Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:31

En als je daar woont? Wat dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:31

purny schreef:
Te beginnen met iedereen die in een straal van 50 km binnen een oranje gebied is geweest verplicht in quarantaine voor 2 weken. Wil je perse ondanks alle berichtgeving naar dat gebied dan zit die maatregel eraan vast.

Dat soort maatregelen zijn niet haalbaar en niet betaalbaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:53

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:22

Electra63 schreef:
purny schreef:
Te beginnen met iedereen die in een straal van 50 km binnen een oranje gebied is geweest verplicht in quarantaine voor 2 weken. Wil je perse ondanks alle berichtgeving naar dat gebied dan zit die maatregel eraan vast.

Dat soort maatregelen zijn niet haalbaar en niet betaalbaar.

Waarom zou dit niet kunnen dan?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:30

Destination schreef:
Sclimpre schreef:
In Belgie was er tijdens de 1ste golf iedere dag een persco. Op een bepaald moment hebben ze dat gestopt omdat de zaak onder controle leek. Nu wordt er terug 3x/week een infomoment gegeven,omdat ze gemerkt hebben dat het toch helpt om de mensen wat bij de les te houden. Er was hier ook wel kritiek op politici die zich niet lieten zien wegens vakantie.

En wat wil je hier nu mee zeggen? :o

Dat in een crisis zoals deze de beleidsmakers beschikbaar moeten blijven ipv op vakantie te vertrekken en dat het nuttig is dat er regelmatig updates gegeven worden. Zo niet gaan veel mensen hoe langer hoe losser met de maatregelen om.
Dat probeerde ik te zeggen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:30

mvdende schreef:
bigone schreef:
Volgens het rivm weigeren steeds meer mensen mee te doen aan contactonderzoek en willen zich niet laten testen en blijven ook niet thuis. Wat mij betreft gaan ze de hele bevolking per gemeente verplicht testen, te beginnen met de plaatsen waar de meeste besmettingen zijn.

Hoe zie je dat voor je? Oprechte vraag: iedereen 2x in de week testen, 1x per week, 1x per maand?

Want iemand die op woensdag negatief test, kan 1 week later op maandag positief testen. Zeker omdat er geen hele strikte lockdown aka verbod op buiten komen is.

Ik denk inderdaad dat het bij een 2e golf veel lastiger gaat zijn om iedereen zich aan de regels te gaan laten houden.

In maart was alles nieuw, mensen waren bang en luisterde naar de regering. Nu hebben mensen ook het negatieve ervaren van de maatregelen en willen niet weer zo beperkt worden.

Gewoon per gemeente iedereen testen , bij positief in quarantaine en zo zorg je dat je heel veel extra besmettingen voorkomt . Niet dat dat Corona er onder krijgt maar je stopt wel veel verspreiding en oplopende getallen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:45

Gisteren een dagje naar Den Haag geweest. Op voorhand vond ik de 2x 2,5 uur in de trein in het spannends. Maar dat was goed te doen (daluren 1e klas).
Mondkapje: geen feest maar ook zeker niet zo dramatisch als ik hier op Bokt wel gelezen heb.

Mauritshuis was prima. Heerlijk rustig museum bezoeken zo. Terrassen en restaurant (zaten buiten) ook ok.

Maar de winkelstraat waar we doorheen kwamen was geen doen op 1,5 meter. Niet zozeer qua drukte, want dat vond ik nog alleszins meevallen. En de gemeente heeft echt haar best gedaan met pijlen en lijnen. Maar als je langs de middenstreep loopt passeer je elkaar alsnog rakelings. En mensen volgen toch hun eigen pad. Want mensen lopen met verschillende snelheden en gaan passeren. Of er is een winkel aan de andere kant waar je moet zijn. Of omdat je niet in de volle zon wil (kan/mag) lopen.
Ik zag niet zozeer onwil als wel dat het op zo'n plek echt heel lastig is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:45

Sclimpre schreef:
Dat in een crisis zoals deze de beleidsmakers beschikbaar moeten blijven ipv op vakantie te vertrekken en dat het nuttig is dat er regelmatig updates gegeven worden. Zo niet gaan veel mensen hoe langer hoe losser met de maatregelen om.
Dat probeerde ik te zeggen :)

Maar de meesten zijn ook niet op vakantie. Zomerreces betekent niet dat er niks gebeurt, het betekent alleen dat er tijdelijk geen geplande debatten zijn. Als er met spoed iets besproken moet worden, is er gewoon een debat en is vrijwel iedereen aanwezig. Overigens geeft het RIVM nog elke dag een update en wanneer nodig wordt er een persconferentie georganiseerd.

