Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:30

TS, wat wil je bereiken met dit topic behalve een discussie over cultuur en geloof? Praat er gewoon met hem over. Doe waar jij je fijn bij voelt. Hij heeft gezegd dat hij het liever niet wil, dus verbiedt het niet (gaat hij dat wel doen, wegwezen!!!). Dus maak je keuze. Probeer het anders een keer om iets anders te dragen dan een bikini. Bevalt het niet, draag je gewoon je bikini.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:32

Zertab schreef:
TS, wat wil je bereiken met dit topic behalve een discussie over cultuur en geloof? Praat er gewoon met hem over. Doe waar jij je fijn bij voelt. Hij heeft gezegd dat hij het liever niet wil, dus verbiedt het niet (gaat hij dat wel doen, wegwezen!!!). Dus maak je keuze. Probeer het anders een keer om iets anders te dragen dan een bikini. Bevalt het niet, draag je gewoon je bikini.

Waarom ineens zo'n agressieve toon?
Het topic levert toch ook een goede discussie op? En volgens mij heeft de TS net vanmorgen nog aangegeven wat ze met het topic wil...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:33

Achterom schreef:
Zertab schreef:

Waarom ineens zo'n agressieve toon?
Het topic levert toch ook een goede discussie op? En volgens mij heeft de TS net vanmorgen nog aangegeven wat ze met het topic wil...

Was niet agressief bedoeld, maar recht door zee.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 14:35

Qimm schreef:
Waar bij mij de schoen wringt is dat een volledig normaal en gepast kledingstuk ter discussie wordt gesteld. Ik zou me vet ongemakkelijk voelen als mijn partner in een sociale omgeving een opvallende uitzondering zou worden op mijn verzoek.

De achtergrond van de vrager vind ik niet zo belangrijk. Europeaan, Aziaat, Afrikaan, christen, moslim, atheist.

Maar dat is het net. Voor hem is dat niet ‘normaal’.
Zijn referentiekader is anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:37

Mag je wel gewoon zelf zonder hem naar het strand in de badkleding van je eigen keuze? Je hoeft toch niet altijd alles samen te doen? Hij gaat toch ook niet mee naar je werk,naar je paard,of welke hobby dan ook?

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:43

Luckystory schreef:
Qimm schreef:
Waar bij mij de schoen wringt is dat een volledig normaal en gepast kledingstuk ter discussie wordt gesteld. Ik zou me vet ongemakkelijk voelen als mijn partner in een sociale omgeving een opvallende uitzondering zou worden op mijn verzoek.

De achtergrond van de vrager vind ik niet zo belangrijk. Europeaan, Aziaat, Afrikaan, christen, moslim, atheist.

Dat begrijp ik wel. Maar de rest van het strand draagt gangbare zwemkleding (incl hijzelf) en jij zou dan als enige je afwijkend kleden?

anjali schreef:
Mag je wel gewoon zelf zonder hem naar het strand in de badkleding van je eigen keuze? Je hoeft toch niet altijd alles samen te doen? Hij gaat toch ook niet mee naar je werk,naar je paard,of welke hobby dan ook?

Goede vraag :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:47

Luckystory schreef:
Qimm schreef:

Maar hij woont hier en heeft een vrouw van hier.
Dan legt hij dat referentiekader maar onder in een laatje van de kast :P :+

Ik bedoel het dus luchtig.

Ik begrijp dat het niet zo makkelijk is voor hem.
Maar toch denk ik zo wel, zijn keuze deze kant op te wonen. Hij had ook in een ander veilig land kunnen gaan wonen wat dichter bij zijn opvoeding ligt. Daar heeft hij niet voor gekozen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:51

Brainless schreef:
Emancipatie is dat vrouwen een keuze hebben en als een vrouw er zelf voor kiest iets voor haar partner aan te passen is dat haar goed recht.
Het is ook haar recht om te zeggen.. nee schat ik trek aan wat ik wil.

Ik denk dat dit wel een beetje de kern is.

Religie en culturele geschiedenis zijn nu eenmaal niet in een generatie uit te gummen. Daar blijven gewoon wat sporen van. Want wie ben je eigenlijk zonder jouw achtergrond, opvoeding en referentiekader?? Het gros van de Alle reacties hier komen voort uit je eigen kader. Communicatie is een inderdaad key. En achter je beslissing staan naar aanleiding daarvan.

