Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:06

Moestuin, maar dan zoek je hopelijk geen baan waar met strikte schema‘s en persoonlijke afhankelijkheid gewerkt wordt mag ik hopen.

Bij TS is het gewoon een nieuw bedachte regel die geen directe consequentie heeft voor collega‘s of klanten. Immers wordt het werk wel gewoon gedaan.
Als je achter de balie zit dan zou ik ook met mijn ogen rollen als diegene dan continue opgevangen moet worden. Dat past dan gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:07

Moestuin schreef:
Mijn man verdient gewoon een stuk meer als ik. Als je het puur financieel bekijkt is het van de zotte dat mijn man een dag thuis blijft. Zeker omdat ik deels maar halve dagen werk en buiten het lagere uurloon ook minder uur uitval heb.

Nu, wij verdelen het nu gewoon redelijk 50/50, maar ik snap dat er gezinnen zijn waarbij elke cent telt en dan wel wordt gekozen voor de minst verdienende partner.

Toch is dit precies één van de redenen.

Waarom verdienen zoveel mannen altijd meer? Meestal omdat de vrouw geen carrière maakt en zich opoffert en al deeltijd werkt/werkte.

Je word soms zelfs gek aangekeken wanneer de vrouw de kostwinner blijkt, of in elk geval meer verdient dan de man. Dat vinden we kennelijk toch nog altijd raar en vreemd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:08

Moestuin schreef:
Mijn man verdient gewoon een stuk meer als ik. Als je het puur financieel bekijkt is het van de zotte dat mijn man een dag thuis blijft. Zeker omdat ik deels maar halve dagen werk en buiten het lagere uurloon ook minder uur uitval heb.

Nu, wij verdelen het nu gewoon redelijk 50/50, maar ik snap dat er gezinnen zijn waarbij elke cent telt en dan wel wordt gekozen voor de minst verdienende partner.

Misschien is dat in België anders, maar in NL heb je vakantiedagen voor zulk soort akkefietjes en verlies je dus geen geld als je ze op moet nemen als je kind ziek is.

Daarnaast begrijp ik niet goed waarom een baan met minder salaris minder belangrijk zou zijn. (Wetende dus dat je zelf niks inlevert als je een dag opneemt)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:08

hier hebben we ook lastige tijden gehad.
Ik heb enkel opa en oma als oppas gehad.
Dit omdat 1 van mijn kinderen gedragsproblemen heeft en naar het mkd ging.
Geen enkele opvang kon hem halen.
Nu zit hij op speciaal onderwijs en eindelijk heb ik een gastouder gevonden die hem daar kan halen.

Mijn zoontje had voorheen regelmatig driftbuien en dan kon ik niet gaan werken.
Gelukkig wist mijn baas dat ik er alles aan deed om wel te komen.
Vaak kwam ik dan later, dan kwam mijn man eerder thuis .
Bij ziek zijn gaan ze naar opa en oma.
Inmiddels kan mijn man van huis uit werken.
Gister was zoontje ziek en is mijn man thuis gebleven.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:13

Niet het hele topic gelezen maar wel de reacties van TS.

Er wordt heel veel gezegd maar je vraag is eigenlijk vooral; hoe combineren anderen dit. En heel eerlijk denk ik dat het antwoord is: niet.

Én altijd zelf thuis willen zijn bij je kindje als hij ziek is én kunnen voldoen aan deze nieuwe eisen voor werktijd van je huidige werkgever, dat gaat niet.
Mensen die het wel combineren maken andere keuzes (gastouder, flexibelere baan, stoppen met werken) om het voor hen combineerbaar te maken.

En begrijp me niet verkeerd, ik snap je keuzes volledig. Er is alleen geen antwoord op je vraag, want dit is geen time-management issue dat je met handige planning kan oplossen maar een gevolg van (nogmaals, heel terechte) keuzes.

Ik hoop dus van harte dat je werkgever met je mee wil denken en zich flexibel wil opstellen. Zo niet, dan is het aan jou om te bedenken welke concessie je wilt doen (andere baan, toch tijdelijk stoppen met werken, toch andere opvang zoeken). Geen enkele van die concessies is fijn, want anders had je die keuze al wel gemaakt. En that sucks, om het maar in mooi Nederlands te zeggen.

zonnebloem18

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:16

Ik werd in een anders topic op Bokt nog voor gek verklaard omdat ik er aan dacht om een fulltimebaan met veel reistijd aan te nemen. Hoe moest dat dan met mijn dochter enz. Ehm nou, die heeft gewoon een vader.

