Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 11:18

Cer schreef:
Maar wat is voor die mensen dan het alternatief?

Ja hoor, een QR-code krijgen middels doktersverklaring. Of een test kunnen doen bij je huisarts. En zo zijn er vast nog wel een paar te bedenken.
Hier is op voorhand gewoon geen onderzoek gedaan gevolgd door de aanname dat deze groep die buiten de boot valt zo klein is dat er niks mee gedaan hoeft te worden.

Cer

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:19

Maar is het voor hun dan niet nog steeds best wel heel gevaarlijk om zich onder eventuele dragers van Covid te begeven?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 11:21

pmarena schreef:
Misschien een degelijk medisch mondkapje opzetten, als het ècht niet mogelijk is om te vaccineren / testen?

Ik snap wel dat dat ook niet leuk is om als enige met zo'n ding te lopen.

Maar wat voor bewijs zou je dan moeten hebben voor het niet kunnen testen... voor medisch gezien niet kunnen vaccineren zal je vast iets kunnen krijgen, maar niet kunnen testen dat zal toch vaak flauwekul zijn van mensen die er geen zin in hebben / het te veel moeite vinden.

Om huisartsen met testen te belasten is ook weer zo wat....

Is sociale uitsluiting dan collateral damage?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:26

Wake up call dat is al jaren en jaren gaande. Mensen met een afwijking of beperking komen niet eens aan het werk meest omdat werkgevers ze niet blieven. Heel veel plekken zijn niet toegankelijk met rolstoel. Dat is jaren nooit een probleem geweest.

Kinderen met bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of leerbeperkingen die noodgedwongen thuis les krijgen omdat scholen geen trek hebben in kinderen met een rugzak. Hoe klein die rugzak ook is.

Mensen van 50 plus die worden genegeerd op de arbeidsmarkt als ze om de een of andere reden hun eerdere baan kwijt raken. Mensen die buiten hun schuld in de bijstand terecht komen en niet eens meer geld hebben voor nieuwe schoenen als de oude kapot zijn of een fatsoenlijke dagelijkse maaltijd laat staan dat ze eens een uitje kunnen hebben.

Dus kom nu aub niet aan dat voor corona dit allemaal wel een probleem is maar voor al die andere redenen geen mens er naar omkijkt of het eigenlijk wel normaal vindt dat je als wajonger geen werk kunt vinden.

Jacimatho schreef:
Dinopino schreef:
Gaat dit nog over discriminatie,uitsluiting?

De vraag van dit topic is of wij, maatschappij, het acceptabel vinden dat er een kwetsbare groep wordt afgesneden van de sociale structuur. Een groep voor wie dit juist zo belangrijk is.

En dan bedoel ik niet een avondje feesten in de kroeg. In Barry's geval is dat 3x per week aan het eind van de ochtend een kopje koffie in het buurtcafé. Hier maakt hij een praatje en komt hij onder de mensen.

Er zijn eerder kamervragen over gesteld door o.a. kamerlid Lisa Westerveld. Uit de antwoorden blijkt dat er geen onderzoek is gedaan naar de grootte van de groep die nu buiten wordt gesloten en dat er een aanname is gedaan dat deze klein is.
bron: https://www.openkamer.org/kamervraag/2021Z14572/
Daaruit maak ik op dat uitsluiting vanuit het beleid acceptabel is en derhalve collateral damage is.
Daar kan ik mij niet in vinden. Er had op zijn minst gekeken moeten worden om hoeveel mensen het hier gaat en wat de impact is.

RTLnieuws heeft er ook iets over gepubliceerd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254207/coronapas-geen-qr-code-toegangsbewijs-25-september-vaccinatie
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-09-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:26

pmarena schreef:
Cer schreef:
Maar wat is voor die mensen dan het alternatief?

Misschien een degelijk medisch mondkapje opzetten, als het ècht niet mogelijk is om te vaccineren / testen?

