De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:52

BrittOllie schreef:
En dan nu mijn persoonlijke mening:

Ik vind het best jammer om te lezen dat mensen heel stellig "om deze reden gebruik ik hem niet" zeggen. Je kunt best je bluetooth even uitschakelen als je je mobiel in een kluisje moet stoppen o.i.d. denk ik dan... De app is een hulpmiddel en als je daadwerkelijk de hulp wil zijn er genoeg oplossingen te bedenken. Wil je de app niet gebruiken, schuil je dan niet achter een smoesje en kom er gewoon eerlijk voor uit. (Niks mis mee trouwens, ieder mag daar zijn eigen mening voor hebben). Maar dat eeuwige moddergooien…. wat is het doel van dit soort dingen schrijven? Anderen ontmoedigen?

Ik hou zoveel als mogelijk 1,5 afstand, draag een mondkapje in publieke ruimtes en ik heb de app. Voor mijn gevoel doe ik al heel veel om besmetting te voorkomen, maar mocht ik nu toch een melding krijgen dan ben ik blij dat ik bewust nog wat voorzichtiger kan zijn, zodat ik anderen niet (onbewust) zal besmetten. Als ik dat betekent dat ik in quarantaine moet, so be it, balen. Maar ook niet het einde van de wereld, toch? ;). Advies is momenteel sowieso om zoveel mogelijk thuis te blijven en vanuit huis te werken.

Erg mee eens. Het is een hulpmiddel. En ik vind het wel prima om een gesprek te hebben over de voordelen. Maar ook over de beperkingen van zo'n hulpmiddel.

Ja, een beperking is dat hij een waarschuwing kan geven als er iemand aan de andere kant van het plexiglas in jouw trein heeft gezeten. Of als je hem in een kluisje hebt gelegd met allemaal andere kluisjes eromheen. Maar hoe erg is dat? Je kunt toch zelf ook nog denken?

En wie aannames doet, doet er ook goed aan even te controleren of ze wel kloppen. Want er komt hier heel heel voorbij aan argumenten om de app niet te gebruiken die voortkomen uit onwetendheid. Dat je verplicht in quarantaine moet....wat een kul weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:53

Cer schreef:
..potver.. weer googlen.. -O- :')
ik kan dat woord gewoon niet onthouden ...

Sorry...ik kon er geen ander woord voor bedenken dan dit gekke woord. :oo Ik heb het vocabulaire ( ook zoiets %) ) van een oma soms.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:58

mvdende schreef:
Hier was ik al "bang" voor en dit is dan ook precies dè reden dat ik de app niet geïnstalleerd heb en niet gebruik!

Zo betrouwbaar is de app dus niet...

Tussen de 1,5m en 10m kan je dus een melding krijgen.

Als jij dus in een restaurant zit, op zn 3 meter afstand met telefoon op tafel (Als de restaurants weer open mogen) (altijd mn telefoon wel op tafel liggen) dan is de kans dat je een melding krijgt dus een stuk groter dan dat de ontwikkelaars hadden aangegeven.

En bij het ontvangen van een melding moet je (eigenlijk) in quarantaine voor 10 dagen.

https://coronamelder.nl/nl/faq/3-wat-als/

Dat kan dus betekenen dat je van quarantaine naar quarantaine gaat als je nog redelijk actief bent en niet uitsluitend thuis blijft zitten.

Sporten in de sportschool, in het openbaar vervoer zitten, winkelen, naar de kapper gaan.....

Kunnen dan allemaal zorgen voor een melding en 10 dagen quarantaine.

Ik blijf die dingen gewoon doen zonder app, als ik klachten krijg, laat ik me testen en dat is vroeg genoeg!

Ik zal mezelf nog een keer herhalen. Ik heb de app al ongeveer een half jaar en ben er ook gewoon vrolijk op uitgegaan. Naar de stad, uiteten, naar het cafe. Maar ik heb nog nooit een melding gehad. Heb hem zelfs op het werk gewoon in mijn zak. Dus die keer op een keer quarantaine valt heus wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:25

nicole_floor schreef:
Ik zal mezelf nog een keer herhalen. Ik heb de app al ongeveer een half jaar en ben er ook gewoon vrolijk op uitgegaan. Naar de stad, uiteten, naar het cafe. Maar ik heb nog nooit een melding gehad. Heb hem zelfs op het werk gewoon in mijn zak. Dus die keer op een keer quarantaine valt heus wel mee.

