"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 08:43

MamAppelsap schreef:
Magrathea schreef:
Huiswerk, of een project, of vrijwilligerswerk, je snapt het toch wel :z ik ben bijna even oud als jij hoor.

Inderdaad, ff serieus wat is dat toch met het uitmelken van die dino act. :o

Dat is niet de bedoeling :)

Het komt echt héél zelden voor dat iemand het hier om die reden zou vragen.
De enigen die na hun uren nog bezig zijn voor hun werk, buiten mijn partner dan, is mijn beste vriendin, zij staan beiden regelmatig on call, en hebben daarvoor hun laptop en dus en dus idd wifi nodig.

In zo'n gevallen heb ik er ook veel meer begrip voor hoor - dan gaat het om werk, en dat moet gebeuren.

Maar je moet niet heel de avond hier op Tiktok of whatever zitten, dat moét niet. Het kan natuurlijk wel - maar dat kan je thuis net zo goed. Ik snap niet waarom iemand de deur uitloopt, naar een vriend/vriendin thuis gaat, voor de gezelligheid lijkt mij dan, en daar dan urenlang gaat liggen scrollen. Dat kan aan mij liggen, zeker en vast!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:12

Ik heb het idee dat het probleem zich in dit topic verschuift van: ik vind niet dat je een WACHTWOORD moet vragen - naar - ik vind niet dat mijn vrienden op hun TELEFOON moeten zitten als ze er zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 10:09

Aight schreef:
Ik heb het idee dat het probleem zich in dit topic verschuift van: ik vind niet dat je een WACHTWOORD moet vragen - naar - ik vind niet dat mijn vrienden op hun TELEFOON moeten zitten als ze er zijn.

En als dat dan toch moet, doe het dan op je eigen abbo :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:11

Maar als je vrienden hebt die gelijk bij binnenkomst je WiFi code vragen én daarna de hele avond gaan Tiktokken, passen die vrienden dan wel bij je? Want jij ergert je er groen en geel aan, zou ze maar niet meer uitnodigen dan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 10:20

Ceffyl schreef:
Maar als je vrienden hebt die gelijk bij binnenkomst je WiFi code vragen én daarna de hele avond gaan Tiktokken, passen die vrienden dan wel bij je? Want jij ergert je er groen en geel aan, zou ze maar niet meer uitnodigen dan.

Eerlijk - dat doen mijn vrienden eigenlijk niet eens :+
Het gaat mij om het onderwerp, om de discussie, om de vraag "hoe denken jullie er over".

De gevallen die ik persoonlijk meemaak, zijn vrienden die langskomen om te blijven eten, en hun kinderen meebrengen. Tuurlijk mogen die kinderen meekomen! Maar nog voor we goed en wel neerzitten, nog voor ik iets te drinken kan aanbieden, krijg ik de vraag voor het wachtwoord al - voor de kinderen dan. Dat is dan weer een andere discussie, en ik weet dat mijn manier van denken daarover old fashioned is :)

Mijn beste vriendin is de enige volwassene die het wachtwoord hier ooit voor zichzelf (voor haar werk) gevraagd heeft.

Al mijn vrienden, evengoed mijn vader, laten wel eens een filmpje oid zien, maar dat doen zij allemaal gewoon binnen hun eigen bundel. Dat doe ik bij anderen thuis ook, binnen het verbruik van mijn eigen bundel dan.

Ik hoor de vraag ook wel voorbij komen door anderen, bij vrienden thuis. Zij zullen het ook altijd geven (eentje vult het zelf in), net zoals ik het altijd geef, maar daardoor kwam ik op dit topic. Doordat ik de indruk krijg dat de vraag op zich heel normaal geworden is - mag ik je wachtwoord? En doordat ik een wachtwoord persoonlijk vind, vind ik de vraag nogal apart. Vandaar dat ik hier om meningen vraag - niet omdat ik er van wakker lig, niet omdat ik het wachtwoord niet geef - maar omdat ik benieuwd ben naar anderen hun standpunt hierover. En blijkbaar ben ik een uitzondering, ik ervaar het wachtwoord van de wifi duidelijk veel persoonlijker dan de meesten hier. En dat is oké, zoals het ook oké is dat anderen het als een deel van de gastvrijheid "hier, een kop koffie, een koekje en het wachtwoord" ervaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:33

LWDaisy schreef:
Dat is niet de bedoeling :)

Het komt echt héél zelden voor dat iemand het hier om die reden zou vragen.
De enigen die na hun uren nog bezig zijn voor hun werk, buiten mijn partner dan, is mijn beste vriendin, zij staan beiden regelmatig on call, en hebben daarvoor hun laptop en dus en dus idd wifi nodig.