Het is ook geen schande als de relatie uiteindelijk stuk loopt en je achteraf denkt 'ik heb me teveel laten beïnvloeden'. Je hebt er immers over gesproken en nagedacht, was er uiteindelijk zelf bij. Je wijsheid en gevoel van 'recht' verandert soms gewoon. De andere kant is misschien wel dat je samen het gelukkigste koppel ever wordt? Who knows?

Ik trek het even naar Azië (China) waar ik deels van het jaar woon en werk.
De Chinezen liggen dus niet in een bikini te bakken op het strand. Die zitten (vooral de dames) volledig bedekt in de schaduw. Omdat een blanke huid hier als schoonheidsideaal geldt. Ze lopen hier zodra de zon schijnt met een paraplu.

Ik was afgelopen week op een stadsstrand en ik ben daar niet in mijn bikini gaan liggen maar in een jurkje. En toch beschouw ik mezelf als vrij en feministisch. Maar ik ben ook respectvol.

De vrije westerse wereld is fantastisch en een groot goed. Maar ik ken westerlingen ook wel als mensen die een tikje eenzijdig denken dat hun cultuur en maatschappij superieur is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:52

In het laatste gesprek heeft hij toch gezegd dat als TS het belangrijk vindt dat ze dan de bikini gewoon mag aandoen.
Ok, zijn gevoel verandert er niet door. Maar net zomin als hij jou iets kan dwingen, kan jij hem niet dwingen ergens helemaal relax over te zijn. Ik zou dus rekening houden met zijn gevoel en er misschien op het moment zelf nog eens met hem over praten, maar hij legt je dus niets in de weg om alsnog een bikini te dragen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:23

goldenarrow schreef:
Beiden laten me vrij om daarin mijn eigen keuzes te maken, maar geven wel hun mening op het moment dat het een gewaagde keuze zou zijn.

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen zo over post van goldenarrow vallen en haar “bekrompen” vader en vriend.

Iedereen heeft een mening, en die mag je gewoon hebben. Daar komen juiste goede gesprekken uit voort. Je mening verkondigen is iets anders dan een ander iets opleggen/verbieden.

Wanneer ik in een ultra sexy jurkje de deur uit ga, dan zegt mijn vader waarschijnlijk ook “dat is gewaagd”, evenals mijn vriend. Dat wil niet zeggen dat ze mij vervolgens weer aan mijn haren naar binnen sleuren en het jurkje verbranden.

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:18

TS, ben je net bang dat hij steeds traditioneler wordt naarmate hij ouder wordt en dat je jezelf hierin gaat verliezen? Hij zegt het nu alleen, maar blijkbaar vat je het wel op als boodschap. Als het niks voorstelde had je er alleen een beetje om gelachen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:25

imaudy schreef:
TS, ben je net bang dat hij steeds traditioneler wordt naarmate hij ouder wordt en dat je jezelf hierin gaat verliezen? Hij zegt het nu alleen, maar blijkbaar vat je het wel op als boodschap. Als het niks voorstelde had je er alleen een beetje om gelachen.

Heb je de reacties hier gezien? "Doen wat je zelf wil" is leuk maar je wordt toch altijd wel beinvloed door wat anderen ervan vinden, of je moet heeeeeeel koppig zijn en heeeeeel sterk in je schoenen staan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:26

Ik snap niet dat iedereen hier lijkt te lezen dat ts geen bikini aan mag van haar vriend, dat is de hele vraag niet. Ze mag het wel, heeft zelfs al vaker een bikini aangehad zonder dat hij er iets over zei.

Hij heeft nu alleen uitgesproken dat hij zich er een beetje ongemakkelijk bij voelt, vooral bij familie van hem. Volgens mij is het enige dat je kunt doen, kijken wat hem meer gerust zou stellen en kijken of je je daar ook ok bij voelt ts.
Je had het eerder over een jurkje, dat zou ikzelf (maar dat is mijn mening) geen optie vinden tijdens het zwemmen, maar een zwemshort misschien wel. Maar het is jouw eigen keuze, als je er zelf maar achter staat.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:56

*knip*

TS je postte Eem badpakjurkje, vind jij het prettig om daarmee op het stampend te liggen? Een doek omdoen tijdens het zonnen lijkt mij wat onpraktisch en warm, net als jij.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 17-05-20 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:03