Hier nog één. Ik loop al met de app vanaf de testfase. Nog geen enkele melding. Maar ook dat is MvdEnde al ik weet niet hoe vaak uitgelegd. Ik denk dat ze dat soort informatie systematisch negeert.

MarliesV

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:59

Dames, mvdende is een gebed zonder einde in discussies, zonder van je energie en tijd.
Kan ze niet alles aan doen, maar hoe minder je het voedt, hoe minder ellenlange herhalingen van haar mening.

Hier ook al sinds de testfase (woon in het testgebied) de app er op, ook uit eten geweest, winkelen, dagje Amsterdam enz. Geen melding gehad.

Hij werkt denk ik best goed, want mijn ouders zijn beide positief, die heb ik wel gezien buiten, op flinke afstand (meter of 3 minimaal) en geen melding gehad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:24

Ik ben gewoon fel tegen.

En dat ik nu vanochtend dat artikel op NOS lees, maakt dat ik denk: zie je wel, die app doet toch niet zoals gezegd.

Als ze vanaf dag één van de coronamelder hadden aangegeven: Bluetooth heeft een bereik van maximaal 10 meter dus binnen een circel van 10m kan je een melding krijgen.

Dat had al heel anders op mensen over gekomen dan strak zeggen: melding alléén wanneer langer dan 15 minuten binnen 1,5m.

En dat achteraf dus blijkt dat je prima óók een melding kan krijgen als je binnen de 3,5,10 meter bent geweest.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:29

Ach mvdende, als die app perfect gewerkt had, had je hem ook niet gebruikt. Jij bent gewoon overal op tegen wat corona betreft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:31

mvdende schreef:
Ik ben gewoon fel tegen.

En dat ik nu vanochtend dat artikel op NOS lees, maakt dat ik denk: zie je wel, die app doet toch niet zoals gezegd.

Als ze vanaf dag één van de coronamelder hadden aangegeven: Bluetooth heeft een bereik van maximaal 10 meter dus binnen een circel van 10m kan je een melding krijgen.

Dat had al heel anders op mensen over gekomen dan strak zeggen: melding alléén wanneer langer dan 15 minuten binnen 1,5m.

En dat achteraf dus blijkt dat je prima óók een melding kan krijgen als je binnen de 3,5,10 meter bent geweest.

Maar waarom? Het gebruik staat je vrij. Als je er tegen bent gebruik je hem niet hè.
En het is niet alsof je om de haverklap meldingen krijgt. Net als veel bokkers heb ik de app al sinds het begin, en heb nog nooit een melding gehad. Dus dat keer op keer in quarantaine gaan dat valt ook reuze mee.

En, wat anderen idd ook al zeggen: het is een waarschuwing van verhoogd risico. Als je langere tijd in een afgesloten ruimte hebt gezeten met iemand met Corona, dan loop je alsnog meer risico ongeacht of je meer dan die 1,5 meter afstand hebt gehouden of niet.

Imo wordt er gewoon veel angst gezaaid. Over de app, het vaccin, etc etc. Onnodig, I may add.

Bluetooth kijkt naar de sterkte van je signaal dus je zal echt niet van elke besmetting binnen 10 meter een melding krijgen. Zal het eens voorkomen? Sure. Maar het zal eerder de uitzondering zijn dan de regel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:39

mvdende schreef:
Ik ben gewoon fel tegen.

als je gewoon standaard het bij dit antwoord houdt, zijn we snel klaar :j
Want dat is waar het op neerkomt.. :) Geeft niet, maar dan zijn dit soort discussies gewoon niet helemaal jouw ding..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:54

MarliesV schreef:
Dames, mvdende is een gebed zonder einde in discussies, zonder van je energie en tijd.
Kan ze niet alles aan doen, maar hoe minder je het voedt, hoe minder ellenlange herhalingen van haar mening.

Hier ook al sinds de testfase (woon in het testgebied) de app er op, ook uit eten geweest, winkelen, dagje Amsterdam enz. Geen melding gehad.

Hij werkt denk ik best goed, want mijn ouders zijn beide positief, die heb ik wel gezien buiten, op flinke afstand (meter of 3 minimaal) en geen melding gehad.

Dan zou ik (alleen om te testen) hun telefoon bij jouw telefoon in de buurt leggen. Kijken wat er gebeurt, of je dan een melding krijgt. Als ze de app hebben natuurlijk...

Kan me voorstellen dat je in de testfase geen meldingen kreeg om dat toen maar weinig mensen de app hadden. Nu nog niet trouwens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:01

Bloodymary, dat was een idee geweest, beide hebben ze de app ook vanaf het begin dat het mogelijk was. Ware het niet dat we ruim 2 weken na besmetting zijn, dus ik ga er vanuit dat je nu geen signaal meer krijgt.

