Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:50

Het lijkt me wat veel moeite om nu nog zelf iets te gaan verzinnen als je (hopelijk...?) binnen een maand met een notaris om de tafel kan om een voor alle partijen eerlijk, toekomstbestendig plan vast te leggen :)

Dat je mee betaalt aan het dak dat je boven je hoofd hebt lijkt me op zich niet zo raar.
Het zou leuk als hij zou zeggen dat die kosten voor hem zijn. Maarja jij had anders ook huur betaalt.

In principe, als jullie allebei een beetje hetzelfde zouden verdienen en zo'n beetje hetzelfde zouden verbruiken, dan zou je zeggen: doe alles door de helft, behalve dan het aflossingsdeel van de hypotheek want daar profiteert hij alleen maar van.

Dus het rentedeel van de hypotheek door de helft, de vaste lasten en boodschappen door de helft.
En dan kan je nog kijken naar de auto hoe je dat doet. Als hij niet mee hoeft te betalen aan de auto, dan jij zeker niet aan de afbetaling van het huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:08

Het is vast belangrijk om alles goed te regelen, maar kan mezelf niet onttrekken van het gevoel dat het nu al meer op scheiden lijkt, dan op een leven samen starten.

Wij zijn ooit jong gaan samenwonen en hadden niks geregeld. Toen we trouwden een koophuis en kind, maar ook in gemeenschap van goederen getrouwd. We maken echt weleens grapjes; mijn dit, of jouw dat, maar feitelijk is alles van ons samen.

Bij scheiden is het toch waardeloos. Ja, het kan goed geregeld zijn en netjes gaan, maar het kan ook een gevecht worden alsnog en dat kan om de meest banketstaaf dingen gaan. Een vakantie, een etentje, de tv die samen is gekocht etc.

Dat je het moet regelen is echt heel goed. Maar de instelling van je vriend hierover is gewoon niet oke. In verliefdheid en als je samen wilt zijn en een leven met kids voor je ziet, zou je juist denken dat iemand zegt dat alles van jullie samen is. Dat dat niet goed regelen is, oke. Maar het gevoel dat je hebt, dat je alles samen wilt doen, voor elkaar wilt zorgen, samen iets wil opbouwen en ook niet in de steek wil laten, is toch anders dan aan kinderen denken, terwijl het huis naar de ouders moet.

Als hij teveel met zijn ouders praat en zich laat opstoken, weet je dat toch? Is sws de communicatie wel goed tussen jullie?

Heeft hij ook geen vrienden die al samenwonen, getrouwd zijn en kids hebben? Dat hij een beetje ziet en vooral hoort hoe het werkt?

Je zal naar die notaris moeten, maar vraag me af of dat in de praktijk straks ook gaat werken. Dan zijn dingen vastgelegd, maar je hebt altijd een keer dat ene waar dan weer over gesproken moet worden wie het betaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:19

Ik heb het idee, dat omdat jij een kinderwens hebt en je biologische klok tikt, je alles maar voor lief neemt of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het een nare man als ik het mag zeggen. Die is alleen met zichzelf bezig en niet met jou.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:20

Fitzroy schreef:
Ik heb het idee, dat omdat jij een kinderwens hebt en je biologische klok tikt, je alles maar voor lief neemt of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het een nare man als ik het mag zeggen. Die is alleen met zichzelf bezig en niet met jou.

Durfde het niet te zeggen, maar dit gevoel bekruipt mij ook…

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:24

Maar mensen vinden nu eenmaal hun partner in iemand, ongeacht wat anderen van zo iemand vinden.

Ik vroeg me eigenlijk af; Heeft hij eerdere relaties gehad? Hoe serieus waren die qua samenwonen? En Walste hij daar ook een beetje zo overheen, kiest hij zijn vriendin zo uit of was het voor hun ook een reden om hard weg te rennen?

