Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:01

In mijn ogen zegt het ook wel iets dat TS het niet eens doorhad dat haar vriend blijkbaar zoveel op zijn telefoon zat. Is zij het zo erg gewend of was hij niet betrokken bij de gesprekken van het gezelschap?

Het is niet netjes, maar kan me voorstellen dat hij dan (demonstratief) een spelletje is gaan zitten spelen. Weten we niet, want je zou denken dat het broertje dan niet zo reageert.

En het is ook niet netjes van het broertje, maar kan me ook voorstellen dat het heel hoog zat. Het zijn tenslotte zijn ouders en zus en de zwager verpest het etentje voor zijn gevoel.

Ik ben wel verbaasd dat mensen zeggen dat we het maar normaal moeten vinden of dat je er niemand kwaad mee doet.
Bij onze familie die doorgaans echt heel netjes zijn, zaten ook sommigen steeds meer op de telefoon. Die negeer ik dan, maar ben ook steeds meer weggebleven.
Alle communicatie gaat ook via whatsapp, dus ben ik ook afgehaakt. Zal wel van nu zijn, maar mijn goed recht om daar niet aan mee te doen.

Bij ons aan tafel gebeurt het niet. Wij zitten met z'n 2en aan tafel en er komt gewoon geen telefoon, ook daarna niet bij tv kijken.

Onze zoon ( ook ruim 25 ) kwam met een vriendin eten en de telefoons werden op tafel gelegd. Dan ben ik heel duidelijk en ze gaan echt van tafel. Mijn huis, je bent hier te gast en ik wil het gewoon niet. Wordt ook echt niemand slechter van.
Als er dan na het eten wordt gezegd; ik moet even dit of dat nakijken, die appen, prima. Maar we zijn gezellig samen en kijken elkaar aan en praten met elkaar. Bevalt dat niet, kom je de volgende keer niet.

Ben ook weleens uit eten geweest met mn zoon en dan zat een stel naast ons continu op de telefoon. Nu was hij ook wel een periode best telefoon verslaafd, maar zelfs hij kon dat niet begrijpen. Dat hoeft misschien niet, maar is dan toch een stukje opvoeding. Bij ons is het niet normaal en ergens anders dus wel.

Misschien is het beter als er soms vooraf afspraken over gemaakt worden, want denk dat niet iedereen er hetzelfde in staat en dat is dus een probleem hier en daar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:23

DuoPenotti schreef:
Gelukkig hier van beide geen last, geen aso telefoon verslaafde als geen schreeuwers :D

Tja, in mijn gezin al 3 autisten en meerdere binnen de familie, dus niemand die zich ergert aan mensen die zich afzonderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:29

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Gelukkig hier van beide geen last, geen aso telefoon verslaafde als geen schreeuwers :D

Tja, in mijn gezin al 3 autisten en meerdere binnen de familie, dus niemand die zich ergert aan mensen die zich afzonderen.

Zoals ik al eerder aangaf, hier ook niet als dat gewoon kenbaar is gemaakt.
Aangezien ts daar niets over zegt, niet het geval neem ik aan.

Maar goed, was eigenlijk wel klaar met het topic :D

Ik vind het vooral erg sneu voor die ouders.
Avond verpest door 2 horken.

Citaat:
nee ik vind beide aso.
Of je moet het vooraf aangeven van, ik heb moeite met deze sociale dingen, ik trek me terug op de gsm, dan is het anders.
TS heeft het daar niet over dus lijkt me het niet aan de orde.

Citaat:
Ja, het ligt idd aan het gezelschap.
Als je er voor kiest met zijn tweeën te gaan uiteten en je vind het prima beide de hele avond aan dat ding te hangen is dat idd oke. Dat voorbeeld werd eerder gegeven namelijk.
Begrijpen doe ik het niet, maar oke. Moet men zelf weten, heb daar dus ook niets over gezegd.

Maar het zal vast aan mijn normen en waarden dan liggen dat ik nog nooit heb bemerkt dat dit in een groter gezelschap als normaal beschouwd word onder volwassenen.
Of men zou het vooraf mededelen. Ik ken dat van een zwager van mijn schoonzus (ja lekker wazig) daarvan weten we dat hij zich na even in het gezelschap te hebben gezeten hij een rustig plekje opzoekt. Dikke prima.
Maar in dit geval is hier geen sprake van vooraf gemaakte afspraken, dus ja ook 10 minuten zitten gamen is dan in een restaurant in deze setting geen normaal gedrag.

dus bij deze :evaw:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:11

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar even zonder het rot te bedoelen. Hoe deden die mensen dat vroeger dan? Smartphones en social media etc is toch wel iets van de laatste jaren.

Misschien hadden ze dan een gameboy, dat kan, dan gaat het puur om spelen. Maar zodra je ook met social media bezig bent of zoals ik een keer naast me had, tinder, ben je in het gezelschap aan het communiceren met derden.