In zo'n gevallen heb ik er ook veel meer begrip voor hoor - dan gaat het om werk, en dat moet gebeuren.

Maar je moet niet heel de avond hier op Tiktok of whatever zitten, dat moét niet. Het kan natuurlijk wel - maar dat kan je thuis net zo goed. Ik snap niet waarom iemand de deur uitloopt, naar een vriend/vriendin thuis gaat, voor de gezelligheid lijkt mij dan, en daar dan urenlang gaat liggen scrollen. Dat kan aan mij liggen, zeker en vast!
Omdat soms 'gezelligheid' iets anders kan zijn dan elkaar voortdurend entertainen, zeker als je heel close bent met mensen. Mijn beste vriendin vindt het helemaal prima als ik daar in huis rondhang, maar heeft niet de fut of energie om me de hele dag te entertainen (en ik heb daar ook geen behoefte aan). Nu ben ik daar half deel van de familie, dus als zij iets zit te kijken op tv waar haar zoon en ik geen zin in heb, zitten wij allebei met een koptelefoon op rustig te Netflixen op onze eigen laptops en is het feit dat we samen in één ruimte zitten het stukje quality time. Toen we beiden nog in Engeland woonden en ik kwam een avondje langs, was het 9 van de 10 keer zo dat haar partner soaps zat te kijken op de BBC, zij een boek zat te lezen en ik gewoon lekker zat te chillen, al dan niet met m'n telefoon in handen, en af en toe praatten we een beetje. Juist omdat we zo close zijn, is dat samenzijn alles wat we nodig hebben. :)

Daarom gaf ik in een eerdere post ook aan dat het niet altijd zo zwart/wit is; menselijke relaties zijn immers ook niet zwart/wit, en wat iemand bij de een wel toestaat, vinden ze van een ander wellicht niet prettig. :P Met de meeste van mijn buitenlandse vrienden is het allemaal veel familiairder en losser dan met mijn vrienden in Nederland - die laatsten zouden zoiets, net als jij, niet kunnen waarderen, en ook dat is prima.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 12:26

Mkango schreef:
[
Omdat soms 'gezelligheid' iets anders kan zijn dan elkaar voortdurend entertainen, zeker als je heel close bent met mensen. Mijn beste vriendin vindt het helemaal prima als ik daar in huis rondhang, maar heeft niet de fut of energie om me de hele dag te entertainen (en ik heb daar ook geen behoefte aan). Nu ben ik daar half deel van de familie, dus als zij iets zit te kijken op tv waar haar zoon en ik geen zin in heb, zitten wij allebei met een koptelefoon op rustig te Netflixen op onze eigen laptops en is het feit dat we samen in één ruimte zitten het stukje quality time. Toen we beiden nog in Engeland woonden en ik kwam een avondje langs, was het 9 van de 10 keer zo dat haar partner soaps zat te kijken op de BBC, zij een boek zat te lezen en ik gewoon lekker zat te chillen, al dan niet met m'n telefoon in handen, en af en toe praatten we een beetje. Juist omdat we zo close zijn, is dat samenzijn alles wat we nodig hebben. :)

Daarom gaf ik in een eerdere post ook aan dat het niet altijd zo zwart/wit is; menselijke relaties zijn immers ook niet zwart/wit, en wat iemand bij de een wel toestaat, vinden ze van een ander wellicht niet prettig. :P Met de meeste van mijn buitenlandse vrienden is het allemaal veel familiairder en losser dan met mijn vrienden in Nederland - die laatsten zouden zoiets, net als jij, niet kunnen waarderen, en ook dat is prima.[/quote]

Ik heb ook zo'n beste vriendin hoor, waar ik erg close mee ben en waar gehangen wordt, zowel hier als daar.
Maar dat vind ik dan toch iets anders dan mensen uitnodigen, of uitgenodigd worden, om ergens gezellig te gaan eten. Met de beste vriendin is het samenzijn idd alles wat we nodig hebben, dan worden er evengoed dutjes gedaan als dat we serieus praten.

