Wie heeft er ook al zo’n zin in kerst!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:33

Ik lees trouwens stiekem een beetje mee in het ik-haat-kerst topic, en verbaas me echt van de hoeveelheid mensen die denken dat je alleen geforceerd met familie kunt zijn. :(:) Lees daar vooral opmerkingen als; "gezellig moeten doen met mensen die je verder nooit ziet." Heeft iedereen dan zo'n poedersuiker familie die ze verder nooit willen zien ofzo?

Wij vieren kerst met mijn ouders, mijn zus en haar vriend. De andere dag met mijn vriend zijn ouders, beide broertjes, en de vriendin van 1 van die broertjes. Dit zijn beide groepjes die wij echt wel 60 keer per jaar zien ofzo, dus hoezo geforceerd met kerst? :o?

Nickeltje

Re: Wie heeft er ook al zo’n zin in kerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:36

Nou, onze kerst wordt toch echt gewoon met zijn twee en dat zijn meestal de meest knusse kerst momentjes. Maar dan wel met de hele entourage van een boom, decoratie, veel kaarsjes en lekker eten er bij...
Niks verplicht gezellig doen met familie, dat stuk staat ons ook enorm tegen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:37

Ikzelf ben ook een beetje allergisch voor verplichte dingen :o Dus de '1e kerstdag ouders, 2e kerstdag schoonouders' vind ik vervelend omdat ik dan in januari al weet hoe m'n kerst eruit ziet. Plus dat ik niet van eten houd, dus dan leeft m'n schoonmoeder zich uit en dan zit ik daar 2 hapjes van weg te kanen. Houd het dan liever in eigen beheer. Dus de kerstmaaltijden zijn het enige dat ik niet leuk vind aan kerst := Maar de sfeer, cadeautjes onder de kerstboom, foute kerstfilms, heerlijk {:) <|-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:39

__Sannne schreef:
Ik lees trouwens stiekem een beetje mee in het ik-haat-kerst topic, en verbaas me echt van de hoeveelheid mensen die denken dat je alleen geforceerd met familie kunt zijn. :(:) Lees daar vooral opmerkingen als; "gezellig moeten doen met mensen die je verder nooit ziet." Heeft iedereen dan zo'n poedersuiker familie die ze verder nooit willen zien ofzo?

Wij vieren kerst met mijn ouders, mijn zus en haar vriend. De andere dag met mijn vriend zijn ouders, beide broertjes, en de vriendin van 1 van die broertjes. Dit zijn beide groepjes die wij echt wel 60 keer per jaar zien ofzo, dus hoezo geforceerd met kerst? :o?

Ja, apart. Je bent er zelf bij wanneer de afspraken gemaakt worden. Zeg dan nee als de familie verplichtingen zo vreselijk zijn en vier kerst hoe het je goed dunkt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:41

Maar het eten met kerst in niet alleen het diner voor mij...

Ontbijt maak is soms alleen maar scones, maar dan wel zelfgemaakt op Brits recept met echte clotted cream en frambozenjam uit eigen tuin. Bij de koffie dan koekjes, liefst zelfgebakken met van die doorschijnende glazuur in het midden, in de vorm van kerstfiguren.
Lunch met een wat complexere zelfgemaakte soep en versgebakken brood, en het diner, tja dat is soms ook een tafel vol met kleine simpele hapjes waarmee het heel feestelijk kan zijn...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:42

Ceetje_bokt schreef:
Siamsmeesje schreef:
Wij wonen dus niet aan een polderweg, maar gewoon in een dorp, en er zijn hier de afgelopen jaren al dingen gesloopt dan wel meegenomen in de straat. Daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.

Wat erg :(

Bij de mensen hier vlak bij, mooie slee met twee rendieren ervoor, andere ochtend een rendier met z'n kop afgeknakt.... Nou gebeurt het niet vaak gelukkig, maar het maakt wel dat ik het zonde van het geld vind als er zoiets gebeurt. Dan maar liever alles aan de binnenkant :j

__Sanne, niet iedere familie is zo close dat ze elkaar minstens 1x per week moeten zien. Tussen mijn zus en mij is het zelfs zo dat hoe minder we elkaar zien, hoe beter we met elkaar overweg kunnen. En zelfs de whatapp-communicatie is bepaald niet wekelijks.
En eerlijk, ik heb ook geen behoefte om dan met kerst ineens gezellig bij elkaar te kruipen (hoewel mijn zus het dan juist graag zou willen). Dus stiekem ben ik wel blij dat ik dit jaar een gegronde extra reden heb om thuis te blijven :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:42

