Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:31

BigBen je hebt jouw visie nu wel duidelijk gemaakt al vind ik die wel heel ver gezocht.
TS vraagt onze mening hierover, er staat geen naam of foto bij dus zie het probleem niet maar goed, jij wel.
Ik vind er niets verkeerds aan en ik twijfel ook niet aan de opvoeding van TS, ik vind alleen dat ze wat meer op haar strepen mag staan netjes gezegd :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:28

BigBen schreef:
Het gaat er mij niet om of je moeder al dan niet herkenbaar is. Het gaat erom dat je je moeder achter haar rug om gaat zwart maken bij een hoop wildvreemden. In mijn code is dat beneden alle peil. Ik mag nog honderd keer ruzie hebben met mijn moeder, of mijn broer/zus, ik ga ze niet van alles en nog wat beschuldigen bij vreemden. Die hebben daar geen zaken mee. Problemen met je moeder vecht je uit met je moeder, niet op Bokt. Maar goed, dat is mijn code. Jij houdt er blijkbaar een andere code op na.

Als je niet buiten je eigen referentie kader kan denken betreffende je relatie met je moeder dan moet je anderen die een dergelijke relatie niet hebben wellicht niet gaan veroordelen. Over beneden alle peil gesproken. :)
Iedereen kan er een baby uit drukken maar ze zijn heus niet allemaal de naam moeder waardig.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-21 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:03

BigBen schreef:
Het gaat er mij niet om of je moeder al dan niet herkenbaar is. Het gaat erom dat je je moeder achter haar rug om gaat zwart maken bij een hoop wildvreemden. In mijn code is dat beneden alle peil. Ik mag nog honderd keer ruzie hebben met mijn moeder, of mijn broer/zus, ik ga ze niet van alles en nog wat beschuldigen bij vreemden. Die hebben daar geen zaken mee. Problemen met je moeder vecht je uit met je moeder, niet op Bokt. Maar goed, dat is mijn code. Jij houdt er blijkbaar een andere code op na.

Ik vind jouw bericht beneden alle peil. Dat mensen een bloedrelatie met je hebben wil niet zeggen dat ze alles kunnen maken en dat je dat niet met anderen mag bespreken. Ga toch weg.

Je kan het beter gewoon heel verdrietig vinden dat niet iedereen een leuke moeder heeft en blij zijn met het feit dat jij je niet goed kan inbeelden dat je moeder je zo onzeker maakt dat je bij andere mensen hulp vraagt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:38

De code om iemand zo aan te vallen die het al moeilijk zat heeft met dit onderwerp, houdt gelukkig ook niet iedereen er op na. Het klinkt bijna alsof je zelf (zo iemand als) de moeder van TS bent....het is allemaal weer niet goed wat ze doet :(:)

Ik vind het logisch dat je eens de mening van buitenstaanders van allerlei pluimage wilt horen over iets dat in je familie normaal gevonden lijkt te worden, maar dat wellicht helemaal niet is en ook helemaal niet goed aanvoelt :(:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:38

Ook als je iets bespreekt met je moeder waar je samen tegen aan loopt en zo komt het verhaal van TS over op mij, kan je denken hoe zit dat in andere families, hoe denken andere hierover.

Soms kunnen we om wat dan ook wel een steuntje in de rug gebruiken. Iedereen met zijn eigen ding. Wat en hoe er dan gereageerd wordt heeft een TS niet zo veel, of zeg maar gerust totaal geen, vat op. Ook niet als iemand er van maakt dat de TS haar moeder een pieieieiep vindt, dan leg je haar woorden in de mond.

Ibbel

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:48

Juist als je niet zo sterk in je schoenen staat omdat je het gevoel hebt het nooit goed te doen (en dat gevoel IS er, zelfs als oma/moeder dat helemaal niet zo bedoelt!), is het handig om, voordat je de moed verzamelt om de confrontatie aan te gaan, even te peilen of je je aanstelt of niet. Niets mis mee.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:57

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels in geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:03

Ik denk dat je weer even op bed moet gaan liggen en er dan met een ander been uit moet stappen en dan het topic eens met een minder bevooroordeelde blik moet gaan lezen. Dan lees je namelijk dat die mangel reuze meevalt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:04

Shae schreef:
Dat mensen een bloedrelatie met je hebben wil niet zeggen dat ze alles kunnen maken en dat je dat niet met anderen mag bespreken.

