Nog zorgverleners die het zat zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:34

hahahatsjoe schreef:
Het is geen egoisme. De meeste mensen weten niet hoe het is om in de zorg te werken, kennen geen mensen die Covid hebben of hebben gehad of kennen mensen die Covid hebben gehad met maar heel weinig klachten. Geldt ook voor mezelf, mijn vriend heeft Covid gehad maar is er bijna niet ziek van geweest. De mortality rate is ook heel laag, wie ziek wordt is een loterij (forumkennis, man aan de chemo, wordt niet ziek, vrouw fit en gezond, wordt erg ziek). En dan wordt ineens je leven compleet beperkt, je hebt geen leuke vooruitzichten meer, je mag niets, je mist je vrienden, nu al meer dan een jaar. En dan mag je eindelijk weer naar de winkel en het is meivakantie. Ok met afstand en mondkapje, maar je mag. Net als de terrassen. Gister zat hier, in het buitengebied, het terrassje van het restaurant ook bommetje vol. Probeer daar eens wat begrip voor te hebben. Niet iedereen weet hoe erg het is in de zorg, ze zien het niet, dan is het een ver van je bed show. Ik doe er niet aan mee, maar heb er wel begrip voor. Voel die uitzichtloosheid ook, geen leuke dingen in het vooruitzicht. Dus ik snap het wel. Maar denk ook, mensen krijgen antistoffen, laat ze maar ziek worden want de meesten worden niet erg ziek en hebben dan antistoffen wat ze beschermd. Dat neemt niet weg dat ik jullie in de zorg ook heel goed snap, ik ga dus niet op een terras zitten of in de rij voor de winkel.

Dat is toch precies:
Egoïsme, afgeleid van het Latijnse ego, is het sterk gericht zijn op eigen behoeftes, het 'ik-gericht' zijn. De persoon houdt niet zo veel rekening met andere mensen, handelt uit eigenbelang en welzijn.

hahahatsjoe

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:59

Nee dus. De meeste van die mensen houden rekening met andere mensen door afstand te houden en een mondkapje te dragen. Dan zou je ook kunnen zeggen dat zorgmedewerkers egoistisch te zijn want die willen niet op de punten van hun tenen hoeven lopen en die willen geen mensen dood zien gaan. Zorgmedewerkers willen gewoon en leuk leven, andere mensen willen dat ook. Maar zo zie ik het, jij kunt dat heel anders zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:54

Nou ik zie het meer zoals Kamsel, al wil ik er niet direct de term "egoïstisch" op plakken.
Maar iedere gezond denkende volwassene hoort toch wel de berichten over de bijna-code-zwart situatie in de zorg?
Ik denk wel dat mensen het gemakkelijk bagatelliseren omdat ze er niet concreet mee geconfronteerd worden, maar ook omdat ze dat simpelweg beter uit komt. (En dat is inderdaad egocentrisch gedrag)

Ik vind het niet fout als mensen even willen genieten in de zon waar dat kan, met afstand tot anderen, zéker niet. Maar serieus, gaan staan juichen omdat je op een terras mag zitten -daarbij al direct de afstand "vergetend" - en in de rij gaan staan voor de Action? dan is je leven wel héél leeg hoor. Heel oppervlakkig en gericht op directe behoefte bevrediging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:59

Ik denk dat veel mensen echt totaal geen idee hebben hoe het er nu op bijvoorbeeld de ic uit ziet.
Ja ze horen wat op tv maar daar blijft het bij.
De helft denkt dan geloof ik ook nog dat de beelden en berichten nep zijn en het nog steeds 85 plussers waren die er liggen (die hebben er maar zelden gelegen want die hadden al geen plek)
Ik denk dat voor sommige eens een dagje, wat een paar uurtjes, meedraaien daarna het terras ineens niet meer zo nodig is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:07

Maar dat is dan wel desinteresse.
Ik kom ook niet op een IC hoor, ik zie de patiënten ook niet aan de lijve.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:10

Daar heb je zeker ook een punt. Voordat ik het VW-werk deed had ik ook niet dat het allemaal wel meeviel.
Maar als ik sowieso nu merk hoe sommige denken, dan kan ik dat niet volgen. :?
Daar zal het misschien mee te maken hebben?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:20

Ik zat vandaag nog een filmpje te kijken waar zorgverleners op een IC werden geintervieuwd, en dat werd natuurlijk in de reacties al meteen weggehoond, als in dat bij een normaal griep seizoen óók alle IC's vol lagen ( :roll: ) met daarbij behorende artikelen, waar een IC verpleegkundige heel netjes haar zegje deed... en tot 2x toe waren de reacties "wat betalen ze je daar nou voor om zo te liegen, leugenaar".