Maar wat voor bewijs zou je dan moeten hebben voor het niet kunnen testen... voor medisch gezien niet kunnen vaccineren zal je vast iets kunnen krijgen, maar niet kunnen testen dat zal toch vaak flauwekul zijn van mensen die er geen zin in hebben / het te veel moeite vinden

Pardon? Ik kan me niet laten testen omdat ik verkracht en gewurgd ben en gigantisch in paniek raak als er iets in mijn mond of neus moet.
Toch fijn dat er altijd mensen zijn die het onzin vinden. En er zijn alternatieven voor de huidige testen, er bestaan zeer betrouwbare speekseltesten. Maar omdat je in de stront kunt zakken als je niet aan het normale plaatje voldoet moet je het zelf betalen en de locaties zijn slecht bereikbaar. Als ik me wil testen moet ik zo'n 50 km reizen, hoe moet ik dat doen zonder rijbewijs? Met het ov?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:28

[***] schreef:
pmarena schreef:

Maar wat voor bewijs zou je dan moeten hebben voor het niet kunnen testen... voor medisch gezien niet kunnen vaccineren zal je vast iets kunnen krijgen, maar niet kunnen testen dat zal toch vaak flauwekul zijn van mensen die er geen zin in hebben / het te veel moeite vinden

Pardon? Ik kan me niet laten testen omdat ik verkracht en gewurgd ben en gigantisch in paniek raak als er iets in mijn mond of neus moet.
Toch fijn dat er altijd mensen zijn die het onzin vinden. En er zijn alternatieven voor de huidige testen, er bestaan zeer betrouwbare speekseltesten. Maar omdat je in de stront kunt zakken als je niet aan het normale plaatje voldoet moet je het zelf betalen en de locaties zijn slecht bereikbaar. Als ik me wil testen moet ik zo'n 50 km reizen, hoe moet ik dat doen zonder rijbewijs? Met het ov?

Je hebt het woordje "vaak" gemist in mijn reactie denk ik en er zelf "altijd" bij bedacht :=

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 11:31

Cer schreef:
Maar is het voor hun dan niet nog steeds best wel heel gevaarlijk om zich onder eventuele dragers van Covid te begeven?

Dat is nog altijd aan de persoon zelf om te besluiten hoe hier mee om te gaan. Barry geeft duidelijk aan 1,5 meter afstand te willen bewaren en heeft zich hier prima mee gered. Op de plekken waar hij komt wordt hier keurig rekening mee gehouden.
Dat verandert niet van 25 op 26 september, alsof het nu opeens levensgevaarlijk is. Barry is eraan gewend dat hij zelf extra maatregelen neemt en actief mensen daarover informeert.

karuna schreef:
Wake up call dat is al jaren en jaren gaande. Mensen met een afwijking of beperking komen niet eens aan het werk meest omdat werkgevers ze niet blieven. Heel veel plekken zijn niet toegankelijk met rolstoel. Dat is jaren nooit een probleem geweest.

Kinderen met bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of leerbeperkingen die noodgedwongen thuis les krijgen omdat scholen geen trek hebben in kinderen met een rugzak. Hoe klein die rugzak ook is.

Mensen van 50 plus die worden genegeerd op de arbeidsmarkt als ze om de een of andere reden hun eerdere baan kwijt raken. Mensen die buiten hun schuld in de bijstand terecht komen en niet eens meer geld hebben voor nieuwe schoenen als de oude kapot zijn of een fatsoenlijke dagelijkse maaltijd laat staan dat ze eens een uitje kunnen hebben.

Dus kom nu aub niet aan dat voor corona dit allemaal wel een probleem is maar voor al die andere redenen geen mens er naar omkijkt of het eigenlijk wel normaal vindt dat je als wajonger geen werk kunt vinden.

Je noemt nu allemaal voorbeelden waar ik me de afgelopen jaren voor heb ingezet en uitgesproken. Dat uitsluiting ook op andere plekken in de maatschappij voorkomt weerhoudt me er niet van om dit nu aan te kaarten.

Ik begrijp uit je posts dat je zelf tegen flink wat belemmeringen en uitsluiting aan loopt en dat vind ik oprecht spijtig.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:34

Jacimatho schreef:
Dinopino schreef:
Gaat dit nog over discriminatie,uitsluiting?

De vraag van dit topic is of wij, maatschappij, het acceptabel vinden dat er een kwetsbare groep wordt afgesneden van de sociale structuur. Een groep voor wie dit juist zo belangrijk is.

En dan bedoel ik niet een avondje feesten in de kroeg. In Barry's geval is dat 3x per week aan het eind van de ochtend een kopje koffie in het buurtcafé. Hier maakt hij een praatje en komt hij onder de mensen.

