Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:51

Veulen84 schreef:
Passeren is stap is wel de regel. Mare... Ik zit toch regelmatig achter hardlopers of fietsers die de zelfde kant op gaan. Die stoppen niet voor mij. Dus dan ga je of in het zelfde tempo of je rijd er steeds weer achterop. Dan zal je toch in draf of in een rustig galopje moeten passeren...?

Dan vraag je dat toch vriendelijk?
Ik doe dat zelfs bij ruiters. Laten weten dat ik er ben en of ik even kan passeren in draf. Meestal geen problemen.

Communicatie is vaak wel het toverwoord ( van beide kanten uit overigens)

AnoukWelsh

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:27

Fijn die regen, is het ten minste niet zo achterlijk druk hier op de rucphense heide/bossen :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:43

Ineke2 schreef:
Veulen84 schreef:
Passeren is stap is wel de regel. Mare... Ik zit toch regelmatig achter hardlopers of fietsers die de zelfde kant op gaan. Die stoppen niet voor mij. Dus dan ga je of in het zelfde tempo of je rijd er steeds weer achterop. Dan zal je toch in draf of in een rustig galopje moeten passeren...?

Ik doe dat zelfs bij ruiters. Laten weten dat ik er ben en of ik even kan passeren in draf. Meestal geen problemen.

Dat deed ik idd ook vaak. Vooral bij ruiters even vragen of ik in draf kon passeren als ik met een training bezig was.

Tenzij ik op voorhand al een nerveus paard zie, dan stap ik sowieso even langs.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:55

eekhoornerik schreef:
Daihyo schreef:
Hier op de Veluwe zijn de ruiterpaden ook gewoon wandelpaden. Oftewel: als wandelaar mag je op de ruiterroutes lopen, andersom niet.

Hier zijn de ruiterpaden soms zelfs onderdeel van MTB routes :j.
Mijn tips:
Ga vooral niet in het weekend naar het bos (zeker niet midden op de dag...), of als je alleen in het weekend kan pas tegen schemer of net na zonsopkomst. Het beste is doordeweeks zo vroeg mogelijk of als de schemer invalt.
En vermijd bosingangen bij grotere (bekende) parkeerplaatsen, maar rij iets verder door naar dat ene doodlopende weggetje dat je op Google maps kan opsporen :+

Fout advies. :+
Bij ons in de buurt is een hondenlosloopgebied waarvoor je dus zo’n doodlopend weggetje in moet om daar te komen. Er zijn daar 5 parkeerplaatsen (als iedereen tenminste netjes parkeert). Tot Corona was er altijd wel plaats en zag je alleen lokale mensen hun hond uitlaten. Nu is het eigenlijk altijd bommetje-vol, ook doordeweeks, en parkeert men zelfs op het land van de boer. Het zijn voor het merendeel mensen die willen wandelen zonder hond. Op zich prima, maar daardoor is er geen parkeerplek meer voor mensen met honden. Nog geen kilometer verderop is een grote parkeerplaats vanwaaruit je op verschillende wandelroutes kunt aanhaken. Dus ik snap niet zo goed waarom men vrijwillig 300 meter over een hobbelig landweggetje wil rijden voor die paar parkeerplaatsen. Ik heb de afgelopen tijd verschillende keren om moeten draaien en ben uitgeweken naar andere plekken, zoals een industrieterrein in aanbouw.
En voor de bijdehandjes op Bokt: Ja, ik kan ook op de grote parkeerplaats gaan staan en vervolgens naar het losloopgebied lopen maar voor mijn oude hond is dat te ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:13

Met regenweer kom ik vaak de diehard wandelaars en mountainbikers tegen die bij mooi weer zich ook dood ergeren aan alle drukte en dus niet in rust en stilte kunnen genieten. Jammer genoeg zijn veel paden van de korte route vlakbij stal gras en met de huidige regen kan je daar sowieso niet "harder" dan een sukkeldrafje. Daar zie je dan ook weinig wandelaars.
Op de betere paden bijgevolg dus ook meer recreanten.

Wat me wel blijft verbazen: waarom gaan zoveel mensen het bos in met sneakers of nette schoenen als het gigantisch geregend heeft :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:16

Varekaj schreef:
Met regenweer kom ik vaak de diehard wandelaars en mountainbikers tegen die bij mooi weer zich ook dood ergeren aan alle drukte en dus niet in rust en stilte kunnen genieten.

Wat me wel blijft verbazen: waarom gaan zoveel mensen het bos in met sneakers of nette schoenen als het gigantisch geregend heeft :')

Omdat mensen serieus geen idee hebben van een bos. Die weten serieus niet dat het bos gewoon nat en vies kan zijn.

