Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:36

brokjes schreef:
Wow echt niet netjes van die collega!
Weet je, ik zeg altijd, i've been there too. Ik heb ook kipnuggets en biefstukken en eigenlijk gewoon alles gegeten. Ik vind het ook niet eerlijk om mensen, nu ik vegan ben, hypocriet te vinden (dit schijf ik ook in mijn allereerste post van dit topic). Ik voel me als mens ook niet beter, maar ik vind vegan zijn wel beter. Niet dat ik een vegan persoon meteen leuker of fijner vind, nee absoluut niet. Staat dus echt los van elkaar!

Staat hier even helemaal los van: jij bent heel fijn om mee te discussiëren! Je laat anderen in hun waarde en ik vind dat, zeker in een discussie over een moeilijk onderwerp, echt wel tof. Je krijgt bij dit soort onderwerpen al gauw een vleeseters vs. veganisten strijd.

Berdien

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:54

Wat een mooi bericht Tiepfoudt! Ik ben het niet in alles met je eens maar echt een dikke _O_ voor de manier waarop je zaken uitlegt en jouw zienswijze deelt. Daar kunnen heel wat mensen van leren.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:04

En door de hele discussie ga ik ook eens kijken of ik van mijn no meat dagen (die ik niet per se bewust incalculeer. Soms eet ik een hele week vega. Soms 2 van de 7 dagen etc) ook niet vegan dagen kan maken. Volgens mij zijn een aantal van mijn ‘standaard receptjes’ dat al redelijk. Maar even dubbel checken.

Zuivel komt hier al vrijwel nooit in huis. Mijn huid vind zuivel niet zo relaxed. Mijn zuivelcredits bewaar ik voor als ik een keer lasagne of pizza eet voor de kaas. :')

Daarbij wil ik nog zeggen dat ik brokjes ook zeer waardeer door haar open manier van disscusieren! Heel prettig. Danice ook, ik snap dat je je schrap zet automatisch. Eerlijk gezegd doen ‘wij vleeseters’ dat denk ik soms ook. Indd vanwege het ‘wij tegen zij’ gevoel.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:40

Lief van je, dat waardeer ik heel erg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:01

Tiepfoudt schreef:
- Dieren dragen bij aan een optimaal gebruik van landbouwgrond. Zo stelt WUR bijvoorbeeld dat als 1/3 van de benodigde eiwitten dierlijk is, er 25% minder land nodig is dan bij een volledig plantaardig dieet. Dat is mooi, want dan blijft er meer grond over voor natuur.

Heb je daar toevallig een bron van? Dat zou ik wel interessant vinden. Ik heb juist begrepen dat er voor een kilo vlees al gauw 10 tot 25 kilo plantaardig voedsel nodig is, en je dus veel meer landbouwgrond en ook water nodig hebt als je vlees eet.
Dus ik ben benieuwd hoe de WUR dat heeft berekend.

Verder vind ik rundvlees inderdaad de meest 'diervriendelijke' vleessoort. Dat was ook het enige vlees dat ik voor mijn vriend kocht toen die nog vlees at; bio rundvlees met de 35% korting sticker :Y) In mijn ogen is het niet zo mooi als jij beschrijft, maar ik denk dat de meeste koeien het niet heel slecht hebben, zeker als ze de wei in kunnen, en ook redelijk netjes geslacht worden.. Maar voor andere dieren gaat dat toch heel anders helaas. Ik vind de varkens- en kippenindustrie toch echt vreselijk. De manier van houden, en de manier van slachten, daar is grotendeels weinig diervriendelijks aan te ontdekken, helaas.

