Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:20

Inderdaad, een conculega, ook een fabrikant van houten/parketvloeren, had altijd de slogan dat hun vloeren een leven lang meegaan. Een paar jaar geleden werd daar aan toegevoegd: "als u wilt". Tegenwoordig is die slogan volgens mij helemaal in de ban gedaan. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:25

Sp
Ik heb gewerkt in uniform dus geen kleding voor een feestje.
Maar wat ik koop is vrij tijdloos.
Idem voor mijn vriend.
En is het toch uit de mode zit ik daar niet mee. Trek ik het toch aan.
Alles is schoon en heel en word niet met prijskaartje er nog aan niet gebruikt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:49

Lisitano schreef:
OleJon schreef:
Wat is duurzaam? Er is ook teveel plastic, mee eens. Maar ze veranderen nu plastic bestek door hout. Daar moeten bomen voor gekapt worden. Zonnepanelen die afgeschreven zijn, is nog geen goede alternatief voor.
Dat er nog concentratiekampen in China zijn, wist ik niet. Wat voor mensen zitten daar?

Kinderarbeid, had je toch vroeger ook al. Toen was het normaal dat de kinderen moeder hielpen en op het land werkten.

Wat betreft goedkope producten.
Het kattenvoer van de action is heel goedkoop. Maar qua kwaliteit scoort die wel zo hoog. Dat die bepaalde dure merken overtrof

Wat is je punt?

Mijn punt is, ze zeggen dat iets duurzaam is terwijl het niet zo is. Plastic is niet duurzaam, ter vervanging kappen ze bomen voor houten bestek. Wel een verandering, maar geen verbetering. Gas gebruiken om te stoken is niet duurzaam, maar bomen kappen om pellets te maken voor pelletkachel ook niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:51

MarcoBorsato schreef:
OleJon schreef:
Wat is duurzaam? Er is ook teveel plastic, mee eens. Maar ze veranderen nu plastic bestek door hout. Daar moeten bomen voor gekapt worden. Zonnepanelen die afgeschreven zijn, is nog geen goede alternatief voor.
Dat er nog concentratiekampen in China zijn, wist ik niet. Wat voor mensen zitten daar?

Kinderarbeid, had je toch vroeger ook al. Toen was het normaal dat de kinderen moeder hielpen en op het land werkten.

Wat betreft goedkope producten.
Het kattenvoer van de action is heel goedkoop. Maar qua kwaliteit scoort die wel zo hoog. Dat die bepaalde dure merken overtrof

Gezien het tijdstip van posten en de inhoud vind ik het even lastig inschatten hoe serieus deze post is?

Niet iedereen heeft een baan van 9 tot 5 :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:57

Die gedachte kan ik ook wel volgen, het doet mij ook wel denken aan de keuze om bijvoorbeeld wel of geen producten van leer te kopen. Want hoe help je dieren het meest... Een dier is uiteraard gestorven voor een product van leer, maar het alternatief is doorgaans plastic of iets soortgelijks, hoeveel dieren gaan daar uiteindelijk dood aan, van de productie tot en met de verwerking en het eventuele belanden op vuilstorten of in de oceaan? Ik zie dat zelf ook als kiezen tussen 2 kwaden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:41

Telpeva schreef:
Die gedachte kan ik ook wel volgen, het doet mij ook wel denken aan de keuze om bijvoorbeeld wel of geen producten van leer te kopen. Want hoe help je dieren het meest... Een dier is uiteraard gestorven voor een product van leer, maar het alternatief is doorgaans plastic of iets soortgelijks, hoeveel dieren gaan daar uiteindelijk dood aan, van de productie tot en met de verwerking en het eventuele belanden op vuilstorten of in de oceaan? Ik zie dat zelf ook als kiezen tussen 2 kwaden

Je kunt voor leer natuurlijk ook een slachtdier gebruiken.