Ik heb afgelopen 2 dagen ook in de regen gewandeld. Bewust, want dan is het inderdaad rustig en kom je alleen de mensen tegen die inderdaad altijd al gaan.
Ik sprak gisteren een vrouw die ook in de regen liep met haar honden en die zij dat ze daar alleen nog kwam met regen en dat gebied met droog weer sowieso oversloeg sinds corona vanwege drukte, last van mensen, onopgevoedde honden etc.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:17

Varekaj schreef:
Met regenweer kom ik vaak de diehard wandelaars en mountainbikers tegen die bij mooi weer zich ook dood ergeren aan alle drukte en dus niet in rust en stilte kunnen genieten. Jammer genoeg zijn veel paden van de korte route vlakbij stal gras en met de huidige regen kan je daar sowieso niet "harder" dan een sukkeldrafje. Daar zie je dan ook weinig wandelaars.
Op de betere paden bijgevolg dus ook meer recreanten.

Of spierwitte broeken :=

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:19

Varekaj schreef:

Dat is zodat je kan zien dat zij de bosregels niet kennen :Y)

Nee maar serieus, dat soort mensen komen dus eigenlijk niet vaak in het bos..

Vorige week wilde mijn broertje mee naar het bos met onze honden. Komt ie met serieus zijn bloedrode sneakers aan.. Eenmaal diep in het bos onder de blub, zegt ie.. Ja ik had verharde paden verwacht _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:26

De mooiste verwondering ooit die ik eens had was mijn paard dat in de grasberm een hoopje laat vallen en een kerel van, ik gok ergens halfweg 20, die echt stomverbaasd bazelde "hee... Die kakt. Wat een hoop zeg!" Met ogen op stokjes. Beest had 4 bollen geproduceerd ofzo :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:34

Varekaj schreef:
De mooiste verwondering ooit die ik eens had was mijn paard dat in de grasberm een hoopje laat vallen en een kerel van, ik gok ergens halfweg 20, die echt stomverbaasd bazelde "hee... Die kakt. Wat een hoop zeg!" Met ogen op stokjes. Beest had 4 bollen geproduceerd ofzo :')

Jaja, da's even wat anders dan de gemiddelde hondendrol :))

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:56

Varekaj schreef:

Misschien was dat de beleefde versie van 'gaat u dit nog opruimen?'

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:01

Ik heb een godsgruwelijke hekel aan regen.

Op dagen zoals gisteren en vandaag probeer ik precies dat half uurtje te pakken als het droog is. Ik ga gewoon echt niet in de regen lopen, mij niet gezien. Gisteren begon het toch weer te miezeren, waardoor mn bril helemaal nat was, ik zag gewoon echt helemaal niets meer. Zonder bril zie ik max 1 meter ver en met zeiknatte bril in het donker, zag ik alleen nog maar lichtpuntjes/ sterretjes. Was zo blind als een kip..

Bij regen zie je me dus eigenlijk niet buiten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:02

Iemand vroeg over contact met de boswachter: ja, ik heb contact met twee boswachters in mijn gebied. Als ik iets zie, zoals laatst sporen van een crossmotor, of veel mtb sporen op het ruiterpad, dan meld ik dat. Ze houden het dan extra in de gaten voor zover mogelijk; er zijn gewoon te weinig boswachters voor de oppervlakte van het gebied, helaas

Een week of drie geleden is er wel controle gedaan op vignetten bij de MTB’ers. Waren er vrij veel zonder (kost €7.50 per jaar, poehpoeh).

Passeren doe ik in principe in stap, tenzij het pad heel breed is of gescheiden (zo’n halfverhard fietspad, smal grasstrookje en dan een breed ruiterpad). Als ik zelf wandel en er komt een ruiter aan in draf of galop, wacht ik altijd even af wat er gebeurt. Als ze beginnen met afremmen, roep ik dat ze ook door mogen rijden. Als ze uit zichzelf doorrijden, roep ik dat ik altijd heb geleerd dat je in stap moet passeren.

@mvdende: petje op, dan blijft je bril droog / droger.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:04

Ik heb dag lenzen voor als het echt flink plenst, mijn honden willen naar buiten met weer en wind dus heb geinvesteerd in goede regenkleding en dan word ik eigenlijk niet nat, alleen de kleinste vind het minder geslaagd die regen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:07

Hilary, maar dat zijn 2 losse paden. Daar blijf ik ook eerder draven, niet galoperen meestal, maar roep even gedag zodat mensen niet schrikken. En aan de andere kant van het pad rijden idd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:14

Een pet of hoed met rand werkt erg goed om een bril droog te houden, dat doet mijn man.
Ik zet met regen idd standaard lenzen in, sowieso nu als ik ook nog een publieke binnenruimte binnen moet draag ik lenzen, want mijn bril en mondneusmaskers willen ook niet zo goed samen.

