Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:49

Suzanne F. schreef:
superpony schreef:
Maar het is ook heel erg triest hoe vooral mannen thuis niet meer aan hun trekken komen. Vrouwen die altijd met iets komen; moe, nu niet, geen zin etc. Of het als verplicht nummertje zien. Er zijn echt mannen die zielsveel van hun vrouw houden, maar op dat gebied continu tegen een muur lopen en met hun ziel onder hun arm toch maar eens daar gaan kijken.

Dat is wat anders dan verliefd worden op iemand of echt gaan lopen flirten en doen met de hoop op sex.

Maar je hoeft je als vrouw toch ook niet als dekkoe te laten gebruiken als je geen zin hebt? Ik snap serieus niet dat dit door mannen als zo belangrijk wordt gezien. Dan zou je echt een vrouw moeten kiezen die dit ook belangrijk vindt in een relatie. Of andersom natuurlijk hè.
Voor mij ook een reden om geen relatie meer te willen. Ik wil niet meer hoeven voldoen aan de verwachtingen van een ander en dus het gevoel krijgen dat je nooit goed genoeg bent. Op welk gebied dan ook, of dat nou seks is, of koken, of sociale omgang, of humor of weet ik het wat.

Vaak geven die mannen hun vrouw ook al jarenlang geen echte aandacht meer, mijn ervaring is dat mannen daar best wel lui/ laks in worden na een poosje. En ook de verdieping wat voor een vrouw nu echt leuk is tussen de lakens wil nog weleens missen. Tja, dan is het niet zo raar dat zin in sex afneemt bij een vrouw toch? Veel vrouwen willen eerst emotionele verbinding voor het fysiek wordt terwijl het bij mannen vaak andersom werkt.

Cer

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:03

Maar ik vermoed dat die mensen daar dan ook niet over praten maar het laten gebeuren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:04

Cer schreef:
Maar ik vermoed dat die mensen daar dan ook niet over praten maar het laten gebeuren...

Dat denk ik ook, communicatie is zo belangrijk en er aan willen werken beide.
(al kun je soms ook echt tegen een muur praten helaas)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:39

Tja als ik de hier dan zeg dat je moet werken in een relatie ( elkaar wel die aandacht blijven geven)
Dan vinden mensen dat onzin...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:47

Ik niet hoor, ik weet dat blijven werken aan je relatie belangrijk is er erbij hoort.

Als er stellen zijn waarbij alles "vanzelf" gaat dan vind ik dat super voor ze, passen ze misschien beter bij elkaar of zijn ze minder lang samen. Ik weet het niet, heb het zelf in ieder geval nooit ervaren dat het allemaal vanzelf blijft gaan nadat de verliefdheid weg is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:37

Popstra schreef:
Tja als ik de hier dan zeg dat je moet werken in een relatie ( elkaar wel die aandacht blijven geven)

Elkaar aandacht geven is werken? Ja, dan werk ik ook aan mijn relatie. Ik zou het alleen nooit werken noemen, ik vind het helemaal geen moeite

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:02

Elisa2 schreef:
Vaak geven die mannen hun vrouw ook al jarenlang geen echte aandacht meer, mijn ervaring is dat mannen daar best wel lui/ laks in worden na een poosje. En ook de verdieping wat voor een vrouw nu echt leuk is tussen de lakens wil nog weleens missen. Tja, dan is het niet zo raar dat zin in sex afneemt bij een vrouw toch? Veel vrouwen willen eerst emotionele verbinding voor het fysiek wordt terwijl het bij mannen vaak andersom werkt.

Kan je svp ´mannen´ , ménsen (m/v) maken? Het is geen probleem van mánnen. En dat van die emotionele verbinding is een mythe van onze cultuur net als de sexbehoefte van de vrouw.
Zowel voor mannen als voor vrouwen geeft een betekensvolle emotionele band een meerwaarde aan sex.
Vrouwen hebben net zoveel, mínstens, zoveel fysieke sexuele behoefte als mannen en méér bevrediging erdoor. Onze op religie gebaseerde westerse cultuurwaardes zijn een wrede psychologische castratie van de vrouwelijke sexualiteit.