Je bent een vrij mensen en zal gek op hem zijn, maar als jij zulke toekomstplannen hebt, moet je er rekening mee houden dat je er alleen voor komt te staan met je kind(eren). Dat risico neem je voor lief, of je doet er nu iets aan.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:42

Eapy schreef:
Fitzroy schreef:

Deze man lijkt inderdaad een agenda te hebben waar TS niets van af weet. Het verhaal wordt vreemder en vreemder. Het zal me niks verbazen als hij er iemand naast heeft die hem al deze dingen influistert. :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:46

Er worden nu wel rare dingen geinsenueerd hoor.
Soms hebben mensen ook gewoon met moeite met verandering en hebben gewoon wat meer overtuiging nodig.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:51

Ik insinueer niet dat de vriend van TS slechte bedoelingen heeft, ik reageerde op de laatste zin van de post van Fitzroy. Persoonlijk zou ik me totaal niet comfortabel voelen als dit proces zo zou verlopen. Ieder z’n ding natuurlijk, maar voor mij regent het rode vlaggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:16

Sizzle schreef:
Er worden nu wel rare dingen geinsenueerd hoor.
Soms hebben mensen ook gewoon met moeite met verandering en hebben gewoon wat meer overtuiging nodig.

Aan de andere kant zouden veel mensen blij zijn als ze een keer eerlijk gewaarschuwd waren.
Maar meestal moeten mensen er toch zelf achter komen.

Eigenlijk zijn onze negatieve reacties ook inderdaad niet goed om nog blanco een gesprek in te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:32

topsylover schreef:
Eapy schreef:

Deze man lijkt inderdaad een agenda te hebben waar TS niets van af weet. Het verhaal wordt vreemder en vreemder. Het zal me niks verbazen als hij er iemand naast heeft die hem al deze dingen influistert. :n

Wel nee. Dat is net zo waarschijnlijk als bij iedere andere vent. Oftewel weet je niet.

Geld hebben maakt gierig. We weten ook niet hoe hij aan dat geld/huis gekomen is, wat voor opvoeding hij heeft gehad. En er spelen nog 1000 factoren bij.
Mijn pa had het prima voor elkaar en heeft dus ook wat achtergelaten. Mijn vriend vond hij een leuke jongen, maar hij zou een beetje moeten braken bij het idee dat mijn vriend na zijn dood (via mij) ooit aanspraak zou maken op een deel van geld waar hij voor gewerkt heeft :') Komt uit een bekrompen ons-kent-ons ("inteelt") dorp, en ondanks redelijk vrijgevochten van die cultuur was het sentiment dat je geld binnen de familie moest blijven (en alles van buitenaf noooooit 100% te vertrouwen is) nogal sterk aanwezig, en zo zullen er meer families zijn waar dat een rol speelt.

Geen idee of zoiets hier speelt, er kunnen duizenden redenen zijn. Erg rationeel is het in ieder geval niet, vandaar dat er een pro bij moet komen. Als hij daar niet in mee wil zou ik mijn financiële stabiliteit (en eveneens onafhankelijkheid) overigens wel echt boven mijn relatie gaan stellen. Want het lijkt erop dat vriend van de TS iedere week met een ander idee komt zolang er niets vastgelegd is. En dat is erg onevenwichtig en zelfs gevaarlijk zou ik zeggen, of het vriendje nou goede of slechte of begrijpelijke intenties heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:33

Ik heb ook het gevoel dat de verhoudingen niet helemaal goed zijn, met wie bespreekt je vriend deze zaken TS?

Zijn ouders die voorzichtig zijn of vrienden die in een gelijke situatie zitten ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:36

Fitzroy schreef:

Ik ben het gruwelijk met je eens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:18

