Eeen tijdje geleden werd er opgemerkt dat het belangrijk is om te kijken of je bij de aard van de mensen past.
Daar heb ik een tijdje over na moeten denken want je kunt niet generaliseren. Ik denk dat het misschien belangrijk is dat je in zicht hebt in onze Nederlandse volksaard. Wij zijn behoorlijk direct, vinden van alles wat en ventileren dat ook. Daar is niets mis mee, maar ben je wel bewust daarvan als je dat zelf ook hebt.
Bv een kennis van ons, Nederlander, vroeg om hulp aan onze Franse vriend en ik was erbij om te vertalen. J. spreekt de taal nog niet echt goed. Hierdoor kwam het allemaal erg bruusk en te direct over dus in mijn vertaling zei ik er gelijk bij, dat J. niet onbeleefd is, maar de taal nog niet machtig is, dus met weinig woorden veel wil zeggen waardoor het allemaal te rechtstreeks en te bruusk over komt.
Mijn vriend schoot in de lach en zei alleen maar fijntjes: "tout a fait" (inderdaad

).
Vriendelijkheid en respect voor de ander is enorm belangrijk en ook een stukje "nederigheid". Zo vroeg ik gisteren tijdens ons vriendschappelijk etentje dat als ons huis verkocht wordt aan mensen met paarden, of onze vriend die tevens boer en buuf is, ook met land enz. wil helpen zoals hij bij ons altijd heeft gedaan. Het antwoord was heel duidelijk nl→ als die mensen ook vriendelijk zijn→ uiteraard, dan doe ik alles voor ze. Als ze dat niet zijn dan doe ik niets voor ze!
Zo ook met Engelse vrienden. Zij waren echte Engelsen en heel beleefd (in het begin) en zo indirect. Gelijk voelde ik dat verschil. dus gelijk heb ik tijdens het paardrijden verteld→ dat Nederlanders vaak te direct zijn voor Engelsen maar dat ze echt wel heel aardig zijn en dat dit meer een cultuur dingetje is. Hoorde ik haar paar jaar later, mij voorstellen aan goede vrienden met de woorden→ "dit zijn goede vrienden van ons en het zijn zo'n leuke mensen. In het begin is het even wennen want ze zijn heel direct, maar nu vinden we dit een verademing want deze mensen zullen nooit achter je rug over je praten (gossip around)

, met ons Engelsen ben je daar vaak niet zeker over".
Dus wat ik met die voorbeelden wil zeggen "ben je bewust van wie je bent en hoe je over kunt komen , investeer in de taal, ben vriendelijk want dat is zo tof wonen en gezellig". En ben je bewust van de landsaard van diegene die je tegen over je hebt. Fransen zijn trots op hun land en vaak ook wat chauvinistisch. Dus als je benoemd wat zo tof is in dit land, dan mag je best voorzichtig benoemen dat je de service gerichtheid hier in de buurt beter vind kunnen