Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:44

chevax schreef:
Ik heb van de week eens gekeken wat ik eigenlijk per week uitgeef. Dat vond ik erg veel en ik dacht "dat is vast incidenteel, ik bekijk het eens over een maand". Ik schrok ervan wat ik per maand uitgeef. En dat zit het 'm vooral in al die kleine dingetjes. Of even snel bij kruidvat nog iets halen, of toch maar lekker een broodje halen tussen de middag. Dus hier gaat vanaf vandaag toch even flink de rem erop. Want dit is idioot.
Ik betaal nu €450,- gwe, maar ik hou mijn hart vast voor de toekomst. Ik wil echt niet in een situatie komen dat ik niet meer kan sparen omdat ik 3x zoveel aan Delta betaal.

Dat heb ik van de week ook gedaan.
Direct een paar kleine abonnementen opgezecht. Scheelt maar 25€ Maar ja op jaarbasis telt het toch mee.
Daarnaast doe ik nu week boodschappen.
Niet meer elke 2 dagen. Dan neem ik veel te vaak dingen mee die niet nodig zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:16

chevax schreef:
Ik heb van de week eens gekeken wat ik eigenlijk per week uitgeef. Dat vond ik erg veel en ik dacht "dat is vast incidenteel, ik bekijk het eens over een maand". Ik schrok ervan wat ik per maand uitgeef. En dat zit het 'm vooral in al die kleine dingetjes. Of even snel bij kruidvat nog iets halen, of toch maar lekker een broodje halen tussen de middag. Dus hier gaat vanaf vandaag toch even flink de rem erop. Want dit is idioot.
Ik betaal nu €450,- gwe, maar ik hou mijn hart vast voor de toekomst. Ik wil echt niet in een situatie komen dat ik niet meer kan sparen omdat ik 3x zoveel aan Delta betaal.

Dit idd! Hier ook mijn uitgaves bijgehouden sinds 3 maanden en ik schrok enorm wat ‘even iets halen’ of ‘even kermis’ oid kost.

@ Yontheke: ik ken niemand die nachtshifts doet, allen vroege/late en eentje die ook weekendwacht heeft. In de bouw, waterzuivering en in de chemie.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:35

Poekkie schreef:
Barbabientje schreef:
Wat ik mij vooral afvraag, zonder echt iemand te willen beledigen; hoe kan het dat zelfs 2 verdieners (in welke vorm dan ook) nu al bijna niet rond kunnen komen.
Leef je dan standaard met een restje maand over of geen spaargeld of ?

Zoals ik al zei; is niet iemand willen beledigen of iets dergelijks, maar wij zijn ook 2 verdieners en hebben aan het eind van de maand toch nog echt salaris over.

Ik denk dat dat heel hard afhangt van de situatie.
Stel dat je 2 eerder lage lonen hebt, als starters bvb 2 x 1800 euro netto = 3600 euro.
Geen tankkaart, geen bedrijfswagen, wel maaltijdcheques. Beiden wel met de auto naar werk.

Dan heb je aan autokosten ongeveer 800 euro per maand (2 x 150 euro onderhoud en verzekering, 2 x 250 euro brandstof).
Voor hypotheek zit een gezin toch wel gauw aan 1000-1600 per maand. Neem 1400 bvb.
Boodschappen… 400-500 euro per maand (wij verbruiken met 2 hier 600. Ik kan me indenken dat dit bedrag zelfs laag is als er grote honden of kind oid zijn).
Dan leuke dingen, even weg met vrienden, hobbies ==> zelfs met hard besparen gaat dit zo’n 100 euro pm zijn.
Gwe ==> tegenwoordig rond de 700 per maand verwacht??
Algemene reparaties en nodige spullen voor huis ==> 50 euro pm.
Abbonementen, internet, gsm ==> 100 euro pm.
Verzekeringen ==> 50 euro pm?
Kleding en schoenen ==> 50 euro pm voor 2 personen

We zitten hier al aan 2850 exclusief gwe. Voor die laatste blijft er dus nog 750 euro over. Trek daar de gwe van af met de huidige prijzen en je bent er al. En dan heb ik in deze berekening geen kind, paard, bijlessen, tandartsbezoeken, dierenartsrekeningen, onvoorziene uitgaven ed meegeteld.

