Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:35

Exitium schreef:
Poekkie schreef:
van die asocialen zoals de TS

Lekker vooroordeel dit. :')

Nah, onbewust onbekwaam is een betere kwalificatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:58

Daihyo schreef:
Binnen gemeentegrenzen als er een afvalverordening is niet. Maar dat geldt niet voor snelwegen (=rijksverantwoordelijkheid). Volgens mij is daar geen verbod op. En ik weet niet of je recent goed in de berm en op de weg gekeken hebt? Niet iedereen houdt zich daar dan aan. Er wordt zo ontzettend veel uit het raam gegooid, niet normaal.

Toen wegmisbruikers nog op tv was kregen mensen wel degelijk een bekeuring voor afval uit het raam gooien.

Daihyo

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:01

Ah, dat is mooi. Als nu iedereen zich daar dan ook nog eens aan gaat houden...

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:53

ik verbaas me echt over het percentage in de poll van mensen die standaard voorrang geven en mensen die dat niet doen. Dit is namelijk niet wat ik zie als ik op de weg zit. Dan is het percentage eerder andersom.

Ik vraag me dus eigenlijk af waarom mensen standaard voorrang geven aan invoegers. Is dat omdat ze dat andersom ook fijn zouden vinden als ze zelf invoegen?

Ik geef zelf alleen voorrang als ik zie dat de invoeger anders in de problemen komt, maar verder mag de invoeger het zelf uitzoeken. Mij hoeft ook niemand voorrang te geven als ik invoeg, ik kan prima zelf een plekje vinden.

Het gebeurt me wel eens dat iemand voor mij opzij gaat, maar dat ik met meer snelheid invoeg en dat diegene die dan voor mij opzij is gegaan, weer achter mij naar rechts moet. Dat vind ik dan banketstaaf, maar die persoon had voor mij ook niet een baan op hoeven schuiven. En nee, ik ben wel een assertieve automobilist, maar zeker geen Max Verstappen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:59

Maar daarom is standaard naar links gaan dus niet nodig. Als er plek zat is, de invoegstrook lang zat kun je gewoon invoegen zonder dat er een langzame rechtsrijder ( relatief gezien) naar links gaat en daar er ( vaak ) voor zorgt dat de linksrijders het gas weer los moeten laten.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:24

Poekkie schreef:
van die asocialen zoals de TS

janderegelaa schreef:
Nah, onbewust onbekwaam is een betere kwalificatie.

Waarom mij zo noemen terwijl ik mij netjes aan de verkeersregels houd? Ik heb al eerder gezegd dat ik niet vooraf al naar links ga. Ik hoef dit ook helemaal niet te doen. Maar als iemand echt krap komt of ik zie dat er geen ruimte voor de invoeger is, dat ik heus plaats maak. Maar gelijk knipperlicht aan en mij van mijn baan duwen, vind ik asociaal.

Ik rijd overigens ook in een kleine auto.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:38

Citaat:
Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06 aug 2022 17:08
Hoi allemaal,

Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.

Omdat je dit post en als jou dat vaak gebeurd dan doe je iets verkeerd. Onbewust onbekwaam.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:09

Als het kan ga ik gewoon even naar links. Heb het te vaak meegemaakt dat iemand zichzelf bijna dood reed omdat hij er perse nog voor wilde terwijl er niet genoeg weg was. Sindsdien pas ik dus goed op, veel mensen snappen het namelijk niet helemaal, dat anticiperen :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:11

Iinge_ schreef:
Als het kan ga ik gewoon even naar links. Heb het te vaak meegemaakt dat iemand zichzelf bijna dood reed omdat hij er perse nog voor wilde terwijl er niet genoeg weg was. Sindsdien pas ik dus goed op, veel mensen snappen het namelijk niet helemaal, dat anticiperen :')

Nope, en dan krijgen ze de middelvinger.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:49

Beetje vooruitkijken, anticiperen op de weg is gewoon handig.
Was in 1994 ook een vereiste om je rijbewijs te kunnen halen.

Kinderen op de weg slingeren nog weleens, stug doorrijden is niet handig dan.
Bij wind willen fietsers en mensen op een brommer ook weleens de weg over zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:12

Ineke2 schreef:
Maar daarom is standaard naar links gaan dus niet nodig. Als er plek zat is, de invoegstrook lang zat kun je gewoon invoegen zonder dat er een langzame rechtsrijder ( relatief gezien) naar links gaat en daar er ( vaak ) voor zorgt dat de linksrijders het gas weer los moeten laten.

Zo zwart/wit is het natuurlijk ook niet. Als ik naar links ga trap ik het gas in, en kijk ik of daar iemand aankomt. Als ik niet dezelfde snelheid kan maken ga ik niet naar links.