Weet je, omdat dit toch een uitgebreidere discussie is geworden...ik ben belgische en ik ben bekeerd al lang voor ik mijn man heb leren kennen. Hoef daar verder ook geen commentaar op.
Ik droeg een hoofddoek voor ik getrouwd was en nu 4 jaar later draag ik die niet meer, ben nog steeds getrouwd en we hebben een zoontje. Ik
Voelde me niet meer goed, als in, ik was oprecht bang dat ik zou neergestoken worden op straat omdat ik een hoofddoek draag. Waar is dan die keuzevrijheid? Dat werkt blijkbaar maar in 1 richting...als je vreest voor je leven door een keuze die je zelf maakt? ik ben super blij met zwemuurtjes voor vrouwen en vrouwen fitness, mag dat? Ik sport evengoed bedekt(er) gemengd, maar het is gewoon fijn dat ze ook aan ons denken. Als jij daar niet naartoe wil, ga niet? Maar waarom stoort het jou dat ik dat wel wil? O ja, mijn man heeft mij altijd gesteund, en legt mij niets op. Ik draag nog steeds mijn hoofddoek als ik naar zijn familie ga trouwens.

Doem verhalen zijn er, maar het zijn alleen die verhalen die worden gedeeld, weet je hoeveel succes huwelijken er zijn met verschillende culturen? Daar hoor je gewoon veel minder over omdat die net hetzelfde zijn als “gewone huwelijken”, wat moet je daar over vertellen?

TS: prachtig hoe jullie kunnen communiceren. Als ik je gerust mag stellen: het is echt niet warm om zo op het strand te liggen, als dat momenteel je “enige zorg” is. Ik heb al verschillende vakanties met burkini gezwommen, O jee, shocking, en heb daar echt geen last van gehad, ik wisselde dat nadien om in droge kledij trouwens want daar wil je niet in blijven zitten, voor de nieuwsgierigen. :') Ik heb ook al vakanties meegemaakt in zo’n soort gelijk vintage “badpak” die jij deelde en dat is echt niet warmer als een gewoon badpak, een burkini trouwens ook niet, en dat zijn trouwens echt geen vuilzak achtige gewaden die je aantrekt maar gewoon mooie moderne dingen, weer voor de nieuwsgierigen. :')

Heb alles gelezen trouwens en het verbaast me toch hoeveel open minded mensen er zijn +:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:16

*Knip*

Aan TS, allereerst respect voor het feit dat je hier gewoon netjes blijft reageren terwijl er toch best wel wat harde uitspraken worden gedaan.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het goed is dat jullie hierover in gesprek zijn. Ben ook erg benieuwd hoe hij er tegenaan kijkt als jij zonder hem naar het strand zou gaan, is de bikini dan nog steeds een ‘probleem’.

Interessante discussie in elk geval.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 17-05-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:23

Steffi4 schreef:
Weet je, omdat dit toch een uitgebreidere discussie is geworden...ik ben belgische en ik ben bekeerd al lang voor ik mijn man heb leren kennen. Hoef daar verder ook geen commentaar op.
Ik droeg een hoofddoek voor ik getrouwd was en nu 4 jaar later draag ik die niet meer, ben nog steeds getrouwd en we hebben een zoontje. Ik
Voelde me niet meer goed, als in, ik was oprecht bang dat ik zou neergestoken worden op straat omdat ik een hoofddoek draag. Waar is dan die keuzevrijheid? Dat werkt blijkbaar maar in 1 richting...als je vreest voor je leven door een keuze die je zelf maakt? ik ben super blij met zwemuurtjes voor vrouwen en vrouwen fitness, mag dat? Ik sport evengoed bedekt(er) gemengd, maar het is gewoon fijn dat ze ook aan ons denken. Als jij daar niet naartoe wil, ga niet? Maar waarom stoort het jou dat ik dat wel wil? O ja, mijn man heeft mij altijd gesteund, en legt mij niets op. Ik draag nog steeds mijn hoofddoek als ik naar zijn familie ga trouwens.

Doem verhalen zijn er, maar het zijn alleen die verhalen die worden gedeeld, weet je hoeveel succes huwelijken er zijn met verschillende culturen? Daar hoor je gewoon veel minder over omdat die net hetzelfde zijn als “gewone huwelijken”, wat moet je daar over vertellen?

