Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:08

Hoe kan het dat hoestdrank werkt voor de hoest? In de reclames zie je altijd dat het zorgt dat je makkelijker kan ophoesten. Maar dat komt volgens mij uit je luchtwegen. En hoestdrank inhaleer je niet.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:13

[***] schreef:
Ik vraag me af of ik de woningbouw in moet schakelen. Mijn badkamer en wc hangen vol met rookgeur sinds ik bovenburen heb die binnen roken. Ik denk dus dat er iets mis is met het afzuigsysteem (een monteur heeft 3 jaar terug al vastgesteld dat het sterk verouderd was en dat vervangen de enige mogelijkheid was tot verbetering) maar ik ben bang dat ze mijn bovenburen aanspreken op het binnen roken. Het zijn prettige mensen tot je ze tegen je hebt zeg maar...

Kan je dat niet voor zijn door je bovenburen in te lichten dat jij er last van hebt en dat je vermoed dat dat te maken heeft met het afzuigsysteem? En dat je om die reden de woningbouw wilt inschakelen om daar wat aan te doen? I.p.v. dat je ze het idee geeft dat ze niet meer binnen zouden mogen roken en je de woningbouw op hun afstuurt?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:47

Pytje schreef:
Hoe kan het dat hoestdrank werkt voor de hoest? In de reclames zie je altijd dat het zorgt dat je makkelijker kan ophoesten. Maar dat komt volgens mij uit je luchtwegen. En hoestdrank inhaleer je niet.

Dát vraag ik mij ook al jaren af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:49

[***] schreef:
Ik vraag me af of ik de woningbouw in moet schakelen. Mijn badkamer en wc hangen vol met rookgeur sinds ik bovenburen heb die binnen roken. Ik denk dus dat er iets mis is met het afzuigsysteem (een monteur heeft 3 jaar terug al vastgesteld dat het sterk verouderd was en dat vervangen de enige mogelijkheid was tot verbetering) maar ik ben bang dat ze mijn bovenburen aanspreken op het binnen roken. Het zijn prettige mensen tot je ze tegen je hebt zeg maar...

Oei dat is een lastig dilemma. Ruik je ook etensluchtjes als ze bijv. staan te koken? Misschien kun je het daarop gooien? Rooklucht in huis is echt goor :x

En wat lief van die troostende dieren. <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:51

truus1957 schreef:
Pytje schreef:

Dát vraag ik mij ook al jaren af.

omdat die reclames debiel zijn. Ze doen idd net alsof je het inhaleert.
Er zit iets in wat je hoestprikkel onderdrukt of het slijm dunner maakt.
Gewoon via je bloedbaan. Net zoals met andere medicijnen die je slikt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:07

Mijn ruin is altijd een beetje afstandelijk geweest.Tot het ziekteproces van mijn moeder.Hij heeft veel tranen en snottebellen met zijn vacht opgenomen.Hij kon mij ook zo aankijken met een blik van" wat is er dan,vertel het mij" <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 10:09

Pytje schreef:

Zo werkt dat niet in je lichaam;

Hoestdranken zitten middelen in die gewoon via je bloedbaan werken.
Middelen die de hoestprikkel onderdrukken dus verdoven (bv prometazine).
Of middelen waardoor het slijm wat je lichaam aan maakt dunner is (zoals acetylcysteïne, dus het verdunt niet het slijm wat er al zit, maar vooral hoe het aangemaakt wordt.

Het enige wat meteen werkt op de plek waar je het in goet zijn verzachtende middelen voor je keel... zoals lidocaine wat verdoofd of hulp middelen zoals , menthol oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:28

culaccino schreef:
[***] schreef:

Oei dat is een lastig dilemma. Ruik je ook etensluchtjes als ze bijv. staan te koken? Misschien kun je het daarop gooien? Rooklucht in huis is echt goor :x

En wat lief van die troostende dieren. <3

Een heel klein beetje, maar bijna niet. Als ze de hele avond binnen aan één stuk lopen te roken dan verdringt dat natuurlijk de geur van het eten. Als ze weg zijn is er ook weinig te ruiken.
Ik ga gewoon de melding doen en ik zet erbij dat het om reparatie gaat en niet over overlast.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:31

Is roekeloos rijgedrag altijd automutilatie? Volgens mijn lesboek is roekeloos rijgedrag een vorm van automutilatie, maar je zou toch verwachten dat niet iedereen die roekeloos rijdt van huis gaat met de gedachte om zichzelf te verwonden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:37

Kairos schreef:
Is roekeloos rijgedrag altijd automutilatie? Volgens mijn lesboek is roekeloos rijgedrag een vorm van automutilatie, maar je zou toch verwachten dat niet iedereen die roekeloos rijdt van huis gaat met de gedachte om zichzelf te verwonden?

Ik ben het op gaan zoeken want vond het ook een bijzondere vergelijking.
Maar blijkbaar hoeft je jezelf dus niet te verwonden om er onder te vallen.

Citaat:
Ook sociaal (meer) aanvaarde manieren om 'stoom af te laten' kunnen een vorm van zelfbeschadiging zijn, zoals veel drinken, roekeloos rijden, drugs nemen of onbeschermde seks hebben.

https://www.goedgevoel.be/happy-spring/ ... gle.com%2F

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:53

Is dat niet beter te beschrijven met een term zoals 'zelfdestructief gedrag'?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:55

Dat zou ik ook een betere term vinden.
Nadeel is bij roekeloos rijden wel het risico dat het niet alleen zelfdestructief hoeft te blijven, maar dat je andere mee kunt nemen in je gedrag.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:56

DuoPenotti schreef:
Dat zou ik ook een betere term vinden.
Nadeel is bij roekeloos rijden wel het risico dat het niet alleen zelfdestructief hoeft te blijven, maar dat je andere mee kunt nemen in je gedrag.