Ik stop maar met lezen, want echt , ik krijg het ervan aan mijn hart ,zo boos wordt ik daarvan... -:(-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:23

Ja ongelooflijk hè.
Ja wat zouden ze die mensen betalen daar met die buizen in de keel op hun buik?
Jee en families waarvan iemand overlijd, die moeten toch echt wel heel veel geld vangen dan....

echt als je zo denkt heb je nog minder verstand dan een goudvis.

Oh wacht ineens denk ik, verdorie, loop als vrijwilliger ook wel heel veel mis..... Toch ook eens achteraan gaan dan, kan wel wat gebruiken :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:36

Volgens mij is de definitie van egoïsme gewoon zoals het is, ik snap niet dat je dit anders kunt zien. Alleen hoeft het niet persé negatief te zijn..

Ik kreeg gister deze link doorgestuurd:
https://www.ardmediathek.de/video/chari ... zdGVyYmVu/

Heb nu de eerste 2 delen gezien en ik vind het een indrukwekkende docu.
Eigenlijk zouden ze deze in het NL moeten vertalen en uitzenden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:45

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat veel mensen echt totaal geen idee hebben hoe het er nu op bijvoorbeeld de ic uit ziet.
De helft denkt dan geloof ik ook nog dat de beelden en berichten nep zijn en het nog steeds 85 plussers waren die er liggen (die hebben er maar zelden gelegen want die hadden al geen plek)
Ik denk dat voor sommige eens een dagje, wat een paar uurtjes, meedraaien daarna het terras ineens niet meer zo nodig is.

Ik had gister ook wat getypt maar uiteindelijk toch niet geplaatst.
Maar ik denk ook dat de meeste geen idee hebben wat er (nog) speelt op de ic's. Ik ook niet , ja wel dat er nog mensen liggen maar de verhalen hier in de dit topic zette mij wel weer even met 2 benen op de grond.
Op tv is vooral te zien hoe de terassen en winkels weer open zijn en de avond klok eraf is. En tussen al dat nieuws is af en toe een melding dat de ic's vol zitten maar daar blijft het dan ook bij.

Ik ben ook heel blij dat alles weer een beetje open gaat. Maar toen ik van de week de berichten las in dit topic van de zorgmedewerkers heb ik daar een heel dubbel gevoel over.

Er zou op TV best weer wat meer aandacht mogen zijn voor de mensen die in het ziekenhuis werken.
Niet om ons bang te maken maar om mensen met hun neus op de feiten te drukken dat het nog niet voorbij is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:41

Afgelopen 24 uur zijn er wel weer bijna 300 Corona opnames geweest, het is echt nog niet voorbij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:53

Ene kant ben ik ook blij met de versoepelingen zoals weer met 2 op bezoek.
Maar inderdaad de beelden van ingepakte verpleging, mensen op de buik zijn nog steeds een "gewoon" beeld bij de verzorging van corona patiënten.
We kregen ze vorig jaar veelvuldig te zien maar nu niet meer.
Ik merk zelfs van bezoek dat de eerste keer er is dat ze dit ook niet meer hadden voorgesteld.
Maar misschien heeft het laten zien niet eens effect meer en raken mensen een soort gewend aan de beelden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:12

Ik denk dat heel veel mensen werkelijk geen idee hebben wat er aan de hand is in de zorg, en een deel van de mensen ziet het als bangmakerij/ propaganda , dus die ga je al nooit overtuigen, wat ik merk is dat er echt gedacht wordt dat er wel ergens een pot verpleegkundigen en artsen zijn, dus dat opschalen toch echt geen punt moet zijn, en anders hebben ze toch een jaar gehad om mensen klaar te stomen als IC personeel .. }:0 :+

Hier is alles overigens weer op slot, daar waar Nederland versoepeld willen ze het liefste een hele zware lockdown afroepen... en dan zijn relatief gezien de besmettingen echt veel lager als in Nederland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:25

Hoe vaak hoor of lees je niet "die beelden zijn fake" als ze mensen in pak tonen? Of "zo warm is die kleding toch niet, zo'n dun schort". Voor elke keer dat ik dat hoor of lees zou ik €1 moeten krijgen. Zou nog aardig opbrengen.
Of hoe vaak zie je niet dat een IC-verpleegkundige wat zegt en dat er dan een hele meute boven springt als "jullie horen dit en dit te geven aan medicatie en dat als behandeling, weten jullie dit nou nog niet?" En dan 1 of ander artikel met roze wollen kadertje er omheen.

