Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:26

Oké, stel dus dat de grenzen volledig dichtgegooid zouden worden: wat is dan de volgende stap? Welke maatregelen worden er daarnaast genomen? Wat denk je dat de gevolgen gaan zijn (voor het virus) en hoe lang zouden de grenzen dicht moeten blijven? Wat zou er vervolgens gebeuren wanneer de grenzen terug opengaan en mensen (al dan niet) gevaccineerd terug mogen reizen?

In het begin was ik zeker niet tegen het sluiten van de grenzen. Maar ondertussen zijn we al (bijna) twee jaar verder met deze zooi. Die halve, langdurige (en soms onzinnige) maatregelen hebben er ook voor gezorgd dat veel mensen niet meer bereid zijn tot medewerking. (Ja, in het begin waren die mensen er ook al- maar ondertussen raken er wel meer mensen gefrustreerd.)

Ik ben niet op de hoogte van hoe het in Frankrijk verloopt maar ik vraag me af of het niet mogen reizen daar wel een positieve invloed gehad heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:29

Dat laat zich amper bepalen als je niet strikt handhaaft.
In Duitsland mocht je niet verder dan 15 km van je huis, met uitzondering als je naar het vliegveld ging om op reis te gaan _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:31

En het heeft echt (in NL in ieder geval) wéken geduurd voordat vluchten vanuit India niet meer mochten landen op Schiphol. Dat je echt denkt: wáár is de regering mee bezig? Hóe moeilijk moet het zijn om bij de eerste beelden vanuit India te zeggen: luchtruim dicht, per direct?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:32

Vakanties zijn al steeds te zot voor woorden geweest, maar dat mag je niet hardop zeggen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:34

Precies Ibbel, en wij die dubbel nieuws krijgen, zien heel vaak dat Frankrijk wel dat soort ingrijpende maatregelen durft te nemen en daar snel meer is. Nederland daar en tegen heeft veel langer als Frankrijk dan weer de scholen dicht gehouden. Ik denk dat de vrouw van Macron op de achtergrond daar erg veel invloed op heeft gehad dat dit niet zou gaan gebeuren. Toch waren de cijfers hier niet slechter.

Natuurlijk zijn er ook oliebol regels geweest, zoals dat we niet verder dan 1km rond ons huis mochten wandelen. Dat was bizar en ik verwacht dat dit ook niet meer gaat gebeuren. Dat hielp niet echt meer.

DP dat mag je wel zeggen, alleen is dat een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-07-21 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:35

Het waren niet alleen vakanties (maar ook dát is al 100x gemeld)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:36

En hebben de ingrijpende maatregelen ook echt concreet wat gedaan?
Wij hadden een heel los beleid, amper beperkingen, geen avondklok…..
Ging ook prima.
Volgens mij is echt totaal onduidelijk welke maatregelen zinvol zijn en welke meer ballast waren dan nuttig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:39

Dat is zeker waar Sizzle dat maatregelen zeker achteraf bekeken gaan worden.

Zweden bv was erg los, maar heeft het erg slecht gedaan en ik meen dat zelfs de koning daar nog zijn excuses over heeft gemaakt zoveel doden en schrijnende toestanden heeft dit opgeleverd.
Frankrijk ging lange tijd goed, maar zeker ook niet altijd. Dus het is zeker goed om daar achteraf eens naar terug te kijken wat nu wel en niet zinvol was. China had de mensen zelfs opgesloten :oo maar duurde toch ook een tijdje dat het over waaide.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:41

Cer schreef:
Het waren niet alleen vakanties (maar ook dát is al 100x gemeld)

waar, maar alleen op noodzakelijke vluchten/reizen word het al ineens een stuk minder.
Ook betreft quarantaine had het een en ander kunnen gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:42

Als ik me niet vergis heeft Frankrijk data gepubliceerd dat de avondklok achteraf niet veel gedaan heeft.
Zal eens zoeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:43

Dat zou zomaar eens kunnen. Ik weet het niet. Leuk dat soort data!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:43

Gevoelsmatig zeg ik dat Australië en Nieuw Zeeland het relatief goed hebben gedaan. Bij de eerste de beste patient meteen hup een hele stad of streek dicht, maar dan niet langer dan 2 weken. Eigenlijk collectief verplichte quarantaine. Ik heb het idee dat dát wel effect heeft gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:44

Sizzle schreef:
En hebben de ingrijpende maatregelen ook echt concreet wat gedaan?
Wij hadden een heel los beleid, amper beperkingen, geen avondklok…..
Ging ook prima.
Volgens mij is echt totaal onduidelijk welke maatregelen zinvol zijn en welke meer ballast waren dan nuttig.

ligt het ook niet aan het karakter (niet het juiste woord) van de bevolking.
Mijn broer heeft een bedrijf in Denemarken, maar de mensen daar zijn van zichzelf volgzamer. Die overtraden de regels veel minder snel. Daar is alles, ook in steden, minder snel opgelopen als hier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:46

Australie heeft bij oplevingen van het virus korte (circa 3 weken tot een maand) maar heel strenge lockdowns, inclusief een reisverbod.
Het effect is goed te zien op de wereldwijde besmettingskaart van de laatste 14 dagen.
https://news.google.com/covid19/map?hl= ... der-risico

Maar die strategie heeft ook zo zijn nadelen:
Omdat men het virus zo goed buiten de deur heeft weten te houden is er nog weinig immuniteit opgebouwd. En omdat er zo weinig coronadoden zijn is de vaccinatiebereidheid laag.