Ik had idd even niet ingecalculeerd dat je dan nergens recht op hebt :+

Nu verdienen vriend en ik sws teveel om überhaupt ergens recht op te hebben -O-

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:30

Poekkie schreef:
Yontheke schreef:
Het valt mij echt op dat als ik hier op bokt naar de topics met lonen kijk er in Nederland echt een stuk royaler verdiend wordt dan in België.
Hier noemen ze een nettoloon al gauw 1800 euro. Daar moet je hier in België (en dan heb ik het niet over hoge functies maar gewoon doorsnee werkende mensen in winkels, fabrieken en bureauwerk) echt al behoorlijk wat voor doen hoor.
Bij ons op stal zijn er niet veel mensen die aan 1800 euro netto komen. Sommige net wel maar die werken dan vaak 38-40u in ploegensysteem.

Eumh… ik ben van belgie :')

Ploegensysteem gaat toch al snel rond 2000 - 2200 netto voor ongeschoold werk hoor, ken er genoeg zo.

Hier 2 inkomens in centraal België. Ik heb mijn middelbaar diploma, werk 4/5de. Avonden tot 20u en 1 weekend op 3 (za&zo) en verdiende +- 1500/1600 en nog maaltijdcheques. Mijn vriend heeft een banaba maar is uiteindelijk loodgieter geworden en zit aan 1800€ met tankkaart.

Dus ik verschiet ook altijd van de netto inkomens in nederland die hier gezegd worden :+

fokfanaat

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:32

als loodgieter in Nederland kan je wel echt goed verdienen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:16

Maar hoeveel zijn die maaltijd cheques en eco en diensten cheques etc in België? Ik had een Nederlandse collega en een Belgische collega die hetzelfde werk deden en uiteindelijk kwamen die netto eigenlijk op ongeveer hetzelfde uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:50

Prairy schreef:
Maar hoeveel zijn die maaltijd cheques en eco en diensten cheques etc in België? Ik had een Nederlandse collega en een Belgische collega die hetzelfde werk deden en uiteindelijk kwamen die netto eigenlijk op ongeveer hetzelfde uit.

Mijn maaltijdcheques zijn 8 euro per dag waarvan 1,20 euro eigen inbreng als ik het me goed herinner. Die krijg je voor elke gewerkte dag, meestal zo’n 160 euro per maand ongeveer.
Dienstencheques krijg ik niet.
Eco cheques en sport en cultuur cheques kan ik nooit iets mee doen, is zo’n 200-400 euro per jaar dacht ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:55

En of je rondkomt (als eenverdiener of als tweeverdiener) is ook nog heel afhankelijk van waar je woont. Sommigen hebben gewoon geluk gehad dat ze ofwel lang geleden een huis konden kopen of huren, ofwel iets over konden nemen van familie, ofwel in een gunstige buurt wonen. En of je daarna nog bijvoorbeeld in inkomen achteruit bent gegaan.
Ik ben eenverdiener maar kan prima rondkomen. Heeft wel onder andere te maken met dat ik eindelijk een plek heb om te wonen waar ik niet driekwart van mijn salaris aan kwijt ben. En ik zorg wel altijd dat ik mijn leefstijl aanpas aan mijn geld.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:02

Ik koop inmiddels bij de dagelijkse boodschappen vaak t goedkopere merk wat betreft veel producten.

Bijvoorbeeld de jong belegen kaas van de Jumbo 13 plakken in een pak kost 5,40 (en de geheel belegen zelfs 5,63 per pak). Als ik die van het B-merk pak heb ik t zelfde gewicht en aantal plakken voor 3,99. Nu gaan er bij ons 2 pakken kaas per week doorheen omdat mijn man bijna niet anders op brood eet :x

Als ie echt pech heeft neem ik een keer de jonge kaas mee ipv de jong belegen die is zelfs nog iets goedkoper met 3.63 per pak.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:09

Prairy schreef:

Mijne zijn net zoals die van Poekki 8 euro per dag. Dus het totaalbedrag hangt af van het aantal gewerkte dagen per maand. Soms zijn er dit 15 door feestdagen en soms 18 naargelang hoe de maand valt.
Gemiddeld is dit rond de 120 euro per maand bij mij. Maar ik werk 4 dagen per week, geen 5.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:20

ynskek schreef:
Ik koop inmiddels bij de dagelijkse boodschappen vaak t goedkopere merk wat betreft veel producten.

