elmiran schreef:Ik weet het soms gewoon niet meer.
Mijn vriend, en ik wonen 1 1/2 jaar samen, en zijn verloofd. Het is zijn koopwoning. Hij heeft een hypotheek, en wil niet dat ik er een afsluit omdat hij in dit huis wil blijven als de relatie uit gaat. Ik zelf heb mijn huurwoning opgegeven waarvoor ik 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Geen ouders waar ik op terug kan vallen als het mis gaat. Er moet nog zoveel gebeuren aan het huis.
Nou komt het. Hoe moet je dit ooit regelen?. We willen als er wat met een van ons gebeurd ik niet uit huis gezet kan worden, en hij mijn auto krijgt. Stel dat we uit elkaar gaan dat ieder zijn eigen spullen mag houden.
Een deel van de kosten van de verbouwing van de keuken is voor mij. De badkamer moeten we nog verbouwen, en allerlei andere klusjes aan het huis. Stel dat hij mij eruit zet heb ik dus een heleboel in dit huis geïnvesteerd wat niet op papier staat. Normaal gesproken verkoop je het huis, en krijg je de helft. Hij had bedacht dat ik dan de dagwaarde van de keuken of badkamer terug krijg (van het deel dat ik betaald heb). Volgens mijn moeder is dit niet eerlijk omdat de waarde van het huis stijgt, en het geld wat ik erin stop ieder jaar minder waard is.
Er zit behoorlijk wat werk in dit huis. Soms maakt het mij erg verdrietig. Als ik een hypotheek had kon het huis gelijk af gemaakt worden. Nu moet alles van wat ik spaar. Deze maand super hoge kosten aan mijn auto gehad waardoor sparen moeilijk is. Op deze manier gaat het jaren duren, en ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.
Vraag me af of er nog meer mensen zijn met een soortgelijke situatie. Of dat er een mogelijkheid is om dit goed op papier te zetten zonder voor iedere verbouwing terug te moeten naar een notaris. Samen een ander huis kopen wil hij niet.
Jullie zijn al even samen, willen samen door maar je partner wil niet, mocht het toch mis gaan , zijn huis opgeven.
Dat snap ik maar dan zijn de verbouwingskosten ook voor hem behalve wanneer je de helft meebetaalt en dit schriftelijk bij de notaris word vastgelegd. Je moet sowieso naar de notaris want zonder samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap ben jij nergens. Dan sta je compleet met lege handen mocht het uit gaan.
Hoe vervelend het soms ook kan zijn om in een relatie zakelijke duidelijke afspraken te maken, het moet, voor beide partners en zeker voor jou.
Wanneer jij het gevoel hebt dat hij door derden beïnvloed wordt, vraag hem op de man af en ook waar hij nu zo bang voor is.
En geef ook duidelijk aan dat je het voelt als een afwijzing van jullie samenzijn. Want daar komt het wel een beetje op neer terwijl hij met duidelijke notariële afspraken juist helemaal gerustgesteld kan worden. Maar wanneer hij zelfs de notaris wantrouwend tegemoet treed, tja. Wat dan.
Laat je, los van alles , weer inschrijven bij een woningstichting, niet nodig om te vertellen maar je weet maar nooit. Succes en hopen dat hij tot bezinning komt.
En ga je het gesprek aan, vraag dan ook eens hoe hij het ziet wanneer jullie eventueel kinderen krijgen, die kosten ook nogal wat en opvang is niet gratis.