Misschien ligt het aan het feit dat ik wat verder woon, en dat er echt afgesproken wordt om ergens heen te gaan, of hier mensen te ontvangen. Agenda's moeten worden nagekeken, en we zijn allemaal minstens een half uur onderweg. Dan doe ik dat om bij te kletsen :)

Saintelette

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:23

Maar is het ook niet zo dat jouw vrienden die met kinderen langs komen hun kinderen meteen iets te doen willen geven, omdat ze weten dat jij het niet zo op kinderen hebt? Dan zijn ze meteen zoet ipv dat jij je eraan gaat ergeren omdat ze jengelen oid.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:19

Dammie schreef:
Als ik ergens op bezoek ben, dan praat ik met de gastheer of gastvrouw. En ga ik niet internetten, dat vind ik onbeschoft.

_/-\o_

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 17:41

Saintelette schreef:
Maar is het ook niet zo dat jouw vrienden die met kinderen langs komen hun kinderen meteen iets te doen willen geven, omdat ze weten dat jij het niet zo op kinderen hebt? Dan zijn ze meteen zoet ipv dat jij je eraan gaat ergeren omdat ze jengelen oid.

Die kans is best groot haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:15

ik heb daar echt geen enkele moeite mee , het gebeurt hier regelmatig dat er het 1 en ander aan muziek gedraaid word, er vanalles van de band voorbij komt ter bespreking etc als we vrienden over vloer hebben
Dat doen ze allemaal maar lekker via de wifi ipv mobiel internet
Ziggo draait toch, dikke prima

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:10

Sonja_vR schreef:
ik heb daar echt geen enkele moeite mee , het gebeurt hier regelmatig dat er het 1 en ander aan muziek gedraaid word, er vanalles van de band voorbij komt ter bespreking etc als we vrienden over vloer hebben

Maar waarom moet dat dan via de telefoon van één van je gasten? Je hangt je eigen telefoon dan toch aan je geluidsinstallatie? Of luister je muziek niet via je boxen? Dat is toch niet om aan te horen?

Dat snap ik dan dus echt niet. Even filmpjes laten zien/muziek laten horen kan toch gewoon via de techniek die in huis is en al aan de wifi hangt?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:14

Ibbel schreef:
Sonja_vR schreef:

Maar waarom moet dat dan via de telefoon van één van je gasten? Je hangt je eigen telefoon dan toch aan je geluidsinstallatie? Of luister je muziek niet via je boxen? Dat is toch niet om aan te horen?

Dat snap ik dan dus echt niet. Even filmpjes laten zien/muziek laten horen kan toch gewoon via de techniek die in huis is en al aan de wifi hangt?

Omdat dat miss makkelijker gaat? :') Ik snap de drama niet zo helemaal, tis niet zo dat de sfeer wordt verpest als iemand fftjes op zn tellie zit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:39

Carol_Beer schreef:
Ibbel schreef:

Omdat dat miss makkelijker gaat? :') Ik snap de drama niet zo helemaal, tis niet zo dat de sfeer wordt verpest als iemand fftjes op zn tellie zit

Eh nee. Dat wordt nog steeds gedaan door de telefoonverslaving van de meerderheid van de mensen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:48

Carol_Beer schreef:
Ibbel schreef:

Dat is dus afhangende van je vrienden. Ik zou het niet tof vinden als mijn vriendinnen 'fftjies op hun tellie zitten' of 'even een snap naar hun vriend sturen'.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:08

Ibbel schreef:
Sonja_vR schreef:

Omdat iedereen dan heel makkelijk iets kan inbrengen/aanzetten
Anders moet ik mijn eigen telefoon de kamer door laten gaan
Over vreemd gesproken ;)

Daarnaast
Draadloos anyone?
Waarom zou je fysiek iets ergens aan gaan hangen als je het met hetzelfde resultaat draadloos kan doen?
gemak dient de mens, het is wifi, niet mijn pincode of digiD

Maar onze vrienden zijn vaak ook kind aan huis , net zoals wij bij hen
Je weet waar de koelkast is : succes
Zo werkt het ook als wij bij hen zijn

Ik ben ontzettend allergisch voor zinloze etiquette among good friends
Zeker als we met diezelfde mensen van de band op pad gaan en met zijn allen in stapelbedjes in een achterkamer van een dingy berlijnse kroeg slapen na een optreden in diezelfde kroeg

Als mijn ouders of schoonouders er zijn of minder goede vrienden dan zal ik idd echt wel de goede gastvrouw uithangen
Maar met goede vrienden?
Doe alsof je thuis bent aub

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:40

Marije112 schreef:
Dat is dus afhangende van je vrienden. Ik zou het niet tof vinden als mijn vriendinnen 'fftjies op hun tellie zitten' of 'even een snap naar hun vriend sturen'.