Inmiddels werk ik fulltime met 2 uur reistijd per dag, mijn man zit op dit moment in de ziektewet en zal straks hooguit 3 dagen gaan werken. Als het nodig ik kan ik wel vrij nemen, maar in de praktijk zal het vooral mijn man zijn die met een ziek kind thuis zal blijven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:23

Het is gewoon heel lastig te combineren en mede afhankelijk van het "geluk" dat je hebt met een gezond kind of een groot sociaal netwerk. Kinderen grootbrengen is niet alleen een taak van de ouders maar toch echt van de hele gemeenschap. Wij zijn sociale wezens als mensen en hebben elkaar nodig! Zonder wederzijdse steun geen overleving. Een vraagstuk zo persoonlijk maken als ik hier zo nu en dan zie gebeuren helpt daar beslist niet bij. Je zit met elkaar in structuren die we mede zelf maken. Voldoen die structuren niet, dan moeten die veranderen en niet de mensen in de steek laten die het zo niet redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:23

verootjoo schreef:
Moestuin schreef:

Misschien is dat in België anders, maar in NL heb je vakantiedagen voor zulk soort akkefietjes en verlies je dus geen geld als je ze op moet nemen als je kind ziek is.

Daarnaast begrijp ik niet goed waarom een baan met minder salaris minder belangrijk zou zijn. (Wetende dus dat je zelf niks inlevert als je een dag opneemt)

Een ziek kind is klein verlet en dat is hier onbetaald. Ik zeg niet dat een baan met minder salaris minder belangrijk is. Maar €50 verliezen of €120, tja. Ik snap dat die €70 verschil in bepaalde gezinnen echt wel de doorslag kunnen maken tussen de maand halen en niet.

En nee, ik zeg ook niet dat het ok is dat een vrouw nog steeds structureel minder verdiend. Maar helaas, het is nu eenmaal nog zo en het gebeurt nog veel te vaak dat een man in dezelfde positie meer krijgt als een vrouw. Is dat ok? Nee. Ook niet. Maar dit topic lijkt mij niet de plaats om een discussie over lonen te beginnen. Ik wou enkel aangeven dat ik snap (toch in België) dat het verschil maakt in loon en daardoor het minst verdienende beroep wordt gekozen. En nee, ik ben niet deeltijds gaan werken omdat ik moeder werd. Ik ben deeltijds gaan werken na een burn out en ptss. Ik ben daarbij toevallig vrouw en moeder :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:34

Daarom is dat in NL dus gelijk getrokken en verliest niemand iets :)
Om ongelijkwaardige situaties te voorkomen en te voorkomen dat dus altijd dezelfde partner thuisblijft voor het kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:40

Ok, mijn excuses dan :j Bij ons is dat dus niet en dat is wel spijtig! Hier heb je wel een dienst voor zieke kinderen. Je moet de dag op voorhand bellen en dan komen ze oppassen. Het mag bv al geen griep of buikgriep zijn. Een keelontsteking kan wel. Dit kost dan €9 per uur. Ik verdien er ongeveer €11. Dus als ik 4 uur werk + reistijd moet ik 5 uur betalen. Ik betaal dan €45 om er €44 te verdienen zonder brandstofkost er nog af te tellen. Er is hier dus duidelijk nog veel ruimte voor verbetering! Wel fijn dat het bij jullie gelijk getrokken is. Geeft mij nu ook een andere kijk op de discussie :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:53

Succes vrijdag TS!
Ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:07

Bedankt! Ik laat hier iets weten :)