Persoonlijk zie ik er het nut niet van in als iemand er 3 keer per week gaat staan om precies hetzelfde te verkondigen als al in het nieuws is geweest. Helemaal niet als het langere tijd goed lijkt te gaan qua cijfers.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:14

Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202008 ... 0118579841

AstraZeneca dekt zich al in tegen schadelijke bijwerkingen van hun vaccin.

Een viroloog vindt dat merkwaardig. Ik eigenlijk niet :+

Geen abo, dus geen volledig artikel maar wel de essentie.

Verbaast mij ook niet. Zou niet zo mogen zijn, maar als je ziet dat er al een staatsgeheim van bepaalde informatie is gemaakt, komt dit niet als verrassing voor mij.

Opmerkelijk is dat minister Hugo de Jonge inhoudelijke vragen over vaccindeals alleen via een vertrouwelijke brief aan de Tweede Kamer wil beantwoorden. Sterker nog, de bewindsman heeft die brief inmiddels gebombardeerd tot staatsgeheim vanwege ‘informatie die ernstige schade kan toebrengen aan het belang van Nederland of zijn bondgenoten’.

https://www.ad.nl/binnenland/mondkapjes-vaccins-en-tests-zijn-een-aanslag-op-de-schatkist~a871f67e/

En verplicht testen, alsjeblieft zegt. Als je vandaag negatief bent kun je morgen positief zijn en andersom. Wat is de volgende stap. Verplicht een enkelband bij positieve test, of verplicht in een hotel geplaatst worden voor quarantaine?

Ik ben blij dat posters in dit topic niet representatief zijn voor de algemene geluiden die ik in mijn omgeving hoor. Wat een angst en gekte, geen boodschappen meer mogen vullen aan de band, ik moest er stiekem ook wel een beetje om lachen (en ben blij met het nuchtere dorpje waar ik blijkbaar woon).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:26

pardon >;)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:13

Ze kunnen veel beter de maatregelen beter handhaven.
Stappen verbieden, bij Efteling, campings, pretparken max aantal bezoekers.
Op dit moment schenden die ondernemers massale de Corona maatregelen door te veel mensen toe te laten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:19

waarom Blussem? Corona is toch niet ernstig volgens jou?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:29

Kinke schreef:

_O- _O-
Daar ging mijn slok water over de buitentafel...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:31

Kinke schreef:

Jeetje als je ooit iets gezegd hebt mag je volgens jou ook nooit meer iets anders zeggen hè.
Ben je het nou zo oneens met wat blussem nu in haar post zegt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:40

lenaa_tje schreef:
Kinke schreef:

Jeetje als je ooit iets gezegd hebt mag je volgens jou ook nooit meer iets anders zeggen hè.
Ben je het nou zo oneens met wat blussem nu in haar post zegt?

Blussem heeft vaak genoeg beweert dat corona maar een griepje is...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:40

Dan nog stelt ze zo iets en is het weer niet goed.
Als het nou iets heel raars is wat ze nou in deze post zegt maar dat vind ik persoonlijk niet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:44

Kinke schreef:

Het is zeker niet ernstig maar dat neemt niet weg dat je wel erg goed en makelijk wordt verspreid door dit soort activiteiten.

Vind zelf wel bizar dat ze mondkapje in Adam verplichten terwijl in pretparken net zo druk is doordat ze veel te veel mensen toe laten .
Laatst bijgewerkt door Blussem op 05-08-20 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:45

Maakt mij niet uit wat jij ervan vindt lenaa_tje. Blussem is al weken bezig met haar leugens over corona en toont geen greintje medeleven met degenen uit dit topic die familieleden zijn verloren door corona. En dan begint ze nu opeens over de maatregelen, nieuw stokpaardje blijkbaar. Het ging daarvoor namelijk alleen maar over hoe zo'n onzin al dat gepraat over corona was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:46

Blussem schreef:
Het is zeker niet ernstig maar dat neemt niet wel dat je wel erg goed en makelijk wordt verspreid door dit soort activiteiten.

Ja en? Griep verspreidt zich ook gemakkelijk. En als het toch niet ernstig is dan maakt het toch niet uit? Bij griep blijven we tenslotte ook niet allemaal thuis zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:49

Ja, ik ben het absoluut oneens met de post van Blussem. En wel om de standaard reden: ze scheert zonder enig voorbehoud grote groepen over één kam en brengt dat als een feit ipv een mening.

Ik vind dat je niet rücksichtslos, zonder enige onderbouwing, de stelling kan poneren dat ondernemers in de recreatieve sector massaal de regels met voeten treden.

Pretparken, campings, musea enz werken al met maximale bezoekersaantallen, tijdslots enz.
Mogelijk dat in een aantal gevallen dat maximale aantal nog te hoog is. Mogelijk is het probleem opgelost als mensen hun gedrag aanpassen. Dat is een andere discussie.