TS, waarom blijf je een man die geen toekomst met jóú wil opbouwen, maar een toekomst met jouw inbreng? Ik snap het niet. Hoe zie jij de toekomst nu voor je? Je reageerde een paar pagina's geleden op mijn opmerking. Mijn antwoord daarop; ja, als jij ook aansprakelijk bent voor de lasten van de hypotheek, heb je ook recht (of althans, zo zou het moeten zijn) op de lusten ervan. Waarom zou je in hemelsnaam jezelf dit op de hals halen als je vriend niet wil steken of snijden? Voel jij je er comfortabel bij om te tekenen voor iets waarvoor je wél de verantwoordelijkheid draagt, maar nooit aanspraak kan maken op de overwaarde? En sterker nog: durf jij die verantwoordelijkheid aan te gaan met deze man?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:47

elmiran schreef:
Ik weet het soms gewoon niet meer.
Mijn vriend, en ik wonen 1 1/2 jaar samen, en zijn verloofd. Het is zijn koopwoning. Hij heeft een hypotheek, en wil niet dat ik er een afsluit omdat hij in dit huis wil blijven als de relatie uit gaat. Ik zelf heb mijn huurwoning opgegeven waarvoor ik 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Geen ouders waar ik op terug kan vallen als het mis gaat. Er moet nog zoveel gebeuren aan het huis.

Nou komt het. Hoe moet je dit ooit regelen?. We willen als er wat met een van ons gebeurd ik niet uit huis gezet kan worden, en hij mijn auto krijgt. Stel dat we uit elkaar gaan dat ieder zijn eigen spullen mag houden.
Een deel van de kosten van de verbouwing van de keuken is voor mij. De badkamer moeten we nog verbouwen, en allerlei andere klusjes aan het huis. Stel dat hij mij eruit zet heb ik dus een heleboel in dit huis geïnvesteerd wat niet op papier staat. Normaal gesproken verkoop je het huis, en krijg je de helft. Hij had bedacht dat ik dan de dagwaarde van de keuken of badkamer terug krijg (van het deel dat ik betaald heb). Volgens mijn moeder is dit niet eerlijk omdat de waarde van het huis stijgt, en het geld wat ik erin stop ieder jaar minder waard is.

Er zit behoorlijk wat werk in dit huis. Soms maakt het mij erg verdrietig. Als ik een hypotheek had kon het huis gelijk af gemaakt worden. Nu moet alles van wat ik spaar. Deze maand super hoge kosten aan mijn auto gehad waardoor sparen moeilijk is. Op deze manier gaat het jaren duren, en ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.

Vraag me af of er nog meer mensen zijn met een soortgelijke situatie. Of dat er een mogelijkheid is om dit goed op papier te zetten zonder voor iedere verbouwing terug te moeten naar een notaris. Samen een ander huis kopen wil hij niet.

Jullie zijn al even samen, willen samen door maar je partner wil niet, mocht het toch mis gaan , zijn huis opgeven.
Dat snap ik maar dan zijn de verbouwingskosten ook voor hem behalve wanneer je de helft meebetaalt en dit schriftelijk bij de notaris word vastgelegd. Je moet sowieso naar de notaris want zonder samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap ben jij nergens. Dan sta je compleet met lege handen mocht het uit gaan.
Hoe vervelend het soms ook kan zijn om in een relatie zakelijke duidelijke afspraken te maken, het moet, voor beide partners en zeker voor jou.
Wanneer jij het gevoel hebt dat hij door derden beïnvloed wordt, vraag hem op de man af en ook waar hij nu zo bang voor is.
En geef ook duidelijk aan dat je het voelt als een afwijzing van jullie samenzijn. Want daar komt het wel een beetje op neer terwijl hij met duidelijke notariële afspraken juist helemaal gerustgesteld kan worden. Maar wanneer hij zelfs de notaris wantrouwend tegemoet treed, tja. Wat dan.
Laat je, los van alles , weer inschrijven bij een woningstichting, niet nodig om te vertellen maar je weet maar nooit. Succes en hopen dat hij tot bezinning komt.

En ga je het gesprek aan, vraag dan ook eens hoe hij het ziet wanneer jullie eventueel kinderen krijgen, die kosten ook nogal wat en opvang is niet gratis.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 14:10

Charaz schreef:
Ik heb ook het gevoel dat de verhoudingen niet helemaal goed zijn, met wie bespreekt je vriend deze zaken TS?

Zijn ouders die voorzichtig zijn of vrienden die in een gelijke situatie zitten ?