Voor zo ver van belang, mijn vriend en ik verdienen even veel als je kijkt naar een voltijds contract. Ik denk dat ik een betere positie heb in de arbeidsmarkt en meer groei potentieel voor wat betreft salaris.
Maar wij vinden blijven werken allebei belangrijk. Zijn werkgever is alleen nog een stukje stugger. Hij heeft 3 kwartier enkele reis, en kan niet thuis werken. Dat bemoeilijkt zaken ook wel aanzienlijk. En dat vond (en vind) ik bij vlagen natuurlijk bloed irritant. Maar daar kan ik weinig aan veranderen, dus heb ik dat maar geaccepteerd. Ik vind mijn baan net zo belangrijk, en ik ga niet de hele tijd buigen omdat zijn werkgever strikt en ouderwets is. Dus verdelen we dingen samen. Als kind ziek is, of de opvang dicht of wat dan ook, moeten we het samen zien op te lossen. Dat is echt mijn vriend zijn probleem en hij mag dat oplossen met zijn werkgever. Net als dat ik dat met mijn werkgever moet doen. Ik had alleen even niet zien aankomen, dat mijn leidinggevende zo'n enorme waarde hecht aan die 3 dagen.
Neemt niet weg, dat het best wel lastig is allemaal. En voor dit soort dingen bestaan vakantiedagen. Die neem ik met liefde op, maar daar komt ook weer gezeur van. Want dan is het werk niet af en zadel ik dus wel anderen op met mijn werk. Dat doe ik liever niet, als het niet noodzakelijk is :)

In the end, wil ik er gewoon voor mn kind zijn. En ik wil mijn werk (goed) kunnen doen. Blijkbaar is dat allemaal al een opgave :D
Laatst bijgewerkt door Hoihoi10 op 06-04-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:15

Als het bedrijf waar ik voor werk ineens weer eist dat we volop naar kantoor gaan, dan zou ik denk ik op zoek gaan naar een ander bedrijf die wél wat vertrouwen in de medewerkers heeft. Wat een gezeik van je leidinggevende. Liever een werknemer die zijn uren misschien wat flexibeler indeelt, maar wél zorgt dat het werk gedaan wordt dan iemand die 40 uur op locatie zit maar misschien wel flink minder gedaan krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:22

Ik vind die 3 dagen op kantoor niet oneerlijk, voor een voltijds werknemer. Bij een parttimer zou het juist in verhouding moeten zijn, dus niet dat de ene wel thuis mag werken en de ander niet zoals nu.

Of zou de werkgever hier anders naar kijken omdat ts op papier wel voltijd werkt? Maar vanwege ouderschapsverlof nu parttime?

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:24

MyWishMax schreef:
Ik vind die 3 dagen op kantoor niet oneerlijk, voor een voltijds werknemer. Bij een parttimer zou het juist in verhouding moeten zijn, dus niet dat de ene wel thuis mag werken en de ander niet zoals nu.

Of zou de werkgever hier anders naar kijken omdat ts op papier wel voltijd werkt? Maar vanwege ouderschapsverlof nu parttime?

Nee, de regel is gewoon iedereen 3 dagen. Dus als jij er maar 3 werkt, moet je 3 dagen naar kantoor. Dan heb je gewoon pech.
Het is een groot bedrijf, dus ze willen gewoon voor iedereen dezelfde regels hanteren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:27

Maar zo eerlijk vind ik dat niet :') als ze nu zeggen iedereen de volledige uren op kantoor, ja. Maar nu heb je gewoon een deel dat thuis kan werken en een deel niet.

Maar sorry, daar heb jij niks aan. Ik hoop dat het gesprek iets oplevert.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:30

Alles valt en staat met communicatie.

Zoals ik het lees heeft ts de afgelopen jaren wel de vrijheid gehad meer thuis te werken (corona) en vraagt de organisatie nu drie dagen op kantoor.
Ts kan daar niet altijd aan voldoen en verzint hier oplossingen voor, maar kent hierin niet de leiding en houdt de oude werkwijze vast.

Ik heb dit soort situaties vaker aan de hand gehad en wat heel vaak vanuit de werknemer wordt gezegd is: ik doe al extra dit en dat en ik regel zus en zo.
Eigenlijk wat je hier ook ziet gebeuren.

Alleen men vergeet dat de werkgever hier niet om vraagt! Dat doe je dus plat gezegd: helemaal voor jezelf.
Je kunt vervolgens niet zeggen: ik doe het verplichte A niet omdat ik vrijwillig er voor kies B te doen.