Er zijn eerder kamervragen over gesteld door o.a. kamerlid Lisa Westerveld. Uit de antwoorden blijkt dat er geen onderzoek is gedaan naar de grootte van de groep die nu buiten wordt gesloten en dat er een aanname is gedaan dat deze klein is.
bron: https://www.openkamer.org/kamervraag/2021Z14572/
Daaruit maak ik op dat uitsluiting vanuit het beleid acceptabel is en derhalve collateral damage is.
Daar kan ik mij niet in vinden. Er had op zijn minst gekeken moeten worden om hoeveel mensen het hier gaat en wat de impact is.

RTLnieuws heeft er ook iets over gepubliceerd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254207/coronapas-geen-qr-code-toegangsbewijs-25-september-vaccinatie

Wat houdt mensen tegen om bij deze kwetsbare groep op de koffie te gaan dan? Je kunt roepen dat het allemaal heel oneerlijk is, of je kijkt naar alternatieven. Deze mensen hoeven niet geïsoleerd te zijn als ze thuis bezoek krijgen. Dat mag namelijk gewoon.

Oprechte vraag trouwens, want ik zie zoveel problemen die geopperd worden die vrij makkelijk te omzeilen zijn. Ga eens langs bij Barry, of nodig hem bij jou uit voor een bakkie koffie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:35

Helaas Susanne_1985 ken ik ook vele die ook zoiets is overkomen. En juist het opzetten van een mondkapje of iets gedwongen moeten toe laten in je lichaam, brengt het allemaal weer naar boven.

Denk dat de gemiddelde Nederlander niet op de hoogte is, hoe vaak dat voorkomt. En als dank mag je nu ook nog buitengesloten worden.

In het jaar van de mensen met een beperking, is er een wet gekomen, die er voor zorgen moest dat er geen discriminatie mocht plaats vinden voor mensen met een beperking. Dat die niet overal werd nageleefd is duidelijk. Deze mensen zullen door deze maatregelen ook verder worden gediscrimineerd.

Hier merk je hoe sommige in de samenleving echt voor het "ik" zijn. Het zou mooier zijn wanneer er meer voor samen zou worden gekozen. De mensen vertellen dat de niet- gevaccineerden overal schuld aan zijn, terwijl de schuld gewoon bij de politiek ligt. Afschuiven van verantwoording, die de politiek niet neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:35

pmarena schreef:
Je hebt het woordje "vaak" gemist in mijn reactie denk ik en er zelf "altijd" bij bedacht :=

Ik reageer zo omdat ik dit continu te horen krijg. Zelfs als ik de ggd bel om te vragen of de speekseltest mogelijk is, zelfs als ik de huisarts bel, zelfs als ik informatie vraag bij een testlocatie. Ik moet me CONTINU verantwoorden. En de mensen die zeggen niet te kunnen testen uit luiheid die zijn bijzonder zeldzaam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:37

Die zijn helemaal niet zeldzaam... Dat is nu een grote groep roeptoeters die niks willen niet vaccineren en niet testen....

Als je niet kunt testen om redenen wat jij noemt dan kun je toch vaccineren? Ik denk dat de groep mensen die niet kán testen én vaccineren bijzonder klein is. De groep ik heb geen zin is veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:40

Dinopino schreef:
Helaas Susanne_1985 ken ik ook vele die ook zoiets is overkomen. En juist het opzetten van een mondkapje of iets gedwongen moeten toe laten in je lichaam, brengt het allemaal weer naar boven.

Denk dat de gemiddelde Nederlander niet op de hoogte is, hoe vaak dat voorkomt. En als dank mag je nu ook nog buitengesloten worden.

In het jaar van de mensen met een beperking, is er een wet gekomen, die er voor zorgen moest dat er geen discriminatie mocht plaats vinden voor mensen met een beperking. Dat die niet overal werd nageleefd is duidelijk. Deze mensen zullen door deze maatregelen ook verder worden gediscrimineerd.

Hier merk je hoe sommige in de samenleving echt voor het "ik" zijn. Het zou mooier zijn wanneer er meer voor samen zou worden gekozen. De mensen vertellen dat de niet- gevaccineerden overal schuld aan zijn, terwijl de schuld gewoon bij de politiek ligt. Afschuiven van verantwoording, die de politiek niet neemt.