Bijvoorbeeld de jong belegen kaas van de Jumbo 13 plakken in een pak kost 5,40 (en de geheel belegen zelfs 5,63 per pak). Als ik die van het B-merk pak heb ik t zelfde gewicht en aantal plakken voor 3,99. Nu gaan er bij ons 2 pakken kaas per week doorheen omdat mijn man bijna niet anders op brood eet :x

Als ie echt pech heeft neem ik een keer de jonge kaas mee ipv de jong belegen die is zelfs nog iets goedkoper met 3.63 per pak.

Als je het niet voorgesneden koopt, maar als blok, wordt het nog iets minder duur.
Bovendien kun je met een kaasschaaf dunner snijden dan die dikke voorgesneden plakken.
Mijn partner kwam erachter dat hij dat eigenlijk veel lekkerder vindt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:22

elnienjo schreef:
Ik bestel bijna niks meer van Bonprix, bol, Amazon. Ga niet meer om de paar weken naar een tuincentrum. Minder uit eten.
Ik ga nu vaker naar de lidl. Koop zakken diepvries vis ipv vers en let meer op aanbiedingen. Niks biologisch, goedkopere vleessoorten.

Lidle is zo goedkoop niet meer. Kan beter naar de Jumbo nu :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:25

De pizzeria in de buurt heeft zn prijzen verlaagd van 10-11 euro (afhankelijk van de soort pizza) naar tussen 7 en 8,75. Vond ik wel opvallend. Ik denk dat mensen vaker een pizza in de supermarkt gingen halen voor 4.00. Minder lekker maar een stuk goedkoper.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:28

Gelukkig hier nooit echt losgeraakt van mijn studentenleefwijze, dus uit eten deed ik toch al maximaal 1x per jaar (al is de laatste keer in 2019) en op aanbiedingen let ik altijd. Altijd naar prijzen kijken en niet meenemen wat je het niet waard vindt.

Maar toch niet het idee dat ik 'zuinig' leef ofzo, het zit gewoon in mijn aard. Want als ik dan een keer op vakantie wil, of een nieuwe kast wil, dan ga ik gewoon. Maar alledaags redelijk sober leven helpt wel. Ik ben nog wel verbaasd over wat mensen 'normaal' vinden om uit te geven in het dagelijks leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:44

In de post van Mystery1980 zitten echt wel veel dingen die wij ook doen en die weinig moeite kosten

geen abonnementen op tijdschriften / loterijen/ tv/ streaming diensten enz Houd ik zoveel mogelijk zelf bij.
geen kado's kerst/verjaardag/ enz Vieren we sowieso al niet.
minimaal stroom en gas gebruiken We zijn in huis aan het verduurzamen, we hebben het dak gesoleerd en de gevel, Ik heb gelukkig nog een goedkoop energiecontract dat nog tot volgende zomer doorloopt. Daarna gaan we zonnepanelen plaatsen en eventueel een warmtepomp als dat nodig is. Verwarming staat alleen nog in de huiskamer aan en alleen als het onder 18 graden zakt. Een trui of vest aan en een kopje thee doen ook wonderen.
Water besparen Ik probeer mn man ertoe te krijgen geen 20 minuten onder de douche te staan; zelf ben ik altijd met 5 minuten wel klaar onder die douche :D :D
minimaal koekjes en snoepjes Zijn we al niet zo van. We halen dat alleen als er visite komt.
weinig uit eten/afhaal Hebben we ook enorm teruggeschroefd, van iedere week naar 2 x per maand of minder.
niet onnodig kleding kopen/ niet alles nieuw Dat deed ik al niet
lopen of fietsen als dit kan ik pak tegenwoordig voor kleine stukjes (boodschappen) nu vaker de fiets, waar ik het eerst met de auto deed.
tanken alleen op de goedkope dagen/plaatsen Ik heb nu een pomp gevonden die alleen in het weekeinde een goedkoper tarief heeft. Dat scheelt aardig.
onderin het schap kijken met de boodschappen Die kende ik al. Ook het kopen van huismerken ipv merkartikelen heeft zin.
to good to go dingen kopen Leve de kromme puntpaprika's
met het seizoen mee kopen Zeker, en uit mijn mini groente en kruidentuin. Ik heb een tuin, maar een groentetuintje op je balkon kan ook best en is nog leuk ook.
op de koopjes letten Ik ben niet zo van voordeelkrantjes bijhouden, maar ben wel prijsbewust.
vakantie in eigen land Liever niet, is zeker ook niet altijd goedkoper
dagjes uit zoeken die gratis zijn. Zou kunnen, maar daar kom ik vaak niet aan toe.
verzekeringen jaarlijks checken
niet dubbel/onnodig verzekeren
Zeker doen!

