Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:59

Varekaj schreef:
Mkango schreef:
Varekaj: Ik ben echt vóór 'septante', 'octante' en 'nonante'. Rot op met je base-20 telsysteem. :=

Tis quatre-vingt :Y)

In Zwitserland gebruiken ze blijkbaar ook octante en huitante. Maar ik had misschien iets duidelijker moeten maken dat ik refereerde aan het base-20 telsysteem an sich, niet per se aan een bepaald dialect. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:43

En wat is een base-20 remsysteem :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:02

Het 20 tel- system betekent dat in het frans 80 is quatre-vingt (4×20) en dat 90 is quatre-vingts- dix (4×20+10).
70 is soixante-dix (70+10).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:36

Remsysteem. :))

Maar wat Pien zegt dus. :j Wij tellen in base-10, dus we gaan van 1-9 waarna er een tiental volgt, terwijl in base-20 je van 1-19 gaat en dan een twintigtal krijgt. Bretons en Welsh kennen dit bijvoorbeeld ook van oorsprong (hoewel in het Welsh base-10 ook gebruikt wordt; pump deg saith (5x10+7) is nou eenmaal makkelijker dan dau ar bymtheg ar ddeugain (2+15+2x20)) en het vermoeden bestaat dat het in het Frans dus afkomstig is uit de Keltische talen die daar vroeger gesproken werden omdat het in het Latijn wel "gewoon" septuaginta, octoginta, nonaginta is. (Oké, exit nerdmodus. :+ )

Had ik al gezegd dat het een heel slecht idee is om met mij over taal en taalkunde te praten? Zo niet, bij dezen. :')

Meer terug ontopic: het lijkt erop dat ik over een paar weken daadwerkelijk naar Frankrijk verkas, naar Deauville. Geen idee voor hoe lang - ik wil eigenlijk het vlakkebaanseizoen (paardenraces) uitrijden als work rider en dan heb ik hopelijk mijn eigen online bedrijf genoeg op orde om naar het zuiden te kunnen verhuizen en me daar wat meer permanent te vestigen (maar "permanent" kan bij mij ook maar 6 maanden zijn := ) en niet meer voor een hongerloontje lijf en lede te riskeren in de zeikende regen in de winter. In augustus is Deauville een belangrijk centrum voor jaarlingveilingen en races, met vrijwel iedere dag wel een paar grote races, dus vandaar mijn keuze om daar eerst naartoe te gaan. Het lijkt mij ook beter te passen dan Chantilly, dat echt een gigantisch trainingscentrum heeft met meer dan 2500 paarden, en het trainingscentrum van Maisons Laffitte vind ik te stedelijk. :o Plus Deauville ligt aan de kust, en ik ben echt een coastal dweller die water nodig heeft om tot rust te komen. Mijn voorkeur voor een wat meer permanent verblijf gaat dan ook uit naar ofwel de Mediterrane kust van Frankrijk (want, klimaat, ik houd van het buitenleven), ofwel meer richting Bordeaux en eventueel Nantes, maar wie weet, wellicht blijf ik wel hangen in Deauville. 8-) Overigens spreekt de trainer met wiens secretaresse ik vandaag sprak, geen woord Engels, dus voor m'n Frans is het in ieder geval goed als alles doorgaat. :D

Reagerend op degene (sorry, ik weet niet meer wie het zei) die zei dat ze dit nooit alleen zou durven: ik doe dus alles alleen. :)) Soms is het heel stressvol en zou ik inderdaad willen dat er iemand anders is die wat regeldingen over kan nemen, maar dit soort fratsen (twee weken van tevoren besluiten waar je naartoe wilt verhuizen, potentiële werkgevers benaderen, auto inladen en gaan) doe je wel minder snel wanneer er nog een partner en evt. kinderen bij komen kijken. En wanneer je erg gesteld bent op zekerheid, wat ik in principe wel ben, maar het geeft me tegelijkertijd ook de kriebels. Een soort bindingsangst XXL. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 06:58

pien_2010 schreef:
Het 20 tel- system betekent dat in het frans 80 is quatre-vingt (4×20) en dat 90 is quatre-vingts- dix (4×20+10).
70 is soixante-dix (70+10).

Ja wie dat ooit heeft bedacht was echt niet wijs hoor. Dat is echt het meest onlogische taalding wat ik ooit heb moeten leren. Moet je nog rekenen ook. Bij taal wil ik niet hoeven rekenen. :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:35

pien_2010 schreef:
Eeen tijdje geleden werd er opgemerkt dat het belangrijk is om te kijken of je bij de aard van de mensen past.