Precies. En er wordt aan alle kanten volop geoordeeld en veroordeeld. Ik ben al meerdere keren de trein uitgezet omdat ik echt geen mondkapje kan dragen, bussen rijden soms gewoon verder als ze mijn faceshield zien... op school moet ik ook steeds op de gangen uitleggen waarom ik een faceshield draag in plaats van een mondkapje.
Lui, moordenaar, wappie, asociaal genoemd worden omdat ik ziek ben door toedoen van een klootzak is waardeloos.

Spenk schreef:
Die zijn helemaal niet zeldzaam... Dat is nu een grote groep roeptoeters die niks willen niet vaccineren en niet testen....

Als je niet kunt testen om redenen wat jij noemt dan kun je toch vaccineren?

Ik zei de mensen die zeggen niet te kunnen vaccineren, de mensen die niet willen zeggen dat ze het niet willen.

Ik ben gevaccineerd maar een derde vaccinatie mag ik absoluut niet vanwege allergie. De eerste had ik vreselijke jeuk over mijn hele lichaam en kramp en ik werd ziek, bij de tweede werd ik ook benauwd naast dezelfde klachten als de eerste maar dan heftiger.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:41

Inderdaad pmarena, wanneer je er vaak mee te maken hebt, zullen dit soort opmerkingen gewoon triggeren, ook al bedoel je het niet zo. Het wordt een beetje het verhaal dat je overal moet aantonen dat je blind bent of een bepaalde handicap hebt of iets anders. Dat is geen vrije maatschappij. Het moeten aantonen dat je gezond bent is belachelijk. Je kan hiv hebben of iets anders, dat mag allemaal, maar een positieve coronatest is een vereiste. Ik hoef gelukkig al die confrontaties aan te gaan en ik hoef geen mensen te zien met een lapje voor de snoet. Maar er zijn mensen die daar niet onder uit kunnen.

pmarena

Jacimatho schreef:
Cer schreef:

Dat is nog altijd aan de persoon zelf om te besluiten hoe hier mee om te gaan. Barry geeft duidelijk aan 1,5 meter afstand te willen bewaren en heeft zich hier prima mee gered. Op de plekken waar hij komt wordt hier keurig rekening mee gehouden.
Dat verandert niet van 25 op 26 september, alsof het nu opeens levensgevaarlijk is. Barry is eraan gewend dat hij zelf extra maatregelen neemt en actief mensen daarover informeert.

Ik vraag me wel af hoe een Barry kan garanderen dat anderen niet binnen anderhalve meter van hem komen.

Als je het even heel droog bekijkt, dan heeft een Barry wat mij betreft best het recht om ook lekker naar het café te gaan. Maar de andere bezoekers en personeel gaan wel naar zo'n gelegenheid toe met het idee dat het daar "veilig" is en er alleen maar mensen komen die gevaccineerd zijn en / of getest zijn.

Ofwel dat de kans super klein is dat daar iemand zit die je ziek kan maken.

Als er dan zo'n (om welke reden dan ook) ongeprikt en ongetest persoon tussen zit...zou ik het ook wel fair vinden dat de rest van de bezoekers daarvan op de hoogte zijn. Want wie weet zitten daar ook wel mensen tussen die erg vatbaar zijn en dat extra risico liever willen vermijden.

Wat dat betreft lijkt het me wel fair als je zo iemand kan herkennen aan een mondkapje ofzo....

Niet leuk voor diegene met dat kapje, snap ik!
Maar wel zo fair denk ik voor alle partijen....

Want het is ergens ook niet eerlijk dat een Barry wel zonder prikken en testen mag en de rest niet.
Zeg dan dat een goed gebruikt medisch mondmasker een alternatief kan zijn. Beter dan niet binnen mogen toch?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-09-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Maar een 3e is nu ook nog helemaal niet aan de orde.... En wellicht kun je bij een herhaling dan gaan voor bijvoorbeeld Janssen? Of is dat ook uitgesloten? Dat is een heel ander vaccin dan pfizer/moderna.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:43

Je kon toch op medisch voorschrift een uitzondering op het dragen van een mondkapje krijgen?

Op je voorhoofd staat namelijk niet de reden waarom je geen mondkapje kan dragen, ik zou er ws ook iets van zeggen. Even botweg gezegd de hele wereld doet moeite en jij loopt zonder kapje rond.
Ja dat schiet bij de meeste in het verkeerde keelgat.

