Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:57

Na een paar keer ergens te laat of te vroeg komen weet je toch dat je anders moet gaan plannen.
En daarvoor kan je een wekker zetten. Tijd x, schoenen en jas aandoen, tijd y de deur uitgaan.

En dus leren dat extra hoofstukken lezen, was doen, hond uitlaten niet lukt qua tijd.

Ts, ik zou afspreken met je vriendin dat je voortaan nog maximaal 10-15 minuten op haar wacht en dan je eigen dingen gaat doen.
Als ze dan toch komt dat ze dan rechtsomkeert kan maken.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:59

verootjoo schreef:
Maar als je weet dat daar het probleem zit, kan je het toch ook anders doen?
Ik begrijp dat echt niet :+

Omdat er elke keer wel wat anders is. Ik kan me nog zo goed proberen voor te bereiden, maar toch is er dan weer iets waardoor de planning niet gaat kloppen.

Ik weet dat het moeilijk te begrijpen is, dat heb ik inmiddels dan weer wel geaccepteerd. Ik weet hoe het zit, ik doe het niet expres, ben altijd bereid het goed te maken op wat voor manier dan ook. Ik weet ook niet wat ik nog meer kan doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:01

Mja als ik schoenen en jas aan heb dan vertrek ik ook gewoon.
Maar voooor ik die schoenen en jas aan heb kunnen er nog wel wat vertragende kip zonder kop scènes zijn.
Waar heb ik m'n sleutels weer gelegd.
Zijn alle ramen dicht.
Alle vuren uit.
Heb ik alle ramen al nagekeken.
Waar zijn de katten/hond.
Heb ik alles bij.
Zeker dat het fornuis uit is.

Eindelijk naar de auto lopen.
En toch nog iets vergeten.
Of nòg een keer checken dat het fornuis echt uit is (voor dat laatste ben ik dus in staat terug te rijden als ik al vertrokken ben).
Is de deur wel goed op slot.
Etc etc.

Echt nog iets doen als ik al vertrekkensklaar ben zal niet gebeuren, al zeker geen huishouden.
Maar 100 keer het huis doorlopen om alles te controleren wel.
Moet mezelf daar echt in afremmen of ik blijf rondjes rennen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:02

verootjoo schreef:
Maar als je weet dat daar het probleem zit, kan je het toch ook anders doen?
Ik begrijp dat echt niet :+

Heb jij geen dingen waar je tegenaan loopt? Bijvoorbeeld dingen kwijtraken, spelfouten maken, niet goed schoonmaken, glazen kapot vallen, te veel geld uitgeven. Tja, iedereen heeft wel zaken in het leven die je gewoon niet lukken. Tenzij je perfect bent als mens natuurlijk.

Ik had ook collega’s die standaard 15 minuten te laat kwamen. Kregen ze van mij ook een waarschuwing. Maar als je er niet om ontslagen wordt dan verandert er voor sommige mensen niks.

Ik heb het dus inmiddels zo ver dat ik bijna altijd op tijd ben. Heb door mijn huidige “ziekte” geleerd overal meer tijd voor te nemen en beter te plannen. Ipv zoals ik eerst deed van afspraak naar afspraak rennen. Het lukt ook makkelijker met 1 afspraak op een dag dan met 4...

Zo’n dag was voor mij normaal:
9-14: college
14-17: vriendin wandelen
17-19 eten
19-20: sporten
21-23: kroeg bezoeken

Kan je vertellen 1 ding en je hele planning wankelt. Maar ja. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:11

Dieuwke_ schreef:
Dat mensen moeite hebben met hun tijd indelen snap ik wel (zelf gelukkig geen last van). Maar als je dan wel een keer optijd klaar staat om te vertrekken en dan toch nog snel even iets gaat doen en alsnog te laat komt. Heb je dan na 25x niet zoiets van 'goh, vorige keer kon ik ook niet het hele huis stofzuigen in 5 minuten. Misschien bewaar ik dat voor dat ik terug kom?'

Als dat elke dag zo is dan vast wel. En daar is ook het verschil tussen werk of school en sociaal denk ik. Werk is over het algemeen iets dat dagelijks is. Het ritme dat vooraf gaat aan naar je werk gaan is voor velen ook elke dag hetzelfde. De handelingen zijn elke dag hetzelfde. Dus inderdaad, na een paar keer leer je dat dat niet werkt.

