Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:08

cissy schreef:
Die douche droog trekken na gebruik doe ik dus ook niet. Ik stap uit de douche, droog me af, kleed me aan en ga wat anders doen.
Wanneer zou je dan je douche moeten droogtrekken?
Net na het douchen, na het afdrogen, na het aankleden? Ik ga niet druppend in mn blootje die douche droog maken, in de winter ook zeker niet voor het aankleden.
Na het aankleden wordt m ook niet, dan worden mn sokken nat of mn kleding.
Dus, nee, teveel moeite.
Die douche kan de hele dag zonder mij ook prima drogen :D
Ik heb ook Antikal etc op voorraad :j
Gelukkig niet zoveel kalk hier in het water.

Na het douchen in je blootje, ja. In de cabine is het toch lekker warm *\o/*

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:11

Zonnebloem92 schreef:
Napie schreef:
Ik wel. Ik hou van organisatie om me heen. Dat maakt me rustig. Mijn huis zit altijd om me heen en moet goed voelen. Ook als er andere mensen komen dan moet ik niet het gevoel hebben dat ze iets zien wat in mijn ogen niet kan. Dan kan ik ook niet genieten van hun bezoek.

Heel herkenbaar.
Voorheen was dat een beetje obsessief maar ik heb dat wel iets los kunnen laten, maar mijn huis is eigenlijk altijd schoon en netjes. Maar voorheen ging ik dingen doen als ramen zemen en plinten schrobben als ik wist dat er visite kwam. Inmiddels doe ik dat dus niet meer :')

Wat betreft douche trekken, ik doe het meteen als ik de douche uitzet. Sla een handdoek om mij heen en trek hem even droog en droog mijzelf vervolgens af. In de winter wil ik mij eerst nog wel eens afdrogen en daarna pas droog trekken.

Herkenbaar puntje over het visite krijgen, maar ik kan het nog niet loslaten :') WC schoon? Check! Aanrecht leeg? Check! Gestofzuigd? Check! Lekker geurkaarsje aan? Check! Alles aan kant? Check! Schoenen in de meterkast en mat leeg? Check! Dus voordat de visite er is ben ik nog zo'n ander halfuur aan het ronddwalen of er echt niet iets is wat het bezoek zou kunnen opvallen. Iets met een controlfreak en smetvrees -O-

Anoniem

Re: Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:13

Omg, dat lijkt me toch wel heel erg.. Ik ruim heus wel op voor visite en trek de Dyson er nog een keer doorheen, maar daar houdt het wel op hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:16

CairnTerrier schreef:
Herkenbaar puntje over het visite krijgen, maar ik kan het nog niet loslaten :') WC schoon? Check! Aanrecht leeg? Check! Gestofzuigd? Check! Lekker geurkaarsje aan? Check! Alles aan kant? Check! Schoenen in de meterkast en mat leeg? Check! Dus voordat de visite er is ben ik nog zo'n ander halfuur aan het ronddwalen of er echt niet iets is wat het bezoek zou kunnen opvallen. Iets met een controlfreak en smetvrees -O-

Erg he! Klinkt heel herkenbaar. Mensen zeggen wel eens tegen mij waarom zo overdreven? Jij let toch ook niet op ieder stofje bij anderen thuis. Om eerlijk te zijn wel :') Bij anderen let ik daar ook op haha.
Ik heb inmiddels 3 kinderen, 2 langharige katten en een langharige hond rondlopen en een drukke baan dus ik moest wel een beetje loslaten, maar ik blijf een poets en opruimmiep.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:19

Moet er niet aan denken dat ik zo mijn huis door zou moeten als er visite komt.

Ik hou het zo netjes dat ze binnen kunnen komen en gewoon naar toilet kunnen, niet voor de visite overigens, maar voor ons zelf, maar een keer een plint met stof of een ongewassen raam, echt dikke prima.

De douche droog trekken doen wij ook elke keer na het douchen (douche uit, trekker er door, dan afdrogen en met die handdoek de kraan nog ff nadrogen).
Nu hebben we sinds een paar weken een waterontharder in huis, dus misschien kan ik dat wel schrappen haha!

