Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:04

nps schreef:
Poekkie schreef:
Sorry, maar gevaccineerd of niet, dit vind ik niet kunnen.
Persoonlijk vind ik het niet ok dat een hulp aan jou verantwoording moet afleggen wat ze allemaal in haar prive doet. Ik kan begrijpen dat je erg angstig bent en geen risico wil nemen, maar kies dan om standaard in een andere ruimte te zijn wanneer zij komt en verder voldoende maatregelen te nemen.

Op het moment dat je in iemand zijn huis komt, al helemaal als het niet mogelijk is afstand te houden (en die gevallen zijn er) is het wel degelijk goed fatsoen de situatie te bespreken, zodat er samen gekeken kan worden waar iedereen zich prettig bij voelt.

Wij hebben sinds kort een huishouddame, die vaccineert ook niet en heeft dit aan ons vermeld. Dikke prima, ik ga me wel laten vaccineren en zolang je maar niet overal overheen hoest en afstand houdt vind ik het best. Wel vond ik het fijn dat ze het vertelde - mocht ik me er echt niet fijn bij voelen, dan heb ik zelf de keuze er iets mee te doen of niet. Door niet eerlijk te zijn of te liegen ontneem je de ander de keuze een beslissing te nemen in hoeverre diegene oké is met de situatie. Je legt -alweer- de gevolgen van jouw eigen keuze (ik vaccineer niet) bij een ander neer (iedereen gaat maar aan de kant voor mij als ze zich niet veilig voelen, hun probleem!). Vind ik niet okee.

Poekkie schreef:
Er zijn echter ook mensen die wel echt beginnen vragen/eisen dat dit soort info gedeeld wordt. Ikzelf zou deze info bvb niet delen, omdat ik die prive vind en niet mijn leven en beslissingen aan anderen hoef uit te leggen. Maar kan mij wel voorstellen dat mensen liegen, zeker als je sterk het gevoel krijgt van ‘het is antwoord A of job bij deze client kwijt’. De druk is dan groot en dat doet rare dingen met mensen.

Nee, liegen is een keuze, rare dingen doen is ook een keuze. Op het moment dat jij bij anderen in huis komt en jouw keuze kan gevolgen hebben van hen is het niet meer dat fatsoenlijk deze te delen. Nogmaals ontneem je anderen de keuze zich in een situatie te bevinden waar ze zich prettig bij voelen door het niet te vermelden van. Terwijl ik zomaar vermoed dat het vaker zal blijken dat het geen enkel probleem is. Is het wel een probleem? Dan kom je er gewoon niet meer.

Tot in welke mate vind jij het noodzakelijk voor een hulpverlener dit soort informatie te geven?
Los van het feit dat ook deze mensen recht hebben op het prive houden van hun medische informatie, vind ik het moeten delen van hoeveel mensen zij zien, waar zij naartoe gaan in hun vrije tijd etc veel en veel te ver gaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:06

Maar dat is toch geen verplichting? Als dat samen, met wederzijdse toestemming, besproken wordt, wat is daar dan op tegen? Dan zou je dus ook niet mogen vragen: "hoe is het? Heb je nog wat leuks gedaan dit weekend?
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 06-06-21 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:07

Poekkie schreef:
Als hij/zij vrijwillig met jou in gesprek gaat en die info deelt is dat prima natuurlijk :) ik weet niet goed om wat voor werk het gaat en of er mobiliteitsbeperkingen zijn (hoef je ook helemaal niet te delen hoor!) dus kan weinig nuttigs zeggen buiten de standaard maatregelen van degelijke (ffp2/3) maskers, voldoende verluchting, handschoenen en/of handhygiene en afstand.

