Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:55

bigone schreef:

Excuus, over de afgelopen coronaperiode en dan vooral diegenen die af gaven op de kwetsbaren, dat ze zelf maar moesten zorgen voor bescherming enz . Het riedeltje dat je hier ook wel eens voorbij zag komen, ik doe wat ik wil en de kwetsbare moet maar maatregelen nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:07

Needje schreef:
Niet verrassend toch?

Idd.
Maar je zou toch denken dat de verantwoordelijke, in dit geval Kuipers die nota bene uit die sector komt, in het heetst van de pandemie heeft gezeten, er wel voor zou zorgen dat er het een en ander aangepakt zou worden, zou worden veranderd.
Dan hadden ze nog beter door kunnen gaan met Hugo

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:13

Lijkt me ook wel weer een beetje sensatiezoeken en brengen allemaal. Het is klaar. Hoe dan ook. Ik zeg niet dat er geen opleving komt in het najaar (sommigen voorspellen zelfs als van de zomer). Maar doe dan iets aan, zorg dat er plek is in de ziekenhuizen, en ga op tijd vaccinaties zetten. Maar ga niet weer het bedrijfsleven en de burger er de pineut van laten zijn. Denk ook niet dat dat nog geaccepteerd gaat worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:20

Bloodymary schreef:
Lijkt me ook wel weer een beetje sensatiezoeken en brengen allemaal. Het is klaar. Hoe dan ook. Ik zeg niet dat er geen opleving komt in het najaar (sommigen voorspellen zelfs als van de zomer). Maar doe dan iets aan, zorg dat er plek is in de ziekenhuizen, en ga op tijd vaccinaties zetten. Maar ga niet weer het bedrijfsleven en de burger er de pineut van laten zijn. Denk ook niet dat dat nog geaccepteerd gaat worden.

Ben ik met je eens. Ik vind het vooral kwalijk dat er wederom geen back up plan ligt. Keer op keer gaat men de fout in en heeft men gewoon niks liggen.
Ik ga de mondkapjes maar weer inslaan

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:23

bigone schreef:
bigone schreef:

Excuus, over de afgelopen coronaperiode en dan vooral diegenen die af gaven op de kwetsbaren, dat ze zelf maar moesten zorgen voor bescherming enz . Het riedeltje dat je hier ook wel eens voorbij zag komen, ik doe wat ik wil en de kwetsbare moet maar maatregelen nemen.

Hoeveel geld ik besteed heb aan zelf beschermingsmiddelen en testen voor mijn werk is ook niet normaal.... ik had nog 1 bon maar heb die maar weggegooid. Maar normaal vond ik het niet nee.

Op mijn nieuwe werk kan ik gelukkig alles pakken en kostenloos gebruiken qua beschermingsmiddelen.

Maar over het andere iedereen doet alsof corona niet meer bestaat. Maar dat vind ik wel vrij naïef om te denken. Ik reken dit jaar nog wel op een lockdown.... in september ga ik nog wel naar Londen dus ben benieuwd

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:50

Iedereen doet inderdaad alsof corona niet meer bestaat. Ik ook. Ken dit jaar wel 1.000 mensen die het hebben gehad, maar allemaal weer binnen een paar dagen op de been. Niks om ophef over te maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:52

Voorlopig zijn de rioolmetingen hier in een week verdrievoudigd en is Marion Koopmans op Twitter ook niet al te optimistisch over de BA4 en BA5 varianten.
Die nieuwe golf zou wel eens veel eerder kunnen komen dan pas in het najaar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:22

Bloodymary schreef:
Iedereen doet inderdaad alsof corona niet meer bestaat. Ik ook. Ken dit jaar wel 1.000 mensen die het hebben gehad, maar allemaal weer binnen een paar dagen op de been. Niks om ophef over te maken.

Tja voor mijn werk is het niet tof genoeg mensen die al in een burnout zitten van de afgelopen 2 jaar. Veel uitval. Het werk is mentaal best zwaar als elke cliënt thuis blijft.

Nu verloopt het licht maar dat hebben ze daar helaas anders gezien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:46

rien10 schreef:
Kan je in twee zinnen aangeven waarover het gaat? Voordat ik op n link klik?

Ik vond het een interessant artikel.
Het gaat over gezondheids-suprematie.

Ik herkende er wel enkele bokkers in :D ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:48

bigone schreef:
bigone schreef:

Komen herkenbare dingen voorbij, ja. Helaas, want zowel de vrienden die het zat waren dat ik voorzichtig was als het aanpraten dat je 'ziek' zijn kunt voorkomen door maar gezond te leven oid op de meest rare manieren. En nog wel tig dingen die hij schrijft.
Mensen die nu al aangeven zich echt niet meer te gaan houden aan eventuele maatregelen als dat nodig zou zijn, maar wel in de zorg werken en daarvoor in contact komen met die kwetsbaren :+

Niet helemaal alles gelezen, dat doet hoofs even niet :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:15

Ik doe ook lekker of het ( even) niet meer bestaat. Heerlijk, lekker weer genieten van alles en iedereen.
Niet van plan om corona mijn leven te laten beheersen.