En aan de andere kant, stel je koopt een Wintec zadel, die gaan ook gewoon net zo lang mee als het huidige leer. Dus dan is ook plastic duurzaam. Het afval is natuurlijk dan weer een dingetje, maar bij leer zit je met het looiproces wat ook niet echt duurzaam is.
Maar het huidige leer is gewoon slechter gelooid dan voor 30 jaar terug. Ook het verven is gewoon tegenwoordig veelal slechter.
En eigenlijk is de moderne dieselmotor in alle gevallen duurzamer en beter voor het milieu dan welke stekkerauto dan ook.

Maar terug naar de zgn. onduurzame merken.
Ik denk dat het belangrijkste tegenwoordig is dat de mens veelal vaak wat nieuws wil kopen. Ja, ik doe er zelf ook wel aan mee geef ik toe bij sommige produkten. Maar je ziet ook dat je aan alle kanten gepushed wordt om maar mee te doen aan de mode. Kijk maar eens naar de setjes voor paarden. En dat gaat door met kleding, maar ook dankzij geprogrammeerde veroudering bij telefoons, camera's, tv's, enz. Nu vind ik geld uitgeven aan een telefoon of aan kleding veelal zonde van mijn geld, maar een extra hoofdstel voor een paard koop ik dan wel weer, terwijl dat niet nodig is.

Dus misschien is minder vaak wat nieuws kopen wel de meest bewuste keuze, ongeacht waar iets van gemaakt is of hoe het geproduceerd wordt. Want ook dan creeer je minder vraag.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:40

OleJon schreef:
Lisitano schreef:
Wat is je punt?

Mijn punt is, ze zeggen dat iets duurzaam is terwijl het niet zo is. Plastic is niet duurzaam, ter vervanging kappen ze bomen voor houten bestek. Wel een verandering, maar geen verbetering. Gas gebruiken om te stoken is niet duurzaam, maar bomen kappen om pellets te maken voor pelletkachel ook niet.

Goed punt. Wat neem je mee in de overweging om iets duurzaam te noemen.
Het maakt nogal uit welke aspecten je daarin meeneemt.

Puur kijkend naar het gebruik van land en grondstoffen, is de intensieve veehouderij met hoogproductieve veerassen het duurzaamst. Die dieren verspillen het minste van wat erin gestopt wordt aan 'verlies' zoals beweging, sociaal gedrag, afweer tegen ziekteverwekkers of überhaupt langere tijd in leven blijven.
Dat levert relatief veel meer kilo's of calorieën aan product op per kilo of calorie aan input, en daarvoor hoef je dus minder hectare grond te gebruiken voor huisvesting en productie van veevoer.

Ga je echter ook dierenwelzijn meenemen, of antibioticagebruik, dan pakt de vergelijking ineens anders uit.
Dan kan het ineens zo zijn dat andere productiesystemen duurzamer eruit komen. Wel met de keerzijde dat daarvoor fors méér grond nodig is en meer voedsel wordt gebruikt voor eenzelfde productie.

Tel daarbij op dat, als aan de 'onderkant' van de wereld de welvaart stijgt, in eerste instantie voor veel meer mensen dierlijke producten binnen bereik komen. Het is een illusie om te denken dat die direct massaal op 'onze' hippe grachtengordelvleesvervangers overschakelen.
Hoe gaan die mensen te eten krijgen zonder eerst alle natuur tot extensieve/primitieve veehouderij om te toveren?

En is het voor de wereld überhaupt goed als de welvaart aan de onderkant stijgt? Wat doet dat met de voetafdruk van mensen voor wie nu eigenlijk alleen maïs of gierst op dagelijkse basis bereikbaar is?
Gaat 'onze' besteding voldoende dalen om daarvoor te compenseren?
En wat gaat er gebeuren in landen in Zuid en Oost-Europa die nog altijd onderweg zijn om ons welvaartsniveau te bereiken? Kunnen we daarvan verlangen dat ze al voor die top op de rem trappen omdat Afrika eraan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:23

Ons vleesgebruik is nogal heftig voor de natuur in zuid amerika, net als ons enorme gebruik aan palmolie.