Weet iemand dat? Als je in hebt gevoerd dat je besmet bent, dan neem ik aan dat daarna de mensen die met jou in contact komen geen melding meer krijgen? Of zouden ze nog een x aantal dagen daarna die melding blijven uitsturen?

Je moet natuurlijk gewoon thuis blijven met klachten en positief getest, dus in theorie kom je niet in aanraking dan met 'gezonde' mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:11

mvdende schreef:
Ik ben gewoon fel tegen.

Geeft niks, maar gebruik argumenten die kloppen.

Of hou het gewoon op "ik ben fel tegen." Ook goed.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:38

MarliesV schreef:
Bloodymary, dat was een idee geweest, beide hebben ze de app ook vanaf het begin dat het mogelijk was. Ware het niet dat we ruim 2 weken na besmetting zijn, dus ik ga er vanuit dat je nu geen signaal meer krijgt.

Weet iemand dat? Als je in hebt gevoerd dat je besmet bent, dan neem ik aan dat daarna de mensen die met jou in contact komen geen melding meer krijgen? Of zouden ze nog een x aantal dagen daarna die melding blijven uitsturen?

Je moet natuurlijk gewoon thuis blijven met klachten en positief getest, dus in theorie kom je niet in aanraking dan met 'gezonde' mensen.

Ik kreeg van mijn huisgenoten die positief getest waren gewoon 1x een melding. Niet elke dag nog eentje haha

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:27

Femke_Tweety schreef:
Ik snap niet zo goed waarom iedereen zich zo vast houdt aan die anderhalve meter.

Afstand houden maakt absoluut verschil.

Maar het is écht níet zo dat je per definitie niet besmet kunt worden als je maar steeds anderhalve meter aanhoudt.

Op 2 meter, 2,5 meter is in principe de kans een stuk kleiner.

Maar zit je een half uur lang in een afgesloten ruimte met iemand die zwaar besmettelijk is, dan loop je echt nog altijd stevig risico, ook op 2 meter.

Net als dat kwartier, als je minder dan een kwartier dichtbij iemand met corona geweest bent, is de kans kléiner dat je besmet raakt dan wanneer je langer dan een kwartier bij iemand met corona in de buurt geweest bent. Maar niét 0.

Zo'n app moet ergens de grenzen trekken van wanneer wel en wanneer niet een waarschuwing.

Iedereen lijkt zich zo onterecht te hard vast te houden aan die grenzen waar in de app voor gekozen is.

Een lesuur in een lokaal met een besmette leerling bijvoorbeeld ís gewoon verhoogd risico.

Of dat nu op 1,5 meter geweest is of op 2 meter.

In de bus dicht in de buurt gezeten hebben van iemand met corona is gewoon een risico, ook als dat 'maar' 11 minuten was...

Dan kun je dus geen les geven of dan kan je je werk als buschauffeur niet uitoefenen. Hier verschillende leerlingen met Corona in de klas gehad (zonder klachten wel 2 dagen van te voren, voor de klachten) ze hebben niemand besmet. Ook geen klasgenoten die er naast zitten. Dat is de ervaring die er meer is. De app gaat daar tegen het advies van de GGD in dus dan is de app niet effectief. Je volgt namelijk toch het advies van de GGD ipv. De app.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:33

Femke_Tweety schreef:
Ik snap niet zo goed waarom iedereen zich zo vast houdt aan die anderhalve meter.

Afstand houden maakt absoluut verschil.

Maar het is écht níet zo dat je per definitie niet besmet kunt worden als je maar steeds anderhalve meter aanhoudt.

Op 2 meter, 2,5 meter is in principe de kans een stuk kleiner.

Maar zit je een half uur lang in een afgesloten ruimte met iemand die zwaar besmettelijk is, dan loop je echt nog altijd stevig risico, ook op 2 meter.

Net als dat kwartier, als je minder dan een kwartier dichtbij iemand met corona geweest bent, is de kans kléiner dat je besmet raakt dan wanneer je langer dan een kwartier bij iemand met corona in de buurt geweest bent. Maar niét 0.

Zo'n app moet ergens de grenzen trekken van wanneer wel en wanneer niet een waarschuwing.

Iedereen lijkt zich zo onterecht te hard vast te houden aan die grenzen waar in de app voor gekozen is.

Een lesuur in een lokaal met een besmette leerling bijvoorbeeld ís gewoon verhoogd risico.

