8nnemiek schreef:Wat betreft restproducten en kunstmest: ik probeer in mijn moestuin zo zelfvoorzienend mogelijk te werken. Restproducten van de tuin, zoals stengels, bladeren en ander plantafval, gaat op de composthoop. Dat wordt prachtige, donkere compost waar de planten het jaar erna weer goed op groeien. Momenteel gebruik ik nog paardenmest en kippenmest van onze eigen dieren om de goede voedingsstoffen in de grond te krijgen, maar als ik die niet meer zou hebben dan zou ik er ook echt geen probleem mee hebben om thuis een composttoilet te installeren en onze eigen compost/organische mest in de tuin te gebruiken. Zo is er geen kunstmest nodig, én geen dieren, en heb je toch een mooie kringloop.
Ik ben er van overtuigd dat dit ook op grote schaal prima mogelijk is, ook wereldwijd, maar dan moet het hele systeem om en dat doe je natuurlijk niet op een paar jaar tijd. Wel vind ik dat daar beetje bij beetje naar toe moet worden gewerkt en in zo’n innovatie mag worden geïnvesteerd.
Momenteel hoor je natuurlijk ook veel over mestoverschotten, en met kunstmest gaan we uiteindelijk in de problemen komen, dus perfect is het nu ook niet.
Het idee is natuurlijk best mooi, een eigen gesloten mini-kringloop. Toch denk ik dat de praktijk, voor de akkerbouwer die zijn brood ermee moet verdienen, weerbarstiger is. Vanuit de Nederlandse akkerbouw hoor ik namelijk vooral signalen dat zij zonder veeteelt meer afhankelijk worden van kunstmest en zij zelfs juist méér ruimte zouden willen krijgen voor het aanwenden van dierlijke mest dan nu het geval is. Dit is uitgebreid terug te lezen in onderstaande toekomstvisie van de Nederlandse Akkerbouw Vereniging, waarvoor ik mijn pet afneem
http://www.nav.nl/wordpress/wp-content/ ... isie-1.pdf
8nnemiek schreef:En over het slachtproces; camera’s zouden inderdaad een heel goed idee zijn! Heel zware straffen, veel betere controle, dat zou zeker veel schelen qua misstanden. Maar dan nog is het verdoven met CO2 gewoon toegestaan, en dat vind ik walgelijk

En de snelheid waarop het allemaal moet gebeuren.. Daar zouden veel betere regels voor moeten komen.
Verdoven met CO2 vind ik een lastig verhaal. Enerzijds wordt een behoorlijk langdurige stressperiode weggenomen door de dieren in een groep te laten. Ik denk dat we zeker bij varkens niet moeten onderschatten hoeveel stress het individuele opdrijven en fixeren, dat noodzakelijk is bij elektrisch verdoven, veroorzaakt. Anderzijds kunnen we niet ontkennen dat het verdoven met CO2 pijnlijk en beangstigend is voor het varken.
Dat gezegd hebbende denk ik dat een hoge snelheid niet altijd in het nadeel van het dier hoeft te werken. Naar mijn weten ligt een varken door CO2 verdoving binnen 40 seconden stil, terwijl het opdrijven, fixeren en elektrisch verdoven tot 120 seconden kan duren.