Daar heb ik een tijdje over na moeten denken want je kunt niet generaliseren. Ik denk dat het misschien belangrijk is dat je in zicht hebt in onze Nederlandse volksaard. Wij zijn behoorlijk direct, vinden van alles wat en ventileren dat ook. Daar is niets mis mee, maar ben je wel bewust daarvan als je dat zelf ook hebt.
Bv een kennis van ons, Nederlander, vroeg om hulp aan onze Franse vriend en ik was erbij om te vertalen. J. spreekt de taal nog niet echt goed. Hierdoor kwam het allemaal erg bruusk en te direct over dus in mijn vertaling zei ik er gelijk bij, dat J. niet onbeleefd is, maar de taal nog niet machtig is, dus met weinig woorden veel wil zeggen waardoor het allemaal te rechtstreeks en te bruusk over komt.
Mijn vriend schoot in de lach en zei alleen maar fijntjes: "tout a fait" (inderdaad _O- ).
Vriendelijkheid en respect voor de ander is enorm belangrijk en ook een stukje "nederigheid". Zo vroeg ik gisteren tijdens ons vriendschappelijk etentje dat als ons huis verkocht wordt aan mensen met paarden, of onze vriend die tevens boer en buuf is, ook met land enz. wil helpen zoals hij bij ons altijd heeft gedaan. Het antwoord was heel duidelijk nl→ als die mensen ook vriendelijk zijn→ uiteraard, dan doe ik alles voor ze. Als ze dat niet zijn dan doe ik niets voor ze!

Zo ook met Engelse vrienden. Zij waren echte Engelsen en heel beleefd (in het begin) en zo indirect. Gelijk voelde ik dat verschil. dus gelijk heb ik tijdens het paardrijden verteld→ dat Nederlanders vaak te direct zijn voor Engelsen maar dat ze echt wel heel aardig zijn en dat dit meer een cultuur dingetje is. Hoorde ik haar paar jaar later, mij voorstellen aan goede vrienden met de woorden→ "dit zijn goede vrienden van ons en het zijn zo'n leuke mensen. In het begin is het even wennen want ze zijn heel direct, maar nu vinden we dit een verademing want deze mensen zullen nooit achter je rug over je praten (gossip around) _O- , met ons Engelsen ben je daar vaak niet zeker over".

Dus wat ik met die voorbeelden wil zeggen "ben je bewust van wie je bent en hoe je over kunt komen , investeer in de taal, ben vriendelijk want dat is zo tof wonen en gezellig". En ben je bewust van de landsaard van diegene die je tegen over je hebt. Fransen zijn trots op hun land en vaak ook wat chauvinistisch. Dus als je benoemd wat zo tof is in dit land, dan mag je best voorzichtig benoemen dat je de service gerichtheid hier in de buurt beter vind kunnen :x _O-

Heel herkenbaar. Mijn schoonouders wonen in Oostenrijk in een klein plaatsje boven op de berg. Om ons heen wonen veel mede buitenlanders uit NL of Duitsland waardoor je daar de verschillen in cultuur niet echt merkt maar de Oostenrijkers zelf zijn heel anders. Ze zijn heel hoffelijk, beleefd en indirect in hun communicatie maar hechten ook heel veel waarde aan hun tradities. En voor wie naar Oostenrijk wil, in de kleine dorpen zijn ze soms erg conservatief en nazi lievend. Bij mijn schoonouders in het dorp worden nog echte bijeenkomsten gehouden waarin Hitler geeerd wordt. Kunnen wij ons niet voorstellen maar in conservatief Oostenrijk gebeurt dat nog echt. Ze zijn wel heel erg aardig moet ik zeggen en enorm schoon, je moet alleen ook tegen de andere kant van de Oostenrijker kunnen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:37

Achterom schreef:
Varekaj schreef:
Wat ik enerzijds hilarisch vond enkele jaren terug, maar tegelijk ook wel jammer... Ik liep op de markt met mama, tante zat al aan de apero 8-) en we kletsen onderling wat tegen elkaar. Gingen de marktkramers gelijk in het Engels tegen ons praten. We konden erom lachen maar het deed me wel wat. Alles werd daar in die tijd opgekocht door Britten en Amerikanen. Prijzen van vastgoed vlogen de pan uit, maar de taal leren? Nope. Dus gingen de lokale Fransen maar Engels leren.

En dat is erg waarom? Het is juist goed dat ze dat doen, die Fransen dan. Niet iedereen spreekt Frans, ze hebben veel inkomsten vanuit het toerisme en heel eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat veel Fransen nog steeds weigeren om Engels te spreken. Iedereen moet maar Frans gaan spreken ofzo?
Dat die Engelsen en Amerikanen weigeren om de taal te leren is natuurlijk niet oké, maar als dat er voor zorgt dat Fransen ook een keer Engels gaan spreken, dan is dat in mijn ogen nog wel een positief bijeffect.