TS: prachtig hoe jullie kunnen communiceren. Als ik je gerust mag stellen: het is echt niet warm om zo op het strand te liggen, als dat momenteel je “enige zorg” is. Ik heb al verschillende vakanties met burkini gezwommen, O jee, shocking, en heb daar echt geen last van gehad, ik wisselde dat nadien om in droge kledij trouwens want daar wil je niet in blijven zitten, voor de nieuwsgierigen. :') Ik heb ook al vakanties meegemaakt in zo’n soort gelijk vintage “badpak” die jij deelde en dat is echt niet warmer als een gewoon badpak, een burkini trouwens ook niet, en dat zijn trouwens echt geen vuilzak achtige gewaden die je aantrekt maar gewoon mooie moderne dingen, weer voor de nieuwsgierigen. :')

Heb alles gelezen trouwens en het verbaast me toch hoeveel open minded mensen er zijn +:)+

Joh, jij doet wat je wilt hoor. Maar ik stoor mij er inderdaad aan dat ik word uitgemaakt op mijn vroegere werk omdat ik het durfde te werken in een turkse buurt. In mijn eigen land verdorie. In België! En nee, dat is geen op zich staand gebeuren. Ik kan er boeken over schrijven. Vlaams belang ho*r, nva trut, leeuwenne*ker en ga zo maar door. Dus ja, ik stoor mij als er weer maar eens een uitzondering wordt gegeven of gevraagd of gemaakt want ik ben er zeker van dat er al veel meer racistisch tegen mij is uitgevaren dan ik ooit ben geweest.

Dus ja, sta ik neutraal in dit topic. Nee, helemaal niet. Maar er is ook al zo gigantisch veel gebeurt dat ik dat ook niet meer kan en dat ik begin vast te hangen aan de principes dat je jou gedraagt naar de cultuur van het land. Idem met hoofddoeken op school etc. Geen hoofddeksel of hoofdbedekking in de klas en daar moet er ook gewoon aan gehouden worden etc.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:32

DeMolenhoek schreef:
Steffi4 schreef:

Joh, jij doet wat je wilt hoor. Maar ik stoor mij er inderdaad aan dat ik word uitgemaakt op mijn vroegere werk omdat ik het durfde te werken in een turkse buurt. In mijn eigen land verdorie. In België! En nee, dat is geen op zich staand gebeuren. Ik kan er boeken over schrijven. Vlaams belang ho*r, nva trut, leeuwenne*ker en ga zo maar door. Dus ja, ik stoor mij als er weer maar eens een uitzondering wordt gegeven of gevraagd of gemaakt want ik ben er zeker van dat er al veel meer racistisch tegen mij is uitgevaren dan ik ooit ben geweest.

Dus ja, sta ik neutraal in dit topic. Nee, helemaal niet. Maar er is ook al zo gigantisch veel gebeurt dat ik dat ook niet meer kan en dat ik begin vast te hangen aan de principes dat je jou gedraagt naar de cultuur van het land. Idem met hoofddoeken op school etc. Geen hoofddeksel of hoofdbedekking in de klas en daar moet er ook gewoon aan gehouden worden etc.

Maar dan ben je toch even "slecht"? Ik bedoel niet echt slecht maar weet het even niet anders te verwoorden. "Zij" die jou veralgemenen en jij die "hun" veralgemeend? Ik zie geen verschil. :) Terwijl 99% van beide kanten gewoon "normaal" denkt en doet...

superpony

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:01

Je kan het ook omdraaien natuurlijk.

Hij heeft ergens meegekregen dat het niet normaal is of het voelt iig ongemakkelijk voor hem.

Maar wij hebben meegekregen dat het wel normaal is.

Wat is dan goed? Misschien zijn wij wel allemaal gek dat we in een bikini of topless op het strand willen liggen.

En iedereen wordt beinvloed. Iedereen kletst altijd heel stoer, maar ik zie maar heel weinig mensen echt doen wat ze zelf willen zonder invloed van bijv mode, media, vrienden etc. Mensen zijn echt enorme kudde dieren en volgers, dus wat dat betreft is niemand heilig.

Het is alleen opeens een issue als een Nederlandse vrouw een relatie heeft met een buitenlandse man die met andere normen en waarden is opgevoed. Dat is juist ook zo mooi van een andere cultuur.
Neemt niet weg dat ik er voorzichtig mee ben door eigen ervaring en in mijn omgeving. Ik zie ook dat ze ouder wel steeds meer naar hun eigen land en cultuur trekken. Is niet altijd slecht, maar gebeurt wel vaak. Ook bij bijv Zuid Europese mannen.