Maar sociale afspraken zijn vaak meer gespreid en dan is veelal die tijd er tussen in en de situatie die vooraf gaat aan het vertrekken absoluut geen "regelmaat" waardoor die les dus niet of veel minder snel geleerd wordt. :)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:16

Ja, dan heb je een ritme en structuur natuurlijk. Ik snap dat dat bij sociale/spontanere aangelegenheden minder tot niet van toepassing is.

Lastig hoor, voor beide kanten natuurlijk. Mijn moeder is ook een beetje zo en ik heb het nooit begrepen waarom. Voor mij lijkt het heel vanzelfsprekend als je in auto ergens heen gaat, dat je dan je jas en schoenen aan moet trekken en de auto moet starten en dat dat allemaal tijd kost buiten je reistijd om. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend, blijkt maar weer.

Interessant om ook eens de andere kant van het verhaal te horen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:20

Ik vind 5 of 10 minuten te laat echt wat anders dan 1 of 2 uur. Daar valt voor de ander echt geen rekening mee te houden en is eigenlijk best asociaal. Bij chronisch te laat komers houd ik wel rekening met mijn planning, dan eten we later of maak ik de afspraak nog iets later.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:29

Ineke2 schreef:
Eleeke schreef:
Dat kwantum mechanica niet snapt wordt alleen wel geaccepteerd en dat je het concept tijd niet snapt niet.

Klopt, omdat hoeveel tijd iets kost echt wel aan te leren is en daarnaast zijn er ook hulpmiddelen voor als wekkers of andere systemen om je te herinneren dat je op moet schieten / weg moet.

Dat (sommige) mensen schaamteloos met een slap excuus regelmatig een half uur of langer te laat zijn bij of met vrienden is voor mij echt respectloos gedrag.

Ik las hier ook dat iemand in 3 uur nog plant eten, paard doen, douchen / omkleden en dan nog op weg gaat naar haar vriendin en excuses geeft dat ze 3 kwartier te laat is.

Tja sorry maar zoals dat opgeschreven word snap ik al dat dat nooit gaat passen in dat tijdsbestek.
Tenzij het eten bestaat uit snel een boterham naar binnen werken, paard maximaal 10 minuten van huis staat en paard doen bestaat uit stal mesten, een borstel over het paard halen, een half uur longeren. Even na verzorgen en daarmee dus max 1,5 uur later weer thuis bent. Douchen / aankleden en dan red je het wel als je niet treuzelt.

Als je niet zo wilt haasten tja dan niet op deze manier afspreken denk ik dan.

Dit voorbeeld is van mij en in 3 uur zou ik dit idd makkelijk moeten kunnen doen, het was echter een voorbeeld dat ik dus niet continu op de klok kijk en op het moment dat ik dat wel doe ik ineens net voor de afgesproken tijd zit en dus ook niet alleen met dit voorbeeld maar altijd. (en dus de reden dat ik tegenwoordig overal alarmpjes voor zet om wel op tijd te komen, maar waarvan ik merk dat het mij niet gelukkiger maakt).
Daarbij was de vraag hoe andere dat dan doen, kijken jullie dan continu op je horloge/naar de tijd?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:32

Niobe schreef:
luuntje schreef:
Maar hoe doen Libanezen het dan als ze gaan vliegen?
Uur te laat en het vliegtuig is weg.

Dat is nogal een andere situatie dan een sociaal evenement

De piloot en de stewardessen komen vast ook een uur later aanzetten! Komt het allemaal weer goed :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:35

Ik check inderdaad wel regelmatig hoelaat het is als ik een afspraak heb ja. Zodat ik niet te laat kom :')

In de openingspost ging het bijvb ook om een afgesproken high tea.
Daar is voor betaald (!) en kan ik er met mijn pet niet bij dat je als vriendin dan zo extreem te laat komt zodat de hele high tea al geweest is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:39

Amalarab schreef:
Niobe schreef:

Dat is nogal een andere situatie dan een sociaal evenement

De piloot en de stewardessen komen vast ook een uur later aanzetten! Komt het allemaal weer goed :P

Ik weet even niet of je een oprecht grapje maakt of dat jij het ook niet snapt. Maar dit werd er gezegd over Libanon:

“Kwestie van perspectief. In Libanon bijvoorbeeld ben je altijd standaard een half uur tot een uur later als je afspreekt. Want als de ander dan te laat is (wat zeer vaak voorkomt) dan hoeft diegene zich niet ongemakkelijk daarover te voelen want jij bent dan zelf ook te laat.”