Er zijn echter ook mensen die wel echt beginnen vragen/eisen dat dit soort info gedeeld wordt. Ikzelf zou deze info bvb niet delen, omdat ik die prive vind en niet mijn leven en beslissingen aan anderen hoef uit te leggen. Maar kan mij wel voorstellen dat mensen liegen, zeker als je sterk het gevoel krijgt van ‘het is antwoord A of job bij deze client kwijt’. De druk is dan groot en dat doet rare dingen met mensen.

Is dat echt zo gek of is dat een vorm van respect?

Als ik ergens ga dan vraag ik waar zij zich goed bij voelen, dan houd ik me aan hun huisregels.. Als mensen hier komen verwacht ik ook dat zij zich houden aan mijn "huisregels". Anders moeten ze gewoon buiten blijven. Waarom zou dat met corona ineens anders zijn? :)
Jij mag dat privé vinden, dikke prima. Maar dan moet je ook de consequenties accepteren en niet gaan liegen. :) Als je ergens achter staat, heb dan op zijn minst het zelfrespect en het respect voor de mensen rondom je, om daar ook 100% achter te staan en niet enkel als het je uit komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:09

Ik wist pas dat hulp gevaccineerd was toen er afgemeld werd vanwege klachten erna ;) Ik heb dat dus nooit besproken of het ja of nee was. Wel dus een gesprek gehad over de maatregelen, vanuit de hulp zelf. Die afstand lukte wel, maar ik geloof daar niet 100 procent in als je zoveel uur in dezelfde ruimte bent en verplicht bent thuis te zijn door de organisatie. Andere ruimte lukte niet. Met dit weer is alles open geen probleem, afgelopen winter was dat lastiger.

Alle andere gesprekken die we gevoerd hebben over wat er privé gedaan werden kwamen vanzelf, omdat je ook kletst. Tenminste dat doe ik ;) maar goed, ik heb deze hulp alweer bijna 2 jaar, dus voor corona al. Dus een keer afmelden voor de zekerheid vanwege besmetting die officieel niet als risico contact bestempeld werd, hartstikke fijn. Hulp wist dus ook dat ik erg flexibel ben daarin en in andere dingen. Misschien dat we daarom er zo over konden kletsen. Ik wilde alleen aangeven aan degene, die als hulp in huishouding bij kwetsbare werkte en raar aangekeken werd, dat niet vaccineren voor mij geen reden is om iemand te weigeren of raar aan te kijken.

Het is idd ieder zijn eigen keuze of ze vaccineren. Maar als ook de maatregelen niet serieus genomen worden breng je wel degene waar je werkt mogelijk in gevaar en die hebben dan geen keuze als je liegt. Die keuze waar je zo voor bent ontneem je de ander dan. Dat liegen vind ik absoluut niet kunnen.

Eigenlijk wat ayasha zegt dus.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:12

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Als hij/zij vrijwillig met jou in gesprek gaat en die info deelt is dat prima natuurlijk :) ik weet niet goed om wat voor werk het gaat en of er mobiliteitsbeperkingen zijn (hoef je ook helemaal niet te delen hoor!) dus kan weinig nuttigs zeggen buiten de standaard maatregelen van degelijke (ffp2/3) maskers, voldoende verluchting, handschoenen en/of handhygiene en afstand.

Is dat echt zo gek of is dat een vorm van respect?

Als ik ergens ga dan vraag ik waar zij zich goed bij voelen, dan houd ik me aan hun huisregels.. Als mensen hier komen verwacht ik ook dat zij zich houden aan mijn "huisregels". Anders moeten ze gewoon buiten blijven. Waarom zou dat met corona ineens anders zijn? :)
Jij mag dat privé vinden, dikke prima. Maar dan moet je ook de consequenties accepteren en niet gaan liegen. :) Als je ergens achter staat, heb dan op zijn minst het zelfrespect en het respect voor de mensen rondom je, om daar ook 100% achter te staan en niet enkel als het je uit komt.