Zijn ouders hebben tegen hem gezegd dat hij mij 300 euro per maand moet vragen. Maarja de maandelijkse lasten zijn lang zo duur niet door de zonnepanelen.
Zelfs mijn moeder is het er mee eens. Mijn vader niet, die deelt alles samen met zijn vriendin.

Onze ouders zijn in gemeenschap van goederen getrouwd dus makkelijk praten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:13

300 euro vergoeding all in, of enkel huur?
Beide lijken me redelijk, als je alleen een woning zou kopen of huren zit je snel aan 600-800 euro kosten (en in Nederland nog duurder.
Een huur van 300 euro + de helft in verbruikskosten (G/W/L + eten + ev autokosten indien er een gezamenlijke wagen is) lijkt me heel redelijk.
Maar gezien het jouw keuze niet is om te blijven huren, zou ik het logischer vinden als jij gewoon de helft in de verbruikskosten betaalt. Zijn huis, zijn hypotheek, GWL en verbruikskosten en boodschappen gewoon door de twee.)

Mijn vriend woont ook sinds kort in bij mij, hij neemt de kosten van alle boodschappen en leuke uitjes op zich, ik betaal zelf mijn hypotheek en alle vaste én variabele kosten van de woning.

Enige waar hij in mee betaalt zijn de extraatjes (zijn boodschappenbudget ligt een stuk hoger dan ik wil en kan betalen, ook zal hij wss meer stoken dan ik zou doen, etc.)

Op deze manier zou jij ook gewoon kunnen investeren in iets anders die op lange termijn kan opbrengen ipv te "huren".

Jouw partner kan, denk ik, niet klagen als je de helft van de verbruiksgoederen neemt. Verbouwingen gaan dan uiteraard wel op zijn budget, maar dat is jouw probleem niet.

Als jij echter niet met die situatie kan omgaan, zal je zelf ook keuzes moeten maken vrees ik.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 12-09-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 14:15

chevax schreef:
TS, waarom blijf je een man die geen toekomst met jóú wil opbouwen, maar een toekomst met jouw inbreng? Ik snap het niet. Hoe zie jij de toekomst nu voor je? Je reageerde een paar pagina's geleden op mijn opmerking. Mijn antwoord daarop; ja, als jij ook aansprakelijk bent voor de lasten van de hypotheek, heb je ook recht (of althans, zo zou het moeten zijn) op de lusten ervan. Waarom zou je in hemelsnaam jezelf dit op de hals halen als je vriend niet wil steken of snijden? Voel jij je er comfortabel bij om te tekenen voor iets waarvoor je wél de verantwoordelijkheid draagt, maar nooit aanspraak kan maken op de overwaarde? En sterker nog: durf jij die verantwoordelijkheid aan te gaan met deze man?

Hij is inmiddels weer van gedachten verandert. Hij wil dat ik 300 euro per maand ga betalen, en dan nog ieder de helft van de boodschappen. Ik word geen mede eigenaar, en hij wil niet dat ik een hypotheek afsluit. Heb inmiddels wel de helft van de cv ketel mee betaald. Word hier best wel verdrietig van. Had mijn toekomst anders gezien. Met iemand waarmee ik alles zou delen, en het niet zo om eigen geld zou draaien.

We gaan volgende week naar de notaris. Ik kom er niet meer uit. Het maakt niet uit wat ik wil, hij blijft lekker daar wonen, als hij mij zat is sta ik met lege handen, en op straat. Hopelijk kan de notaris mij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:22

Opzich vind ik €300 en de helft van de boodschappen best wel schappelijk. Alle kosten van de auto zijn dan ook nog voor jou terwijl hij die gebruikt? Maar dan zou ik inderdaad niet meer mee betalen aan zaken zoals een cv ketel. Het is of het 1 of het ander. Ik zou de rest van mijn geld dan sparen en kijken of ik iets voor mij zelf kan kopen of iets kleins kan kopen met een hypotheek. Maar versta ik het goed dat hij wil dat jij geen hypotheek voor jou zelf afsluit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:24

Zorg dat je ingeschreven blijft bij de woningbouw...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:26

Moestuin schreef:
Opzich vind ik €300 en de helft van de boodschappen best wel schappelijk. Alle kosten van de auto zijn dan ook nog voor jou terwijl hij die gebruikt? Maar dan zou ik inderdaad niet meer mee betalen aan zaken zoals een cv ketel. Het is of het 1 of het ander. Ik zou de rest van mijn geld dan sparen en kijken of ik iets voor mij zelf kan kopen of iets kleins kan kopen met een hypotheek. Maar versta ik het goed dat hij wil dat jij geen hypotheek voor jou zelf afsluit?