Geen van beiden heb ik gezegd.

Shae schreef:
Ga toch weg.

Typisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:05

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Tja, als je toevallig geen paardenmeisje bent doe je het op het viva-forum. En daar zouden de reacties wel eens een stuk pittiger kunnen zijn :+
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:08

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Er wordt niemand door de mangel gehaald, en al helemaal niet tot de persoon herleidbaar. Je leest echt dingen die er niet zijn.
En je kunt je afvragen wat 'nergens voor nodig' is op een forum? Reacties op slofteugeltopics laten zich hier ook tamelijk goed raden dus zijn dan ook 'nergens voor nodig', en reacties op veulenfoto's met 100x ohhh en aahhh ook. Maar surprise surprise... daar is het een forum voor. Dat gebeurt, en dat is prima. Als je daar niet tegen kunt, is een forum misschien niet de allerhandigste vrijetijdsbesteding.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:18

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Dat lijkt mij geen aanname, dat is hoe ik de OP lees. 'X is het geval, stel ik mij aan?'
Citaat:
Moderatoropmerking:

Hmmm, wie krijgt er nu dan weer van langs?
"300 bokkers" die mangelen of TS die zou vragen om het mangelen....?
(Ik vind het niet aan de orde, noch de vraag om te mangelen noch het mangelen zelf...)
Citaat:
Moderatoropmerking:

... misschien idd even terug in bed en dan met het goede been er uit?
Citaat:
Moderatoropmerking:

... is dit het Nederlandse woord voor 'cancelcultuur'?
Ik ben het met iedereen eens dat ik sprak over bloedhondengedrag:
jij maakt verwijten
aan iemand die zelf geen verwijten maakt (zie OP)
en waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze al zat verwijten heeft gehad (zie OP).
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes leeggehaald bericht

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:31

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Ik snap heel goed dat TS eens wil polsen of die gedrag normaal, redelijk, ... is. Je begint toch wel heel erg aan jezelf te twijfelen als jouw eigen moeder zo veel commentaar heeft op jouw opvoeding. Dat is hierbij dus duidelijk geworden: dit is NIET normaal en NIET redelijk, daar kan TS dus zeker mee verder.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:33

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Nee klopt, ze zou het beter op facebook vragen, waar waarschijnlijk haar moeder en/of vrienden van haar alles kunnen meelezen. Veel beter!
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:34

Ibbel schreef:
BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Tja, als je toevallig geen paardenmeisje bent doe je het op het viva-forum. En daar zouden de reacties wel eens een stuk pittiger kunnen zijn :+

En met een beetje geluk kom je in het tijdschrift of een 'lees ook' terecht :')

Ik vind helemaal niet dat moeder door de mangel wordt gehaald. Bokkers hebben een mening over het gedrag zoals dat door TS beschreven wordt en mi wordt dat netjes verwoord door die Bokkers.
Niemand zegt dat moeder een superbitch is, die TS volledig uit haar leven moet bannen oid.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:17

Volgens mij zijn er veel bokkers die TS adviseren om beter voor zichzelf op te komen.
En dat betekent niet dat ze maar moet gaan schelden en stampvoeten.
Dat schrijft ook niemand.

Je groeit op in een gezin en je thuissituatie is dan voor jou normaal.
In andere gezinnen hebben ze een andere normaal.
Het is prettig om ervaringen uit te wisselen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:55

Shae schreef:
Ik denk dat je weer even op bed moet gaan liggen en er dan met een ander been uit moet stappen en dan het topic eens met een minder bevooroordeelde blik moet gaan lezen. Dan lees je namelijk dat die mangel reuze meevalt.

Dit!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:35

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Mens ze vraagt gewoon om advies/ervaringen/meningen, niemand wordt hier door de mangel gehaald. Wat een overdreven reactie zeg. Dat krijg je weleens op een forum, advies vragen en dan ook krijgen :D
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 20:39

Ik ga de discussie met BigBen niet aan, ieder zijn mening :)

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:02

Levita schreef:
BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Mens ze vraagt gewoon om advies/ervaringen/meningen, niemand wordt hier door de mangel gehaald. Wat een overdreven reactie zeg. Dat krijg je weleens op een forum, advies vragen en dan ook krijgen :D

Lijkt mij tegen de regels, maar vooruit dan maar. :+
Laatst bijgewerkt door ynskek op 05-05-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:11

Mazida schreef:
Ik ga de discussie met BigBen niet aan, ieder zijn mening :)

Goed zo! En nu met die zelfde instelling de volgende keer naar je moeder gaan! :o :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:50

Wellicht helpt een zachtere blik naar je pittige moeder om dingen wat in perspectief te plaatsen.