Dan weer terug naar het onderwerp.
Hier vannacht een <3 romantisch voorbeeld van échte (meer)liefde. Ik ben een romanticus en vind de maan romantisch; ben selenophile.
Vannacht blauwe maan en .... foto van maan boven de haven van Cadiz gestuurd door ex lief. Foto van maan en mangata vanuit Málaga heuvels van ex lief, foto van maan door huidig lief vanuit haar appartement in Antequera.
Hier in de bergen naar buiten gegaan met resident lief en naar de maan gekeken als virtuele, spirituele verbinding en per whatsapp ´live´ met bovenstaanden.
Ze weten overigens allemaal van elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:06

Qimm schreef:
Popstra schreef:

Elkaar aandacht geven is werken? Ja, dan werk ik ook aan mijn relatie. Ik zou het alleen nooit werken noemen, ik vind het helemaal geen moeite

Dat doe je met plezier ja.
Geweldig hoor, iets voor je ief doen omdat hij/zij dat fijn vindt.
Dat heet empathie/compersie.
Als je van iemand houdt, écht houdt, dan wi je dat die gelukkig is; dan word je warm als je die gelukkig ziet/ervaart en daar iets aan kunnen doén is een beloning op zichzelf.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:16

Popstra schreef:

"mensen" weet ik niet maar ik vind dat wel onzin, ja.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik moeite moet doen, nl. Of moet werken in mijn relatie.
Maar ik (wij) communiceren ook gemakkelijk. Dat kost geen enkele moeite. En ik ben er erg blij mee.
Ik zou niet willen dat mijn partner het gevoel heeft moeite te moeten doen of te moeten werken...
Als het niet vanzelf gaat, hoef ik het niet. Van beide kanten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:29

Nouja, na vele jaren wil het ,,vanzelf gaan,, bij veel mensen nog wel eens weg sterven he..zonder dat ze het door hebben.
Je leestwel eens stellen die al maanden of een jaar geen sex meer hebben. Denk dat je dan wel even daar aan moet werken. Zin maken!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:38

Dat is vaak het resultaat van een onderliggend probleem.

Aethelwulf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:40

Ik geloof er zeker wel in. Mijn man en ik kennen elkaar al vanaf dat we 14 waren. We hadden verkering maar dat raakte over en we fladderden jaren om elkaar heen om ondertussen lekker te experimenteren en om jong te zijn. Toen ik eind 20 was kregen we een vaste relatie en we zijn nu al jaren super gelukkig.

Het zit hem wat ons betreft denk ik vooral in het gunnen van alles voor elkaar. Mijn man heeft best een tijdrovende hobby en ik de paarden maar we supporten elkaar altijd en de momenten thuis maken we altijd heel gezellig. Na jaren kijk ik altijd nog uit naar wanneer hij thuiskomt en ik vind het dan ook heel leuk om lekker uitgebreid voor hem te koken en hem te ‘verwennen’. En dat is andersom ook zo.

Scheelt ook dat we bewust geen kinderen hebben denk ik. Als ik stellen van onze leeftijd zie met hun gezin.. Brr moet er niet aan denken om zo met elkaar om te gaan. Niet allemaal natuurlijk maar zeker het merendeel. Ik zie daar vooral veel verwijten over en weer gaan en de rol van geliefden/partners raakt helemaal naar de achtergrond.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:43

Aethelwulf schreef:
Scheelt ook dat we bewust geen kinderen hebben denk ik. Als ik stellen van onze leeftijd zie met hun gezin.. Brr moet er niet aan denken om zo met elkaar om te gaan. Niet allemaal natuurlijk maar zeker het merendeel. Ik zie daar vooral veel verwijten over en weer gaan en de rol van geliefden/partners raakt helemaal naar de achtergrond.

Dit herken ik ook wel een beetje. Het lijkt me wel een hoop gedoe (werk) om met een (jong) gezin nog echt lekker tijd voor elkaar te vinden, romantisch. Niet samen met het grut naar een krijspaleis

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:47

Nou dat is zeker waar en daar helpt corona ook niet mee. Maar het is do-able, gelukkig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:37

Qimm schreef:
Popstra schreef:

Dit ja. En misschien die ene keer dat ik iets doe waar ik zelf geen zin in heb maar toch voor hem doe. (Vaak blijkt het dan nog verrassend leuk ook :) )

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:44

Ik ben nogal lui aangelegd en egocentrisch, maar voor mijn partner heb ik heel veel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:17

Qimm schreef:
Popstra schreef:

Zo noem je het in de volksmond, 'werken' is het natuurlijk niet echt.
Wij noemen het de communicatielijnen open houden. Wij gaan er niet voor zitten, maar als een van ons wat dwars zit, dan komt dat wel spoedig op tafel en dan bespreken we wat, hoe, waar en wanneer.
Ook laten we elkaar erg vrij, doe wat je leuk vind, alles met zijn tweeen doen werkt niet. Elkaar niet willen veranderen, wil ook prima helpen. Dus ja 'werken' wil ik het niet noemen, alleen niet je relatie voor vanzelfsprekend aan nemen.

Polygame relaties moeten mensen fijn zelf weten, als men zich daar prettig bij voelt. Ik ken enkele paren die hun leven zo hebben ingericht. Wat me wel op valt, is dat het vaak zo is dat het een man is met meerdere vrouwen, andersom kom je het veel minder tegen. Ik vraag me af waarom dat is.