Juist daarom kijk ik ver van te voren al of er een plekje links is, zodat ik genoeg snelheid kan maken en zonder daar iemand tot last te zijn. Lukt het niet, jammer dan. Dan probeer ik op de rechterbaan een plekje voor iemand te maken. Maar dan moet ik soms wel versnellen of gas loslaten, en dat lijkt me dus gevaarlijker dan met de bestaande verkeersstroom mee naar links gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:05

Dat doe ik ook Menino, maar het verbaasd je vast niet dat er vrij veel mensen zijn die niet eerst wat snelheid maken vóórdat ze naar de linkerbaan gaan.
Of er zit iemand links die langzamer rijd dan de toegestane snelheid. “ grote ergernis “

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:35

Ineke2 schreef:
Dat doe ik ook Menino, maar het verbaasd je vast niet dat er vrij veel mensen zijn die niet eerst wat snelheid maken vóórdat ze naar de linkerbaan gaan.
Of er zit iemand links die langzamer rijd dan de toegestane snelheid. “ grote ergernis “

Klopt, maar hoe vaak ik niet naar links wordt gedwongen ondanks dat ik niet harder mag, is echt iets wat de laatste jaren steeds vaker voor komt.
Ook als er voor en achter mij genoeg plaats is.
Ik "moet" dan naar links en dan heb ik "ruzie" met degene die wel met 130 er aan komt kachelen.
Dan kan ik pas terug naar rechts als de invoeger gas (bij) heeft gegeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:43

Maar ook dat vind ik eigenlijk anticiperen op de situatie. Die persoon op de linkerbaan die denkt dat die zijn hele rit 130 kan blijven kachelen en boos wordt als die even gas moet lossen, vind ik ook asociaal. Hoe graag we ook alleen zouden zijn, we zijn nu eenmaal met heeeeeel veel mensen op de baan. Iedereen die in zijn eigen bubbel rijdt (of je nu in je recht bent of niet) is een gevaar voor de anderen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:48

Poekkie schreef:
Kimbers schreef:
Oh dit vind ik dus niet. Ik schrik me altijd rot van mensen die al hun knipperlicht aan doen om te laten weten wat ze willen gaan doen.
Mij is namelijk geleerd dat je je knipperlicht bij invoegen pas aandoet als je daadwerkelijk gaat invoegen. Dus als ik iemand naast mij dit zie doen kan ik me wezeloos schrikken als ik zie dat er nog geen ruimte voor is. Dan denk ik dat ik niet gezien ben en dat er zo in auto in de mijne schuift.

Ik ga er in principe altijd vanuit dat iemand wil invoegen als deze op de invoegstrook rijdt.
Zou fijn zijn als iedereen er een gewoonte van maakt om met knipperlicht duidelijk te maken dat je de afslag gaat nemen. Dus langs de blokmarkering gewoon de hele tijd je knipperlicht naar rechts aan als je niet wil invoegen.

Grappig, mij is dan weer juist geleerd om het knipperlicht al te gebruiken bij ‘intentie’, ook als je nog geen plaats ziet. Dan kunnen andere weggebruikers alvast zien/voorspellen waar je naartoe zal gaan.

Hier is dat ook zo geleerd. Ik vind het zelf dan ook altijd stresserend dat mensen hun knipperlichten opzetten en dan direct het manoever uitvoeren, zonder anderen te waarschuwen. Komt als een héél agressieve rijstijl over.

Hier werd inderdaad ook geleerd: eerst enkele tellen knipperlichten om anderen te verwittigen dat je iets van plan bent en daarna uitvoeren.

Ik vermoed dat dat ook wel belgie versus Nederland zal zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:27

Eerst kijken, dan knipperen, dan pas gaan.

Zo heb ik het geleerd en ook bij een opfriscursus (E achter B) was dit in Nederland nog steeds de opdracht.
Dus niet: knipperlicht aan terwijl je al aan het invoegen bent, maar eerst knipperen en daarna pas daadwerkelijk gaan.

En met aanhanger willen invoegen is idd soms ook knipperen om "om een plekje te vragen".
Dus kijken, een iets te klein gaatje zichtbaar? Knipperen, nog eens kijken, wordt er ruimte gemaakt? Dan gaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:17

Daihyo schreef:
Sinds ik motor rij, rij ik wel anders. Ik heb met lessen en rijden wel geleerd dat je er vanuit moet gaan dat iemand je niet ziet. Ik rij op de motor zelf veel defensiever. Met de auto ben ik ook defensiever gaan rijden.

En ik merk ook verschil in welk voertuig ik bestuur. Op de motor word ik echt veel over het hoofd gezien. Of denken mensen nog even makkelijker ruimte te pakken, omdat ik minder ruimte op de weg in neem ofzo. Ik zie echt de meest idiote dingen gebeuren en rij echt voorzichtiger en pak minder mijn voorrang. Je bent zoveel kwetsbaarder, terwijl andere weggebruikers veel meer risico met mij nemen op de motor.

