nps schreef:Poekkie schreef:Sorry, maar gevaccineerd of niet, dit vind ik niet kunnen.
Persoonlijk vind ik het niet ok dat een hulp aan jou verantwoording moet afleggen wat ze allemaal in haar prive doet. Ik kan begrijpen dat je erg angstig bent en geen risico wil nemen, maar kies dan om standaard in een andere ruimte te zijn wanneer zij komt en verder voldoende maatregelen te nemen.
Op het moment dat je in iemand zijn huis komt, al helemaal als het niet mogelijk is afstand te houden (en die gevallen zijn er) is het wel degelijk goed fatsoen de situatie te bespreken, zodat er samen gekeken kan worden waar iedereen zich prettig bij voelt.
Wij hebben sinds kort een huishouddame, die vaccineert ook niet en heeft dit aan ons vermeld. Dikke prima, ik ga me wel laten vaccineren en zolang je maar niet overal overheen hoest en afstand houdt vind ik het best. Wel vond ik het fijn dat ze het vertelde - mocht ik me er echt niet fijn bij voelen, dan heb ik zelf de keuze er iets mee te doen of niet. Door niet eerlijk te zijn of te liegen ontneem je de ander de keuze een beslissing te nemen in hoeverre diegene oké is met de situatie. Je legt -alweer- de gevolgen van jouw eigen keuze (ik vaccineer niet) bij een ander neer (iedereen gaat maar aan de kant voor mij als ze zich niet veilig voelen, hun probleem!). Vind ik niet okee.Poekkie schreef:Er zijn echter ook mensen die wel echt beginnen vragen/eisen dat dit soort info gedeeld wordt. Ikzelf zou deze info bvb niet delen, omdat ik die prive vind en niet mijn leven en beslissingen aan anderen hoef uit te leggen. Maar kan mij wel voorstellen dat mensen liegen, zeker als je sterk het gevoel krijgt van ‘het is antwoord A of job bij deze client kwijt’. De druk is dan groot en dat doet rare dingen met mensen.
Nee, liegen is een keuze, rare dingen doen is ook een keuze. Op het moment dat jij bij anderen in huis komt en jouw keuze kan gevolgen hebben van hen is het niet meer dat fatsoenlijk deze te delen. Nogmaals ontneem je anderen de keuze zich in een situatie te bevinden waar ze zich prettig bij voelen door het niet te vermelden van. Terwijl ik zomaar vermoed dat het vaker zal blijken dat het geen enkel probleem is. Is het wel een probleem? Dan kom je er gewoon niet meer.
Tot in welke mate vind jij het noodzakelijk voor een hulpverlener dit soort informatie te geven?
Los van het feit dat ook deze mensen recht hebben op het prive houden van hun medische informatie, vind ik het moeten delen van hoeveel mensen zij zien, waar zij naartoe gaan in hun vrije tijd etc veel en veel te ver gaan.