De 3 paarden de deur uit zou ook zeker schelen, maar dat doen we nog maar niet :+

O ja, niet roken en alleen alcohol in het weekend scheelt ook 'een slok op een borrel'.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:12

Babootje wij douchen sinds kort met kookwekker, ook erg verhelderend
En door dit topic ook eens door mijn bankzaken gegaan en diensten opgezegd

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:21

Marije_jiplover schreef:
ynskek schreef:

Als je het niet voorgesneden koopt, maar als blok, wordt het nog iets minder duur.
Bovendien kun je met een kaasschaaf dunner snijden dan die dikke voorgesneden plakken.
Mijn partner kwam erachter dat hij dat eigenlijk veel lekkerder vindt.

Dat wilde ik ook schrijven. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:36

Ik heb mijn man met onze nieuwe (gelukkig hopelijk tijdelijke) gas tarieven even berekend wat een douche in de ochtend zou kosten. Hij verbruikt ongeveer 0,5-1 kuub gas per douche beurt, konden we afgelopen jaar en zomer goed zien want verder gebruiken we geen gas.

Dus met onze gas prijs per 1 oktober van €3,44 zou dat 2-4 euro zijn, (hij douchet ?) Ongeveer 10 minuten per keer. En dat elke dag. Gelukkig vinden we het samen leuk om te besparen en toen ik dat even voor rekende zei hij al gelijk, nou, dat wordt dan koud douchen :+

Een blok kaas is inderdaad een stuk goedkoper. Tenzij ze zoals mijn man en vader lekker een stukje afsnijden, per dag. Dan gaat het hard.

Maar ook hier geldt, maak ze bewust van de kosten, dat werkt hier heel goed. Gewoon casual laten vallen als je boodschappen hebt gedaan van, joh, die kaas kost nu ruim 8,50 euro! Duur geworden zeg.

Verder niets. En dat zo met een paar dingen (niet alleen met dingen die hij eet, ook je eigen lekkernijen benoemen en dat je daarop misschien maar moet bezuinigen een beetje). Bij mannen werkt het soms beter als ze het idee hebben dat ze het zelf bedacht hebben :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:42

2-4 euro?
Ik heb gisteren de afrekening gehad van de voorbije 5 maanden aan gas. 109 euro totaal, 22 euro per maand dus. Wij gebruikten in die periode geen verwarming, maar wel dagelijks douchen van 2 personen. Viel me enorm mee eigelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:46

Poekkie schreef:
2-4 euro?
Ik heb gisteren de afrekening gehad van de voorbije 5 maanden aan gas. 109 euro totaal, 22 euro per maand dus. Wij gebruikten in die periode geen verwarming, maar wel dagelijks douchen van 2 personen. Viel me enorm mee eigelijk.

Dat was waarschijnlijk niet tegen de huidige prijzen.

Ik verbruik nu ook maar amper 20€ per maand. Maar mijn gasprijs is nog van vorig jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:10

Per 1 oktober gaat mijn gas prijs naar € 3,44 per kuub :=

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:42

Wij hebben een stel hele leuke buren in de straat <3

Gisteren had ik de handperen geplukt maar ik zie mezelf nog geen scheurbuik eten in die dingen dus ik vroeg of de buren ook wat wouden hebben.

