te kleden als de persoon die zijn dagelijkse kleding aantrekt. Ongeacht of het pak netter is als de spijkerbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:54

Maar voor dat type personen is een dresscode dus wel een beetje een noodzaak. Stel dat er een gelegenheid is en je zegt "kom zoals je jezelf comfortabel voelt", dan is dat in vuile kledij met opgedroogde verfvlekken, mest- en moddervlekken en in het slechtste geval opgedroogde bloedvlekken die niet meer uit te wassen zijn. En hoogstwaarschijnlijk ook wat gaten in 1 of ander kledingstuk, en tot de draad versleten klompen, pantoffels of werkschoenen _O- En jawel, zelfs op een huwelijk zou die daartoe in staat zijn.
Goddank is er moeder de vrouw die daar wel even een stokje voor steekt.

Moest die man bij de koning op bezoek mogen, hij zou nog in zo'n outfit opdraven als hij kon.

En die moeite wordt absoluut gewaardeerd, zeker wel, maar een beetje vooruitziend zijn en sturing geven kan dus soms geen kwaad.
Net zoals anderen misschien elke keer gigantisch overdressed ergens zouden binnen komen wandelen. Geef je een feest voor 25 jaar huwelijk, iedereen netjes en feestelijk. Dan voel je je als vierend paar ook wel wat in de schaduw gezet als er dan een stel helemaal over the top in gala komt binnenstappen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:58

Ibbel schreef:
Ik krijg wel de indruk dat "dresscodes" nogal eens door de war worden gehaald met "thema's".
Dresscodes zijn van oudsher bedoeld voor "bruiloften, feesten en partijen", om te voorkomen dat mensen over- of underdressed op komen draven.

Voor begrafenissen zijn nooit dresscodes nodig geweest omdat iedereen vroeger wist: stemmig gekleed (eigenlijk gewoon in het zwart).
Sterker, begin vorige eeuw was het nog gebruikelijk dat een heel land (de UK) 3 maanden lang in het zwart gekleed rondliep omdat koning Edward VIII was overleden. En ja, die kleding werd speciaal aangeschaft, zeker door de middle en upper class, want o wee, als je daar niet aan meedeed, dan toonde je geen respect.

Het idee in gekleurde kleding of korte broek/kort mouwen naar een begrafenis te gaan was ondenkbaar tot in de jaren 80/90 van de vorige eeuw.
Toen was wel al gebruikelijker om op rouwkaarten te zetten: geen zwarte kleding, maar dat werd dan vertaald als: aha, dus donkerblauw of grijs.
Wilde je echt vrolijke kleding op een uitvaart, dan stond dat ook expliciet op de kaart: "Geen rouwkleding, Piet hield van vrolijke kleuren"

Als ouwe taart van 60+ valt mijn mond open dat mensen zelfs maar overwegen in korte broek naar een begrafenis te gaan...

Voor bruiloften (en dan bedoel ik de ceremonie) gold een beetje hetzelfde. Daar was eigenlijk geen dresscode voor nodig, je kwam gewoon 'op je Paasbest'. Dames niet in het wit, want dat droeg de bruid (als teken van maagdelijkheid)

Alleen voor feesten (en dus ook het feest na een bruiloft) werd wel eens een dresscode gegeven, en dat dan bij de 'hogere standen'. Om te voorkomen dat je over- of underdressed kwam.

Kleurenthema's? No way dat dat ooit gedaan werd. Dat is ook geen dresscode. Themafeestjes zijn iets heel anders. En om als bruiloftsgast speciaal iets pimpelpaars met een goud randje te moeten kopen, nope, zou ik ook niet doen. Maar ik zou wel gewoon op komen draven in iets passends.

En los daarvan zijn "ongeschreven" dresscodes ook nog erg cultureel bepaald.

Mijn oma hertrouwde met een engelsman op een winterse Decemberdag een jaar of 25 geleden op oude leeftijd. Zij droeg een donker mantelpakje met een hoedje, mijn (stief)opa een donker pak. En ook alle mensen die er waren droegen winterse donkere kleding. Behalve de (Engelse) zus van mijn opa (enige familielid dat er bij was van zijn kant), die staat op de foto in een bonte bloemetjesjurk met een knalrood vest er overheen en die stond echt stomverbaasd naar al die donkere kleuren te kijken en vroeg of we soms op een begrafenis waren, zij vond het echt not done dat wij in donkere kleuren op een bruiloft waren.

Zelf hadden wij op onze bruiloft als dresscode "ladies, dress in dress. Men, tie your tie". Vooral vanuit een geintje omdat stropdassen al sinds ik mijn man kende een familiegrap waren (mijn schoonvader haatte stropdassen en zei dat hij die nog maar 1x in zijn leven om zou doen, op onze bruiloft. Dus om onze verloving bekend te maken hebben we hem een stropdas cadeau gedaan). En er waren mensen die aangaven zich niet happy te voelen in een jurk en die overlegden met ons of iets anders ook mocht, natuurlijk doe je daar niet moeilijk over. Maar helaas ook mensen die in een verwassen tshirt met een kapotte boord aan kwamen, wat ik dan echt heel erg jammer vond.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:02

En weet je, ik verwacht dat die man echt niet zo komt en zou vrouw dat ook alleen maar zegt, als ik hem niets schoons aantrekt komt hij zo.
Maar is dat ook letterlijk zo of een beetje zo'n kibbel uitspraak?
Er zijn maar erg weinig mensen die echt recht vanuit het land zo ongeveer naar een feest gaan.
Net zoals er maar weinig mensen met crocs naar een feest zouden gaan. Zullen bestaan, misschien, maar denk echt maar heel erg weinig.
Denk dat de dresscode meer is dat men een spijkerbroek en overhemd al niet feestelijk genoeg vinden ook al is die nieuw uit de winkel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:05

secricible schreef:
Maar helaas ook mensen die in een verwassen tshirt met een kapotte boord aan kwamen, wat ik dan echt heel erg jammer vond.

