Shenavallie schreef:Ik denk dat het het belangrijkste is dat je kind gelukkig is, op zijn/haar eigen voorwaarden. Dat is het grootste goed, naar mijn idee.
Misschien staan gelovigen juist wel in het donker en loopt het kind juist naar het licht (de vrijheid)? Het wordt nu door gelovigen gebracht of hun visie de enige juiste is, maar is dit ook werkelijk het geval?
Geloof is iets voor jezelf, niet iets wat je een ander mag opdringen. Het is tenslotte iets waar jij in gelooft en gelukkig van wordt, net zo goed als dat iemand die een ander pad kiest daar juist in gelooft en gelukkig van wordt. Zolang dit door gelovigen nog steeds niet geaccepteerd wordt, dat kinderen zelf keuzes moeten mogen maken zonder dat ze daarbij het gevoel krijgen hun ouders en gemeenschap tekort te doen, dan blijft het een zootje in de wereld.
Onderliggend aan alles wat in dit topic besproken wordt ligt denk ik heel erg je wereldbeeld, mensbeeld (en eventueel godsbeeld).
Met dat jij zegt: 'geloof is iets waar jij in gelooft en gelukkig van wordt. En iedereen moet zelf de keuze kunnen maken voor datgene waar hij/zij gelukkig van wordt. Dat is het grootste goed' kies je voor een subjectivistische visie op het goede leven waarin je zegt dat ieder individu het recht heeft zelf uit te maken wat hem het meest begerenswaardig toeschijnt. Dat betekent dat ik zelf datgene wat mij het meeste voldoening geeft, zal moeten kiezen als de zin van mijn leven.Ik zou een hoogstaand ideaal kunnen kiezen als levensvervulling, maar niet omdat het beter is dan andere idealen. Dat zou namelijk toch weer een objectieve invulling van zin zijn: wanneer ik iets kies omdat het beter is dan iets anders, dan veronderstel ik dat er buiten mij een of andere schaal is waarop datgene wat ik kies hoger scoort dan het alternatief.
Meer een intersubjectivistische benadering is dat een mens voor zoiets als 'het goede leven' andere mensen nodig hebt (bijv. ook filosofie van Charles Taylor zit op dit punt). Vanuit het idee dat je karakter en identiteit en moraal kan groeien/ontwikkelen door interactie met de ander. Dit kun je vervolgens als gelovige invullen door te zeggen dat je als het ware door 'liefdesrelatie' met God gelukkig kunt worden, omdat het universele goede gevonden kan worden in God en leven in relatie tot hem je dus gelukkig kan maken. Zo iemand zal dan zeggen dat uiteindelijk het 'goede leven met mensen onderling bepalen' tekort zal schieten omdat geen mens moreel volmaakt is. Is wellicht ook een reactie op wat @nps zegt in een post hierboven, dat mensen vanuit deze benadering dus bij menselijke liefde vaak een tekortkoming ervaren (want bestaat er zoiets als 100% onvoorwaardelijke liefde) en zij die diepere liefde ervaren doordat zij zeggen dat God volmaakt liefde is, en daar vanuit leven dus het grootste 'goed' is.
Volgens meer objectieve theorieën kan de mens niet zelf bepalen wat het goede leven is; dat ligt op een
of andere wijze, in of buiten de mens, vast. Het gaat dan bijv. in je leven niet om zelfontplooiing, maar om het navolgen van Jezus. Het subjectivisme gaat vaak samen met een consequentialistische ethiek – of een handeling goed of slecht is, hangt van de gevolgen af, met name
van de hoeveelheid geluk of leed die zij tot gevolg heeft, terwijl objectivisme samenhangt met een deugd- of karakterethiek: het gaat niet zozeer om de consequenties van handelingen, maar om de bron
ervan, de menselijke persoon.
Afijn, heel verhaal, het is natuurlijk niet zo dat mensen in hokjes van theorieën te stoppen zijn en combinaties hiervan zijn ook mogelijk om te maken. Er valt dus nog veel meer over te zeggen, maar mij helpt zo'n analyse wel om gedrag of uitspraken van mensen te kunnen duiden, en ook te begrijpen waarom mensen op een bepaalde manier denken of doen. Onder het gedrag van je kinderen wel of niet dingen meegeven zit een hele piramide van normen, waarden, symbolen en nog dieper, idealen, narratieven en een wereldbeeld.
https://ibb.co/YDWDDTy