Hoe doen jullie dingen als de koelkast schoonmaken? Ik hoorde een collega dat ze dat elke week doet _/-\o_ , ik doe het alleen als ik denk dat het vies is of als er wat heeft gelekt O:)
Laatst een keer in een aanval van schoonmaakwoede (moet je rustig uitzitten eigenlijk he) dus alles er uit gehaald, planken afgewassen en bakjes en alles er weer in (stond maar 1 sausje in die over datum was!).
Daarna is het wel een weer genieten van hoe schoon het is, maar toch zou ik dat niet elke keer weer aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:21

Elke week de koelkast? :? Noo, idd als ie vies is of iets heeft gelekt..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:27

Ik ben blij dat ik daarin wat meer ontspannen ben, ja je ziet dat er een peuter in mijn huis leeft en een hond. Visite struikelt eerder over speelgoed dan de laatste hondenhaar.
Stoffen dat pak ik dagelijks zoveel mogelijk met de stofzuiger mee en af en toe de plekken waar ik met de stofzuiger niet bij kan met een vochtige doek.

Kalk hadden we hier nooit maar de laatste jaren is het steeds meer, het zachte Veluwe water wordt tegenwoordig gemengd met water uit de IJssel.

Droogmaken na het douchen is een energie dingetje. Beetje jammer dat daar door een enkeling zo belerend over wordt gedaan. Gelukkig ook veel mensen die net als ik wat makkelijker daarin zijn.
Mensen die een probleem hebben met kalk, gelukkig hoeven jullie niet bij mij te douchen.

Kraamhulp in huis is heerlijk, maar baby’s worden peuters en dan krijg je de rommel vanzelf terug... en je wil niet weten wat een extra spullen je met een baby mee in huis krijgt.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 27-05-21 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:28

CairnTerrier schreef:
tiwi1969 schreef:
Mijn hond mag niet naar boven dat doet ze ook nooit, geen dieren, zand of haren in mijn bed. Het mag dan een chaos zijn in huis, de basis moet wel schoon zijn.
WC, wastafel, keuken en de vloer.
En ik ben dol op een bed met frisse lakens.

Ik heb trouwens laatst een oplossing gevonden voor de kalk op mijn glazen douchescherm, een schuurspons die op de boormachine kan. Insprayen met cilit bang, kwartier intrekken, schuren met de boormachine en afspoelen met de douche. Meer dan een jaar kalk in een halfuurtje weg! Dat soort handige dingen maakt wel dat ik minder uitstel, hebt te weinig energie om hard te schrobben.

Vandaag niet zoveel gedaan, wel voor een maand medicijnen geteld, dat is ook een rotklus, alle pillen uit de strips drukken.

Ik heb geen bad maar met nu wil ik er wel een!

Mijn buren gaan nooit op vakantie, dus hoef er geen planten water te geven, maar zij heeft een nog rotter lijf dan ik en de daar bij behorende huishoudskills.

Maar, een jaar kalk :wow: := Dat kun je makkelijk voorkomen door elke dag na het douchen netjes alles met een vezeldoek te drogen (chromewerk) en de ramen en de tegels met een trekkertje na te lopen. Nergens kalk te vinden hier na een jaar :)) OK, ik maak de badkamer dan ook één keer in de week nog eens extra schoon, maar hier wordt er echt na elke douchebeurt netjes de hele douche afgedroogd en gezeemd. Scheelt achteraf zo veel poetswerk en ben dan met de wekelijkse schoonmaak ook maar even bezig :j

Dus echt na elke douche alles met zon speciale doek droog maken en ramen met zon trekkertje werkt daar tegen? Ook de tegels dan ga ik dat eens proberen bij de nieuwe douche wand

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:39

Zonnebloem92 schreef:
CairnTerrier schreef:

Erg he! Klinkt heel herkenbaar. Mensen zeggen wel eens tegen mij waarom zo overdreven? Jij let toch ook niet op ieder stofje bij anderen thuis. Om eerlijk te zijn wel :') Bij anderen let ik daar ook op haha.
Ik heb inmiddels 3 kinderen, 2 langharige katten en een langharige hond rondlopen en een drukke baan dus ik moest wel een beetje loslaten, maar ik blijf een poets en opruimmiep.

