Boodschappen doen in Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Re: Boodschappen doen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:18

Ik woon er al jaren, weet al jaren dat op bepaalde dagen de winkels dicht zijn, we hebben het er zelfs van te voren over hoe fijn zo'n vrije dag is en dan nog presteren we het om op zo'n dag boodschappen te willen doen om er dan achter te komen dat het wel heeeel goedkoop is, maar wel heel veel moeite kost :') . En deelstaten als NRW en Bayern hebben nogal wat feestdagen :evaw:

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:46

Stomme vraag: We willen vandaag naar Nordhorn. Zijn we al eens eerder geweest, jaren geleden. Is daar een umweltsticker nodig? Online kom ik er niet helemaal uit. Ik denk dat het niet nodig is maar wil het risico ook niet lopen op een boete

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:55

Siersma schreef:
Stomme vraag: We willen vandaag naar Nordhorn. Zijn we al eens eerder geweest, jaren geleden. Is daar een umweltsticker nodig? Online kom ik er niet helemaal uit. Ik denk dat het niet nodig is maar wil het risico ook niet lopen op een boete

Ben vorige week daar naar de dierentuin geweest en niet eens aangedacht dat het misschien moest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:59

Siersma schreef:

Het is dat wij die al standaard hebben, maar volgens mij geldt het voornamelijk voor de grote steden. Wel moet je nu je winterbanden verplicht onder de auto hebben (1 oktober tot 1 april uit mijn hoofd).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:59

Toch alleen met winterse omstandigheden?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:09

Shenavallie schreef:
Siersma schreef:

Het is dat wij die al standaard hebben, maar volgens mij geldt het voornamelijk voor de grote steden. Wel moet je nu je winterbanden verplicht onder de auto hebben (1 oktober tot 1 april uit mijn hoofd).

All Season/weather banden mogen ook, wanneer deze voorzien zijn van een sneeuwvlok symbool < dan zijn ze getest in winterse omstandigheden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:17

Shenavallie schreef:
Siersma schreef:

Nee hoor. Dat is helemaal niet zo. Je bent alleen verplicht winterbanden te hebben bij winterse omstandigheden. Of uiteraard de andere banden hierboven genoemd

https://www.umweltbundesamt.de/themen/l ... mweltzonen

Kom je er hier niet mee uit? Ik kan het op mijn telefoon niet goed lezen

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:48

Nee, in Nordhorn is een Umweltsticker niet nodig. Winterbanden of M&S banden met sneeuwvlokje erop zijn verplicht "von O bis O" (Oktober bis Ostern, Pasen dus), bij winterse omstandigheden. Wat dus wel betekent dat als je nu een hagelbui zou krijgen, ze ook al verplicht zouden zijn. Of als je met mooi weer weg gaat en het slaat ineens om als je daar bent. Maar voor vandaag zal dat vast geen probleem zijn!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:11

We zijn al onderweg en de zon schijnt hier dus de winterbanden zijn niet nodig. Hebben ze er ook nog niet om, totaal niet aan gedacht ook

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:20

Siersma schreef:
We zijn al onderweg en de zon schijnt hier dus de winterbanden zijn niet nodig. Hebben ze er ook nog niet om, totaal niet aan gedacht ook

Veel plezier!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:57

Umweltsticker is niet nodig in Nordhorn. Wij zijn daar al meerdere keren geweest en hebben die sticker nog steeds niet, maar nooit problemen mee gehad. Er staan ook nergens borden met dat dat nodig zou zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:38

We hebben een leuke dag gehad. Lekker geshopt, leuke stad is Nordhorn toch. Toen uiteraard de DM leeggekocht en uiteraard de adventkalender mee genomen. Ook nog boodschappen gedaan bij de Rewe. Lekker bier meegenomen, die helaas niet in NL te krijgen is en lekker vlees. We hebben de dag goed besteed