Maar idd, in de regen kom ik ook ineens wél weer wild tegen, dat dan een soort van opgelucht is dat de rust in hun bos weer een beetje terug is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:24

Goof schreef:
Varekaj schreef:

Omdat mensen serieus geen idee hebben van een bos. Die weten serieus niet dat het bos gewoon nat en vies kan zijn.

Ik ben opgegroeid in Dordrecht en in de Biesbosch liep serieus een geasfalteerd/ bestraat/ verhard pad.
Was hooguit 1 klein stukje over gras.

Was dus na regen totaal geen probleem om daar te gaan wandelen.

Ik ben dan weer niet zo naïef geweest dat ik niet wist wat modder was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:29

@sclimpre: het was zandpad, een smalle grasberm met hoog gras en dan 1m lager een sloot. Mest hoeft niet opgeraapt te worden als het de andere gebruikers niet hindert. De berm is daar heel smal en eigenlijk vooral als markering dat je ernaast weleens de dieperik in kan gaan :)) als je niet oplet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:33

Ineke2 schreef:
Veulen84 schreef:

Enne als ze niet gaan? Het vaste hardloopclubje loopt gewoon stug door reageren nergens op. En op de dijk heb ik regelmatig racefietsers die dan gaan opcrossen tegen je, die passeer je gewoon niet even makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:03

Ik kwam onlangs als fietser met racefiets plots achterop 3 ruiters, op het jaagpad. Een plek waar je ze absoluut niet verwacht omdat ze er volgens mij niet eens mogen rijden en tegelijk omdat het compleet gestoord is om je daar als ruiter te begeven. Het pad is net breed genoeg voor 2 fietsers naast elkaar of 3 wandelaars. Ene kant bosrand of draad, andere kant 1m graskant die vaak steil naar beneden gaat, recht de vaart in.
Schrok me rot omdat ik ze dus als confrontatie kreeg pal om een bocht zonder enig overzicht.
Ik rij misschien maar 22km/u, je schrikt je alsnog de pleuris als je de bocht om komt en het hele pad is volledig ingenomen door een paardenkont. Als ze daar 1 drol leggen ligt het hele pad vol.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:08

Onali schreef:
Goof schreef:

Ik ben opgegroeid in Dordrecht en in de Biesbosch liep serieus een geasfalteerd/ bestraat/ verhard pad.
Was hooguit 1 klein stukje over gras.

Was dus na regen totaal geen probleem om daar te gaan wandelen.

Ik ben dan weer niet zo naïef geweest dat ik niet wist wat modder was :+

Dan heb je het over de Merwelanden gok ik, dat is inderdaad een (behoorlijk saai) rondje asfalt met restaurant en visitors centre ja en echt verre van een echt bos :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:11

De Merwelanden inderdaad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:16

MyWishMax schreef:
Hilary, maar dat zijn 2 losse paden. Daar blijf ik ook eerder draven, niet galoperen meestal, maar roep even gedag zodat mensen niet schrikken. En aan de andere kant van het pad rijden idd.

Ja, klopt :j Op zulke paden vind ik het breed genoeg om door te kunnen rijden, inderdaad even “hallo!” roepen. Soms kijken ze dan heel verschrikt en verwilderd om :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:17

Hilary schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, klopt :j Op zulke paden vind ik het breed genoeg om door te kunnen rijden, inderdaad even “hallo!” roepen. Soms kijken ze dan heel verschrikt en verwilderd om :')

Dat wel ja :') Vind ik dan ook hoor, alleen met loslopende honden of kinderen rem ik wel af, die zijn wat minder betrouwbaar met op het pad blijven haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:28

Och, ook zo'n mooie. Zijn ze op hun telefoon aan het tokkelen, schrikken ze zich wezenloos omdat er plots een paard voor hun neus is opgedoken _O-

Deze zomer vertrok ik aan mijn weiland voor een buitenrit, recht het veldpad op. Ik heb toen toch ook 3x mijn hoofd omgedraaid omdat er een jongen naast 2 meiden voorbij wandelde terwijl hij een witte katoenen/kanten tuniek of hemd droeg met daaronder hooguit een zwarte slip. Op teenslippers. Op een grindpad omzoomd door bramen.

Heb zo spijt dat ik toen mijn helmcam niet had meegenomen om mijn traject te filmen.