Leef!!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:48

Ik heb het hele stuk van Bigone gelezen. Waar woont deze man? In welk land? In wat voor omgeving? Hij schets een bizar extreme denkwijze en laat het na om het te hebben over de invloed van gedrag op gezondheid, terwijl daar volgens mij, in nl tenminste, de meeste discussie over is geweest.

‘Je gezondheid hangt grotendeels af van je omgeving en kansen. Desalniettemin is het idee van gezondheid als één of andere essentie precies waar gezondheid-suprematisme van uitgaat: sommige mensen worden als intrinsiek gezond afgeschilderd.
En de gezondheid-suprematist wil dat iedereen meegaat in deze gedachte. Ze wil dat iedereen gezondheid gaat zien als één of andere natuurlijke, biologische kracht die diep binnenin je lichaam zou zitten’

‘Als jij covid niet van nature kunt weerstaan, dan moet jij hier misschien helemaal niet zijn.’

‘De fantasie van gezondheid-suprematisme lijkt ook griezelig veel op het project van eugenetica. Eugenetica is een beleid dat probeert bepaalde erfelijke eigenschappen in een populatie te bevorderen. Meestal gebeurt dit door selectief voortplanten, gedwongen sterilisatie, of door het vermoorden van specifieke groepen mensen in de maatschappij. Het is duidelijk dat achter eugenetica een suprematistische gedachte schuilgaat. Eugenetica drijft immers op het idee dat mensen met bepaalde erfelijke eigenschappen zogenaamd ‘beter’ zouden zijn dan anderen. Tegelijkertijd verschilt gezondheid-suprematisme van eugenetica. De eerste is immers een denkwijze, de tweede een voortplantingsbeleid. En hoewel eugenetische ambities een duidelijke uitdrukking van gezondheid-suprematisme zijn, ze zijn zeker niet de enige. Zoals hierboven omschreven, drukt gezondheid-suprematisme zich in een reeks sociale houdingen uit, waaronder validisme en andere vormen van bevoorrechting op basis van gezondheid. Als we zouden aannemen dat gezondheid-suprematisme alleen te vinden is in een specifiek voortplantingsbeleid, dan lopen we het risico om andere schadelijke uitwassen van deze ideologie uit het oog te verliezen.’

‘Wees eerlijk: de meesten van ons worden tegenwoordig omringd door zulke suprematistische ideeën, ofwel ingegeven door (online) media, of door kennissen of familie, of helaas zelfs door overheidsvoorlichting. Deze schadelijke ideeën zijn tegenwoordig vrijwel overal, dus niemand ontkomt er aan.’

zijn er hier mensen die vinden dat we per definitie af zijn zonder mensen die in de risicogroepen vallen voor covid? Mensen die graag een “fokprogramma” met gezonde mensen zouden willen zien?

Volgens mij haalt de beste man de Corona perikelen en de problematiek in Oekraïne door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 06:34

Dank 996981 voor de samenvatting.
Ik ga die link nu niet meer lezen tenminste, mensen met zulke gedachtes kunnen beter geen aandacht krijgen. Hopen dat hij snel tot inkeer komt of terug kruipt onder zijn extremistische steen. :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:23

Er worden toch echt dingen aangehaald die regelmatig voorbij gekomen zijn. Dus zo vergezocht is lang niet alles. Misschien valt het niet op voor iedereen, maar ik herken toch ook veel opmerkingen wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:22

MyWishMax schreef:
Er worden toch echt dingen aangehaald die regelmatig voorbij gekomen zijn. Dus zo vergezocht is lang niet alles. Misschien valt het niet op voor iedereen, maar ik herken toch ook veel opmerkingen wel.

Vond ik ook.

Vooral de arrogantie van sommigen dat je zelf alles in de hand denkt te hebben over je gezondheid. ;) :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:52

Electra63 schreef:
MyWishMax schreef:

Vond ik ook.

Vooral de arrogantie van sommigen dat je zelf alles in de hand denkt te hebben over je gezondheid. ;) :D

Juist dat, de invloed van keuzes op je gezondheid, wordt precies nergens genoemd. Volgens mij is 99% het erover eens dat er aandoeningen, ziektes en handicaps bestaan waarop je geen invloed hebt en waarmee je toch per definitie kwetsbaar bent voor onder andere virusinfecties. De discussie, ook hier, ging vaak juist over de wel beïnvloedbare ziektes/aandoeningen. Verder heb ik nog nooit iemand horen zeggen of schrijven dat we maar een fokprogramma met gezonde mensen moeten oprichten en dat mensen die vatbaar zijn voor COVID beter dood moeten. Ik vraag me dus oprecht af in welke omgeving de beste man zich bevindt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:59

Er is toch echt in verschillende covid topics langsgekomen dat degene die eraan overleden zijn toch wel vatbaar geweest zouden zijn voor andere dingen, dus dat dit sneller was was jammer maar geen reden voor de rest om voorzichtig te doen. Plat gezegd waren dat toch al de zwakken, dus zo erg was het niet. Dat is toch echt langs gekomen hier op het forum.