Oh lol, vind je je dat niet een beetje overdreven? Dr zit natuurllijk n verschil tussen vrienden waarmee je n beetje chillt en hangt of dat je op solicitatie gesprek of n date bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:54

Carol_Beer schreef:
Marije112 schreef:

Oh lol, vind je je dat niet een beetje overdreven? Dr zit natuurllijk n verschil tussen vrienden waarmee je n beetje chillt en hangt of dat je op solicitatie gesprek of n date bent :+

Het is maar net waar je waarde aan hecht. Als ik vrienden op bezoek heb, dan ligt mijn telefoon ergens op de eettafel. Mijn vrienden zitten dan ook weinig op de telefoon. Als ze de hele avond op hun telefoon zitten, dan mogen ze van mij thuis blijven.

Tiktokken etc doen ze ook maar thuis.

En ik zeg er ook gerust wat van. Meeste hebben de wifi code ook niet. Enkeling die weleens zijn blijven slapen oid. Maar verder :n

Volgend jaar woon ik weer in gehucht, met slecht bereik. Maar zelfs dan zouden ze niet gauw de wifi code krijgen :+

En ik val ook nog net onder de categorie jongere :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:11

Maar zeg eerlijk: een punt maken door de nuance weg te laten is wel gemakkelijk. De hele avond op hun telefoon, telefoonverslaving,... vinden jullie dat ook niet in het extreme getrokken wanneer ik even door Facebook scroll wanneer mijn bff op het toilet zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:14

Gini schreef:
Maar zeg eerlijk: een punt maken door de nuance weg te laten is wel gemakkelijk. De hele avond op hun telefoon, telefoonverslaving,... vinden jullie dat ook niet in het extreme getrokken wanneer ik even door Facebook scroll wanneer mijn bff op het toilet zit.

Dat gaat om het algemene beeld. Mijn moeder zeg ik regelmatig of ze aub die gsm wil weg leggen als ze hier op visite komt bv. Ik ben dan ook zo bruut om te zeggen dat ik dan liever heb dat ze thuis gaat gsm’en zodat ik hier verder kan met mijn dag. Uiteindelijk maak je ook gewoon tijd voor visite. Als ik moet zitten kijken hoe ze op haar mobiel zit te tokkelen ga ik liever verder met mijn dagtaken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:42

Het maakt mij echt niet uit als mijn vrienden even een snapchat sturen. Doe ik zelf ook. Zolang de telefoons daarna maar weer weg gaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 16:25

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Dat gaat om het algemene beeld. Mijn moeder zeg ik regelmatig of ze aub die gsm wil weg leggen als ze hier op visite komt bv. Ik ben dan ook zo bruut om te zeggen dat ik dan liever heb dat ze thuis gaat gsm’en zodat ik hier verder kan met mijn dag. Uiteindelijk maak je ook gewoon tijd voor visite. Als ik moet zitten kijken hoe ze op haar mobiel zit te tokkelen ga ik liever verder met mijn dagtaken.

Ik kan alleen maar akkoord gaan.

Ayasha, als jouw bff op het toilet zit, kan jij best even scrollen, tuurlijk! Het gaat om wanneer jullie samen aan tafel oid zitten. En dan kan je nog altijd even scrollen, maar er is een groot verschil tussen "even scrollen", "snel een appje versturen", "de bustijden checken" of "de godganse avond op die gsm zitten". Of je dan op Tiktok zit of een aflevering van Tiktak kijkt, maakt mij niet uit - als je de hele avond op dat ding wilt zitten, doe dat dan aub thuis, dan kan ik bij mij thuis idd verder met wat daar moet gebeuren, of waar ik zin in heb.

Carol_Beer, "fftjies op hun tellie zitten"? Woon jij op de set van de Teletubbies ofzo?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:36

Gini schreef:

En met nuance is het lastiger om lekker veroordelend te zijn naar mensen die er anders in staan dan jij en jezelf op de borst te kloppen over hoe respectvol jijzelf bent en anderen niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:38

Carol_Beer schreef:
Marije112 schreef:

Nee hoor, ik vind dat niet overdreven, mijn vrienden en vriendinnen gelukkig ook niet. Overigens chill en hang ik niet met mijn vriendinnen :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:59

Ik vind dit eigenlijk een heel vreemd topic :o?
Als je bij vrienden even op het internet wil, zet je toch even je mobiele gegevens op? :o?