Over het algemeen is dit prima op te lossen met een gesprek. Maar eigenlijk had dit bij TS vandaan moeten komen.
Ik zou als leidinggevende vallen over het stukje: 'ik weet dat ik vandaag naar kantoor moet komen, ik doe dit niet en laat dit alleen aan mijn collega's weten, want waarom zou ik dat tegen de leidinggevende zeggen. Je intereseerde je daar vroeger ook niet voor?'
Dat is niet hoe de wereld in elkaar steekt en dat lijkt mij vrij logisch. Als een bedrijf zaken opnieuw vormgeeft heeft dat gevolgen voor de werknemers en hun rol/taak.
Past dat niet en blijft de werkgever (terecht of niet) bij de nieuwe werkwijze kun je beter wat anders gaan zoeken.

'Vrijwillig' zaken doen voor werk kan dus erg leuk zijn, maar kan er ook voor zorgen dat bij een nieuwe leidinggevende, hervorming in de bedrijfsstructuur, de koek snel op is en men een andere baan gaat zoeken. Het is ook daarin belangrijk altijd de balans te zoeken. Zomaar verwachten dat de leiding dit stukje extra ziet en daar ook iets positiefs tegenover zet kan een enorme teleurstelling zijn als dit helemaal niet zo is.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:35

Sunnda schreef:
Alles valt en staat met communicatie.

Zoals ik het lees heeft ts de afgelopen jaren wel de vrijheid gehad meer thuis te werken (corona) en vraagt de organisatie nu drie dagen op kantoor.
Ts kan daar niet altijd aan voldoen en verzint hier oplossingen voor, maar kent hierin niet de leiding en houdt de oude werkwijze vast.

Ik heb dit soort situaties vaker aan de hand gehad en wat heel vaak vanuit de werknemer wordt gezegd is: ik doe al extra dit en dat en ik regel zus en zo.
Eigenlijk wat je hier ook ziet gebeuren.

Alleen men vergeet dat de werkgever hier niet om vraagt! Dat doe je dus plat gezegd: helemaal voor jezelf.
Je kunt vervolgens niet zeggen: ik doe het verplichte A niet omdat ik vrijwillig er voor kies B te doen.

Over het algemeen is dit prima op te lossen met een gesprek. Maar eigenlijk had dit bij TS vandaan moeten komen.
Ik zou als leidinggevende vallen over het stukje: 'ik weet dat ik vandaag naar kantoor moet komen, ik doe dit niet en laat dit alleen aan mijn collega's weten, want waarom zou ik dat tegen de leidinggevende zeggen. Je intereseerde je daar vroeger ook niet voor?'
Dat is niet hoe de wereld in elkaar steekt en dat lijkt mij vrij logisch. Als een bedrijf zaken opnieuw vormgeeft heeft dat gevolgen voor de werknemers en hun rol/taak.
Past dat niet en blijft de werkgever (terecht of niet) bij de nieuwe werkwijze kun je beter wat anders gaan zoeken.

'Vrijwillig' zaken doen voor werk kan dus erg leuk zijn, maar kan er ook voor zorgen dat bij een nieuwe leidinggevende, hervorming in de bedrijfsstructuur, de koek snel op is en men een andere baan gaat zoeken. Het is ook daarin belangrijk altijd de balans te zoeken. Zomaar verwachten dat de leiding dit stukje extra ziet en daar ook iets positiefs tegenover zet kan een enorme teleurstelling zijn als dit helemaal niet zo is.

Dat zie je niet goed. Ik houd niet vast aan mijn oude werkwijze. Als je wel goed zou hebben gelezen, lees je terug dat ik gerust 3 dagen in de week naar kantoor wil. Ik maak ook geen probleem van het beleid. Het lukt me alleen niet altijd daaraan te voldoen.

En verder, als je goed zou hebben gelezen, informeer ik altijd mijn 2 directe collega's en mijn leidinggevende over waar ik werk. Ik doe dit aan het begin van de week. Dus zij is prima geïnformeerd. Het enige wat ik me afvraag, is waarom zij daar ineens zo'n bijzondere interesse voor heeft. Dat had ze eerder ook niet.
Alles valt en staat met communicatie zoals je zegt. Dan zou het handig zijn als je geen gekke conclusies trekt en gewoon leest. Begint nu een beetje irritant te worden aangezien je steeds dubbele vragen blijft stellen en gekke conclusies blijft trekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:39

Maar kijk je bijvoorbeeld naar 2022 hebben we het dan over 2/3 keer dat je onverwachts thuis blijft voor ziekte? Want dat is heel anders dan wanneer die al 15 keer gebeurt is bijvoorbeeld. Dat zou ik ook meenemen in het gesprek.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:41

Spenk schreef:
Maar kijk je bijvoorbeeld naar 2022 hebben we het dan over 2/3 keer dat je onverwachts thuis blijft voor ziekte? Want dat is heel anders dan wanneer die al 15 keer gebeurt is bijvoorbeeld. Dat zou ik ook meenemen in het gesprek.