De hoeveelheid slachtdieren die we consumeren zijn belachelijk en uiteindelijk niet duurzaam.

Persoonlijk ben ik veel meer bezig met deze kant van duurzaamheid dan die van kleding.
Ik trek me het lot van dieren nu eenmaal meer aan die van de mens.
Ik beperk vleesgebruik, enkel biologisch en antibiotica vrij en nooit meer dan 100 gr per persoon.
Palmolie vrije producten mogen er om mij veel meer komen ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:34

qua duurzaamheid vind ik biomassa nog steeds echt shocking... maar goed dat is een ander onderwerp.

Qua duurzame kleding, ik vind veel duurzame kleding simpelweg niet mooi. Maar goed, ik volg ook geen mode én ik gooi bijna nooit wat weg (vandaar dus echt een enorm overvolle kledingkast). Ik vind kleding kopen ook echt niet leuk :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:38

Mindim schreef:
Ons vleesgebruik is nogal heftig voor de natuur in zuid amerika, net als ons enorme gebruik aan palmolie.

De hoeveelheid slachtdieren die we consumeren zijn belachelijk en uiteindelijk niet duurzaam.

Persoonlijk ben ik veel meer bezig met deze kant van duurzaamheid dan die van kleding.
Ik trek me het lot van dieren nu eenmaal meer aan die van de mens.
Ik beperk vleesgebruik, enkel biologisch en antibiotica vrij en nooit meer dan 100 gr per persoon.
Palmolie vrije producten mogen er om mij veel meer komen ook.

Op zich met goede intenties, maar biologisch en antibioticavrij betekent in de praktijk wel dat er meer dieren gehouden moeten worden op meer landoppervlak, die langzamer groeien, langer moeten leven en meer eten dan in de 'reguliere' houderij om evenveel te produceren.
Wil je, zoals verwacht wordt, meer mensen ermee voeden, dan is de impact op de aarde dus nog groter dan onze huidige manier van produceren.

Uiteraard kun je als individu besluiten om minder of zelfs geen dierlijke producten te gebruiken, maar is dat wel effectief als tegelijkertijd 3 anderen elders op de wereld eindelijk de kans krijgen om ook dierlijke producten te gaan gebruiken?

Ethisch is er van alles op aan te merken, maar je kunt je afvragen of het voorkomen dat anderen ook 'ons' consumptiepatroon krijgen, niet een veel effectievere strategie is dan om evenveel geld en energie te steken in het marginaal aanpassen van de eigen consumptie.
Begint een beter milieu wel écht bij jezelf?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:40

Nee zoals eerder gezegd heeft een individuele consument weinig tot geen invloed op dit mondiale probleem. Dit moet opgelost worden vanuit grote bedrijven en overheden. Initiatieven die daaruit voortkomen steunen helpt wel denk ik. Idem dito voor stemmen op “goede” partijen.

De meeste dingen die personen ondernemen doen ze om zichzelf beter te voelen (ik eet bijvoorbeeld vega). Maar ik ga de wereld niet verbeteren door een shirt van 50 euro te kopen. Wel mijn eigen gevoel.

Er gaat echt geen kindje minder werken in zo’n fabriek dankzij een hippe randstad moeder die alles duurzaam koopt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:48

