Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lisitano schreef:OleJon schreef:Wat is duurzaam? Er is ook teveel plastic, mee eens. Maar ze veranderen nu plastic bestek door hout. Daar moeten bomen voor gekapt worden. Zonnepanelen die afgeschreven zijn, is nog geen goede alternatief voor.
Dat er nog concentratiekampen in China zijn, wist ik niet. Wat voor mensen zitten daar?
Kinderarbeid, had je toch vroeger ook al. Toen was het normaal dat de kinderen moeder hielpen en op het land werkten.
Wat betreft goedkope producten.
Het kattenvoer van de action is heel goedkoop. Maar qua kwaliteit scoort die wel zo hoog. Dat die bepaalde dure merken overtrof
Wat is je punt?
MarcoBorsato schreef:OleJon schreef:Wat is duurzaam? Er is ook teveel plastic, mee eens. Maar ze veranderen nu plastic bestek door hout. Daar moeten bomen voor gekapt worden. Zonnepanelen die afgeschreven zijn, is nog geen goede alternatief voor.
Dat er nog concentratiekampen in China zijn, wist ik niet. Wat voor mensen zitten daar?
Kinderarbeid, had je toch vroeger ook al. Toen was het normaal dat de kinderen moeder hielpen en op het land werkten.
Wat betreft goedkope producten.
Het kattenvoer van de action is heel goedkoop. Maar qua kwaliteit scoort die wel zo hoog. Dat die bepaalde dure merken overtrof
Gezien het tijdstip van posten en de inhoud vind ik het even lastig inschatten hoe serieus deze post is?
Telpeva schreef:Die gedachte kan ik ook wel volgen, het doet mij ook wel denken aan de keuze om bijvoorbeeld wel of geen producten van leer te kopen. Want hoe help je dieren het meest... Een dier is uiteraard gestorven voor een product van leer, maar het alternatief is doorgaans plastic of iets soortgelijks, hoeveel dieren gaan daar uiteindelijk dood aan, van de productie tot en met de verwerking en het eventuele belanden op vuilstorten of in de oceaan? Ik zie dat zelf ook als kiezen tussen 2 kwaden
OleJon schreef:Lisitano schreef:Wat is je punt?
Mijn punt is, ze zeggen dat iets duurzaam is terwijl het niet zo is. Plastic is niet duurzaam, ter vervanging kappen ze bomen voor houten bestek. Wel een verandering, maar geen verbetering. Gas gebruiken om te stoken is niet duurzaam, maar bomen kappen om pellets te maken voor pelletkachel ook niet.

Mindim schreef:Ons vleesgebruik is nogal heftig voor de natuur in zuid amerika, net als ons enorme gebruik aan palmolie.
De hoeveelheid slachtdieren die we consumeren zijn belachelijk en uiteindelijk niet duurzaam.
Persoonlijk ben ik veel meer bezig met deze kant van duurzaamheid dan die van kleding.
Ik trek me het lot van dieren nu eenmaal meer aan die van de mens.
Ik beperk vleesgebruik, enkel biologisch en antibiotica vrij en nooit meer dan 100 gr per persoon.
Palmolie vrije producten mogen er om mij veel meer komen ook.

DuoPenotti schreef:Sp
Ik heb gewerkt in uniform dus geen kleding voor een feestje.
Maar wat ik koop is vrij tijdloos.
Idem voor mijn vriend.
En is het toch uit de mode zit ik daar niet mee. Trek ik het toch aan.
Alles is schoon en heel en word niet met prijskaartje er nog aan niet gebruikt.
MarlindeRooz schreef:Nee zoals eerder gezegd heeft een individuele consument weinig tot geen invloed op dit mondiale probleem. Dit moet opgelost worden vanuit grote bedrijven en overheden. Initiatieven die daaruit voortkomen steunen helpt wel denk ik. Idem dito voor stemmen op “goede” partijen.
De meeste dingen die personen ondernemen doen ze om zichzelf beter te voelen (ik eet bijvoorbeeld vega). Maar ik ga de wereld niet verbeteren door een shirt van 50 euro te kopen. Wel mijn eigen gevoel.
Er gaat echt geen kindje minder werken in zo’n fabriek dankzij een hippe randstad moeder die alles duurzaam koopt.
Rytir schreef:Marlinderooz dat is het, als dat kwartje nou eindelijk eens zou vallen bij mensen... Heel veel mensen in Nederland doen al dingen die zij belangrijk vinden om hun steentje bij te dragen.
Die hippe moeder koopt duurzame kleding maar rijdt wel in een niet duurzame elektrische bakfiets en heeft 2 auto's voor de deur. Jij eet vega maar geen duurzame kleding. Ik zet mijn thermostaat niet hoger dan 18 en doe al mijn boodschappen lopend ipv met de auto maar heb wel een poepend paard, mijn buurvrouw voorziet in haar eigen boodschappen met haar moestuin maar heeft ook een airco.