Dan denk ik echt, als ze het allemaal zoveel beter weten... Waarom staan ze dan niet daar aan het bed?
Onlangs nog 2 dames op FB aan het roeptoeteren over bezoek. Dat men hen zou moeten binnen laten, in pak, zodat hun geliefde warmte en genegenheid kan voelen. Die beseffen niet hoe krap een kamer op IC vaak is met alle apparatuur. Of dat ze vrijwilligers moeten laten komen, zoals Pater Damiaan met de melaatsen. Ja mij prima hoor, maar ze vergeten wel dat die zieken op een apart eiland werden gedropt waar ze achtergelaten werden om te sterven...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:23

Ik denk dat de hele boel straks weer op slot gaat.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:29

DuoPenotti schreef:

Terras is buiten, de meeste besmettingen vinden binnenshuis plaats. En niet eens in de winkel, anders zou je veel meer besmettingen gehad hebben. Ik ga niet, begrijp me goed, maar als ik dan hier op de hoek 2 oude mensen in de zon zie genieten van een bakkie koffie met gebak, waarom niet. Hier en bijvoorbeeld in Ommen en Leeuwarden wordt ook strikt de hand gehouden aan de afstand.

En de zorg, daar te werken, ik heb er heilig respect voor. Maar onze regering had nooit zoveel moeten bezuinigen op de zorg. Ze moeten er nu voor zorgen dat er meer geld komt voor de zorg, voor IC-bedden, voor meer personeel. Ik bedoel midden in corona is er nog een ziekenhuis gesloten. Dat is de oplossing, niet het leven stopzetten en de economie naar de kloten helpen. Las gister een stuk van een IC-verpleegkundige van Nij Smellinghe op Facebook, tranen. Ben bezig een pakket met lekkers te maken voor hun. Ik kan niet veel doen, maar misschien vinden ze dat leuk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:33

Nee dat terras op fatsoenlijk afstand zeg ik al langer van, laat dat maar doorgaan. Blijkbaar zijn er mensen die echt die behoefte enorm hebben. Al denk ik dat ze anders denken als ze het eens echt zien.
Met die proef evenementen met duizenden met alcohol en drugs begrijp ik niet, de parken vol zonder aftand, kan er geen goed woord voor vinden.

Eens betreft de bezuinigingen...oh nee, pas op wat je daar zegt, dat is niet correct want er gaat meer geld naar de zorg....zucht....
Maar hoor je ons kabinet ergens iets over opschalen, dat ze er van geleerd hebben?
Nope....

Dus een covid-25 en we zijn allemaal weer de l.l

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:47

Wat mij betreft inderdaad ook de spijker op z'n kop. En dan wordt er ook nog jankerig gedaan over een bonus van een paar honderd euro. Echt niet te bevatten.
Zolang er niet structureel iets verandert blijven we in deze ellende zitten. Is het niet met covid-19 dan inderdaad wel met covid-20 of 21. Of er zou eens een ramp van een andere soort gebeuren....... je moet er toch niet aan denken?

't Is gewoon schandalig dat we in een relatief rijk land als NL compleet in paniek raken omdat er enkele duizenden patienten opgevangen moeten worden. Dat zit er structureel iets goed mis in je stelsel.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:33

Wat Oscar en Duo zeggen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:52

Een tijdje terug ging het hier al de richting uit dat we meer rekening moeten houden met de jongeren en de zelfstandigen. Ik wilde toen al reageren, maar deed dat niet, omdat ik denk dat mensen mij dan ongemeen hard gaan vinden naar bepaalde groepen toe. Misschien dat sommige mensen meer begrip zouden hebben, als ik mijn ziel hier bloot leg door off topic te gaan en uit te leggen waarom ik het op deze manier bekijk. Maar aan de andere kant is bokt vaak ongemeen hard en ben ik mij ervan bewust dat ik best wel kei harde commentaar kan krijgen als ik mezelf hier kwetsbaar op stel. Dus heb ik tot hiertoe voor mezelf gekozen en gezwegen. Nu gaan we weer de richting uit waarbij men begrip vraagt voor de mensen buiten de zorg die snakken naar versoepelingen. Las hier ergens een opmerking dat je ook zou kunnen stellen dat de zorg egoïstisch is door de boel op slot te willen houden. Dus wil ik toch voor 1 keer heel eerlijk zeggen hoe ik erover denk en zal ik ook uitleggen waarom ik er zo in sta.