Of discussies dat je gewoon gezond moest eten en leven en je dan niet ziek zou worden. Niet over overgewicht, maar echt dat het aan medicatie ligt dat men ziek wordt en je beter natuurlijk kan eten oid, dan word je niet ziek :+

Of vriendschappen die stuk liepen omdat de ene voorzichtig was en de ander dat maar onzin vond.
Discussies over mensen die in de zorg werken bij zwakkeren die niet meer voorzichtig willen zijn, dat moeten die zwakkeren maar zelf doen. Ook al zijn die afhankelijk van die zorgmedewerkers...

Edit, zelfs bij mijn aangeboren ziekte heb ik wel eens opmerkingen gekregen dat dat komt door medicatie, of niet goed eten. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:01

Sommigen slaan de plank van de kern van dit verslag wel heel erg mis. Extremistisch ? Enzino zou je aanraden het wel te lezen.
En hopen dat je het snapt want hij beschrijft exact aan de hand van de Corona periode wat er overal te zien is in de wereld.
En 996981 , het gaat niet over jouw stokpaardje. Dat je zelf veel kunt doen qua gezondheid, dat is wel duidelijk. Die beste man beschrijft een veel groter maatschappelijk probleem .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:07

Hier vrijwel altijd het verwijt naar mijn hoofd dat ik ongezond leef. Of dat ik blij mocht zijn dat ik niet meer in de stad woon omdat er recent een dunkin donut geopend was.
Of dat ik meer moet bewegen terwijl ik 9 van de 10 keer de fiets pak.

Maar ik worstel nou eenmaal met mijn ziektes. Lipoedeem helpt niet echt om af te vallen, het is eerder een gevecht.

Maar als ik dan kijk wat ik in de winkel haal. Verse groente en fruit eet ik op mijn werk. Snacktomaatjes ipv chips of nootjes. Bijna geen frituur en vet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:14

Ik heb me er even doorheen gekauwd en het artikel is akelig waar -O- en hier op bokt zijn daar heel veel voorbeelden van geweest ook. Het was voor covid al aanwezig maar is veel sterker geworden.

Een voorbeeld wat mij steeds een naar gevoel geeft. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. Van mens ben je verworden tot een voorwerp dat "nutteloos" aan de zijlijn staat. ;( een van de vele voorbeelden waar het artikel eigenlijk over gaat. Ben je niet 100% fit en kun je niet 100% deelnemen aan de economie en maatschappij ben je eigenlijk een waardeloos iets dat geld kost ook nog.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:14

996981 schreef:
Ik vraag me dus oprecht af in welke omgeving de beste man zich bevindt.

Je vraagt je tot 2 x toe af, waar deze man zich bevindt?

Google zijn naam en je weet het :D

Sowieso als er een artikel wordt gepubliceerd en je kent de schrijver niet, is het handig om even wat achtergrondinformatie te googlen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:18

karuna schreef:
Ik heb me er even doorheen gekauwd en het artikel is akelig waar -O- en hier op bokt zijn daar heel veel voorbeelden van geweest ook. Het was voor covid al aanwezig maar is veel sterker geworden.

Een voorbeeld wat mij steeds een naar gevoel geeft. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. Van mens ben je verworden tot een voorwerp dat "nutteloos" aan de zijlijn staat. ;( een van de vele voorbeelden waar het artikel eigenlijk over gaat. Ben je niet 100% fit en kun je niet 100% deelnemen aan de economie en maatschappij ben je eigenlijk een waardeloos iets dat geld kost ook nog.

Ben ik niet met je eens. Het is maar hoe je je zelf opstelt.
Ik heb zelf ook een afstand tot de arbeidsmarkt en zit nu op mijn plek bij een goede werkgever. Er zijn er niet veel maar ze zijn er wel.
Maar ook andere ketens geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen en mogelijkheden om te werken in het bedrijfsleven. Dat is ook de bedoeling van de participatiewet.
Je kunt zielig in een hoekje gaan zitten kniezen maar je kan ook je schouders eronder zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:18

karuna schreef:

Ik ben het wel eens, dat mensen vaak meer aan hun gezondheid kunnen doen, door gezonder te eten en meer te bewegen, niet te roken enz.
Maar er zijn ook veel omstandigheden waar je niets aan kan doen.
Een gezonde levensstijl is geen garantie, dat je niet ziek kan worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:20

Purny het gaat om de benaming waar overheden voor kiezen. De term afstand tot de arbeidsmarkt ipv gehandicapt heeft een heel andere veel negatievere benaming.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:22

karuna schreef:
Een voorbeeld wat mij steeds een naar gevoel geeft. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt. Van mens ben je verworden tot een voorwerp dat "nutteloos" aan de zijlijn staat.

Volgens mij is het eerder omgekeerd. Vroeger was je invalide, wat letterlijk "zonder waarde" betekent.
Daarna werd je gehandicapt, maar dat legt de nadruk teveel bij wat er mis is, terwijl de persoon zoveel meer zou zijn dan alleen zijn aandoening.

Nu benadrukken ze dat je blijkbaar van alles nog wél kunt, maar dat er alleen geen baas is die daarop zit te wachten (zonder allerlei stimuleringsregelingen, subsidies en compensatie).