Als ik vandaag naar de markt zou gaan in Enschede heb ik dikke kans dat ik in het Duits aangesproken wordt, ook door Nederlanders, want er komen nu eenmaal veel Duitsers op de markt. Tja.

En "bij ons" over de grens spreken de Duitsers weer goed Nederlands omdat daar zoveel Nederlanders komen. :') :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:40

Citaat:
En voor wie naar Oostenrijk wil, in de kleine dorpen zijn ze soms erg conservatief en nazi lievend. Bij mijn schoonouders in het dorp worden nog echte bijeenkomsten gehouden waarin Hitler geeerd wordt. Kunnen wij ons niet voorstellen maar in conservatief Oostenrijk gebeurt dat nog echt. Ze zijn wel heel erg aardig moet ik zeggen en enorm schoon, je moet alleen ook tegen de andere kant van de Oostenrijker kunnen.

Goede post. Daar zou ik dus echt niet tegen kunnen en ook absoluut niet willen wonen, zie vetgedrukte.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:16

pien_2010 schreef:
Citaat:
En voor wie naar Oostenrijk wil, in de kleine dorpen zijn ze soms erg conservatief en nazi lievend. Bij mijn schoonouders in het dorp worden nog echte bijeenkomsten gehouden waarin Hitler geeerd wordt. Kunnen wij ons niet voorstellen maar in conservatief Oostenrijk gebeurt dat nog echt. Ze zijn wel heel erg aardig moet ik zeggen en enorm schoon, je moet alleen ook tegen de andere kant van de Oostenrijker kunnen.

Goede post. Daar zou ik dus echt niet tegen kunnen en ook absoluut niet willen wonen, zie vetgedrukte.

Dat zijn inderdaad wel dingen die je moet weten voordat je daarheen gaat denk ik. Dat hele conservatieve van Oostenrijk moet sowieso bij je passen. Dat terwijl dit een gigantisch populair en mooi! skigebied is, je verwacht het niet altijd. Hou sowieso rekening met toerisme, je moet ook maar tegen Arabieren en orthodoxe Joden kunnen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:55

Van het moeten rekenen om in het frans te kunnen tellen.. Tot nazi oosterijkers :x

Er gaat een wereld voor mij op in dit topic! Zo kunnen we op een gezellige manier heel veel van elkaar leren :D

Zolang ik me kan herinneren wil ik naar Engeland en vooral Ierland.. Iets in mij roept dat ik die kant op moet :')

Echter nu ik het middellandsezee t heb ontdekt.. Week ik het niet meer :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:01

Kun je je voorstellen dat je een wasmaschine met 6 huishoudens moet delen en daarbij vaste dagen toegewezen krijgt?
Of een brief op het info board dat douchen na 10 uur savonds niet toegestaan is?
Dat zijn dingenetjes waar je op moet letten als je in Zwitserland gaat wonen :D

lizy29

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:05

Maar hoe doe je dat wassen dan in vredesnaam als je een gezin hebt. Met 1 kind had ik dat nog wel gered maar nu met 3 was ik me rot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:09

Hebben de meeste mensen dan geen eigen wasmachine in Zwitserland ?

Ik begrijp het niet zo goed denk ik :o? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:11

lizy29 schreef:
Maar hoe doe je dat wassen dan in vredesnaam als je een gezin hebt. Met 1 kind had ik dat nog wel gered maar nu met 3 was ik me rot.

Gewoon dezelfde kleding nog een keer aan, maar dan binnenstebuiten. :j Niemand die het ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:12

lizy29 schreef:

Dat vraag ik me ook nog steeds af _O-
Uiteraard kun je ook moderner en duurder wonen maar zeker veel minima zitten in zo‘n situatie met hun gezin. Anderzijds werkt daar dan vaak de vrouw niet dus dan kun je van 6 uur smorgens tot 10 uur savonds non-stop was draaien 1x per week.
Wij hebben het ook jaren gedaan maar we waren maar met z‘n 2en, werkten vlakbij en hadden meedenkende flexibile buren zodat er ook wel wat te ruilen was.

Pandora, in de goedkopere appartementen is inderdaad vaak geen mogenlijkheid voor een eigen wasmaschine.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-07-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:12

Mkango schreef:
lizy29 schreef:

Gewoon dezelfde kleding nog een keer aan, maar dan binnenstebuiten. :j Niemand die het ziet.