Oh ik ben geen hulpverlener hoor, voor mij wordt er sowieso niet naar dit soort info gevraagd. en ik zeg nergens dat ik liegen ok vind. Maar wel dat ik het kan begrijpen dat mensen dat doen. Denk dat de druk van clienten soms niet te onderschatten is.

Nynke55: Als er vrijwillig wordt gedeeld vanuit de hulpverlener: dikke prima hoor. Ik bedoel vooral mensen die het per se uit willen hengelen of dit soort verantwoording eisen. Imo kan dit niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:16

Poekkie schreef:
Tot in welke mate vind jij het noodzakelijk voor een hulpverlener dit soort informatie te geven?
Los van het feit dat ook deze mensen recht hebben op het prive houden van hun medische informatie, vind ik het moeten delen van hoeveel mensen zij zien, waar zij naartoe gaan in hun vrije tijd etc veel en veel te ver gaan.

Op het moment dat de informatie professioneel relevant is (je komt bij meerdere mensen thuis, wellicht is het niet altijd mogelijk afstand te houden, door veel verschillende bezoeken is risico op meerdere mensen aansteken relatief hoog) vind ik het noodzakelijk deze info geven. Als zorgverlener die met mogelijk kwetsbare patienten werkt die misschien niet altijd gevaccineerd kan worden (om medische of mentale redenen) vind ik deze informatie super relevant en om die reden niet meer privé. Daarnaast vind ik het een kwestie van goed fatsoen - je brengt een andere persoon in een situatie waar hij of zij niet zelf de keuze heeft om te gaan met de gevolgen van jouw eigen keuze door deze te verzwijgen.

Dit gaat dus echt alléén over relevante informatie zoals hoeveel risico loop je om mensen (aan wie je professioneel verplicht bent voor hun te zorgen) te besmetten. Wat je verder in je vrije tijd doet en wie je ziet hoef je absoluut te delen. Privé is het ook je eigen keuze.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:40

Varekaj schreef:
Uiteindelijk zal alles weer normaliseren, hetzij via voldoende geënte mensen hetzij door groepsummuniteit na doorgemaakte besmetting. De meeste maatregelen blijven immers nog even van kracht, ongeacht je vaccinatie of niet. Dus als je kan kiezen en je kiest voor geen vaccin, dan kan dat tot gevolg hebben dat je nog even wat minder kan of mag, of dat er voor jou een extra inspanning aan hangt in die zin van extra test, een paar dagen quarantaine.

Let wel, ik zeg "diegene die kiezen". Daar hoort iemand die niet mag omwille van medische reden niet bij, die hebben immers de keuze niet. Dat iemand 'm niet mag en dik baalt daarvan, dat begrijp ik. Dat iemand 'm bewust niet wil vanuit vrije keuze, dan ga ik er vanuit dat je ook de gevolgen aanneemt.

We mogen er toch wel op hopen dat tegen eind zomer 2022 het meeste voor iedereen weer mogelijk moet zijn, ongeacht geënt of niet. En daar hoort dan ook bij dat de meeste maatregelen dan van de baan zijn, zodat ook niet-geënte personen gewoon weer 100% kunnen genieten.
Persoonlijk ga ik iig niet akkoord dat er blijvende beperkingen zouden zijn voor mensen zonder vaccin als dat virus weer onder controle is. Ik spreek dus over een keuze die gevolgen heeft voor hooguit nog een aantal maanden. Niet voor jaren of levenslang. Behoede ons daarvan alsjeblieft.

Ik begrijp dat je het toelicht, maar je mist volledig het punt. Je dendert door en blijft duwen waar dat helemaal niet gepast is.

Het enige dat ik zei is dat ik jouw opmerking over dat die mensen dus geen recht meer hebben om te zeiken (ofwel monddood maken) als druk zetten ervaar en je opmerking opmerkelijk en weinig empathisch vindt. Je nieuwe reactie draagt daar eigenlijk alleen maar aan bij: je blijft pushen om je punt te maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:13

SCC schreef:
zijn er ook mensen die er bewust niet voor kiezen te vaccineren ook al werk je met ouderen/ in de zorg ?