Kosten van de auto zou ik dan uiteraard ook helft helft verrekenen. (en als hij dat niet wil onder mom: ik ga er enkel mee naar mijn ouders, dan zou ik een km vergoeding afspreken per km dat hij er mee rijdt.)
(prijs benzine + sleet van de auto)

geen hypotheek voor iets anders mogen afsluiten zou ik héél raar vinden, en indien dat het geval is eerder adviseren om heel snel en heel ver te gaan rennen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:06

Erg teleurstellend. Ik zou denk ik gezegd hebben dat hij zijn huis mocht steken waar het licht niet schijnt. Maar goed, voor jou heel vervelend dit. Jij bouwt totaal niks op zo en je betaalt naar rato heel fors mee voor iets wat nooit van jezelf zal worden. De helft van de boodschappen is fair, maar daar bovenop 300 euro per maand niet vind ik.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:18

Dit loopt al een aantal maanden, en nog ben je er niet uit?
Je bent het er zelf allemaal niet mee eens, en toch laat je het doorgaan incl de cv betalen. Misschien toch meer achter je eigen standpunt gaan staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:22

elmiran schreef:
chevax schreef:

Hij is inmiddels weer van gedachten verandert. Hij wil dat ik 300 euro per maand ga betalen, en dan nog ieder de helft van de boodschappen. Ik word geen mede eigenaar, en hij wil niet dat ik een hypotheek afsluit. Heb inmiddels wel de helft van de cv ketel mee betaald. Word hier best wel verdrietig van. Had mijn toekomst anders gezien. Met iemand waarmee ik alles zou delen, en het niet zo om eigen geld zou draaien.

We gaan volgende week naar de notaris. Ik kom er niet meer uit. Het maakt niet uit wat ik wil, hij blijft lekker daar wonen, als hij mij zat is sta ik met lege handen, en op straat. Hopelijk kan de notaris mij helpen.

Waarom betaal je de helft van de cv ketel als je daar verdrietig van wordt?
Het is zijn huis, zegt hij zelf, dus zijn cv-ketel.

Je ziet je toekomst anders; wat houdt je tegen om je eigen toekomst te volgen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:28

Waarom heb je de helft van de cv ketel betaald? Het is zijn huis toch? Hij wil toch niet dat je daaraan meebetaalt? Oh wacht, jawel hij wil wel dat je meebetaalt aan zijn huis maar hij wil niet dat je daarmee ook recht krijgt op een deel eigendom. Dus hij ziet jou eigenlijk als een heel makkelijke welkome sponsoring van zijn huis eigenlijk. Je betaalt mee, maak je ook schoon en kook je? Ik krijg het gevoel dat je een vrij makkelijk slachtoffer bent eigenlijk. Het is wel erg fijn voor hem zo allemaal.
Wat wil jij? Jij doet er ook toe. Kom voor jezelf op, voor je eigen normen en waarden en standpunten.
En het advies om je in te schrijven voor een huurwoning vind ik een hele verstandige. Je zal voor jezelf moeten opkomen want niemand anders doet het voor je.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:24

In mijn ogen zou je enkel de helft van de boodschappen, g/w/l, gemeentelijke lasten etc. moeten betalen. Daarnaast nog een eerlijk bedrag voor het ‘inwonen’ omdat je ergens anders ook huur of hypotheek zou moeten betalen.

En als jij in deze tijd investeert in het huis vastleggen dat jij dat geld met uit elkaar gaan weer terug krijgt. Dat is in deze tijd redelijk.

Succes bij de notaris volgende week. Als tip: enkel een document ondertekenen als je daar achter staat.