Ik word dan ook al blij als ik hoor dat mensen een of twee keer per week geen vlees eten, of bijvoorbeeld geen kiloknallers kopen. Hartstikke mooi, en elke stap is er een!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:16

brokjes schreef:
Helemaal mee eens Sinnej! Vriendelijk met elkaar praten over verbeterpunten is echt key. Waarom honing eten bijvoorbeeld nadelig voor een bij is, wist ik twee maanden geleden nog niet. En zo leer je telkens weer wat :)

Hier imkeropleiding gedaan, nog geen volk door omstandigheden en droogte. Honing is dan wel voor de mens jaren lang houdbaar en veilig te eten, voor het volk is de houdbaarheid en dus veilig te eten beperkt. Heidehoning wil je zeker niet op inwinteren ivm te dik = verstopte bijen en wat ze in het voorjaar nog van de wintervoorraad over hebben kan je beter oogsten zodat de bijen verse honing maken. Een gezond volk zal ook meer honing maken dan het nodig heeft. En hoewel het inderdaad niet verstandig is om je bijen alle honing af te nemen en enkel suikerwater terug te geven, is het geen probleem om het overschot aan honingproductie te oogsten voor eigen gebruik/verkoop. Zet dus vraagtekens bij waar zulke beweringen vandaan komen.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:20

@8nnemiek wat jij zegt klopt ook! Het is zo dat er bepaalde stukken land zijn die niet geschikt zijn voor de productie van gewassen, maar waar dieren nog wel kunnen grazen. In die gevallen kan veeteelt dus een aanvulling zijn voor optimaal gebruik van land. Dit zijn dan wel dieren die op heel andere manier gehouden zijn dan we in Nederland gewend zijn.

Trouwens, ik zie een paar keer voorbij komen dat mensen het lastig vinden vega te koken. Snap ik goed als je het niet gewend bent! In het boek Veg! staan leuke en niet moeilijke recepten, echt een aanrader! hier een linkje; https://www.bol.com/nl/p/veggie/9200000 ... hREALw_wcB

Edit; dat is de kleine versie, de grote is natuurlijk nog leuker :P

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:39

Tielfoudt, wat een goed stuk. Kan het alleen maar beamen. Misschien dat ik mij morgen kan zetten om een stuk over de varkenshouderij te vertellen. Want ik wil heel veel vertellen en uitleggen, maar niet als ik op voorhand een dierenmishandelaar ben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:42

piffgek schreef:
@8nnemiek wat jij zegt klopt ook! Het is zo dat er bepaalde stukken land zijn die niet geschikt zijn voor de productie van gewassen, maar waar dieren nog wel kunnen grazen. In die gevallen kan veeteelt dus een aanvulling zijn voor optimaal gebruik van land. Dit zijn dan wel dieren die op heel andere manier gehouden zijn dan we in Nederland gewend zijn.

Dat er stukken land alleen geschikt zijn voor gras/vee wist ik inderdaad :j Maar dat verklaart niet waarom je op een volledig plantaardig dieet meer land zou gebruiken. Wellicht meer akkerland, maar dat zou niet uit maken als je dat grasland dan juist aan de natuur terug zou geven. Dan is er alsnog meer ruimte voor natuur dan wanneer je vlees zou eten.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:11

8nnemiek schreef:
piffgek schreef:

Dat er stukken land alleen geschikt zijn voor gras/vee wist ik inderdaad :j Maar dat verklaart niet waarom je op een volledig plantaardig dieet meer land zou gebruiken. Wellicht meer akkerland, maar dat zou niet uit maken als je dat grasland dan juist aan de natuur terug zou geven. Dan is er alsnog meer ruimte voor natuur dan wanneer je vlees zou eten.

Hmm zo had ik hem nog niet gelezen. Misschien omdat je dan op de 33% "ongunstig akkerbouw land" toch nog 25% van de anders benodigde plantaardige voeding kunt vervangen door dierlijk?

Wat is jouw theorie?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:31

Dankjewel Berdien en Amy voor je mooie bericht!

8nnemiek schreef:
Heb je daar toevallig een bron van? Dat zou ik wel interessant vinden. Ik heb juist begrepen dat er voor een kilo vlees al gauw 10 tot 25 kilo plantaardig voedsel nodig is, en je dus veel meer landbouwgrond en ook water nodig hebt als je vlees eet.
Dus ik ben benieuwd hoe de WUR dat heeft berekend.