Ik besef heel goed dat covid een hel is voor mensen met persoonlijkheidsstoornissen en onderliggend psychisch lijden. Maar voor deze mensen is het leven buiten covid vaak al een strijd en is er sowieso al te weinig geld en middelen beschikbaar. Covid maakt pijnlijk duidelijk dat we deze mensen al jaren in de kou laten staan. Zonder covid zouden deze mensen ook in de problemen komen door hindernissen in hun leven. Alleen krijg je dan een grotere spreiding en nu zitten we met een gegeven dat het leven van ons allemaal beïnvloed. De geestelijke gezondheidszorg is al jaren niet toerijkend, nu verzuipen ze helemaal. En ja dat zijn drama's, maar ook zonder covid zouden deze groep mensen op een bepaald moment het leven niet meer aan gekund hebben. Daarnaast is geestelijke gezondheidszorg nog een enorm taboe. Te veel mensen zijn te beschaamd om hulp te zoeken, terwijl we wel gewoon naar de dokter gaan als we lichamelijk iets mankeren. Denk dat op dat vlak covid misschien nog wel iets positief kan bijbrengen, nl ons er meer van bewust worden dat ook onze geest soms een dokter nodig heeft. Al heb je natuurlijk ook wel mensen die nooit zullen toegeven voor zichzelf en hun omgeving dat ze hulp nodig hebben.

Ik ben ook van mening dat er 3 soorten mensen zijn. De eeuwige optimist die ten alle tijden vrolijk door het leven gaat. De eeuwige pessimist waarvoor alles slecht is en een grote groep mensen die fluctueert tussen beide uiterste. Ongeacht de leeftijd of het beroep dat iemand uitoefend, zie je nu heel goed wie de optimisten en de pessimisten zijn. De optimisten zien opportuniteiten. Er wordt meer gewandeld en gefietst, want buiten mag je met 4 afspreken. Ze nemen drank en hapjes mee en zorgen zelf voor gezelligheid. De optimistische zelfstandige gaat creatief om met zijn zaak als dat kan, of kiest ervoor om tijdelijk ergens in loondienst te gaan of nog iets anders. Maar hoe dan ook, hoe jong of oud ze zijn, ze zoeken en vinden oplossingen om binnen de opgelegde regels toch nog op een positieve manier door het leven te gaan. Een pessimist doet dat niet, die denkt alleen in problemen. En heel vaak hebben deze mensen al het deksel op hun neus gekregen van hun omgeving, omdat niemand het leuk vindt om steeds alleen negativiteit te horen. En dan krijg je mensen die toe klappen, geen uitweg zien, denken dat ze nergens gehoor vinden en beslissen om uit het leven te stappen. Het is echt wel heel makkelijk om nu met de vinger te wijzen naar de maatregelen rond covid en te zeggen dat mensen daardoor uit het leven stappen. Zijn we vergeten dat er ook buiten covid familie drama's zijn, of dat ook buiten covid mensen zelfmoord plegen omdat hun zaak over kop gaat/hun relatie stuk loopt/ze hun job verliezen/ze met pensioen moeten... Vul het lijstje zelf maar aan. En ja, ik ben me ervan bewust dat we allemaal jongleren met onze draagkracht aan de ene kant en onze draaglast aan de andere kant. We lopen allemaal het gevaar dat onze mentale rek breekt als de draaglast te groot wordt, maar niets is zo onzeker als het leven. Mensen die in de geestelijke gezondheidszorg werken, zouden degenen moeten zijn die zich hiervan bewust zijn. Net zij zouden moeten weten dat, als je covid vervangt door een andere grote horde in het leven van een individu, de ene mens wel de kracht heeft om het te overwinnen en de andere niet. Zij zouden ook moeten weten dat je hordes in het leven niet kan vermijden, niemand kan die voor een ander weg halen. Het enige wat je kan en moet doen, is mensen bij de hand nemen en leren hoe ze met tegenslagen moeten omgaan. Nu roepen dat mensen uit het leven stappen owv de covid regels die we hebben, is voor mij hetzelfde als hordes opruimen ipv mensen te leren ermee om te gaan.