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:07

Siersma schreef:
We hebben een leuke dag gehad. Lekker geshopt, leuke stad is Nordhorn toch. Toen uiteraard de DM leeggekocht en uiteraard de adventkalender mee genomen. Ook nog boodschappen gedaan bij de Rewe. Lekker bier meegenomen, die helaas niet in NL te krijgen is en lekker vlees. We hebben de dag goed besteed

Ohhh, had even seintje gegeven, hihi, zijn tot morgen nog op Texel. Maar ik las dus als in je gaat naar een dierentuin oepsie.. :P

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:15

Oh nee de dierentuin hadden we geen zin in vandaag :=

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:23

Ik heb ook geen idee hoe ik er op kom
Hoor, dus lekker afwezig. Ga 28 november met collega! Heb er zin in, ook even flink inslaanZ stiekem hopen dat er ook nog adventkalenders zin. Dan is er ook kerstmarkt super leuk.

Iemand enig idee tot wanneer die er altijd zijn?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:24

Stonden er nu ook niet heel veel meer. Maar mss word dat wel steeds aangevuld. Ik was al teleurgesteld want ze stonden niet bij de andere soorten die bij de ingang stonden

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:25

Persoonlijk vind ik dierentuin nordhorn niks aan. Wij gaan maandag weer even naar meppen

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 00:38

Banyu schreef:
Hoor, dus lekker afwezig. Ga 28 november met collega! Heb er zin in, ook even flink inslaanZ stiekem hopen dat er ook nog adventkalenders zin. Dan is er ook kerstmarkt super leuk.

Kerstmarkten zijn er normaal gesproken vanaf half/eind november t/m 24 december. Vorig jaar werden ze alleen voortijdig afgelast wegens covid. Maar eerlijk, die van Nordhorn vond ik niet veel aan. Er stonden een paar kraampjes met eten, meer niet. Wij zijn toen doorgereden naar Osnabrück.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 03:09

Ik ga dan kranenburg/kleve.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:52

Hebben jullie nog tips voor kerstcadeau's die je in Duitsland koopt? (omdat het daar goedkoper is of omdat je het in NL niet krijgen kan) Zelf koop ik bijvoorbeeld parfum in Duitsland omdat het daar goedkoper is.

Op jullie aanraden pak ik binnenkort de Balea adventkalender in ieder geval alvast mee :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:36

Ik ben nu in Essen, en het barst hier van de adventskalenders. Die van Balea ook meegenomen als aardigheidje. Verder veel geschenken sets en heel veel chocolade voor fijne prijzen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:52

Picopico schreef:
Banyu schreef:

Kerstmarkten zijn er normaal gesproken vanaf half/eind november t/m 24 december. Vorig jaar werden ze alleen voortijdig afgelast wegens covid. Maar eerlijk, die van Nordhorn vond ik niet veel aan. Er stonden een paar kraampjes met eten, meer niet. Wij zijn toen doorgereden naar Osnabrück.

Kun je beter naar Oberhausen gaan, want die kleine dorpjes (Meppen, Nordhorn, Lingen en consorten) zijn inderdaad weinig aan. Zonde van de rit, zou ik bijna willen zeggen. Die achter CentrO is echt flink aan de maat en ook leuk, veel variatie.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:45

De kerstmarkt in Oberhausen ben ik een aantal jaren geleden geweest, deze was inderdaad erg leuk. Bremen vond ik ook heel leuk, dat is misschien nog wel mijn favoriet tot nu toe. Hamburg vond ik niet veel aan en Oldenburg ook niet zo. Denk er wel om dat dit wel allemaal steden zijn waar je de mileusticker nodig bent.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:42

Münster is ook een aanrader voor de kerstmarkt, deze is opgedeeld in meerdere kleinere kerstmarkten. Dus niet zo massaal, maar uiteindelijk behoorlijk groot. Al gaat het allemaal met de energiecrisis wel anders zijn denk ik...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:49

Voor wie nog een beetje actie wil.
Er is nu in leer galimarkt
Soort aan grote kermis achtig iets.

De kerstmarkt in leer schijnt ook gezellig te zijn