Jazeker, en wat je zegt klopt. Tot op een bepaalde hoogte, volgens WUR.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... /gcb.14321

En voor de mensen die (meer dan begrijpelijk, ik heb het ook niet helemaal gelezen :D ) geen zin/tijd hebben om bovenstaand complex verhaal en bijbehorende berekeningen/methoden te ontrafelen, een samenvatting in een kort filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AW9eIWwmRyU

Nog korter: de voedingsmiddelenindustrie zal altijd restproducten opleveren die de mens niet kan gebruiken. Zo levert de productie van 1 brood 90 gram aan tarwevliesjes- en kiemen op en de productie van tien liter bier 2 kg bierborstel. Prima voer voor kippen/koeien/varkens die daar wél voedsel van kunnen maken en op die manier de nutriënten terug in de voedselketen brengen. Als we allemaal op een volledig plantaardig dieet zouden gaan leven, breng je deze reststromen niet meer via veevoer terug in de voedselketen en gaat er dus een (door WUR berekende) hoeveelheid x nutriënten verloren. Die nutriënten moeten dan gecompenseerd worden met nóg meer plantaardig voedsel en dus meer landgebruik. Wanneer 1/3 van de benodigde eiwitten van dierlijke afkomst zijn, zou de cirkel rond zijn. Als meer dan 1/3 van de benodigde eiwitten van dierlijke afkomst zijn, gaat het landgebruik inderdaad 'door het plafond'.

Eigen aanvulling en een algemene vraag aan een ieder die daarop een antwoord kan geven: zonder dierlijke mest zullen alle akkers met kunstmest bemest moeten worden, biologische akkerbouw is dan volgens mij niet meer mogelijk. Ik vraag me wel eens af hoe veganisten daar over denken?

8nnemiek schreef:
Verder vind ik rundvlees inderdaad de meest 'diervriendelijke' vleessoort. Dat was ook het enige vlees dat ik voor mijn vriend kocht toen die nog vlees at; bio rundvlees met de 35% korting sticker :Y) In mijn ogen is het niet zo mooi als jij beschrijft, maar ik denk dat de meeste koeien het niet heel slecht hebben, zeker als ze de wei in kunnen, en ook redelijk netjes geslacht worden.. Maar voor andere dieren gaat dat toch heel anders helaas. Ik vind de varkens- en kippenindustrie toch echt vreselijk. De manier van houden, en de manier van slachten, daar is grotendeels weinig diervriendelijks aan te ontdekken, helaas.

Dat het slachtproces bij varkens en kippen (en koeien) weerstand op roept, kan ik begrijpen. En toch zie ik het, mits het goed gebeurt, als klein/kortstondig leed en niet als dierenmishandeling. Niet tegenstaande dat ik 100% voorstander ben van permanente camerabewaking in slachthuizen, dat het complete proces eerlijk in beeld gebracht wordt en dat misstanden kei- en keihard worden bestraft. Over de manier van houden heb ik dan weer echt een andere mening: hoewel ik denk dat het altijd beter kan (dus ook bij onze koeien), vind ik dat er juist heel veel diervriendelijks te ontdekken valt in de pluimvee- en varkenshouderij. Helemaal als je bedenkt waar we vandaan komen en dat verandering iets is van de lange adem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:51

Wat betreft restproducten en kunstmest: ik probeer in mijn moestuin zo zelfvoorzienend mogelijk te werken. Restproducten van de tuin, zoals stengels, bladeren en ander plantafval, gaat op de composthoop. Dat wordt prachtige, donkere compost waar de planten het jaar erna weer goed op groeien. Momenteel gebruik ik nog paardenmest en kippenmest van onze eigen dieren om de goede voedingsstoffen in de grond te krijgen, maar als ik die niet meer zou hebben dan zou ik er ook echt geen probleem mee hebben om thuis een composttoilet te installeren en onze eigen compost/organische mest in de tuin te gebruiken. Zo is er geen kunstmest nodig, én geen dieren, en heb je toch een mooie kringloop.
Ik ben er van overtuigd dat dit ook op grote schaal prima mogelijk is, ook wereldwijd, maar dan moet het hele systeem om en dat doe je natuurlijk niet op een paar jaar tijd. Wel vind ik dat daar beetje bij beetje naar toe moet worden gewerkt en in zo’n innovatie mag worden geïnvesteerd.
Momenteel hoor je natuurlijk ook veel over mestoverschotten, en met kunstmest gaan we uiteindelijk in de problemen komen, dus perfect is het nu ook niet.