Of dat nu op 1,5 meter geweest is of op 2 meter.

In de bus dicht in de buurt gezeten hebben van iemand met corona is gewoon een risico, ook als dat 'maar' 11 minuten was...

Ik denk dat je gelijk hebt. Als je ook rekening houdt met de aerosolen zou je voor het risoco zowel rekening moeten houden met de afstand als met de tijd. Zowel de 1.5m als het kwartier zijn gemiddelden, maar het is niet zo dat wanneer je 14min op 1.4m van een beset persoon gezeten hebt dat er niets aan de hand is. En het zou ook goed zijn als hij rekening zou houden met binnen of buiten. benieuwd af dat technisch zou kunnen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:54

Wij hebben de app inmiddels in actie gezien.

Op het werk van mijn wederhelft was een coronageval, een aantal directe collega's met de app hebben een melding gehad van besmetting in de buurt. Hij niet, want was steeds op 4 / 5 meter afstand en waarschijnlijk één of twee keer op 1,5 meter afstand langs gelopen.

Ze was wel zo vriendelijk om iedereen te melden die op die dag aanwezig was, dat ze een positieve test had.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:12

8nnemiek schreef:
Zijn er inmiddels al mensen die meldingen hebben ontvangen?

Ik heb de app gelijk geïnstalleerd toen die uitkwam. Na een week had ik 1 blootstelling, en al gauw werden dat er 3. Nu schommel ik continue tussen de 2 en de 3 blootstellingen... Vind het zelf niets meer toevoegen eerlijk gezegd. Ik geloof ook niet zo goed dat het altijd blootstellingen van 15min op minder dan anderhalve meter zijn, want daar let ik echt wel mee op. Dus ik vind het vooral heel onduidelijk.
edit: ik lees nu dat de Belgische versie idd alle 'blootstellingen' ook van verder weg of korte duur weergeeft. Ja als je werkt in een winkel is het heel logsich dan dat ik zoveel blootstellingen heb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:32

poes schreef:
8nnemiek schreef:
Zijn er inmiddels al mensen die meldingen hebben ontvangen?

Ik heb de app gelijk geïnstalleerd toen die uitkwam. Na een week had ik 1 blootstelling, en al gauw werden dat er 3. Nu schommel ik continue tussen de 2 en de 3 blootstellingen... Vind het zelf niets meer toevoegen eerlijk gezegd. Ik geloof ook niet zo goed dat het altijd blootstellingen van 15min op minder dan anderhalve meter zijn, want daar let ik echt wel mee op. Dus ik vind het vooral heel onduidelijk.
edit: ik lees nu dat de Belgische versie idd alle 'blootstellingen' ook van verder weg of korte duur weergeeft. Ja als je werkt in een winkel is het heel logsich dan dat ik zoveel blootstellingen heb :j

Als ik in de blootstellingsmeldingen van Google-instellingen kijk staat er bij mij ook wel eens een match in. Maar de app zelf geeft mij mij dan geen melding omdat het niet dichtbij was en/of niet 15 minuten of meer. Ik heb dus de NL-versie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:38

Ja in België geeft hij laag risico blootstellingen ook weer.

Verder hou ik afstand dus ik kan haast geen andere meldingen krijgen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:36

Hier ook blootstellingsmeldingen, maar gezien hier in huis nog iemand de app heeft, is dat vrij logisch.

Ik vraag me ook af of medewerkers van de GGD in de teststraten die app hebben, lijkt mij dat daar best vaak nog een melding uit kan gaan komen. Net als dat jezelf in/bij de teststraat staat te wachten. Dan is de kans op een melding vrij groot, gezien je niet voor niets bij een teststraat bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:13

Sakura789 schreef:
Hier ook blootstellingsmeldingen, maar gezien hier in huis nog iemand de app heeft, is dat vrij logisch.

Ik vraag me ook af of medewerkers van de GGD in de teststraten die app hebben, lijkt mij dat daar best vaak nog een melding uit kan gaan komen. Net als dat jezelf in/bij de teststraat staat te wachten. Dan is de kans op een melding vrij groot, gezien je niet voor niets bij een teststraat bent.

Bij die blootstellingschecks in Google instellingen staat een 1-tje (of ander getal dan 0) als je bluetoothsignaal heeft geconnect met iemand die positief getest is. Pas als het langer dan 15 minuten was en het signaal qua sterkte binnen 1,5 aanduidt, krijg je een melding van de app zelf.

Qua teststraten: leuke vraag.

Mijn man heeft overigens net een melding gehad. Een echte. Van de app zelf dus.