Nickeltje schreef:

Ontbijt maak is soms alleen maar scones, maar dan wel zelfgemaakt op Brits recept met echte clotted cream en frambozenjam uit eigen tuin. Bij de koffie dan koekjes, liefst zelfgebakken met van die doorschijnende glazuur in het midden, in de vorm van kerstfiguren.
Lunch met een wat complexere zelfgemaakte soep en versgebakken brood, en het diner, tja dat is soms ook een tafel vol met kleine simpele hapjes waarmee het heel feestelijk kan zijn...

:~ !

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:04

Siamsmeesje schreef:
__Sanne, niet iedere familie is zo close dat ze elkaar minstens 1x per week moeten zien. Tussen mijn zus en mij is het zelfs zo dat hoe minder we elkaar zien, hoe beter we met elkaar overweg kunnen. En zelfs de whatapp-communicatie is bepaald niet wekelijks.
En eerlijk, ik heb ook geen behoefte om dan met kerst ineens gezellig bij elkaar te kruipen (hoewel mijn zus het dan juist graag zou willen). Dus stiekem ben ik wel blij dat ik dit jaar een gegronde extra reden heb om thuis te blijven :=

Nee ik snap dat niet iedereen close met elkaar is, maar dan ga je daar toch ook geen Kerst mee doorbrengen omdat het "moet"? (Van wie zou dit eigenlijk ook moeten?)

Ik ga ook geen Kerst vieren met mijn ooms en tantes, omdat ik niks met hun heb en ze sowieso bijna nooit zie. Heb het idee dat mensen die verplichtingen vooral zichzelf opleggen, om vervolgens over te gaan lopen klagen. Als je geen zin hebt om met Henk de kerstdagen door te brengen, dan doe je dat toch gewoon lekker niet?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:05

Nickeltje schreef:

Ohh dit klinkt heerlijk!
Dit jaar heb ik enorm veel tijd dus ik ga ook lekker bakken en koken <3 je hebt me op ideeen gebracht

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:07

Hahahaha, mijn vriend wil ook heel erg graag dat ik dit jaar weer eens een raised meat pie maak...
Ben nog steeds op zoek naar een betaalbare mooi gevormde bakvorm daar voor. Heb tot nu toe een beetje aangemodderd met een taartvorm.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:20

Ik heb uberhaupt geen bakspullen eigenlijk. Alleen 2 cakeblikken := Ga van de week de action even plunderen. We moeten even op geld letten met de verhuizing in het vooruitzicht, dus koop dan later daar wel spullen van wat meer kwaliteit als deze overlijden :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:25

Oh ja, bakken <3
Ik had vorig jaar voor het eerst kerstkoekjes gemaakt, dit jaar nog maar een keertje maken. Of een taart in kerststijl. :9 (Ik houd niet van eten, wel van bakken _O- )

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:30

Ohh ja ik wil ook flink gaan bakken voor Kerst. Sowieso koekjes en wellicht ook een taart!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:38

Ik heb jaren geleden in Engeland een kerst-koekjes bak boek gekocht met 100 kerstkoekjes recepten... :D
Het streven is om elk jaar met kerst en oud en nieuw daar minstens 5 recepten van te maken.
Veel lijken erg op elkaar hoor, basis zandkoekjes recept met net een ander glazuur er overheen ofzo, maar ik word wel heel erg blij van dat boek... :P

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:39

Dat klinkt echt perfect! En leuk idee om elk jaar een paar recepten te maken.
Ik heb helemaal zin om te bakken nu haha

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:40

Dit jaar zie ik wel erg tegen de kerst op eigenlijk.
In mijn familie zijn een aantal mensen overleden die mij erg dierbaar waren, waaronder mijn oma.
En mijn vader is ernstig ziek.
Onze familie is erg klein
En door de corona is alles dicht of het is niet de bedoeling met veel mensen samen te zijn...

Maar ik ga er wat van maken met mijn gezin <3

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:44

ravellie schreef:
In mijn familie zijn een aantal mensen overleden die mij erg dierbaar waren, waaronder mijn oma.
En door de corona is alles dicht of het is niet de bedoeling met veel mensen samen te zijn...