Ik zal het eens opzoeken. Dat is wel iets goeds om mee te nemen :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:45

En nogmaals, misschien is dit wel uitgebreid besproken in een overleg waar je ook niet bij aanwezig bent.

Maar dat is zonder notulen natuurlijk giswerk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:47

Hoihoi10 schreef:
Sunnda schreef:
Moest je nu vandaag wel of niet op kantoor zijn?

Ik meen te lezen dat je die beslissing zelfstandig maakt zonder overleg met je leidinggevende.
Corrigeer mij gerust als ik verkeerd zit.. :)

Lees je wel? Ja ik had vandaag eigenlijk een kantoor dag.
En ik heb met mijn 2 directe collega’s besproken, dat ik thuis werk omdat ik geen oppas heb. Nu mijn moeder bij m’n oma is. Dit overlegden wij eerder nooit met onze leidinggevende. Maar nu het 3 dagen kantoor beleid er is, begint ze moeilijk te doen.
Overigens niet alleen bij mij hè. Doet ze ook bij andere collega’s. Maar die andere collega’s kunnen meestal wel naar kantoor. Mij lukt dat niet altijd gezien de omstandigheden.

En je quote op dezelfde pagina:

En waarom moet ik ineens met leidinggevende overleggen terwijl zij zich nooit interesseerde in waar en hoe iemand werkte?
?

Je zegt het toch echt zelf ts, waar trek ik nu de verkeerde conclusie? ;)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 06-04-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:48

Onali schreef:
En nogmaals, misschien is dit wel uitgebreid besproken in een overleg waar je ook niet bij aanwezig bent.

Maar dat is zonder notulen natuurlijk giswerk.

Nee, dat is niet besproken in een overleg waarbij ik niet aanwezig was. Dit is bepaald door de CEO en de CFO. Bij die overleggen ben ik gelukkig niet aanwezig.
Ons eerste echt gezamenlijke overleg in persoon is pas morgen.

Waarom insinueer je dit soort gekke dingen?

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:49

Sunnda schreef:
Hoihoi10 schreef:

Lees je wel? Ja ik had vandaag eigenlijk een kantoor dag.
En ik heb met mijn 2 directe collega’s besproken, dat ik thuis werk omdat ik geen oppas heb. Nu mijn moeder bij m’n oma is. Dit overlegden wij eerder nooit met onze leidinggevende. Maar nu het 3 dagen kantoor beleid er is, begint ze moeilijk te doen.
Overigens niet alleen bij mij hè. Doet ze ook bij andere collega’s. Maar die andere collega’s kunnen meestal wel naar kantoor. Mij lukt dat niet altijd gezien de omstandigheden.

En je quote op dezelfde pagina:

En waarom moet ik ineens met leidinggevende overleggen terwijl zij zich nooit interesseerde in waar en hoe iemand werkte?

Je zegt het toch echt zelf ts, waar trek ik nu de verkeerde conclusie?

Ja, zoals ik dus al eerder heb gezegd, ik informeer haar iedere week aan het begin van de week.

Dus deze zin in jouw stuk:
'ik weet dat ik vandaag naar kantoor moet komen, ik doe dit niet en laat dit alleen aan mijn collega's weten, want waarom zou ik dat tegen de leidinggevende zeggen.

Slaat echt nergens op. Ik vind het onzin het haar te laten weten, ja. Maar ik doe dat wel :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:51

Hoihoi, ga je toch niet aldoor verdedigen! Is helemaal niet nodig. Je bent de enige die weet heeft van je eigen inzet en je eigen afspraken. Dat mensen van alles suggereren zegt iets over hun eigen denkraam.