Wij zijn, sinds een aantal jaren, door omstandigheden, veel meer bezig met duurzaam consumeren/leven.
Qua kleding is het niet zo gemakkelijk. Goedkoop is niet altijd onduurzaam (is dat een woord??) en duur is zeker niet altijd duurzaam. H&M scoort qua duurzaamheid beter dan bv Hugo Boss en Ralph Lauren.
Ik durf daarom wel eens iets kopen bij H&M, Monki of C&A, maar dan enkel met duurzaamheidslabel.
Een goede tool is bv de website https://goodonyou.eco/ .
Deze website geeft de merken een rating, rekening houdend met de verschillende elementen van het ESG label. (Ecological Social Governmental), alsook diervriendelijkheid.
Tegenwoordig is bijna mijn hele garderobe van Twothirds. Jeans zijn van Mud jeans. Schoenen altijd met ecolabel. Als ik kleding koop kijk ik of het allemaal makkelijk te combineren is, en dan hoef je geen kleerkasten vol spul te hebben.
Zeggen dat duurzame kledij niet jouw stijl is, vind ik kort door de bocht. Er zijn zo ongelooflijk veel duurzame merken, dat er zeker voor iedereen iets passends bij is. Tenzij je natuurlijk graag met dure merken pronkt. Deze zijn meestal zeer onduurzaam. En duurzaam is ook niet altijd gelijk aan duur.
Vleesgebruik beperken we en palmolie en sojaproducten ook. Eten van roofvissen als tonijn en zalm wordt beperkt. We eten zoveel mogelijk van de korte keten.
Geen zepen, shampoos e.d. uit plastieken flesjes en geen plastic wattenstaafjes. Wasproduct voor de machine maak ik zelf, net als product om te poetsen en gebruik van de droger beperken we.
Vaatwas wel dagelijks, helaas :(
Qua intieme hygiene gebruiken mijn dochters en ik menstruatiecups en wasbaar maandverband, alsook wasbare 'watten'schijfjes om je gezicht te reinigen.
Is dat veel? nee, veel te weinig, maar elke kleine stap is er één in de goede richting. :D
Als iedereen voor zichzelf denkt : "ik, in mijn eentje, kan er toch niks aan veranderen", blijven we gezellig met zijn allen de wereld om zeep helpen in een nog groter sneltempo dan momenteel al het geval is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:58

Marlinderooz dat is het, als dat kwartje nou eindelijk eens zou vallen bij mensen... Heel veel mensen in Nederland doen al dingen die zij belangrijk vinden om hun steentje bij te dragen.

Die hippe moeder koopt duurzame kleding maar rijdt wel in een niet duurzame elektrische bakfiets en heeft 2 auto's voor de deur. Jij eet vega maar geen duurzame kleding. Ik zet mijn thermostaat niet hoger dan 18 en doe al mijn boodschappen lopend ipv met de auto maar heb wel een poepend paard, mijn buurvrouw voorziet in haar eigen boodschappen met haar moestuin maar heeft ook een airco.

Er mag best aandacht gevraagd worden voor bepaalde onderwerpen. Het is alleen zo jammer dat er nu steeds vaker het wijzende vingertje wordt uitgestoken. Dat mensen hun eigen bijdrage het aller belangrijkste vinden en als anderen dat niet het belangrijkst vinden dan maar weg zetten als dom volk. Ik vind dat stom en asociaal en onnodig. Appels zijn geen peren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:23

DuoPenotti schreef:
Sp
Ik heb gewerkt in uniform dus geen kleding voor een feestje.
Maar wat ik koop is vrij tijdloos.
Idem voor mijn vriend.
En is het toch uit de mode zit ik daar niet mee. Trek ik het toch aan.
Alles is schoon en heel en word niet met prijskaartje er nog aan niet gebruikt.

Maar je kan niet overal naartoe met je werkkleding. Wij zijn echt weleens vies bij familie verjaardag komen opdagen, maar je hebt gewoon dingen waar je wel schoon en netjes naartoe wilt.

Dat hoeft van mij dan ook niet modieus te zijn, maar ik heb daarvoor wel jarenlang kleren in de kast die verder weinig tot niet gebruikt worden.

Ik gooi ook niet snel iets weg, maar heel langzaam aan heb ik ook 1 of 2 maten groter. Goede kleding doe ik dan naar een goed doel.