Wat heftig, sterkte in deze periode! Hopelijk kun je er toch een beetje van genieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:02

Ik haat bakken :=. Misschien maak ik een bananenbrood, of chocolate chip cookies. Iets makkelijks.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:17

Nickeltje schreef:
Ik heb jaren geleden in Engeland een kerst-koekjes bak boek gekocht met 100 kerstkoekjes recepten... :D
Het streven is om elk jaar met kerst en oud en nieuw daar minstens 5 recepten van te maken.
Veel lijken erg op elkaar hoor, basis zandkoekjes recept met net een ander glazuur er overheen ofzo, maar ik word wel heel erg blij van dat boek... :P

O dat is heel gaaf!! Ga spontaan kijken. Heb je geel toevallig de titel van het boek :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:28

Oeh, kerst! Zo leuk!

Ik ben alleen, en de kerstdagen zijn van MIJ! Al jaren! Er zijn nog maar een paar mensen die voorzichtig proberen me uit te nodigen voor een diner, of lunch, of kerstborrel. Maar ik doe er niet aan mee, ik wil rust en lekker alleen zijn met mijn dieren. Zelfs mijn familie heeft het jaren geleden al opgegeven om me uit te nodigen, want ik kom toch niet. De stekker van de bel gaat eruit, telefoon staat alleen aan voor eventueel noodgeval, wordt verder niet gebruikt. Opgesloten in huis met heel veel lekkere hapjes en vantevoren klaargemaakte gerechten als soep en stoofpot, wat ik dan alleen hoef op te warmen. Ik ga 1x op een dag naar buiten, naar mijn paard en mijn ezeltjes, en verder zit ik heerlijk binnen in joggingbroek, films kijken, boek lezen, met de katten spelen... heel relaxed! Daarna kan ik er weer een jaar tegenaan :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:46

HorseTimeXL schreef:
Nickeltje schreef:

O dat is heel gaaf!! Ga spontaan kijken. Heb je geel toevallig de titel van het boek :D

Zal vanavond thuis even foto maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:53

Selina schreef:
Ik denk dat ik stiekem dit weekend oliebollen ga bakken. Dat is m’n guilty pleasure :o

:)) Dat heb ik met chocola. :~ Helaas het hele jaar door, zonder veel moeite, verkrijgbaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:01

Ik maak al een aantal jaar zelf appelflappen en vorig jaar ook Voor het eerst gebakken banaan voor oud en nieuw. Echt zo lekker!

ravellie schreef:

Veel sterkte :(:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:03

GamblersCup schreef:
Oeh, kerst! Zo leuk!

Ik ben alleen, en de kerstdagen zijn van MIJ! Al jaren! Er zijn nog maar een paar mensen die voorzichtig proberen me uit te nodigen voor een diner, of lunch, of kerstborrel. Maar ik doe er niet aan mee, ik wil rust en lekker alleen zijn met mijn dieren. Zelfs mijn familie heeft het jaren geleden al opgegeven om me uit te nodigen, want ik kom toch niet. De stekker van de bel gaat eruit, telefoon staat alleen aan voor eventueel noodgeval, wordt verder niet gebruikt. Opgesloten in huis met heel veel lekkere hapjes en vantevoren klaargemaakte gerechten als soep en stoofpot, wat ik dan alleen hoef op te warmen. Ik ga 1x op een dag naar buiten, naar mijn paard en mijn ezeltjes, en verder zit ik heerlijk binnen in joggingbroek, films kijken, boek lezen, met de katten spelen... heel relaxed! Daarna kan ik er weer een jaar tegenaan :D

:D +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:08

Wij doen alleen ons gezin met kerst. Ik heb geen zin om nu mensen uit te nodigen, vind het risico te groot.
Ik ga een hele grote pan stoof maken van het een of ander voor eerste kerstdag. Wildpeper, of boeuf bourguignon. Twee aardappel gerechten er bij, twee groentes, stoofpeertjes...... kwijl kwijl En voor tweede kerstdag denk ik kaasfondue met veel groente, zuurkool (MAN dat is lekker met kaasfondue! Echt). verschillende soorten brood. Moet dan nog ff een lekker toetje verzinnen, maar ik denk dat ik voor e Kdag een taart bak voor bij de koffie. (Kaasfondue is al machtig genoeg, daar hoeft geen voorgerecht of toetje bij).
Ik houd me aanbevolen voor ideeën voor een licht voorgerecht voor 1e Kdag en voor een toetje 1e Kdag. :D