Ik beschouwde mezelf vroeger als iemand die psychisch heel sterk was. Ik heb een slechte jeugd gehad, gepest geweest, mishandeld geweest in relaties en het allemaal overleefd. Ondertussen besef ik echt wel dat ik psychisch heel kwetsbaar ben en dat heel lang ontkent hebt. Het is echt wel lekker makkelijk om in een slachtoffer rol te kruipen. Langs de andere kant ben ik ook van mening dat de psychische gezondheidszorg zwaar te kort schiet. Ik heb zelf jaren niet de hulp gekregen die ik nodig had. Iedere keer ik hulp zocht, was het antwoord dat ik het niet nodig had, omdat ik zelf goed genoeg wist waar het probleem zat, of ik werd niet serieus genomen. Ik zal van beiden een voorbeeld geven. Op mijn 17de kreeg ik mijn 1ste serieuze relatie met een 7 jaar oudere man. Deze man was een leugenaar met losse handjes en uiteindelijk eindigde ik van alles en iedereen gescheiden. Mijn ouders zag ik niet meer, een ex collega van toen vertelde me nadien dat ik met blauwe plekken en wurgsporen in de hals ben komen werken, herinner ik me allemaal niets meer van. Ik weet wel dat ik enorm bang was, weg wilde, maar niet weg kon. Vlak voor het einde was ik tijdens een ruzie gaan lopen, met succes, want hij had mij niet gevonden. Ik wilde toen mijn moeder bellen om me op te halen, maar toen ik het huis uit ging had ze gezegd dat ik enkel terug mocht komen indien ik zou toegeven dat ze gelijk had gehad toen ze me zei dat samenwonen met die man de grootste vergissing van mijn leven was. Mijn trots stond me in de weg, ik heb niet gebeld en ben naar mijn appartement gegaan. Mijn ex lag op bed, met een hoop lege blisters rondom hem, waarvan hij uiteindelijk niets had ingenomen. Een dag later ben ik op de manege met paard en al overkop gegaan, waarna ik mega stijf was. Dus toen we weer een dag later ruzie kregen, kon ik niet gaan lopen. Het escaleerde weer in de richting van geweld en de enige uitweg die ik zag, was me verstoppen op ons dak. Dikke, dikke fout ! Mijn ex heeft me uiteraard gevonden, heeft me op het dak al gewelddadig aangepakt. Toen hij mij los liet, stond hij tussen mij en het raam. Ik was doodsbang om met hem naar binnen te gaan, van het dak springen was de enige uitweg. Ik heb me losgerukt en ben van de 2de verdieping naar beneden gesprongen. De beneden buur heeft hem in afwachting van de ambulance van mij moeten weg trekken, anders was hij op mij beginnen schoppen. Tegen de hulpdiensten had hij gezegd dat ik zonder aanleiding op het dak was gekropen, hij heeft hen de lege blisters gegeven, dus werd ik tot mijn bloeduitslag bekend was niet geloofd. Daarnaast hebben ze hem ook alleen bij mij gelaten, waardoor hij de kans kreeg om mij te bedreigen en ik naderhand braaf gezegd heb dat ik gewoon zonder reden een zelfmoordpoging ondernomen had. Uiteraard heb ik nadien, toen ik bij hem weg was, hulp gezocht, maar niet de juiste hulp gekregen. En dan sta je daar, psychisch labiel, maar volgens de hulpverleners psychisch gezond. Tuurlijk wil je dat geloven, alleen heb ik nadien wel bewezen dat een mens in zo'n situatie niet de beste keuzes maakt. Ik heb het nl gepresteerd om opnieuw een relatie aan te gaan met een agressieve man. Alleen was het deze keer iemand met een psychisch zieke moeder die al verschillende zelfmoordpogingen had ondernomen en dacht ik, dat met de juiste hulp, mijn ex en ik wel gelukkig zouden worden samen. Maar dan moet je natuurlijk wel een partner hebben die aan zijn psychische gezondheid wil werken en dan moet je ook de juiste hulpverleners hebben. Laat ex nu iemand zijn die vindt dat er niks mis is met hem. En zwijg me over de hulpverleners. Peut 1 was van mening dat ik maar de sterke moeder figuur moest zijn die ex niet gehad had. Peut 2 wilde ex lokken door hem aan de telefoon te zeggen dat ik een zwaar probleem had, dat ik alleen met zijn hulp kon oplossen. Nam hij mooi aan als het bewijs dat ik de nutcase in onze relatie was. Uiteindelijk voor mezelf gekozen en uit die relatie gestapt, maar ook toen weer op een muur gebotst bij de peut. Het heeft echt jaren geduurd voor ik de juiste hulp gekregen heb, heb pas 4 jaar geleden een fantastische psycholoog gevonden die met mij aan de slag is gegaan en mij heel veel inzicht in mezelf gegeven heeft. Dus ja, ik durf echt wel te zeggen dat covid en de maatregelen daarrond niet als excuus gebruikt mogen worden voor de keuze van iemand om uit het leven te stappen, of de vraag naar psychische hulp. Wie die stap zet, is al langer psychisch minder weerbaar en was zich daar niet van bewust, of is, zoals ik, al jaren niet serieus genomen. Ipv energie te steken in het aanvechten van de maatregelen, zou men beter eens kritischer kijken naar hoe onze psychische gezondheidszorg georganiseerd is en onze houding tegenover mensen die psychisch minder sterk zijn.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:22