En zelf vind ik leeftijd wel meespelen. Voor kinderen neem je misschien iets mee om ze bezig of rustig te houden, maar van volwassenen verwacht je toch vaak anders. En autisme bijv is niet van de buitenkant te zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:52

superpony schreef:
Maar even zonder het rot te bedoelen. Hoe deden die mensen dat vroeger dan? Smartphones en social media etc is toch wel iets van de laatste jaren.

Wij gingen nooit uiteten...
En op verjaardagen waren ook mensen "afwezig" hoor.
Mijn oma was altijd aan het breien (had echt werkelijk altijd haar breiwerk mee, ook aan het kerstdiner zat oma tussen de gangen door te breien :j ) ook wel iemand die vaak met een puzzel (op papier) mee had.
Ben ooit mee uit eten geweest en die vader zat met zijn pijp aan heerlijk een boek te lezen :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:54

Ik begrijp niet zo goed waarom autisme er telkens bij betrokken wordt. Veel volwassen autisten zouden zich ook niet zo gedragen. Die zich wel zo zouden gedragen, daarvan zou het ook wel echt merkbaar en bekend zijn dat het om autisme gaat. TS heeft aangegeven dat haar vriend geen autisme heeft. Als dit gedrag door autisme te verklaren is, dan zal dat echt al wel in andere gedragingen merkbaar moeten zijn geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 01:37

Brainless schreef:
superpony schreef:

Mijn oma was altijd aan het breien (had echt werkelijk altijd haar breiwerk mee, ook aan het kerstdiner zat oma tussen de gangen door te breien :j ) ook wel iemand die vaak met een puzzel (op papier) mee had.
Ben ooit mee uit eten geweest en die vader zat met zijn pijp aan heerlijk een boek te lezen :+

Vroegah zat men op cafe of aan de ontbijttafel met de krant. Dat was doodnormaal. Nu is dat met een telefoon en is het schandalig en asociaal… Tijden veranderen maar niet altijd ten goede. Dan komen we terug bij de basis dat mensen moeite hebben met dingen loslaten die niet in hun kraam passen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:37

Maar dat zijn toch geen vergelijkbare situaties? Met je krant aan het ontbijt zitten VS een familiediner voor de verjaardag van schoonmoeder waarbij je een heel diner in je telefoon een spel speelt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:41

Dat weet je helemaal niet of hij het hele diner op die telefoon zat. TS was het in ieder geval niet opgevallen en die zat er naast.

We hebben op dit moment alleen een vloekend broertje dat dat roept.... en die zich (die avond) sowieso erg kritisch / kleinerend gedroeg tegenover vriend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:12

Prima, de frequentie weten we niet.
Mijn punt was dat sociale setting "'s ochtends aan de ontbijttafel" niet te vergelijken is met sociale setting "familiediner ter ere van je schoonmoeder".
Daar hoort gewoon ander gedrag bij. Vroeger júíst nog meer dan nu.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:13

pmarena schreef:
Dat weet je helemaal niet of hij het hele diner op die telefoon zat. TS was het in ieder geval niet opgevallen en die zat er naast.

We hebben op dit moment alleen een vloekend broertje dat dat roept.... en die zich (die avond) sowieso erg kritisch / kleinerend gedroeg tegenover vriend.

Nou dat laatste weet je net zo min. Je was er immers niet bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:29

Er zijn al zoveel variabelen bij zulke topics die je niet weet, het minste dat je kan doen is er vanuit gaan dat het verhaal van de TS klopt :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:18

Ook dat verhaal is maar vanuit 1 perspectief. Daarom heeft een heksenjacht niet zoveel zin.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:26

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:29

Urbanus schreef:
Ook dat verhaal is maar vanuit 1 perspectief. Daarom heeft een heksenjacht niet zoveel zin.

Precies :j Daarom vind ik het ook niet fair dat de tendens van het topic overwegend is, dat vriend van TS wel een onaangepaste zak zal zijn en het begrijpelijk is dat broertje dat zat werd :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:40

pmarena schreef:
Urbanus schreef:

Precies :j Daarom vind ik het ook niet fair dat de tendens van het topic overwegend is, dat vriend van TS wel een onaangepaste zak zal zijn en het begrijpelijk is dat broertje dat zat werd :=

_/-\o_ _/-\o_

Ben benieuwd of TS ons nog een update gaat geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:43