Beide koppels die ik ken, heeft 1 vrouw die minder polygaam is dan de rest. Bij beiden is dat de langstlopende relatie. We hebben er wel eens over gesproken, maar bij beide vrouwen was het een tweede partner accepteren, uit angst voor verlies van de manlijke partner. Ze voelden zich voor het blok gezet, maar hebben het geaccepteerd. Ik vraag me wel af hoe gezond polygamie in sommige relaties dan is. De vrouwen in kwestie hebben allemaal geen andere manlijke partner.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:27

Lastig. Ik vraag me dan toch af of daar wel goed over gesproken is en of alternatieven voldoende zijn verkend.

Ik ken ook wel verhalen bijvoorbeeld van relaties die niet zozeer polygaam zijn maar waarbij de man bijv naar een dominatrix gaat omdat hij fetisjes/seksuele behoeften heeft waar zijn vrouw niks mee heeft. Dan vind ik dat een mooie oplossing.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:28

Mindim schreef:
Polygame relaties moeten mensen fijn zelf weten, als men zich daar prettig bij voelt. Ik ken enkele paren die hun leven zo hebben ingericht. Wat me wel op valt, is dat het vaak zo is dat het een man is met meerdere vrouwen, andersom kom je het veel minder tegen. Ik vraag me af waarom dat is.

Beide koppels die ik ken, heeft 1 vrouw die minder polygaam is dan de rest. Bij beiden is dat de langstlopende relatie. We hebben er wel eens over gesproken, maar bij beide vrouwen was het een tweede partner accepteren, uit angst voor verlies van de manlijke partner. Ze voelden zich voor het blok gezet, maar hebben het geaccepteerd. Ik vraag me wel af hoe gezond polygamie in sommige relaties dan is. De vrouwen in kwestie hebben allemaal geen andere manlijke partner.

Ik ken een koppel waarbij het eigenlijk andersom was.
Zij werd verliefd op een andere vrouw.
Hij accepteerde uit liefde voor haar deze relatie en uiteindelijk werden de andere vrouw en hij ook verliefd op elkaar.

Maar wellicht is dat niet echt polygamie, want wat ik ken als polygamie is er een met een relatie met meerdere en hebben die meerdere onderling geen liefdesrelaties met elkaar :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:31

M_D_H schreef:
Mindim schreef:

Ik ken een koppel waarbij het eigenlijk andersom was.
Zij werd verliefd op een andere vrouw.
Hij accepteerde uit liefde voor haar deze relatie en uiteindelijk werden de andere vrouw en hij ook verliefd op elkaar.

Maar wellicht is dat niet echt polygamie, want wat ik ken als polygamie is er een met een relatie met meerdere en hebben die meerdere onderling geen liefdesrelaties met elkaar :o

Volgens mij is wat jij beschrijft juist polygamie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:33

Zou kunnen.
Ik ken polygamie juist als een man of een vrouw met meerdere partners, de partners onderling hebben wellicht wel een onderlinge band met elkaar, maar geen liefdesrelatie :o
Of wellicht moet ik het omschrijven als dat ze geen sexuele relatie hebben.
Ik kan mij voorstellen dat je op den duur wel om je sisterwife of brotherman geeft, maar niet meer dan dat :o

Maar, ik heb er verder geen weet van, wellicht zijn er hier mensen die beter bekend zijn met de termen dan ik :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:35

Polyamorie is relaties/liefde, polygamie is een huwelijk met meer dan twee partijen. :)

Poly is er overigens in vele vormen; man met meer vrouwen, vrouw met meer mannen (polygyny dacht ik), beiden meerdere partners, relatiedriehoeken etcetc.
Maar net waar je je prettig bij voelt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:15

lor1_1984 schreef:
Polyamorie is relaties/liefde, polygamie is een huwelijk met meer dan twee partijen. :)

Poly is er overigens in vele vormen; man met meer vrouwen, vrouw met meer mannen (polygyny dacht ik), beiden meerdere partners, relatiedriehoeken etcetc.
Maar net waar je je prettig bij voelt. :)

JA, ik dacht al, iets klopt niet, ik bedoel inderdaad polyamorie :D

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 18:19

Werken aan je relatie en de term "het is geven en nemen" heb ik nooit begrepen en ook nooit zo ervaren. In geen enkele relatie.

Naar mijn idee ben je gewoon samen in alles en maak je de beslissingen die beide aan gaat gezamenlijk. Kom je er niet uit dan sluit je een compromis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:21

Wolfwomen schreef:
Werken aan je relatie en de term "het is geven en nemen" heb ik nooit begrepen en ook nooit zo ervaren. In geen enkele relatie.

Naar mijn idee ben je gewoon samen in alles en maak je de beslissingen die beide aan gaat gezamenlijk. Kom je er niet uit dan sluit je een compromis.

Maar dat compromis is geven en nemen :')