Dit gaat over sociale evenementen/sociale situaties/afspreken met vrienden. Dus niet over dingen als een vlucht moeten halen. Tenminste, dat begrijp ik uit de betreffende post en latere posts van dezelfde persoon.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:41

Ineke2 schreef:
Ik check inderdaad wel regelmatig hoelaat het is als ik een afspraak heb ja. Zodat ik niet te laat kom :')

In de openingspost ging het bijvb ook om een afgesproken high tea.
Daar is voor betaald (!) en kan ik er met mijn pet niet bij dat je als vriendin dan zo extreem te laat komt zodat de hele high tea al geweest is.

Detail is wel dat de vriendin het niet wist dat er een high tea was. Maakt het niet minder banketstaaf, dat niet, maar misschien dat het anders was gegaan als ze dat wel wist.

Ineke2

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:49

Maar dan nog... als je dan 10-15 min te laat bent oke dat is vervelend maar dan kan het op wat ongemakkelijkheid na gewoon nog doorgaan.

Net als mijn toenmalige stalgenoot als die een kwartier ( of zelfs een half uur) te laat was geweest hadden we gewoon nog naar het strand kunnen gaan.
Ik had wel een goede verklaring verwacht met een half uur te laat ( want ze woonde 5 minuten van stal af en ik had 25 minuten reistijd)
Maar zelfs na 1,5 uur kwam er geen verklaring waarom ze zo laat was.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:51

Ineke2 schreef:
Maar dan nog... als je dan 10-15 min te laat bent oke dat is vervelend maar dan kan het op wat ongemakkelijkheid na gewoon nog doorgaan.

Net als mijn toenmalige stalgenoot als die een kwartier ( of zelfs een half uur) te laat was geweest hadden we gewoon nog naar het strand kunnen gaan.
Ik had wel een goede verklaring verwacht met een half uur te laat ( want ze woonde 5 minuten van stal af en ik had 25 minuten reistijd)
Maar zelfs na 1,5 uur kwam er geen verklaring waarom ze zo laat was.

Ja dat vind ik ook extreem on-netjes hoor. Ik zou zelf ook niet in mijn hoofd halen om nog even lekker een dutje te doen voordat ik ga bijvoorbeeld (wat TS ergens in dit topic vertelde over de vriendin), die voorbeelden en die van jou zijn ook weer van een heel ander niveau

Raineri

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:08

Ik heb eens nagedacht nav dit topic. Hoeveel krijgen sommige mensen wel niet betaald als tien minuten vertraging in je schema een probleem is? En vooral: hoe ben je aan dit salaris gekomen? Asking for a friend :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:10

Maar als je weet dat je niet in een kwartier de deur uit bent, want sleutels kwijt, ramen checken, haren kammen, dan na een paar keer kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dan misschien 20 minuten van te voren je jas moet gaan aantrekken, of 25 minuten. Je hebt toch een soort lerend vermogen als volwassene?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:15

Ceffyl schreef:
Maar als je weet dat je niet in een kwartier de deur uit bent, want sleutels kwijt, ramen checken, haren kammen, dan na een paar keer kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dan misschien 20 minuten van te voren je jas moet gaan aantrekken, of 25 minuten. Je hebt toch een soort lerend vermogen als volwassene?

Dit dus.

Ik ga vaak om 22.00 uur weg voor mn werk. Ben nog steeds te vroeg als ik 22.05 uur van huis ga maar dan ben ik nog steeds een marge.

Ik ga meestal mn brood smeren om 21.45, soms 21.50 en dan nog kan ik in die 10 minuten brood smeren, omkleden, schoenen aandoen en tanden poetsen, katten tellen, jas aandoen en naar buiten stappen.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik al tanden poetsend naar de wc ga, of een raam dicht doe/ iets recht leg enz.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:50

Nirvana_ schreef:
Volgens mij zijn Nederlanders als volk wel echt mega punctueel en op de tijd vergeleken met een heleboel andere landen :')

Dat is zo. Ik heb een Indische vriend gehad en die noemde dat elastieken tijd. Hij was overigens zelf altijd juist veel te vroeg voor afspraken en ging dan buiten wachten!Terwijl je dan bij mij ook gewoon binnen mag wachten want ik ben juist blij als iemand te vroeg is,dan hoef ik niet te wachten op een laatkomer die mogelijk zelfs helemaal niet komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:05

Thioro schreef:
Mja als ik schoenen en jas aan heb dan vertrek ik ook gewoon.
Maar voooor ik die schoenen en jas aan heb kunnen er nog wel wat vertragende kip zonder kop scènes zijn.
Waar heb ik m'n sleutels weer gelegd.
Zijn alle ramen dicht.
Alle vuren uit.
Heb ik alle ramen al nagekeken.
Waar zijn de katten/hond.
Heb ik alles bij.
Zeker dat het fornuis uit is.