MarlindeRooz schreef:
Nee zoals eerder gezegd heeft een individuele consument weinig tot geen invloed op dit mondiale probleem. Dit moet opgelost worden vanuit grote bedrijven en overheden. Initiatieven die daaruit voortkomen steunen helpt wel denk ik. Idem dito voor stemmen op “goede” partijen.

De meeste dingen die personen ondernemen doen ze om zichzelf beter te voelen (ik eet bijvoorbeeld vega). Maar ik ga de wereld niet verbeteren door een shirt van 50 euro te kopen. Wel mijn eigen gevoel.

Er gaat echt geen kindje minder werken in zo’n fabriek dankzij een hippe randstad moeder die alles duurzaam koopt.

Maar als iedereen een beetje doet is dat echt wel meer dan allemaal niks doen. En soms is het ook afwegen wat nodig is.
Ja, ik heb een vervuilende 4x4 trek auto, maar puur voor de paarden. Die laat ik dus ook heel veel staan. We hebben daarnaast nog een kleinere, schonere auto.
Ja, ik heb dan in de plaats een elektrische fiets, maar anders red ik het niet meer en het is echt ene betere keus dan mijn auto.

Als je weet dat je aan de ene kant iets vervuilends doet, kan je zelf beslissen om daar andere dingen voor te laten.

Het hoeft niet allemaal en-en te zijn. Als het kan, hang ik ook de was buiten op. Kleine drup, maar wel mijn kleine drup.

En dat het niet helemaal uitmaakt is niet geheel waar. Vorig jaar kregen wij 500 euro terug, dus we hadden minder verbruikt.

Wij verbouwen en dat is best vervuilend. Gaan containers vol weg. We isoleren ons huis, maar voor dat tegen elkaar afweegt ben je wel even verder.
Maar met hout herbruiken we weer heel veel.

Ik pak al jaren geen plastic zakje meer om fruit en bijv paprika's in te doen. En wat ik aan plastic zakje krijg om een brood bijv, gebruik ik in de pedaalemmer en gaat het vuil in.
Onze restafval bak staat 2, hooguit 3x pj langs de weg.

Je kan natuurlijk denken; wat is een basis behoefte en hebben we echt nodig? En de extra's en luxe onder de loep nemen of dat zuiniger en beter kan.
Dat je elke dag een schone onderbroek aan wilt, zal niemand over vallen. Maar om 100 paar schoenen te hebben en kleding voor een heel dorp, kan misschien anders. Is niet aan een ander, maar voor mensen om daar zelf over na te denken.

Ik woon in ene dorp en zie mensen echt voor alles de auto pakken, jonge jongens die met oude auto's scheuren etc. Waar ons vorige dorp weer erg pro fietsen was. Omgeving en mentaliteit speelt wel mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:00

Rytir schreef:
Marlinderooz dat is het, als dat kwartje nou eindelijk eens zou vallen bij mensen... Heel veel mensen in Nederland doen al dingen die zij belangrijk vinden om hun steentje bij te dragen.

Die hippe moeder koopt duurzame kleding maar rijdt wel in een niet duurzame elektrische bakfiets en heeft 2 auto's voor de deur. Jij eet vega maar geen duurzame kleding. Ik zet mijn thermostaat niet hoger dan 18 en doe al mijn boodschappen lopend ipv met de auto maar heb wel een poepend paard, mijn buurvrouw voorziet in haar eigen boodschappen met haar moestuin maar heeft ook een airco.

Er mag best aandacht gevraagd worden voor bepaalde onderwerpen. Het is alleen zo jammer dat er nu steeds vaker het wijzende vingertje wordt uitgestoken. Dat mensen hun eigen bijdrage het aller belangrijkste vinden en als anderen dat niet het belangrijkst vinden dan maar weg zetten als dom volk. Ik vind dat stom en asociaal en onnodig. Appels zijn geen peren.