Fair enough.
Maar de oorzaak ligt wel bij die specifieke persoon en zijn of haar gevoelens.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:00

Zou je het (roekeloos rijden) ook niet kunnen scharen als impulsief gedrag? (niet nadenken over de gevolgen)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:40

Wanneer is iets precies roekeloos rijden?
Dat vind ik ook wel een term die goed uitgewerkt moet worden, voor je van zelfdestructief gedrag kan spreken.

Als ik (die auto rijden een beetje saai vindt) een beetje boven de snelheidslimiet rijdt om snel thuis te zijn, valt dat dan onder roekeloos rijgedrag?
Want dat vind ik niet zelfdestructief :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:43

Bij een beetje te hard als het verkeer dat toelaat zou ik dat niet meteen roekeloos vinden.
Maar dat beetje te hard in een woonerf al weer veel sneller.

roekeloos is voor mij toch wel onverantwoord.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:55

Bestaat er echt zoveel wrevel tussen politie en brandweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:02

marley93 schreef:

Daar heb ik in mijn opleiding niets van gemerkt. Ik heb wel ervaren dat de sfeer anders is. Bij de brandweer waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad heerst er echt een soort haantjescultuur die ik bij de politie niet echt terugzie.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:46

[***] schreef:
marley93 schreef:

Daar heb ik in mijn opleiding niets van gemerkt. Ik heb wel ervaren dat de sfeer anders is. Bij de brandweer waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad heerst er echt een soort haantjescultuur die ik bij de politie niet echt terugzie.

Het komt een beetje doordat ik nu Chicago Fire zit te kijken, en daar is zo'n 'bleeh alle politiemensen zijn slecht' mentaliteit, en van Brooklyn99 kan ik me herinneren dat zij dus de brandweer iedere keer te kakken zetten wanneer ze ermee te maken hadden... Dat is natuurlijk allemaal fictief, maar het zal ergens vandaan komen, dus vandaar dat ik het me afvraag.

Maar hier valt het dus mee in ieder geval. :) Gelukkig, het lijkt me best onhandig als je tussen hulpdiensten zoveel onderlinge kift hebt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:21

gerlindie schreef:
Wanneer is iets precies roekeloos rijden?
Dat vind ik ook wel een term die goed uitgewerkt moet worden, voor je van zelfdestructief gedrag kan spreken.

Als ik (die auto rijden een beetje saai vindt) een beetje boven de snelheidslimiet rijdt om snel thuis te zijn, valt dat dan onder roekeloos rijgedrag?
Want dat vind ik niet zelfdestructief :)

Roekeloos rijden vind ik als je anderen in gevaar brengt met je rijgedrag :) Wat boven de snelheidslimiet rijden brengt anderen niet per se in gevaar. Als jij met 160 langs racet terwijl de rest 100 rijdt kan dat wel weer gevaarlijk zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:01

Kairos schreef:

Letterlijk genomen misschien? Dat je met je roekeloze rijgedrag tegen een paaltje knalt, dan mutileer je wel je auto :+ maar dat zullen ze denk ik niet zo bedoelen :n

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:53

Mariettjj schreef:
[***] schreef:

Kan je dat niet voor zijn door je bovenburen in te lichten dat jij er last van hebt en dat je vermoed dat dat te maken heeft met het afzuigsysteem? En dat je om die reden de woningbouw wilt inschakelen om daar wat aan te doen? I.p.v. dat je ze het idee geeft dat ze niet meer binnen zouden mogen roken en je de woningbouw op hun afstuurt?

Ik zou het misschien zelfs omdraaien en je buren vragen jou te helpen.
Dus eerst naar hun toe gaan en aangeven dat het afzuigsysteem kapot is en dat je bij de woningbouw en reparatieverzoek gaat doen. Nu verwacht je dat de woningbouw daar onderuit gaat proberen te komen door te zeggen dat zij niet binnen moeten roken.
Zouden je buren alsjeblieft tegen de woningbouw willen zeggen dat het probleem echt in de afzuiging zit en niet in het roken?
Op die manier houd je de buren te vriend en is de kans groot dat ze er zelf al meer rekening mee gaan houden :)*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:23

[***] schreef:
marley93 schreef:

Haha, ik heb het net andersom ervaren :D Brandweer als heel toegankelijk en gemoedelijk... Politie juist meer haantjescultuur. Wellicht per regio verschillend ;)

Ik heb dan weer wel wat wrevel tussen politie en brandweer ervaren. Althans, wrevel is wellicht niet helemaal het juiste woord. De bijnamen 'blauwe meetbuisjes' en 'rode sporenvernietigers' zijn niets voor niets ontstaan :D Maar dat is meer een, ja, wat sportieve wrevel. Beetje het Nederland-België. Velen voelen zich toch kamp Nederland of kamp Belgie. Zitten op het puntje van de stoel bij een wedstrijd en maken grappen over de tegenpartij. Maar de volgende dag is een biertje drinken met de grensburen ook heel gezellig ;)

Desondanks zul je die 'wrevel' tijdens incidenten niet zien. Zowel de brandweer als de politie is een professionele club mensen(Uitzonderingen daar gelaten :D ). En ze hebben beiden 1 doel voor ogen: samen het incident tot een zo goed mogelijk einde brengen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:02

Die culturen

Verschilt dat niet van korps tot korps ?
Elke locatie heeft een andere groep mensen .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:14

Ik denk zelfs al schilt wie er dienst heeft.