Kende je deze mensen goed? Zijn dat mensen die zich altijd zo kleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:13

Het zou me niet echt uitmaken hoe goed ik iemand ken, als je op je invitatie zet "dress in dress and tie your tie" dan heb je echt een plaat voor je kop als je in een verwassen shirt aan komt kakken. Zelfs na overleg zorg je toch dat het alternatief wat je aantrekt gewoon netjes is. Versleten valt daar voor mij niet onder.

Maar die richtlijn van secridible vind ik wel een hele goeie!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:23

Nou ja ik bedoel meer, had je het 'van tevoren kunnen weten' dat zij zo op zouden komen dagen.. ?
(ik ken niet echt mensen die in het dagelijks leven zo rondlopen, althans, niet als ze niet aan het werk zijn, dus ik zou dat ook nooit verwachten.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:03

Het is een moeilijke. Soms heb je mensen die standaard slonziger tot normaal netjes rondlopen en die voor elke kans die ze krijgen gigantisch gaan uitpakken. En je hebt er die voor werk standaard heel net zijn, en dan toch in een tegenvallend tenue hun opwachting maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:18

Cer schreef:
secricible schreef:
Maar helaas ook mensen die in een verwassen tshirt met een kapotte boord aan kwamen, wat ik dan echt heel erg jammer vond.

Kende je deze mensen goed? Zijn dat mensen die zich altijd zo kleden?

In onze groep was er iemand die altijd met een afgeknipte spijkerbroek liep op (oude) klompen en zelfs hij had een nieuwe spijkerbroek aan met dichte schoenen in de kerk.
Daar hebben wij geeneens om hoeven te vragen/op te merken, iedereen van onze groep/familie (ook de niet kerkgangers) wisten dat je niet met je volledig oude kloffie in de kerk gaat zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:23

Varekaj schreef:
Maar voor dat type personen is een dresscode dus wel een beetje een noodzaak. Stel dat er een gelegenheid is en je zegt "kom zoals je jezelf comfortabel voelt", dan is dat in vuile kledij met opgedroogde verfvlekken, mest- en moddervlekken en in het slechtste geval opgedroogde bloedvlekken die niet meer uit te wassen zijn. En hoogstwaarschijnlijk ook wat gaten in 1 of ander kledingstuk, en tot de draad versleten klompen, pantoffels of werkschoenen _O- En jawel, zelfs op een huwelijk zou die daartoe in staat zijn.

Als dat iemand was die op mijn bruiloft was uitgenodigd, dan had ik dat prima gevonden.
Want wij hadden een heel intieme bruiloft met 35 gasten totaal.
Alle mensen die er waren, stonden heel dichtbij ons en als de beschreven man zo zou zijn, zou ik hem dus ook als zodanig kennen.
En ik vond het supergaaf dat iedereen zijn best gedaan had, maar als iemand wel in een simpele spijkerbroek met t-shirt was gekomen, zoals ik die persoon kende van stal, was het me ook goed geweest.
Het ging ons om de aanwezigheid, niet hoe ze gekleed waren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:53

Ibbel schreef:

Het heeft, heel simpel gewoon met goed fatsoen te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:43

Maar fatsoen is weer zoiets ruim. Zoals Ibbel schreef heb ik ook altijd gedacht dat die ongeschreven regels van zwart/donker naar een begrafenis etc nog steeds gewoon algemeen gekend en gevolgd werden.
Helaas blijkt dat in de praktijk toch wel tegen te vallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:51

Varekaj schreef:
Maar fatsoen is weer zoiets ruim. Zoals Ibbel schreef heb ik ook altijd gedacht dat die ongeschreven regels van zwart/donker naar een begrafenis etc nog steeds gewoon algemeen gekend en gevolgd werden.

Citaat:
Het is dat zijn vrouw hem in spijkerbroek en hemd dwingt en ook de kerk in sleurt :)) anders kwam die gewoon niet omwille van de nettere kledij.
---
helaas ken ik echt wel minimaal 1 persoon die standaard in short en/of met bandshirt zou opdagen tenzij je het uitdrukkelijk zou verbieden
---
Al riskeer je bij tenue de ville wel alweer dat een bepaalde groep het té soepel gaat interpreteren en alweer buiten de marges komt aandraven. Want jawel, ik ken er genoeg die bij tenue de ville denken "oh, een nette short met hemdje en korte mouwen kan prima naar de stad, dus dat is toegelaten".

Ik begin me toch wel af te vragen wat voor familie of vrienden jij hebt? :o

Ik dacht altijd dat ik een kring om me heen had van doe maar gewoon dat doen je gek genoeg, maar blijkbaar zijn ze poepie sjiek, wat die zouden zoiets dus niet doen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:54

Varekaj schreef:

Maar waarom is dat?

Dat is omdat iemand verzonnen heeft dat dat plechtig is ..ofzo... wie heeft de regels rondom begrafenissen gemaakt en waarom zou het op die manier moeten?
het is geheel afhankelijk van de familie gelukkig tegenwoordig :j