Ik wist niet zeker of ik wel gevaccineerd wilde worden. Toen kregen wij ook nog eens te horen dat wij als thuiszorg AZ zouden krijgen had ik helemaal zoiets van :evaw:

Maar nu AZ gestopt werd en ze weer overstapte naar Pfizer heb ik meteen gebeld.

Ik dacht ten tijde van AZ ik wacht wel met wat ze gaan geven als mijn leeftijd aan de beurt is en dan beslis ik (en had het dan waarschijnlijk alsnog gedaan) wat ik ga doen.

Ik ben nu in principe 3 maanden later geprikt na mijn oproep.

Ik werk als ziekenverzorgende in de thuiszorg. Ik werk 's nachts bij 1 cliënt (of meer als het in de hospice is) Gezien de situaties van mijn cliënten word/ werd er nooit gevraagd naar de status van mijn vaccinaties.
Ik zou daar trouwens ook nooit over liegen, zie daar het nut niet van in.

Babootje

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:39

Ja AZ is wel een dingetje... ik hoor daar wel van dat mensen toch meer bijwerkingen ervaren. Vaak koorts etc.
Ik heb Pfizer gehad en heb er echt helemaal niets van gemerkt. Een klein pijnlijk plekje waar is geprikt. Verder niks. Ik denk dat er toch in de breedte wel een verschil is met AZ en Janssen omdat deze toch niet meer geprikt gaan worden, omdat er nu voldoende pfizer voorhanden is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:41

Wat ik me wel afvraag hier. Zijn degenen die geen vaccin willen sowieso mensen die liever niet gevaccineerd worden. Dus ook niet de kindervaccins en de griepprik. Of alleen niet de Coronaprik?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:44

Kindervaccins heb ik niets over te zeggen gehad maar ik haal ook geen griepvaccin en ben ondanks vele ruzies met mijn moeder, ook geen HPV vaccin gaan halen. :) (ik zat toen ook in de groep die die oproep kreeg.)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:49

Babootje schreef:
Wat ik me wel afvraag hier. Zijn degenen die geen vaccin willen sowieso mensen die liever niet gevaccineerd worden. Dus ook niet de kindervaccins en de griepprik. Of alleen niet de Coronaprik?

Ik wel de kindervaccins maar niet de griepprik of de coronaprik

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:02

Ayasha schreef:
Kindervaccins heb ik niets over te zeggen gehad maar ik haal ook geen griepvaccin en ben ondanks vele ruzies met mijn moeder, ook geen HPV vaccin gaan halen. :) (ik zat toen ook in de groep die die oproep kreeg.)

Jij komt uit België of niet?

Hpv is Nederland pas later mee gestart

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:03

Jep. :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:13

Over druk gesproken, met het HPV vaccin destijds voelde ik ontzettend veel druk om me niet te vaccineren. Want je werd er onvruchtbaar van, het was vergif, je was een schaap als je het nam, het was niet goed getest etc etc. Uiteindelijk allemaal onzinverhalen en hoaxes, maar het heeft wel veel invloed op een 15-jarig meisje wat die beslissing dan moet maken. Heb hem uiteindelijk wel gehaald (mijn ouders waren er heel open over en stimuleerden me om me goed in te lezen + het eventueel met een arts te bespreken), en blij toe.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:18

IMANDRA schreef:
Over druk gesproken, met het HPV vaccin destijds voelde ik ontzettend veel druk om me niet te vaccineren. Want je werd er onvruchtbaar van, het was vergif, je was een schaap als je het nam, het was niet goed getest etc etc. Uiteindelijk allemaal onzinverhalen en hoaxes, maar het heeft wel veel invloed op een 15-jarig meisje wat die beslissing dan moet maken. Heb hem uiteindelijk wel gehaald (mijn ouders waren er heel open over en stimuleerden me om me goed in te lezen + het eventueel met een arts te bespreken), en blij toe.