Er mag best aandacht gevraagd worden voor bepaalde onderwerpen. Het is alleen zo jammer dat er nu steeds vaker het wijzende vingertje wordt uitgestoken. Dat mensen hun eigen bijdrage het aller belangrijkste vinden en als anderen dat niet het belangrijkst vinden dan maar weg zetten als dom volk. Ik vind dat stom en asociaal en onnodig. Appels zijn geen peren.
germie schreef:Rytir schreef:Marlinderooz dat is het, als dat kwartje nou eindelijk eens zou vallen bij mensen... Heel veel mensen in Nederland doen al dingen die zij belangrijk vinden om hun steentje bij te dragen.
Die hippe moeder koopt duurzame kleding maar rijdt wel in een niet duurzame elektrische bakfiets en heeft 2 auto's voor de deur. Jij eet vega maar geen duurzame kleding. Ik zet mijn thermostaat niet hoger dan 18 en doe al mijn boodschappen lopend ipv met de auto maar heb wel een poepend paard, mijn buurvrouw voorziet in haar eigen boodschappen met haar moestuin maar heeft ook een airco.
Er mag best aandacht gevraagd worden voor bepaalde onderwerpen. Het is alleen zo jammer dat er nu steeds vaker het wijzende vingertje wordt uitgestoken. Dat mensen hun eigen bijdrage het aller belangrijkste vinden en als anderen dat niet het belangrijkst vinden dan maar weg zetten als dom volk. Ik vind dat stom en asociaal en onnodig. Appels zijn geen peren.
Je doet in de ogen van een ander het snel verkeerd, dat is jammer.
Ik rij een schone diesel, EUR6. Ik geef niets om het merk kleding en kijk voornamelijk naar de prijs. En zonder vlees kan ik niet leven zeg maar, terwijl ik best eens een dagje vegetarisch eet. In de winter wordt het in mijn huis niet warmer dan 16 graden.
Ik hergebruik plastic zakken altijd. En zo heeft ieder dus zijn ding. Maar als je vegetarisch bent vinden velen dat niemand meer vlees mag eten.
Rij je elektrisch, dan is diesel smerig, terwijl de dieselrijder vindt dat de accus een probleem zijn.
Zo is er dus altijd wat.
Jis_ schreef:Dat soort organisaties? Heb wel een vermoede maar wat bedoel je daarmee?
Mijn partner is vrijwilliger (penningmeester) bij een kleine stichting die mensen in Indonesië helpt aan schoon drinkwater en een goede hygiëne, daaronder valt het bouwen van wc’s. Hulp voor ziekenhuizen, scholen en educatie over hiv/aids en hulp aan mensen die zijn besmet.
1 medewerker krijgt wel betaalt en heeft er een fulltime job aan en woont daar.
Als ze afreizen voor de stichting naar Indonesië, wat zelden gebeurt, komt dat wel uit de pot van de stichting dat vind ik persoonlijk er bij horen.
oomens schreef:Op zich met goede intenties, maar biologisch en antibioticavrij betekent in de praktijk wel dat er meer dieren gehouden moeten worden op meer landoppervlak, die langzamer groeien, langer moeten leven en meer eten dan in de 'reguliere' houderij om evenveel te produceren.
Wil je, zoals verwacht wordt, meer mensen ermee voeden, dan is de impact op de aarde dus nog groter dan onze huidige manier van produceren.
Uiteraard kun je als individu besluiten om minder of zelfs geen dierlijke producten te gebruiken, maar is dat wel effectief als tegelijkertijd 3 anderen elders op de wereld eindelijk de kans krijgen om ook dierlijke producten te gaan gebruiken?
Ethisch is er van alles op aan te merken, maar je kunt je afvragen of het voorkomen dat anderen ook 'ons' consumptiepatroon krijgen, niet een veel effectievere strategie is dan om evenveel geld en energie te steken in het marginaal aanpassen van de eigen consumptie.
Begint een beter milieu wel écht bij jezelf?
germie schreef:Je doet in de ogen van een ander het snel verkeerd, dat is jammer.
Ik rij een schone diesel, EUR6. Ik geef niets om het merk kleding en kijk voornamelijk naar de prijs. En zonder vlees kan ik niet leven zeg maar, terwijl ik best eens een dagje vegetarisch eet. In de winter wordt het in mijn huis niet warmer dan 16 graden.
Ik hergebruik plastic zakken altijd. En zo heeft ieder dus zijn ding. Maar als je vegetarisch bent vinden velen dat niemand meer vlees mag eten.
Rij je elektrisch, dan is diesel smerig, terwijl de dieselrijder vindt dat de accus een probleem zijn.
Zo is er dus altijd wat.
DuoPenotti schreef:Mindin
Het is zich al aan het verplaatsen naar oa China.
Hier minderen maakt voor wereldniveau niets uit.
https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-v ... ~ba7d01eb/
DuoPenotti schreef:Dat is waarom ik juist wil dat de boeren hier niet buiten gezet worden.
Zo pas ook een artikel over nertsen en het grootschalige uitbreiden in Polen.
Iedereen wist dat het zou gebeuren.
Geen dier geholpen, integendeel!
Maar hey kop in het zand hier bestaat het niet meer dus net als kiekeboe bij kindjes is het weg....
Maar goed verkeerde topic...