Klopt, bij anderen let ik er bewust/onbewust ook heel erg op. Ik reken er niemand op af, maar je kan wel snel zien of iemand poetserig is of niet :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:41

De koelkast helemaal 3 of 4 keer per jaar denk ik. Als ik wat tegen de deur stoot pak ik gelijk een doekje of op zon plank. De buitenkant en de voeg in de deur neem ik wel vaker mee met het aarecht rondje. Na het afwassen.

Moet zeggen dat er bij meer pakken drinken i staan dan verse dingen.

Koken... zelden dat ik dat doe.

Ik werk 6 dagen als ik thuis kom doe ik liever wat anders dan nog de hele avond schoonmaken.

Oo een vrije dag wil ik weleens heke huis doen maar ook niet wekelijks.

Opruimen dat wel alles gaat gelijk terug na iets te gebruiken. Kleding in de wasmans dat soort dingen

Bij mijn familie lag de gebruikte schaar heel de week op tafel. Broodsmeren lag alles nog op het aarrecht. Kop koffie stond de halve dag op tafel. De stoel was de kapstok.

Hoewel die pen ligt er al een week op de trap staan nog pantoffels... _O- en die oplader ligt er ook al tijdje op de bank
Laatst bijgewerkt door Christiene op 27-05-21 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:42

Christiene schreef:
CairnTerrier schreef:

Maar, een jaar kalk :wow: := Dat kun je makkelijk voorkomen door elke dag na het douchen netjes alles met een vezeldoek te drogen (chromewerk) en de ramen en de tegels met een trekkertje na te lopen. Nergens kalk te vinden hier na een jaar :)) OK, ik maak de badkamer dan ook één keer in de week nog eens extra schoon, maar hier wordt er echt na elke douchebeurt netjes de hele douche afgedroogd en gezeemd. Scheelt achteraf zo veel poetswerk en ben dan met de wekelijkse schoonmaak ook maar even bezig :j

Dus echt na elke douche alles met zon speciale doek droog maken en ramen met zon trekkertje werkt daar tegen? Ook de tegels dan ga ik dat eens proberen bij de nieuwe douche wand

Ja, zo'n vezeldoek van de Action oid. Trekkertje is ook van de Action en het is zo gepiept en werkt echt :j. Het is alleen twee minuutjes meer werk, maar scheelt je een hoop poetswerk achteraf!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:44

ga het proberen want de oude douche kraan is van onder wit en het glaswerk is altijd een pokkewerk

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:09

Elke week de koelkast schoonmaken? _O- :')

Denk ook hier ongeveer elk kwartaal. Of als er iets heeft gelekt of te lang heeft gelegen O:) En dan alleen die plank/lade.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:20

Koelkast haal ik voor ik boodschappen doe even een wegwerpdoekje over de planken, dan is hij toch bijna leeg.

Wegwerpdoekje zijn sowieso een veel gebruikt artikel in huize chaos. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan sopjes waar het vuil van het uitspoelen van het doekje na de vorige veeg in zit, een haar die met het water aan mijn handen plakt. En met handschoenen schoonmaken is nog erger.
Ooit een hulp gehad die het hele huis met 1 doekje kon doen. Bah!

Ja ik zit raar in elkaar geloof ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:30

Onze zoon is het huis uit en we gebruiken de vaatwasser met zn 2en. Dat gaat best snel ruiken als je die open doet, dus moet echt wel om de 2, max 3 dagen aan. Pas programma wel aan en zet tegenwoordig dan ook maar de pannen erin.

Bij mensen zonder dieren of 1 bijv lijkt het vaak schoner en ruik je minder. Maar als ik dan om me heen kijk zie ik ook dingen. Het valt alleen minder op dan bij ons, omdat wij alles naar binnen lopen en onze honden nat worden, in de mest spelen etc.

Douche droog trekken deden we in vorige huis wel, maar ook niet heel precies. Hadden wel last van kalk en deden dat af en toe grondig. Bij een kraan er weleens problemen door gehad ooit.......Dus wil wel voorkomen dat er teveel kalk op komt.