Dat kun jij niet voor iemand bepalen. Punt. Ik merk bij mezelf al dat ik door alle maatregelen en het continu thuiswerken geestelijk in een dip zit en ik mankeer verder niets.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:27

Oscar schreef:
Wat mij betreft inderdaad ook de spijker op z'n kop. En dan wordt er ook nog jankerig gedaan over een bonus van een paar honderd euro. Echt niet te bevatten.
Zolang er niet structureel iets verandert blijven we in deze ellende zitten. Is het niet met covid-19 dan inderdaad wel met covid-20 of 21. Of er zou eens een ramp van een andere soort gebeuren....... je moet er toch niet aan denken?

't Is gewoon schandalig dat we in een relatief rijk land als NL compleet in paniek raken omdat er enkele duizenden patienten opgevangen moeten worden. Dat zit er structureel iets goed mis in je stelsel.

Ik sluit me hier volledig bij aan :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:39

hahahatsjoe schreef:
Dat kun jij niet voor iemand bepalen. Punt. Ik merk bij mezelf al dat ik door alle maatregelen en het continu thuiswerken geestelijk in een dip zit en ik mankeer verder niets.

Dat is misschien zo, maar dat lijkt me dan niet meer dan een overkomelijke dip?
Een ander kan daar inderdaad niet over oordelen, maar ik onderschrijf wel wat SVRL zegt.
Als puur en alleen de maatregelen -die in Nederland echt niet zo erg streng zijn- je tot het uiterste drijven dan ben je -op wat voor manier en om welke reden dan ook - geen psychisch erg stabiel persoon. Maar misschien is dat iets van de opvoeding/generaties van tegenwoordig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:53

hahahatsjoe schreef:

Waar bepaal ik iets voor iemand? Denk dat ik duidelijk genoeg zeg dat er voor iedereen een risico is dat vroeg of laat de rek eruit is. Ik ben ook mentaal gezond, het enige labeltje dat ik gekregen heb, is dat ik een hechtingsprobleem heb en hoogsensitief ben. De combinatie van beide maakt dat ik kan breken onder extreme druk. Je hoeft geen mentale aandoening te hebben om op een bepaald moment je grenzen te bereiken.

Jij zegt dat je nu op je grens zit door covid en de maatregelen daarrond en sluit onmiddellijk uit dat je dat gevoel ooit in andere situaties zou kunnen hebben, want hé, je bent mentaal gezond. Ik geef je op een briefje dat je ook aan je mentale grens kan geraken bij andere serieuze hobbels in je leven ook al ben je mentaal OK en dan zal je toch ook moeten leren om daarmee om te gaan, net zoals mensen nu moeten leren om met de maatregelen om te gaan tot het veilig genoeg is om het gewone leven te hervatten.

Eigenlijk best triest om tussen de regels te lezen dat je mentaal breken in normale tijden lijkt toe te schrijven aan mensen met een psychiatrische aandoening, terwijl je lijkt te insinueren dat covid maatregelen mentaal gezonde mensen doet breken. Terwijl psychisch sterker of zwakker zijn gewoon aangeeft of je veel of weinig mentale veerkracht hebt, zonder daarbij een onderliggende aandoening.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:18

Dat insinueer in niet, dat is over het algemeen zo. Mentaal gezonde mensen worden gebroken door voortdurende eenzaamheid, uitzichtloosheid, etc. Psychisch zwakker zijn is in mijn beleving hetzelfde als lichamelijk zwakker zijn, dan ben je ook niet helemaal fris.