Komt ze aan met een vergiet en een dikke pompoen voor ons.
De vergiet heeft ze gevuld weer meegekregen :)

Van de overburen hadden we al pruimen gekregen ( wil nog eens een pruimenboom kopen)
Hun maak ik blij met stoofperen en zo hebben we daarop bespaart terwijl we misschien anders de rest hadden weggegooid omdat het te lang zou blijven liggen.

Dus ja we passen onze uitgavenpatroon aan en dit was wel een gezellige ruil.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:47

Zo gaat dat hier ook, geef de buurvrouw rabarber, en krijg een potje zelfgemaakte jam terug.
Of kersen gegeven, krijg ik walnoten terug. Altijd leuk zulke dingen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:24

Mijn Hello Fresh-boxen zijn binnen. En dus heb ik nog 2 codes voor een gratis box. Stuur gerust een pb-the als jij doordat alles zoveel duurder wordt wel zo’n box kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:21

Prairy schreef:

Dat mag een bedrijf volledig zelf kiezen. Ik werk 23 uur per maand en krijg bovenop mijn loon van €1100 tussen de €40 en €50 per maand. Andere cheques krijg ik niet. Dienstencheques moet je aankopen aan €9 voor een HHH (huishoudhulp) waarvan je €1,80 aftrekt van de belastingen. Maar veel mensen beginnen de HHH af te zeggen door de stijgende kosten dus ben benieuwd waar dat eindigt. Ecocheques, cultuurcheques etc krijg ik niet.

Mijn man is zelfstandige en ik betaal hem €1750 uit, 20 x €8 maaltijdcheque, dus €160 maandelijks en 1 maal per jaar ecocheques voor €250 (wettelijk bepaald maximum)

Wij hebben al erg veel aanpassingen gedaan. En toch is het nog altijd moeilijk om de maand rond te komen. We verbruiken veel minder electra. Verwarming staat nog niet aan. Als het echt heel erg kou is warmt de airco eventjes maar dat is het. Minder douchen en korter douchen. Veel minder lekkers mee nemen van de winkel. Veel kopen via TGTG. Het is eigenlijk triestig. Ik zou wel meer willen werken maar mijn belastbaarheid is door PTSS en een burn out enkele jaren terug gewoon niet meer zo groot helaas. Mijn man rent nu al de benen van onder zijn lijf.

Elektriciteit is van €90 naar €250 gegaan en gaat begin oktober weer omhoog. Mazout verbruiken wij jaarlijks 2000 liter van. Vorig jaar aangekocht aan €0,63 per liter, dit jaar €1,20 per liter. Ik heb dus helaas maar 1000 liter kunnen betalen dus we gaan erg zuinig moeten doen.

Dansles van de dochter is omhoog gegaan, ons telefoon/tv/internet abo is omhoog gegaan met €20. Nergens kunnen wij goedkoper uit bij een overstap. Eten van onze dieren is met 35% omhoog gegaan. Heb een hoop te koop gezet maar de verkoop in de schapen ligt stil, want iedereen heeft hetzelfde probleem. Dus wij gaan gratis hoogstammen plukken, achter de boer het veld over als de mais is afgereden voor gevallen kolven en noem maar op. Het is niet zoals wij het voor ogen hadden maar het is nu zo en wij moeten er door.

Waar wij elke maand nog enkele honderden euro’s konden sparen is dit nu niets meer. En eigenlijk mag ik nog blij zijn want er zijn mensen die niet konden sparen voor de hoge prijzen en nu noodgedwongen schulden maken.

Edit: Wij gingen ook, buiten vakantie in de zomer, in het voor en najaar ook een weekend naar Centerparcs. In november staat er nog een weekendje gepland dat is geboekt in december 2021, maar dat is het laatste. I know, het is luxe die wij moeten opgeven en geen basisbehoefte. Maar toch…

Verder heb ik ook mijn eigen HHH moeten ontslaan helaas. Uitjes zitten er niet meer in, behalve naar plopsaparken (hebben daar een jaar abo van) Wij nemen vaker de fiets, geven kleinere cadeaus bij bv een verjaardag dan normaal en hebben besloten dit jaar geen Kerst en Oud en Nieuw te doen.