Als ik met de clio rij, schieten mensen er nog snel even voor, blijven hangen, laten me niet invoegen, zitten in de bumper. En nee, dat kan niet zijn omdat ze me niet zien. Hij is knalrood :))

Als ik in de grote Kia Sorento rij zijn mensen ineens extreem beleefd en wachten ze wel netjes, schieten er niet voor, laten mij voor met invoegen.

Ook heel bijzonder.

Ooh zeker!

Toen ik met mijn Corsa reed, stond ik vaak 3 kwartier aan te schuiven aan de Waaslandtunnel.
Dezelfde file met mijn Saab duurde zelden langer dan 5 minuten :')

Mijn vader rijdt ook met de motor. Hij is 60 jaar nu, en heeft 3 ongevallen gehad - altijd in "zijn recht" zegmaar, 2 van de 3 hebben vluchtmisdrijf gepleegd. De eerste keer had hij een gebroken sleutelbeen - de 2de keer een gebroken duim, maar de motor was wel total loss. Was een rotsmak, hij reed zelf ruim 100km/u en werd door een vrachtwagen aangereden. De 3de keer was vorig jaar. Pa helemaal in de kreukels. Hij had 6 gebroken ribben, 2 armen in het gips, rechterbeen lag helemaal open. Hij heeft nu een Honda Shadow, dus geen race-machines meer, we hopen dat dit beter zal gaan.
Mensen (automobilisten) lijken zo onverdraagzaam te zijn tegenover motards. Willen niet een stukkie opzij gaan, zodat ze voor kunnen. Zeker in de zomer, zo van "ja jij zit al lekker fris". Ja daag, doe jij even dat motorpak aan :') Ik ben altijd heel alert op motors, laat ze altijd passeren. Maar niet iedereen lijkt dat graag te doen, zo van "als ik moet aanschuiven, jij dan ook!"...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik motors niet altijd zie in het verkeer. Zeker als ze wat slalommen tussen de wagens door lijken ze soms uit het niets te verschijnen.
Tot nu toe nog nooit eentje geraakt, maar toch al wel af en toe gedacht ‘waar komt die nou opeens vandaan?’

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:14

Poekkie schreef:
Ja maar algemeen bedoeld.

Is dit niet heel Belgisch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:27

Wat is belgisch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:58

Ik meen dat motors alleen maar 'voor' mogen in een langzaamrijdende file? Of, over wat voor situatie heb je het? Want verder is het toch 'gewoon' verkeer, hetzij kwetsbaar?

Overigens, als andere mensen moeten invoegen, dan zorg ik er meestal voor dat (al gelang waar ze lijken uit te komen) er ruimte voor mij is, maar, dat is er meestal toch wel, gezien ik van afstand houden hou. Ik heb eigenlijk nog nooit de situatie gehad dat ik naar links zou moeten om iemand ruimte te geven, bedenk ik me. Maar misschien vergeet ik wat..)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:03

Ik zou wel overdreven sociaal zijn (in het verkeer dan verder absoluut niet) maar ik kijk altijd even in mijn rechterspiegel als ik de invoegstrook passeer. Als er dan iemand aankomt anticipeer ik altijd door opzij te gaan als dat kan. Gewoon omdat ik dat zelf ook “lekker invoegen” vind.

“Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”.

En ik krijg nooit middelvingers of boze blikken. Wel soms boze mannetjes met kleine piemels in dikke sportauto’s met kapotte knipperlichten omdat ik met 110 inhaal op de linkerbaan en zij graag 40km per uur te hard rijden. Rem maar lekker, doei! }:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:08

Cer schreef:
Ik meen dat motors alleen maar 'voor' mogen in een langzaamrijdende file? Of, over wat voor situatie heb je het? Want verder is het toch 'gewoon' verkeer, hetzij kwetsbaar?

Overigens, als andere mensen moeten invoegen, dan zorg ik er meestal voor dat (al gelang waar ze lijken uit te komen) er ruimte voor mij is, maar, dat is er meestal toch wel, gezien ik van afstand houden hou. Ik heb eigenlijk nog nooit de situatie gehad dat ik naar links zou moeten om iemand ruimte te geven, bedenk ik me. Maar misschien vergeet ik wat..)

Is dar zo? Gisteren was er nog eentje lekker hard (130 ongeveer, ‘t is hier 120 in belgie) aan het slalommen op de snelweg. Ik kan mij echt goed voorstellen dat je die niet zag/verwachtte wanneer je zelf van baan wou veranderen en zo een ongeval voor hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:11

@Poekie: is dat een vraag aan mij? want ik zie niet helemaal wat ik erover geschreven zou hebben? :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:19

Ik denk eerder dat het een reactie was op Marlinde.