En over het slachtproces; camera’s zouden inderdaad een heel goed idee zijn! Heel zware straffen, veel betere controle, dat zou zeker veel schelen qua misstanden. Maar dan nog is het verdoven met CO2 gewoon toegestaan, en dat vind ik walgelijk -O- En de snelheid waarop het allemaal moet gebeuren.. Daar zouden veel betere regels voor moeten komen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 00:51

KittyDylan schreef:
brokjes schreef:
@kittydylan, ik heb dat dilemma niet omdat ik geen huisdieren heb en geen huisdieren wil. Want daar ben ik als vegan dus ook op tegen :')

Kijk dat vind ik dan consequent.

Maar ik zie er wel op internet voorbij komen die hun dieren óók op een vegan dieet zetten, omdat het hun eigen ideaal is. En daar kan ik echt niet bij

Dan gaat mijn respect ook snel naar beneden (moet eerlijk zeggen dat dat al niet hoog is, van beide kanten :x )

Honden zijn omnivoren en kunnen alles eten. Voor katten is een vegan dieet niet aan te raden.
Als je zelf vegan eten voor je hond zou maken heb je nog supplementen die je kan toevoegen, krijgen ze alles wat ze nodig hebben. En er zijn ook heel veel verschillende soorten brokken die je kan geven waar ook alles in zit. 1 van mijn 3 honden eet ook vegan, omdat ze allergisch is geworden voor vlees. :j En ze is alleen maar fitter en vrolijker geworden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 05:46

SoofO schreef:
Honden zijn omnivoren en kunnen alles eten. Voor katten is een vegan dieet niet aan te raden.
Als je zelf vegan eten voor je hond zou maken heb je nog supplementen die je kan toevoegen, krijgen ze alles wat ze nodig hebben. En er zijn ook heel veel verschillende soorten brokken die je kan geven waar ook alles in zit. 1 van mijn 3 honden eet ook vegan, omdat ze allergisch is geworden voor vlees. :j En ze is alleen maar fitter en vrolijker geworden.

Dat is dus totaal onzin! Canis lupus familiaris is net als de andere soorten uit het geslacht Canis gewoon een carnivoor!

Dat er "in het wild" ook maag-darm inhoud wordt gegeten en zo hier en dan een bes of ander plantaardig materiaal, maakt het geslacht Canis niet direct een omnivoor.

Mijn hond vind het heerlijk om (stiekem) een maaiskolf van de plant af te trekken en de maiskorrels eraf te knabbelen en op te eten. Dat er 24 uur later precies dezelfde intacte maïskorrels uitkomen, laat wel zien dat een hond niet zelfstandig plantaardig materiaal kan verteren. Hetzelfde geld trouwens voor wortels, die komen ook "intact" (in dezelfde kleine stukjes die doorgeklikt zijn) er weer aan de achterkant uit.

Alleen plantaardig materiaal wat "voorbewerkt" is, kan een hond verteren. Dus al door maagsappen half verteerd voedsel. Of door groenten en fruit te vermalen of te koken.

Een omnivoor zoals varkens en wij mensen kunnen wél plantaardig materiaal gelijk goed verteren. Ook rauwe onbewerkte groenten en fruit.

Dat jouw hond een allergie voor vlees heeft, heb ik dan ook mn twijfels over. Want heb je ook een hypoallergeen brok geprobeerd? Of bijvoorbeeld een brok met insecten als eiwitbron?

Een hond die op vers vlees (kvv) staat, poept ook minder vaak en heeft veel kleinere hopen poep dan een hond die brokken krijgt. En zeker brokken die voor het grootste gedeelte bestaan uit granen/ aardappelen/ erwten/ linzen enz geven veel ontlasting, terwijl een brok met hoog vleespercentage minder ontlasting geeft.