Ik zou je btw psychologishe hulp willen aanraden, want je komt een tikkie boos over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:45

Spenk waarom denk je dat mensen niet willen vaccineren uit luiheid. Vind het wel een aparte veronderstelling? Dus je mag de kroeg niet in omdat je te lui bent. Persoonlijk ken ik niemand die zich om die redenen niet laat vaccineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:47

Spenk schreef:
Maar een 3e is nu ook nog helemaal niet aan de orde.... En wellicht kun je bij een herhaling dan gaan voor bijvoorbeeld Janssen? Of is dat ook uitgesloten? Dat is een heel ander vaccin dan pfizer/moderna.

Daar heb ik na de eerste al om gevraagd maar dat mocht niet.

Onali schreef:
Je kon toch op medisch voorschrift een uitzondering op het dragen van een mondkapje krijgen?

Op je voorhoofd staat namelijk niet de reden waarom je geen mondkapje kan dragen, ik zou er ws ook iets van zeggen. Even botweg gezegd de hele wereld doet moeite en jij loopt zonder kapje rond.
Ja dat schiet bij de meeste in het verkeerde keelgat.

Ik zou je btw psychologishe hulp willen aanraden, want je komt een tikkie boos over.

Zo'n verklaring heeft dus geen nut als je er uit geflikkerd wordt voor je iets kunt laten zien.
Ik ben boos ja, na 1.5 jaar me steeds moeten verdedigen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:48

Onali waarom die steek nog eens? Jou opmerking komt zeer kwetsend over.Wanneer jij in je kennissenkring mensen met een beperking zou hebben, dan zou je denk ik ook beter begrijpen dat zij hun redenen hebben voor hun handelen, en geen behoefte hebben dat iedereen te moeten verantwoorden. jij verplaatst het probleem naar degene. Je zou bij jezelf ook even kunnen nadenken waarom degene misschien geen mondkapje draagt. iets minder bemoeien met anderen en alvast invullen waarom degene dat doet, zou het leven al een stuk draaglijker maken voor iedereen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:49

Ik denk dat er maar héél weinig mensen zijn die niet kunnen vaccineren èn niet kunnen testen èn dan ook nog geen (als mogelijk alternatief) mondkapje kunnen dragen. Dus dat zou een oplossing kunnen zijn, als het vaccineren en testen echt niet lukt.

Maar ik vraag me dus af hoe je gaat bewijzen dat testen niet lukt. Want je zal dan toch iets aan de deur moeten laten zien, zoals je vast wel iets zal kunnen laten zien wanneer je niet gevaccineerd kan worden?

Maar wie gaat dan een officieel bewijsje uitgeven dat je niet getest kan worden...?

Want wanneer kan je niet getest worden? Als een testlocatie 40km weg is? Of 30? Of 10?
Of als je geen auto hebt? Geen fiets? Wel een auto in het gezin maar man gaat daarmee naar zijn werk en als vrouw kan je die dan niet gebruiken tijdens de openingstijden van de locatie? Of je hebt te weinig geld voor de benzine? Waar trek je precies de grens voor de claim "ik kan niet testen"?

Lijkt me erg lastig....

verootjoo

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:51

Maar Suzanne jij bent toch gevaccineerd :? Dan hoef je toch niet te testen voor een QR code. Wat is eigenlijk het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:53

Dinopino schreef:
Spenk waarom denk je dat mensen niet willen vaccineren uit luiheid. Vind het wel een aparte veronderstelling? Dus je mag de kroeg niet in omdat je te lui bent. Persoonlijk ken ik niemand die zich om die redenen niet laat vaccineren.

Laat ik het anders zeggen ''er geen zin in hebben want grote boze farma heeft er gif van gemaakt''

Die hoor je toch wel heel erg vaak dat mensen niet willen dat noem ik ''lui'' ja er gewoon geen zin in hebben hakken in het zand en klagen.

Ceffyl

Maar nogmaals: wat houdt de mensen tegen om op bezoek te gaan bij deze kwetsbare groep? Een sociaal isolement hoeft helemaal niet. Men mag gewoon bezoek ontvangen.

Anoniem

verootjoo schreef:
Maar Suzanne jij bent toch gevaccineerd :? Dan hoef je toch niet te testen voor een QR code. Wat is eigenlijk het probleem?

Ja die snap ik ook niet :? een 3e prik is hier compleet niet aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:55

verootjoo schreef:

Het probleem is er wanneer er een derde vaccinatie verplicht wordt. De kans dat dat niet gebeurt is niet zo heel groot.