Ik denk dat heel veel maatregelen echt wel zinvol zijn geweest. En achteraf bezien niet allemaal nodig maar achteraf praten is natuurlijk een stuk makkelijker.
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen dat het openen van de clubs (binnensituatie aerosolen) terwijl de jongeren nog niet gevaccineerd waren in het vertrouwen dat zij braaf zouden testen en geen neptesten zouden gebruiken op zijn zachtst gezegd in combinatie met de Delta variant iets te naief is geweest. Onbegrijpelijke beslissing.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-07-21 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:46

Ibbel schreef:
Gevoelsmatig zeg ik dat Australië en Nieuw Zeeland het relatief goed hebben gedaan. Bij de eerste de beste patient meteen hup een hele stad of streek dicht, maar dan niet langer dan 2 weken. Eigenlijk collectief verplichte quarantaine. Ik heb het idee dat dát wel effect heeft gehad.

En Duitsland komt er ook redelijk goed vanaf. Ik denk dat zij altijd net iets sneller gereageerd hebben dan de omringende landen. Het zou met niet verwonderen dat de wetenschappelijke achtergrond van Angela Merkel hier iets mee te maken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:48

Ibbel, Alleen een beetje jammer dat de vaccinaties daar niet van de grond komen, zo blijven ze de komende 5 jaar nog voor iedere aansteking door een fout negatieve test in Quarantaine gaan.

DP, geen idee. Denen zijn wellicht ook meer buitenmensen?

Ik denk nog altijd dat de open wintersport bij ons de boel goed gehouden heeft. Lekker buiten spelen ipv in elkaars huiskamer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:50

Mijn broer zit in het westen stukje weer van de steden daar af, daar is dat zeker zo :j
Maar of dat bijvoorbeeld in Copenhagen ook zo is? Zeker ook omdat het daar in de winter toch een stuk langer donker is dan hier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:55

Sclimpre schreef:
Ibbel schreef:

En Duitsland komt er ook redelijk goed vanaf. Ik denk dat zij altijd net iets sneller gereageerd hebben dan de omringende landen. Het zou met niet verwonderen dat de wetenschappelijke achtergrond van Angela Merkel hier iets mee te maken heeft.

Dat denk ik ook Sclimpre. Volgens mij is Merkel zelfs van oorsprong een natuurkundige en heeft ze naast zich een virologe als raadgeefster. Dat heeft Duitsland goed gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:00

Ibbel schreef:

Ik denk een betere strategie dan alleen een hele lange lockdown voor enkele sectoren.

Maar op de langere termijn zou de strategie ze nog wel eens in de staart kunnen bijten.
1 doordat er te weinig immuniteit is opgebouwd en
2. door de lage vaccinatiebereidheid onder de bevolking. (Omdat Covid grotendeels hun deur voorbij is gegaan).

Het helemaal wegdrukken van het virus is onmogelijk gebleken. Dat had nog gekund als het in China was gebleven en met de Chinese maatregelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:06

pien_2010 schreef:
Dat denk ik ook Sclimpre. Volgens mij is Merkel zelfs van oorsprong een natuurkundige en heeft ze naast zich een virologe als raadgeefster. Dat heeft Duitsland goed gedaan.

In DL is men ook in rap tempo in het begin ouderen gaan vaccineren met pneumokokken omdat ze zagen dat bij de heel ernstige corona gevallen vaak een dubbelinfectie optrad (virus en bacterieel) de bacteriele infectie kun je daarbij voorkomen.
Het leek mij ook verstandig en ik en mijn gezin hebbe ons daar toen ook voor laten vaccineren.
Mijn huisarts deed dat gewoon, maar de huisarts van mijn zus bijvoorbeeld wilde dat absoluut niet doen (want niet voorgeschreven door RIVM) Inmiddels wel (bij ouderen) maar rijkelijk laat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:07

Misschien moet Australië dan maar de hele bevolking verplicht vaccineren :+

Dat de vaccinatiebereidheid daar zo laag is kan je toeschrijven aan niet goed de urgentie over kunnen brengen. Dat hebben ze daar dan weer niet zo goed gedaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:10

pien_2010 schreef:
Sclimpre schreef:

Ik denk dat ze dokter in de scheikunde is. Maakt niet uit, in ieder geval iets wetenschappelijks. Goede virologen hebben wij in Belgie ook (en in NL ook) maar helaas luisteren de politici vaak niet of te laat naar hen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:12

Jullie viroloog van der Ranst was gisteren nog op de Nederlandse TV. Ik vond het een goed interview en een interessante man.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:14

Ja, we hebben er verschillende goeie. Van Ranst is wel de luidruchtigste :) Wat dan weer maakt dat hij vaak tot doodsbedreigingen krijgt :( Sommige mensen schijnen te denken dat virologen virussen uitvinden of zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:30

Sclimpre schreef:
Ja, we hebben er verschillende goeie. Van Ranst is wel de luidruchtigste :) Wat dan weer maakt dat hij vaak tot doodsbedreigingen krijgt :( Sommige mensen schijnen te denken dat virologen virussen uitvinden of zo.

Hij is niet bedreigd omwille van zijn functie/uitspraken als viroloog.
De echte bedreigingen kwamen pas op gang toen hij politieker ging spelen en mensen ging uitdagen. Dat is ieders recht. Maar als je doet wat hij deed moet je IMO niet gaan janken erna. Alleen zijn vrouw en kinderen waren echte slachtoffers. Dreigementen zijn niet oké maar laten we hem aub niet af schilderen als arm zielig onschuldig hulpeloos lammetje want dat is hij in geen geval. Hoogstens een wolf in schaapsvacht.