Dit heeft volledig te maken met de vertering van de hond. Granen enz zijn vulmiddelen, er zal echt wel wat van verteerd worden, maar ook een hele boel wordt direct als ontlasting uitgescheiden.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:03

Jij mag denken wat jij wilt, ik ga hier verder geen hele discussie over houden hoor;) Wilde alleen zeggen dat het zeker wel mogelijk is, aangezien honden omnivoren zijn en er tegenwoordig super veel vega(n) voer is, waarin alles zit wat honden nodig hebben. Ik heb genoeg onderzoek gedaan, verschillende brokken geprobeerd plus eliminatiedieet en nog heel veel meer. Het is mijn hond en ik weet wat het beste voor haar is en in haar geval is dat vegan voer. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:20

Honden schijnen prima te kunnen leven op een plantaardig dieet, dat geloof ik ook absoluut :j Ik zou er voor mijn hond niet voor kiezen, maar als ik mijn hond liet kiezen.. Dat beest doet een moord voor broccoli :') Eerst zoekt madam de groente en aardappels en pasta uit de bak, daarna pas het vlees :+
Ik kook dan ook vaak extra mee voor de hond. Dat scheelt weer wat vlees dat ik minder hoef te kopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:42

Een hond is een grensgeval van een carnivoor en een omnivoor, ook wetenschappelijk gezien zijn er 2 kampen doordat het natuurlijk dieet van een hond niet echt bestaat en je dus naar andere dingen moet kijken. 1 van de verschillen met een wolf is dat een hond flink beter zetmeel kan verteren dan wolven, door komt doordat ze al lange tijd leven van het afval van de mens en de dieren die daar het beste op leefden meer pups konden krijgen. Het zijn dus rommeleters.

Iedereen poept meer op plantaardige producten dan op vlees, ook als ze ingesteld zijn op veel plantaardig product. Zelfs zwaar brokgevoerde paarden, die 4kg hooi en 3kg brok krijgen, produceren al snel 15kg poep. Paarden die grotendeels hooi krijgen (al langdurig), dus 12kg hooi en maximaal 0.5kg brok (vitaminekorrel ) poepen nog veel meer. Veel poep is niet slecht, ook bij honden niet, obstipatie komt bij kvv-voerders veel vaker voor dan bij brok-voerders. Alleen moet er goed opgelet worden dat het dus de vezels zijn die niet verteert horen te kunnen worden die niet verteert zijn ipv een gedeelte van een brok die wel verteerd had moeten worden.

Wij mensen verdragen geen rauw tarwemeel. Eet daar 100g van en de kans is groot dat je krom van de buikpijn ligt. Bak van die 100g een brood van 4 sneetjes en er is niets aan de hand. De zetmeel moet ontsloten worden voordat wij er iets mee kunnen. Zo is dat voor honden ook. Met rauw meel kunnen ze weinig tot niets, maar goed ontsloten zetmeel kunnen ze prima verteren. Wolven vinden ook gebakken brood vrij lastig te verteren overigens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:06

Klink logisch :j
Het is natuurlijk alleen al aan het gebit van een hond te zien dat hij gebouwd is om vooral vlees te eten, net zoals aan ons gebit te zien is dat wij vooral gebouwd zijn om fruit en vruchten en noten te eten net als veel andere primaten. Maar dat betekent niet dat een hond uitsluitend op vlees kan of moet leven.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:34

Onze vorige hond kon ook niet tegen dierlijke eiwitten, alleen een bepaalde visolie ging goed. Dat kwam overigens door een levershunt dus haar lichaam kon het letterlijk niet afbreken.

Het zou mooi zijn als we in Nederland vooral onze eigen producten zouden eten. Het is zo bizar dat wij zoveel exporteren (zowel groente, zuivel, vlees etc) en vervolgen voornamelijk geïmporteerde rommel (met giga voetprint en ihgv vlees dierenleed) in onze supermarkten hebben liggen.

Als ik kijk naar de melkveehouders uit de buurt/ die ik ken zijn dat ontzettend bevlogen mensen die echt flink investeren om het zo diervriendelijk mogelijk te doen. Zal heus niet overal zo zijn maar als ik zou weten dat ze daar iets moeten slachten zou ik het wel weten.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:20

Een vraagje tussendoor...
Vroeger dacht ik altijd dat leren schoenen en handtassen enz. gemaakt werden van dieren die geslacht werden voor hun vlees. En dat de huiden gebruikt werden om andere dingen van te maken.
Is dit zo? Of hoe moet ik dit zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:32

Buiten bont is leder bv inderdaad een ‘restproduct’ Alhoewel het bij bont ook nog kan variëren. Denk aan konijn bv. Dat is al vaak weer dubbeldoel.