Beide hebben het niet netjes gedaan is mijn mening. Wellicht waren meer het zat maar hebben er toen voor gekozen om niets te zeggen en misschien wilde ze dat wel achteraf doen. Dat TS het niet opviel kan van alles betekenen, of het is heel gewoon dat bij hun de mobiel regelmatig tijdens het eten e.d. erbij wordt gepakt, dan valt het je al minder snel op als dat die nooit tijdens het eten wordt gepakt. Zo zijn er zoveel mogelijkheden te bedenken waarom dit en waarom dat.
Bij ons is de mobiel vaak wel binnen handbereik, dit vanwege werk en de zorg voor mijn dementerende moeder van 88, maar er echt mee bezig zijn nee, hooguit om een foto te maken omdat het gerecht er zo mooi uit ziet of ter herinnering voor later zeg maar. Maar dan is de mobiel ook weer weg gelegd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:21

Ayasha schreef:
Vroegah zat men op cafe of aan de ontbijttafel met de krant. Dat was doodnormaal. Nu is dat met een telefoon en is het schandalig en asociaal… Tijden veranderen maar niet altijd ten goede. Dan komen we terug bij de basis dat mensen moeite hebben met dingen loslaten die niet in hun kraam passen.

Ook niet iedereen en overal. En ook toen zullen mensen die dit niet deden er iets van gevonden hebben dat anderen dat wel deden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:29

Brainless schreef:
superpony schreef:

Oke, dat kan natuurlijk ook.

Wij hebben denk ik geen autisten in de familie of het is nooit erkend. Maar kinderen, pubers die vervelend waren, moesten zich gewoon gedragen.
Sowieso denk ik dat het woord autisme niet zo vaak viel als nu.

En toen ik jong was rookte men nog binnen en ook vaak tussen de maaltijden door. Nu hadden wij niet zoveel rokers in de familie en zelfs dan was er onder de rokers wel een meningsverschil of je wel of niet in gezelschap en aan tafel binnen zou mogen roken.

Maar de dingen die je noemt is niet iets wat opeens iedereen deed. Nu heeft een heel groot deel van de bevolking een smartphone en 1 of meerdere sm apps en misschien spelletjes.

Als iemand in ene gezelschap autistisch is zouden de meesten er echt wel rekening mee houden tegenwoordig, net als dat kinderen een spelletje mogen doen om ze "rustig" te houden bijv.
Maar dat staat los van volwassenen die gezellig samen willen zijn en contact willen hebben. Waarom anders nog samen uit eten?
Normaal gesproken wil je elkaar dan even zien en bijpraten.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 14:13

Ik zal nog wel een update geven, maar op dit moment zeg ik niks in het topic.. ik weet dat beide partijen niet goed zijn geweest, maar ik heb er absoluut niks aan wat iedereen vind hoe ze situatie is gegaan. Ik wil tips hoe ik dit straks moet aanpakken of tips om er mee om te gaan of wat dan ook..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:17

Hoe gaat het nu tussen jou en je vriend? Ik zou het allemaal even parkeren. Misschien dat je het in de tussentijd nog even met je ouders kunt bespreken maar ik denk dat het ook een kwestie van uitzingen tot 6 november is.

En laat het gesprek maar een beetje over je heen komen. De oplossing moet bij de mannen zelf vandaan komen maar als dit het eerste incident in 6 jaar tijd was, denk ik dat het wel goed gaat komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:20

Momo94 schreef:
Ik zal nog wel een update geven, maar op dit moment zeg ik niks in het topic.. ik weet dat beide partijen niet goed zijn geweest, maar ik heb er absoluut niks aan wat iedereen vind hoe ze situatie is gegaan. Ik wil tips hoe ik dit straks moet aanpakken of tips om er mee om te gaan of wat dan ook..

De belangrijkste vraag voor jou is nu, hoe staat je vriend er inmiddels in?
Dus buiten de reactie van broer om. Daar heb jij geen vat op.

Kan hij zich voorstellen dat andere dat als storend ervaren?
Kan hij er mee leven dat andere een computerspel iets voor kinderen vinden?
Kan hij zeggen, vanaf nu komt er geen gsm meer op tafel om er alleen iets mee te doen, dus wel als het een gezamenlijke actie is als bijvoorbeeld wat opzoeken, maar dit niet alleen voor jezelf.
Is hij bereid zijn excuses te maken.

Is alles een ja, dan komt het wel goed. Ook als broer de aso blijft spelen. Want dan zet broer zich maar lekker voor paal.
Maar is het op een groot deel een nee of verwijten naar andere, dan jezelf erbuiten houden, dan zoekt hij het maar uit.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:01

Momo94 schreef:

Volgens mij heb ik je heel objectief, zonder iets van de situatie te vinden, tips gegeven hoe je het zou kunnen aanpakken. Heb je daar naar gekeken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:01

Een tip is hij kan beter zijn telefoon thuis laten of in de auto de volgende keer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:12

Momo94 schreef:
Ik wil tips hoe ik dit straks moet aanpakken of tips om er mee om te gaan of wat dan ook..

Ik snap niet zo goed wat jij 'wil aanpakken'?
Jij hoeft hier niets mee, je bent geen mediator, geen gespreksleider, helemaal niets.