Eindelijk naar de auto lopen.
En toch nog iets vergeten.
Of nòg een keer checken dat het fornuis echt uit is (voor dat laatste ben ik dus in staat terug te rijden als ik al vertrokken ben).
Is de deur wel goed op slot.
Etc etc.

Echt nog iets doen als ik al vertrekkensklaar ben zal niet gebeuren, al zeker geen huishouden.
Maar 100 keer het huis doorlopen om alles te controleren wel.
Moet mezelf daar echt in afremmen of ik blijf rondjes rennen.

Ja dat heb ik ook,die controletic. Is eigenlijk een soort dwangneurose,alles 100X moeten controleren.Als ik weg moet,dan moet ik daar dus voldoende tijd voor berekenen,dus dat komt bij de reistijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:22

Ceffyl schreef:

Tja als een dyslectisch persoon 25x dezelfde spelfout maakt moet hij/zij het toch een keer leren toch? Oh nee zo werken zijn hersenen zien. Daar is hij (woorden)blind voor. Niet alle hersenen werken goed.

Of vind je ook dat dyslecten het “maar moeten leren”.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:44

MarlindeRooz schreef:
Ceffyl schreef:

Tja als een dyslectisch persoon 25x dezelfde spelfout maakt moet hij/zij het toch een keer leren toch? Oh nee zo werken zijn hersenen zien. Daar is hij (woorden)blind voor. Niet alle hersenen werken goed.

Hoe doe je dat dan met belangrijke zaken zoals werk, of een zkh of tandarts afspraak?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:54

Ik heb wel eens iemand geen vast contract gegeven omdat ze meermaals op afspraken buiten de deur gewoon veel te laat was. Paar keer op aangesproken, ging dan 1 keer goed en de volgende keer kwam ze wéér een kwartier te laat aankakken. Dat kan je niet maken met externe contacten. Ook niet met je eigen collega's, maar zéker niet met belangrijke mensen buiten je eigen organisatie. Was ze nog pissed off ook dat ze geen vast contract kreeg. Tja...

Kan best dat haar hoofd zo niet werkte, maar met dat hoofd kon ze in ieder geval niet het werk doen dat ze deed. Net zo min als dat je iemand met dyslexie een baan als eindredacteur geeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:13

Ibbel schreef:
Ik heb wel eens iemand geen vast contract gegeven omdat ze meermaals op afspraken buiten de deur gewoon veel te laat was. Paar keer op aangesproken, ging dan 1 keer goed en de volgende keer kwam ze wéér een kwartier te laat aankakken. Dat kan je niet maken met externe contacten. Ook niet met je eigen collega's, maar zéker niet met belangrijke mensen buiten je eigen organisatie. Was ze nog pissed off ook dat ze geen vast contract kreeg. Tja...

Kan best dat haar hoofd zo niet werkte, maar met dat hoofd kon ze in ieder geval niet het werk doen dat ze deed. Net zo min als dat je iemand met dyslexie een baan als eindredacteur geeft.

Ik denk ook dat mensen die voortdurend te laat komen zichzelf beroven van carrierekansen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:18

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoe doe je dat dan met belangrijke zaken zoals werk, of een zkh of tandarts afspraak?

Dan is dat waar mijn hele dag aan op gaat tot het moment dat de afspraak gepasseerd is.

Met werk heb ik het opgelost door te werken op locaties waarbij de starttijd flexibel is. Je schrijft je uren per kwartier op het project waar je mee bezig was. Daarnaast zorgde ik dat ik zo vroeg mogelijk begon. Als ik 20 minuten heb van opstaan tot de deur uit lopen, is de kans behoorlijk groot dat ik dat red. Als ik 35 minuten heb van opstaan tot de deur uit lopen, is de kans behoorlijk groot dat ik te laat ben. Nog los van het feit dat ik ondertussen voor mijzelf begonnen ben zonder tijdsafspraken.

Het gaat niet om een wekker zetten, of weten hoe lang je met taak A of taak B bezig ben. Erger nog, het gaat meestal niet mis met taak A of taak B, maar met de momenten tussen taak A en taak B.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:33

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Vroeger: te laat komen / hielpen mijn ouders me

Nu: hele dag er mee bezig om op tijd te komen. En ben dan vaak heel vroeg, net op tijd. Of ik kom soms nog wel eens te laat, maar ik ben altijd maar een paar minuten te laat. Ik ben nooit ergens meer dan 10 minuten te laat. Vaak niet eens 5. Scheelt dat artsen vaak ook te laat zijn haha.