Je doet in de ogen van een ander het snel verkeerd, dat is jammer.
Ik rij een schone diesel, EUR6. Ik geef niets om het merk kleding en kijk voornamelijk naar de prijs. En zonder vlees kan ik niet leven zeg maar, terwijl ik best eens een dagje vegetarisch eet. In de winter wordt het in mijn huis niet warmer dan 16 graden.
Ik hergebruik plastic zakken altijd. En zo heeft ieder dus zijn ding. Maar als je vegetarisch bent vinden velen dat niemand meer vlees mag eten.
Rij je elektrisch, dan is diesel smerig, terwijl de dieselrijder vindt dat de accus een probleem zijn.
Zo is er dus altijd wat.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:12

germie schreef:
Rytir schreef:

Ik rij een schone diesel, EUR6. Ik geef niets om het merk kleding en kijk voornamelijk naar de prijs. En zonder vlees kan ik niet leven zeg maar, terwijl ik best eens een dagje vegetarisch eet. In de winter wordt het in mijn huis niet warmer dan 16 graden.
Ik hergebruik plastic zakken altijd. En zo heeft ieder dus zijn ding. Maar als je vegetarisch bent vinden velen dat niemand meer vlees mag eten.
Rij je elektrisch, dan is diesel smerig, terwijl de dieselrijder vindt dat de accus een probleem zijn.
Zo is er dus altijd wat.

Een mooi stukje....maar als ieder wat doet dan mindert het gemiddelde toch ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:26

Jis_ schreef:
Dat soort organisaties? Heb wel een vermoede maar wat bedoel je daarmee?

Mijn partner is vrijwilliger (penningmeester) bij een kleine stichting die mensen in Indonesië helpt aan schoon drinkwater en een goede hygiëne, daaronder valt het bouwen van wc’s. Hulp voor ziekenhuizen, scholen en educatie over hiv/aids en hulp aan mensen die zijn besmet.
1 medewerker krijgt wel betaalt en heeft er een fulltime job aan en woont daar.
Als ze afreizen voor de stichting naar Indonesië, wat zelden gebeurt, komt dat wel uit de pot van de stichting dat vind ik persoonlijk er bij horen.

Vele mensen hebben destijds Foster Parents verlaten, ten eerste omdat de directeur enorme bedragen incasseerde als loon en omdat er van elke gulden maar een kwartje daadwerkelijk bij het kind kwam. Dus daar bleef het geld enorm aan de strijkstok hangen.
Ook dat er kinderen door medewerkers werden misbruikt en niet enkel bij Plan Nederland, maar ook bij oa Artsen zonder Grenzen en Oxfam, heeft mijn vertrouwen in dit soort organisaties enorm geschaad dat ik daar geen geld meer aan geef.

Ook kreeg je destijds foto's van kindertjes van "je foster parents kind" wat achteraf helemaal niet bleek te kloppen. Eerlijkheid stond destijds niet hoog in het vaandel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:39

oomens schreef:
Op zich met goede intenties, maar biologisch en antibioticavrij betekent in de praktijk wel dat er meer dieren gehouden moeten worden op meer landoppervlak, die langzamer groeien, langer moeten leven en meer eten dan in de 'reguliere' houderij om evenveel te produceren.
Wil je, zoals verwacht wordt, meer mensen ermee voeden, dan is de impact op de aarde dus nog groter dan onze huidige manier van produceren.

Uiteraard kun je als individu besluiten om minder of zelfs geen dierlijke producten te gebruiken, maar is dat wel effectief als tegelijkertijd 3 anderen elders op de wereld eindelijk de kans krijgen om ook dierlijke producten te gaan gebruiken?

Ethisch is er van alles op aan te merken, maar je kunt je afvragen of het voorkomen dat anderen ook 'ons' consumptiepatroon krijgen, niet een veel effectievere strategie is dan om evenveel geld en energie te steken in het marginaal aanpassen van de eigen consumptie.
Begint een beter milieu wel écht bij jezelf?