Zien niet nee maar ruiken daarentegen :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:13

Sizzle schreef:
lizy29 schreef:

Dat vraag ik me ook nog steeds af _O-
Uiteraard kun je ook moderner en duurder wonen maar zeker veel minima zitten in zo‘n situatie met hun gezin. Anderzijds werkt daar dan vaak de vrouw niet dus dan kun je van 6 uur smorgens tot 10 uur savonds non-stop was draaien 1x per week.
Wij hebben het ook jaren gedaan maar we waren maar met z‘n 2en, werkten vlakbij en hadden meedenkende flexibile buren zodat er ook wel wat te ruilen was.

Pandora, in de goedkopere appartementen is inderdaad vaak geen mogenlijkheid voor een eigen wasmaschine.

Ik hou het geloof ik maar gewoon bij mijn eigen wasmachine en 6 tot 7 keer per week een draai.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:14

Ik had een te romantisch beeld van Zwitserland denk ik :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:15

Aldus Google:

De meeste appartementen in Zwitserland hebben geen wasmachine. Ze delen een wasmachine die meestal op de benedenverdieping van het complex staat. Ga echter niet op de wasdag van iemand anders uw was doen; de mensen zijn hier erg strikt in en dit wordt niet gewaardeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:17

Ailill schreef:
Aldus Google:

De meeste appartementen in Zwitserland hebben geen wasmachine. Ze delen een wasmachine die meestal op de benedenverdieping van het complex staat. Ga echter niet op de wasdag van iemand anders uw was doen; de mensen zijn hier erg strikt in en dit wordt niet gewaardeerd.

_O- je maakt mijn dag. Bizar dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:26

Dat je gedeelde wasmachines hebt, oké, maar dat iedereen ook nog een eigen wasdag heeft. :wow:

In de categorie wasmachines: ik had in Londen een tijdje een kamer waar zowel de ijskast als de wasmachine op het balkon stonden omdat er verder nergens anders in huis plek was. := En om bij de wasmachine te komen, moest je je er echt zijwaarts langs wurmen, want het was ook geen ruim balkon of zo. :') Verder blijf ik wasmachines in de keuken ook nog steeds een vreemd iets vinden, dat zie je in de UK ook heel veel.

lizy29

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:32

Wasmachine in de badkamer lijkt me dan ook totaal niet praktisch maar ik ben ook gewoon verwend met bijkeukens voor dat soort spul.
In Frankrijk vind ik het dan weer redelijk bizar dat de keukens eigenlijk altijd bestaat uit allemaal losse onderdelen en er amper inbouw apparatuur is. Zo kan je dus goed een huis kopen of huren met alleen twee kastjes wat dan de keuken moet zijn. Al het andere is dan meegenomen. De keuken die wij in onze andere huis hebben geplaatst word dan ook gezien als extreem luxe omdat alles inbouw is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:33

Pandora2 schreef:
Ik had een te romantisch beeld van Zwitserland denk ik :')

Een romantisch volkje is het sowieso niet, daarvoor moet je naar italie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:38

lizy29 schreef:
Wasmachine in de badkamer lijkt me dan ook totaal niet praktisch maar ik ben ook gewoon verwend met bijkeukens voor dat soort spul.
In Frankrijk vind ik het dan weer redelijk bizar dat de keukens eigenlijk altijd bestaat uit allemaal losse onderdelen en er amper inbouw apparatuur is. Zo kan je dus goed een huis kopen of huren met alleen twee kastjes wat dan de keuken moet zijn. Al het andere is dan meegenomen. De keuken die wij in onze andere huis hebben geplaatst word dan ook gezien als extreem luxe omdat alles inbouw is.
Bij ons thuis hadden we ook altijd een washok inderdaad. Ik heb hem nu wel in de badkamer staan (zat al bij het appartement in), en ik vind dat toch een stuk logischer dan in de keuken.

En ja, die keukens in Frankrijk met anderhalf kastje en een wasbak. :') Als ik er ooit een huis zou kopen, zou ik er ook meteen een keuken in laten bouwen. Vooral het gebrek aan een aanrecht vind ik irritant; ik heb veel ruimte nodig als ik kook.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:45

Mkango schreef:
lizy29 schreef:
Bij ons thuis hadden we ook altijd een washok inderdaad. Ik heb hem nu wel in de badkamer staan (zat al bij het appartement in), en ik vind dat toch een stuk logischer dan in de keuken.

En ja, die keukens in Frankrijk met anderhalf kastje en een wasbak. :') Als ik er ooit een huis zou kopen, zou ik er ook meteen een keuken in laten bouwen. Vooral het gebrek aan een aanrecht vind ik irritant; ik heb veel ruimte nodig als ik kook.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn keuken in ons huidige huis :x

Inmiddels is die er dus uit gesloopt en word er gewerkt aan een nieuwe met flink meer werkblad.