Jij zal ook inderdaad in de eerste groep ingeënte meisjes zijn gevallen.
Moet zeggen dat dit het enige vaccin is waar mijn huisarts niet voor was. Mijn zusje is om die reden niet ingeënt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:19

IMANDRA schreef:

Grappig, over HPV heb ik toen amper discussies meegekregen. Hoe veel het toch kan verschillen :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:20

Hpv vaccinatie heb ik ook niet gehad. Mijn moeder wou het niet hebben. Zelf was ik toen alleen maar blij omdat ik toen al bang was voor naalden :'). Als ik perse zelf wou willen had het wel gemogen hoor!

Gelukkig was dat nog wel voordat je zo overal los kon gaan op internet. Denk dat er daarom ook minder discussie was en doordat niet de hele bevolking in aanmerking kwam.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:22

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:

Grappig, over HPV heb ik toen amper discussies meegekregen. Hoe veel het toch kan verschillen :)

Inderdaad! Ik kan mij die discussies juist herinneren en dan woon ik juist in het noorden waar de opkomst voor het Corona vaccin juist hoog is.
Ik herken de discussie van het corona vaccin voornamelijk van online

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:24

lenaa_tje schreef:
IMANDRA schreef:

Jij zal ook inderdaad in de eerste groep ingeënte meisjes zijn gevallen.
Moet zeggen dat dit het enige vaccin is waar mijn huisarts niet voor was. Mijn zusje is om die reden niet ingeënt.

Yep, allereerste lichting. Mijn huisarts was wel voor en kon het goed uitleggen gelukkig.

@Poekkie: natuurlijk, misschien ligt het ook aan de regio, de specifieke school, je omgeving. Maar het was gewoon heel heftig, je werd echt voor gek uitgemaakt als je je wel zou laten vaccineren, want ja dan werd je onvruchtbaar (dat was echt het meest gebruikte argument). Ik woon nu niet meer in die regio dus zou niet weten hoe het nu met Corona zit qua algemene mening. Buiten wat familieleden die het allemaal onzin vinden (maar meer familieleden uit de zorg die de ernst er wel voor inzien :)) )
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 06-06-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:25

Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om zich te laten enten of niet enten voor wat dan ook. Maar wel moet men er eerlijk over zijn. Dus liegen hierover kan echt niet want het gaat over besmettelijke ziektes.Daarom is het geen privezaak.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:31

Ik kan me de HPV discussie ook heel goed herinneren, hoewel ik niet in de doelgroep viel en ik ook niemand kende in de doelgroep. Ik denk dat het juist opviel omdat vaccinaties zo normaal waren, dktp, mazelen, dat deed je gewoon.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:43

nynke55 schreef:
Ik kan me de HPV discussie ook heel goed herinneren, hoewel ik niet in de doelgroep viel en ik ook niemand kende in de doelgroep. Ik denk dat het juist opviel omdat vaccinaties zo normaal waren, dktp, mazelen, dat deed je gewoon.

Het probleem met die HPV was ook dat het een geslachtsziekte is.Die doe je niet op bij de supermarkt en dat is met Corona wel het geval,daar kun je zelf vrijwel niets aan doen om niet besmet te raken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:52

anjali schreef:
nynke55 schreef:

Het probleem met die HPV was ook dat het een geslachtsziekte is.Die doe je niet op bij de supermarkt en dat is met Corona wel het geval,daar kun je zelf vrijwel niets aan doen om niet besmet te raken.

Ook dat ligt wel iets genuanceerder :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:19

anjali schreef:
nynke55 schreef:

HPV is geen geslachtsziekte. HPV kan wel een SOA veroorzaken. Maar HPV loop je niet alleen op via seksueel contact. Kan ook via instrumenten die een arts gebruikt bijvoorbeeld.