Ik moet ook wel de kanttekening maken dat het vraag groter wordt dan het aanbod dus dat de balans aan het verschuiven is naar vlees als restproduct.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:37

Novastar schreef:
Een vraagje tussendoor...
Vroeger dacht ik altijd dat leren schoenen en handtassen enz. gemaakt werden van dieren die geslacht werden voor hun vlees. En dat de huiden gebruikt werden om andere dingen van te maken.
Is dit zo? Of hoe moet ik dit zien?

Ja, alles gebruiken is altijd verstandig geweest en toegepast. Ook al zijn er nu andere materialen beschikbaar (die ook hun nadelen hebben als microplastics en vervuilende productieprocessen).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:40

8nnemiek schreef:
Wat betreft restproducten en kunstmest: ik probeer in mijn moestuin zo zelfvoorzienend mogelijk te werken. Restproducten van de tuin, zoals stengels, bladeren en ander plantafval, gaat op de composthoop. Dat wordt prachtige, donkere compost waar de planten het jaar erna weer goed op groeien. Momenteel gebruik ik nog paardenmest en kippenmest van onze eigen dieren om de goede voedingsstoffen in de grond te krijgen, maar als ik die niet meer zou hebben dan zou ik er ook echt geen probleem mee hebben om thuis een composttoilet te installeren en onze eigen compost/organische mest in de tuin te gebruiken. Zo is er geen kunstmest nodig, én geen dieren, en heb je toch een mooie kringloop.
Ik ben er van overtuigd dat dit ook op grote schaal prima mogelijk is, ook wereldwijd, maar dan moet het hele systeem om en dat doe je natuurlijk niet op een paar jaar tijd. Wel vind ik dat daar beetje bij beetje naar toe moet worden gewerkt en in zo’n innovatie mag worden geïnvesteerd.
Momenteel hoor je natuurlijk ook veel over mestoverschotten, en met kunstmest gaan we uiteindelijk in de problemen komen, dus perfect is het nu ook niet.

Het idee is natuurlijk best mooi, een eigen gesloten mini-kringloop. Toch denk ik dat de praktijk, voor de akkerbouwer die zijn brood ermee moet verdienen, weerbarstiger is. Vanuit de Nederlandse akkerbouw hoor ik namelijk vooral signalen dat zij zonder veeteelt meer afhankelijk worden van kunstmest en zij zelfs juist méér ruimte zouden willen krijgen voor het aanwenden van dierlijke mest dan nu het geval is. Dit is uitgebreid terug te lezen in onderstaande toekomstvisie van de Nederlandse Akkerbouw Vereniging, waarvoor ik mijn pet afneem _/-\o_

http://www.nav.nl/wordpress/wp-content/ ... isie-1.pdf

8nnemiek schreef:
En over het slachtproces; camera’s zouden inderdaad een heel goed idee zijn! Heel zware straffen, veel betere controle, dat zou zeker veel schelen qua misstanden. Maar dan nog is het verdoven met CO2 gewoon toegestaan, en dat vind ik walgelijk -O- En de snelheid waarop het allemaal moet gebeuren.. Daar zouden veel betere regels voor moeten komen.

Verdoven met CO2 vind ik een lastig verhaal. Enerzijds wordt een behoorlijk langdurige stressperiode weggenomen door de dieren in een groep te laten. Ik denk dat we zeker bij varkens niet moeten onderschatten hoeveel stress het individuele opdrijven en fixeren, dat noodzakelijk is bij elektrisch verdoven, veroorzaakt. Anderzijds kunnen we niet ontkennen dat het verdoven met CO2 pijnlijk en beangstigend is voor het varken.

Dat gezegd hebbende denk ik dat een hoge snelheid niet altijd in het nadeel van het dier hoeft te werken. Naar mijn weten ligt een varken door CO2 verdoving binnen 40 seconden stil, terwijl het opdrijven, fixeren en elektrisch verdoven tot 120 seconden kan duren.