En ja, mogelijk dat er in een aantal gevallen sprake is van een overtreding. Ik sluit dat zeker niet uit. Maar als je niet weet hoeveel bezoekers toegestaan zijn en hoeveel er zijn kan je enkel het vermoeden uitspreken dat het er te veel zijn. Het is aan een handhavende instantie om dmv bijvoorbeeld telling de overtreding vast te stellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:49

Sizzle schreef:
Pandora2 schreef:
En nu zijn de Swissen boos op ons omwille van die rode zones ^) :+

Valt wel mee hoor, Geneve staat er ook gewoon slecht voor, dat is een feit. De keuze om ook een berggebied met amper besmettingen mee te nemen was alleen niet voor iedereen erg logisch en verrassend. Als die belgen handig zijn dan boeken ze de rest van hun vakantie om naar een „groen“ kanton en dan kunnen ze daar quarantainevakantie houden :P

Ik ben bang dat binnenkort heel Europa weer oranje of rood wordt. Voor ons gaat een land dat boven de 60/100000 zit in principe op oranje en dat betekend dat Spanje waarschijnlijk deze week op de lijst komt.
Belgie zit daar binnenkort ook aan als ze zo doorgaan ben ik bang.

Het belgisch ministerie heeft 2 van de 3 rode zones van vorig weekend weer groen gemaakt. Gaat best snel zo :=
Ze hebben het nu wat beter bekeken :+

Vaux en Wallis zijn dus opeens terug groen. Kunnen ook gelijk die 2 hotels van de mutualiteit open blijven :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:53

Nou goed heel eerlijk mag er van mij ook meer gehandhaafd worden. Die tijdsloten zijn prima bij oa. De Efteling maar ze jagen wel meer mensen het park in dan in het begin van de zomervakantie. Je hebt als bedrijf dan een keuze. Terug gaan naar minder mensen of gaan handhaven. Je hebt een verantwoordelijkheid naar Nederland maar ook naar je bezoekers.
Voor de zomervakantie moesten leerlingen bij ons nog 1,5 meter afstand houden terwijl dit buiten al niet meer hoefde. (1 juli veranderde dit maar toen was het bij ons zo goed als vakantie) Toch zijn wij als docenten leerlingen blijven herinneren, uit elkaar halen etc. Net als dat ze hier in de gang op werden aangesproken. Je hebt een verantwoordelijkheid naar anderen. Dit zijn de afspraken daar mag dus best wel iets mee gebeuren.,

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:00

Blussem schreef:
Kinke schreef:

Het is zeker niet ernstig maar dat neemt niet weg dat je wel erg goed en makelijk wordt verspreid door dit soort activiteiten.

Vind zelf wel bizar dat ze mondkapje in Adam verplichten terwijl in pretparken net zo druk is doordat ze veel te veel mensen toe laten .

Nee echt niks ernstigs aan... In Bolivia liggen de doden momenteel op straat omdat de familie ze niet in huis kunnen hebben en crematoria het niet kan bolwerken. In Beiroet liggen zo veel Covid patienten in de ziekenhuizen dat de slachtoffers van de ramp gister nauwelijks geholpen kunnen worden! Maar je hebt helemaal gelijk het is Niks ernstigs nee...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:08

Overheid laat de hotels hun ding doen in ruil voor contacttracing, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 05-08-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:08

Blussem schreef:
Ze kunnen veel beter de maatregelen beter handhaven.
Stappen verbieden, bij Efteling, campings, pretparken max aantal bezoekers.
Op dit moment schenden die ondernemers massale de Corona maatregelen door te veel mensen toe te laten.

Ik ben het met je eens. Anderzijds zijn het ook de mensen zelf die het doen. Wij mensen gaan allemaal hutje mutje aan het strand liggen terwijl we vooraf prima weten dat het daar te druk is. Wij houden ons niet aan de anderhalve meter. Wij organiseren feestjes. Wij gaan in die volle kroeg zitten. Wij vinden dat die BBQ-party voor je verjaardag wel kan. Er gaan nu zelfs geluiden dat mensen in Bron en Contactonderzoek niet willen prijsgeven waar ze waren of zelfs daarover liegen, waardoor mensen die risico hebben gelopen niet gewaarschuwd kunnen worden. De overheid kan het virus niet bestrijden met allemaal regels en handhaving. Dan krijg je een soort van politiestaat. We zullen het met z'n allen moeten doen.

Het zou toch fijn zijn als de motivatie wat meer van binnenuit kwam. Vanuit het idee wat voor de gezondheid van een ander over te hebben.