Zoals je gemerkt hebt, gaat het niet om jou of je dochter. Er zit iets in je moeder zelf, waardoor zij de behoefte heeft zichzelf - en haar naasten - op een bepaalde manier te presenteren. Dat komt zeer waarschijnlijk weer uit haar jeugd.

Ook al komen dingen er op een minder prettige manier uit, er zitten altijd goede bedoelingen achter. Bekeken vanuit haar perspectief van de wereld (en je begrijpt waarschijnlijk wel hoe anders haar wereld eruit ziet VS die van jou).

Jij hoeft daar overigens helemaal niks mee te doen hoor, die goede bedoelingen. Het is je goed recht om die vriendelijk af te wijzen. Ik bedoel maar te zeggen: je kunt de kritiek persoonlijk nemen en de moed verzamelen om net zo pittig te zijn om de 'strijd' te winnen, of je kunt de focus op je moeder zelf houden en haar angsten (ja, ik denk dat er onder die autoritaire pittigheid ook een bang klein meisje zit): ohnee straks zien ze mijn kleindochter als een jongetje en dan en dan... tja wat dan eigenlijk? wat is nu ECHT haar angst?

Misschien is ze vroeger wel uitgelachen omdat ze een keer een broek droeg of een verkeerd kapsel had en wilt ze haar kleindochter beschermen van de boze wereld die haar pijn gedaan heeft. Niet beseffende dat ze daarmee eigenlijk hetzelfde doet als die boze wereld destijds.

Dus ik nodig je uit om eens met compassie naar je moeder te luisteren, zonder kritiek te horen. Of het eens uitgebreid te hebben over haar jeugd of waarom ze het zo belangrijk vindt dat haar kleindochter er 'pronkniveau-waardig' uit ziet.
Wie weet leer je een kant van je moeder kennen die je niet eerder gezien hebt.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:05

Wat een mooie reactie Sassol, heel liefdevol verwoord. Complimenten!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:49

Vind ik ook heel mooi verwoord van Sassol, al zou ik goede bedoelingen eerder als "behoeftes" beschrijven. Achter elk gedrag zit een behoefte en zoals Sassol terecht aanhaalt, komen die wellicht uit haar opvoeding en haar jeugd. Erkennen dat die behoefte er is, maar tegelijkertijd duidelijk maken dat jij een andere behoefte hebt, in dit geval namelijk het nemen van jou en je dochter zoals je bent, is een eerste stap naar elkaar begrijpen. Niet makkelijk hoor en eigenlijk is in veel gevallen therapie helemaal geen slecht idee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:17

Mazida schreef:
Triest trouwens dat sommige Bokkers aan mijn opvoedingscapaciteiten twijfelen, ik zegt niet dat ik perfect ben, zelfs verre van dat, maar wat ik mijn kinderen wil mee geven in dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, ook al zijn ze nog maar 3 jaar oud, ook sommigen 3-jarigen weten al precies wat ze wel en niet willen, we leven gelukkig niet meer in de Middeleeuwen.

Ik heb al veel gedaan om mijn moeder tegemoet te komen, overleggen, gezegd dat ze geen kleding meer hoeft te kopen en ik krijg alleen maar verwijten terug. Ze vindt me mijn hele leven al een 'ondankbaar wicht', ze is al ver over mijn grenzen heengegaan en ik wil de lijn trekken bij haar kleindochter, mijn dochter. Is het dan teveel gevraagd dat ik wil zij mijn kleindochter neemt zoals ze is?

Als ik dit te horen kreeg dan was mijn antwoord de eerste de beste keer als ze weer met een jurkje aan kwam zetten: je vindt het zeker wel goed dat ik het in de zak van Max stop zodat het bij een kindje terecht komt die het wel graag wil dragen?