Zelf ben ik 45+ en snap ook niet zo die drang van vrouwen voor gelijkheid en alles. Ja, daar hebben vrouwen voor gevochten en dat is prima. Ik mag autorijden, stemmen, elk beroep ( bijna ) uitoefenen etc etc.
Maar ik vind het heerlijk dat mannen anders zijn dan vrouwen.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:38

Gelijkheid betekent mi ook niet zozeer dat man en vrouw hetzelfde zijn, maar dat ze dezelfde rechten hebben :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:49

Toulouze schreef:
Gelijkheid betekent mi ook niet zozeer dat man en vrouw hetzelfde zijn, maar dat ze dezelfde rechten hebben :)

Het is dan ook niet gelijkheid, maar gelijkwaardigheid :j.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:27

TS ik vind het super hoe jij hier mee om gaat!
Ook ik dacht bij de eerste paar zinnen o nee!! Maar na je verhaal verder gelezen te hebben is het toch heel anders.
De meeste denken alleen die word bekeerd tot iets wat ze niet wilt! Zo zwart wit is het natuurlijk helemaal niet.
Hoe jij er met hem in gesprek over gaat vind ik echt super! Hij heeft nog nooit een vrouw in bikini gezien en weet dus niet hoe dat er in de andere wereld aan toe gaat.
Ik snap dat het voor hem ongemakkelijk kan zijn.
Maar door zo in gesprek te gaan en hij je niks verbied kan ik er alleen maar respect voor hebben hoe jullie hier mee omgaan!
Als je nou afspreekt dat als je gaat wandelen of zwemmen in je bikini of what ever je er een doek om heen doet en met het zonnen gewoon in je zwemkleding gaat is dat toch niet heel raar? En daar voelt hij zich misschien beter bij en is voor jou niet echt een opgave.
En op mijn werk hoef ik ook niet aan te komen met een spaghetti shirtje en shorts. Vrij normaal lijkt mij
En niet omdat ik verplicht word om bedekkende kleding te dragen! Hele rare vergelijking!
Ik snap dat mensen alleen de heftige verhalen kennen want die komen in de publiciteit en niet al de verhalen die wel slagen door wederzijds respect.
Ik wil ook niet dat mijn vriend in een joggingbroek uit gaat of gaat winkelen. Dat is toch een beetje hetzelfde??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:59

Ik vind het knap dat je vriend zijn onbehagen over te veel bloot laten zien vooral in bijzijn van familie wanneer je samen op vakantie zou zijn. Als zijn opmerking puur op die vakantie is gericht had ik er geen moeite mee, relatie is geven en nemen en twee weken een sjiek badpak aan eventueel met bijpassende overslag rokje is een kleine moeite wanneer je daardoor een vakantie hebt waarbij je je alle twee prettig voelt.
Op het moment dat hij dat ook zou willen wanneer jullie met zijn tweeën op het strand zijn dan kreeg hij , excuus, de middelvinger.
Je lichaam is geen bezit en wat jij er mee doet en wat je er van wil laten zien is aan jou, wat betreft gezamenlijke vakantie, die wil je prettig doorbrengen .
En verder , er zijn nogal veel mannen die vinden dat het lichaam van hun vriendin exclusief van hen is en link worden bij hoge hakken, decolleté en korte rok. Dat zijn onzekere gasten die op zo’n manier denken dat ze andere mannen bij hun vriendin weghouden .

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:18

Ik vind het ook knap dat je man dit durft uitspreken en dat jullie erover babbelen maar ik heb hier nog geen antwoord gezien op de essentie van het probleem denk ik.
Wat stoort hem nu precies aan die bikini? Andere mannen die kijken, gewoon te veel bloot, ... Als je wilt dat hij 'hierover raakt' (want dat zou ik willen) zul je denk ik wel wat dieper moeten graven. Want met 'als je het per se wil dragen doe dan maar' ben je natuurlijk niet veel :)

Het is begrijpelijk dat hij het er moeilijk mee heeft, maar zoals iemand hier eerder al zei, als jij daardoor de uitzondering moet zijn op het strand die niet in bikini ligt vind ik het niet ok. Het is inderdaad een normaal kledingstuk (in deze contreien toch).

Persoonlijk zou ik me ik dit geval niet aanpassen. Ik zou me er zelf ongemakkelijker bij voelen om me aan te passen door in een kleedje te lopen dan een bikini te dragen. En dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:36

TamaraFloor schreef:
Als je nou afspreekt dat als je gaat wandelen of zwemmen in je bikini of what ever je er een doek om heen doet en met het zonnen gewoon in je zwemkleding gaat is dat toch niet heel raar? En daar voelt hij zich misschien beter bij en is voor jou niet echt een opgave.

Dit doet ze dus al, maar hij vindt het ook onprettig als ze in haar tankini aan het zonnen is. Hij ziet het liefst dat ze non stop een bedekkend jurkje draagt