Tja, ik vind dus dat vleesconsumptie drastisch naar beneden moet. Ik wil juist minder dieren op meer grond. Ik vind dus dat er veel minder geproduceerd moet worden. Jij gaat er vanuit dat ik bedoel om evenveel te produceren met minder dieren en dat bedoel ik dus niet. Ik zou willen dat mensen minder en bewuster vlees gaan eten. Ik wil er dus niet meer mensen mee voeden.

Ik kan hier een hele uiteenzetting gaan houden, maar het gaat over kleding, maar ik kijk dus 100% anders er tegen aan dan jij. Ik snap niet dat intensieve veehouderij wordt goed gepraat door het enkel in stand te houden voor het rijke westen en door anderen te weerhouden van ons consumptiepatroon. En biologisch enkel voor de ethiek wordt gedaan. Ik vind dat 'ons' consumptie patroon an sich al anders moet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:44

germie schreef:
Zo is er dus altijd wat.

Iedereen kan leven zonder vlees, dus dat is geen reden. En ik heb zelf wat ziekte's, waardoor ik vaak tekorten heb. Maar dat kan ik in principe ook zonder vlees oplossen. Of dat beter is staat er los van. Maar ik kan niet zonder vlees is echt onzin.

Mensen weten al heel lang niet meer hoe ze gezond en gevarieerd moeten eten.

Wij eten rund, kip en vis, maar wel met mate en bewust. Kan nog beter en daar kijken we ook naar.

Maar laatst zag ik een adv van gezonde en goede kip. Er werd gevraagd waarom deze kippen dan alleen in stal mochten verblijven. Wel vrij, niet teveel per m2 etc, maar toch allemaal binnen.
Maar als ze de kippen buiten laten lopen, moeten ze gevaccineerd, dus dat is de keus om het kippenvlees zo te verkopen.
Daar zijn veel mensen zich niet van bewust bij beter leven bijvoorbeeld.

En qua kleding lever ik ook stof in waar dat apart kan. Maar ook recyclen is niet altijd heilig. Ook dat zijn dure en vaak toch vervuilende processen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:48

DuoPenotti schreef:
Mindin
Het is zich al aan het verplaatsen naar oa China.
Hier minderen maakt voor wereldniveau niets uit.

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-v ... ~ba7d01eb/

Wanstaltig
Ik denk sowieso dat veel niets uitmaakt als je het op wereldniveau anders wilt hebben. Daarom kijk ik wat dat betreft meer dichterbij huis en wat nederland doet.

Azie en dierenwelzijn gaan sowieso al bijna niet samen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:52

Dat is waarom ik juist wil dat de boeren hier niet buiten gezet worden.
Zo pas ook een artikel over nertsen en het grootschalige uitbreiden in Polen.
Iedereen wist dat het zou gebeuren.
Geen dier geholpen, integendeel!
Maar hey kop in het zand hier bestaat het niet meer dus net als kiekeboe bij kindjes is het weg....

Maar goed verkeerde topic...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:53

Toch wel apart. Als je ziet hoe Chinezen nu doordraaien als ze bijv een hondje hebben, zou je toch denken dat daar ook de rest wordt aangepakt. En dat juist CHina daar dan heel snel en actief in is meteen. Zij zouden juist moeten kunnen testen zonder dierproeven bijv. Juist daar hebben ze middelen en techniek om dat anders te doen en te ontwikkelen.
Kan denk ik zomaar opeens anders zijn. Zeker nu met Corona en ze de schuld krijgen van bijv het eten van bepaalde diersoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:00

DuoPenotti schreef:
Dat is waarom ik juist wil dat de boeren hier niet buiten gezet worden.
Zo pas ook een artikel over nertsen en het grootschalige uitbreiden in Polen.
Iedereen wist dat het zou gebeuren.
Geen dier geholpen, integendeel!
Maar hey kop in het zand hier bestaat het niet meer dus net als kiekeboe bij kindjes is het weg....

Maar goed verkeerde topic...

Lang leve PB

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:06

Ja goed :j