Onze oude douche zit wel wat schimmel in. Heb meeste toen wel eruit gekregen, maar het wordt gesloopt, dus je doet het ermee. Ondanks raampje die open staat ook veel vocht.
Nieuwe badkamer komt ergens zonder raam, dus wil wel echt goede ventilatie. We hadden in een appartement ooit lang geleden zo een afzuigsysteem en dan was de badkamer echt snel droog.

Keuken ben ik na het eten wat makkelijk mee. Maar voor ik ga koken moet alles wel opgeruimd en schoon.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:48

Ik voel me wel altijd vet goed als ik dan een keer echt wild doe met schoonmaken of opruimen. Van de winter m'n vriezer ontdooit en helemaal schoongemaakt. Mocht ook wel na 5 jaar... Maar was wel trots op mijzelf. Maar ja. Het is niet dat ik het dan dus vaker ga doen.

Ramen lappen. 1 per jaar als er teveel zon op schijnt en het niet meer kan... Dat is dan weer het voordeel van dit voorjaar. Ik zie dat soort viezigheid nog niet op m'n ramen door gebrek aan zon :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:01

Heb ik net mijn salontafel schoon, komt die kat vanaf buiten eroverheen lopen. :+ Overal vieze pootjes op mijn schone tafel. -O- Ik kan dit echt wel 10x per dag doen...meestal doe ik het naar 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:26

Tancreda4 schreef:
Ik voel me wel altijd vet goed als ik dan een keer echt wild doe met schoonmaken of opruimen. Van de winter m'n vriezer ontdooit en helemaal schoongemaakt. Mocht ook wel na 5 jaar... Maar was wel trots op mijzelf. Maar ja. Het is niet dat ik het dan dus vaker ga doen.

Ow wauw na 5 jaar pas. Hier moet dat echt wel 1 keer per jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-21 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:26

Schemerdier schreef:
Het idee alleen al om dat elke dag te moeten doen lijkt me verschrikkelijk :o

Mij ook..
Ik gebruik hier dasty voor. Werkt top!

Bellatrix schreef:
Heb ik net mijn salontafel schoon, komt die kat vanaf buiten eroverheen lopen. :+ Overal vieze pootjes op mijn schone tafel. -O- Ik kan dit echt wel 10x per dag doen...meestal doe ik het naar 2...

En dit is ook zo herkenbaar..
Aanrecht.. eettafel.. ik baal daar echt van. Plantenspuit maakt weinig indruk!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:28

Daar zou ik ook echt gek van worden :+ Leuk, huisdieren :=!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:30

Dat is een voordeel: onze kat springt niet op de tafels of op het aanrecht. Dat hebben we van begin af aan afgeleerd. Zal ook wel per kat verschillend zijn of dat te leren is, maar ze doet het niet. En als we er niet zijn, mag/kan ze ook niet in de woonkamer en keuken komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:33

Duke schreef:
Dat is een voordeel: onze kat springt niet op de tafels of op het aanrecht. Dat hebben we van begin af aan afgeleerd. Zal ook wel per kat verschillend zijn of dat te leren is, maar ze doet het niet. En als we er niet zijn, mag/kan ze ook niet in de woonkamer en keuken komen.

De mijne komt idd ook niet op de tafel en het aanrecht, maar die haren zitten alsnog wel overal :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:36

Relaxed schreef:
De mijne komt idd ook niet op de tafel en het aanrecht, maar die haren zitten alsnog wel overal :')

dat dus...

er schoof net per ongeluk een kastje van de kant, daar lag me toch een berg stof achter, niet normaal meer. Meteen maar even de stofzuiger erbij gehaald. Dat kastje stond er nog niet zo lang.
Mijn huis is extreem stoffig, het is een oude school die is omgebouwd tot appartementen. Het is ook bijna 4 meter hoog overal en als je stof hebt afgenomen en je knippert met je ogen, ligt er alweer stof.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:36

Relaxed schreef:
Duke schreef:

Klopt, maar dat vind ik minder erg. Vieze pootjes van een kat die net uit de kattenbak of van buiten komt, hoef ik echt niet op mijn etenstafel of aanrecht waar ik mijn eten sta klaar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:37

Nee precies, daarom wil ik m ook niet op de tafel en het aanrecht..