Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/ka ... s-a3999884
Het is niet de bedoeling om maskers te gebruiken die werken. (Maar ondertussen is het gebruik van maskers in de zorg dus ook nog niet op orde!)
Wat is hier in vredesnaam het idee? Is er nog een verklaring die zinvol is? Wil men nadrukkelijk bewijzen dat kapjes onzin zijn? Of is het idee van besmetting nog niet losgelaten? Wat?
(Maar ergens vind ik het dan wel geruststellend dat mensen desondanks gewoon hun best doen om toch goede maskers te maken, en goed te gebruiken, want de meeste mensen willen toch iets beters dan wat het kabinetsbeleid is. Maar onbegrijpelijk.)
Als dit echt zo is, dan sta ik trouwens ook helemaal achter acties van het OV. Kom op zeg!
Marie_Anne schreef:En als je die anderhalve meter loslaat zonder vervangende maatregel in het OV, zal dat misschien er voor zorgen dat mensen op andere plekken ook minder afstand houden.
Shadow0 schreef:Het lijkt mij omdat het kabinet zich niet wil commiteren aan 1 richting. Enerzijds willen ze niet echt vaart maken met het gewoon stoppen en indammen van corona, maar anderzijds willen ze dat ook niet al te openlijk zeggen. Dat is tenminste echt het enige dat ik eruit kan halen, want iets beters kan ik er niet van maken.
Shadow0 schreef:Marie_Anne, kun je dat uitleggen waarom je die indruk niet hebt? Want volgens mij heeft men zich in het beleid nog nergens echt toegelegd op het zo goed mogelijk stoppen. (Wel in wat woorden, maar woorden zijn makkelijk.)
NU PAS wordt er werk gemaakt van voldoende contactonderzoek, terwijl de scholen al open zijn. De cijfers over besmettingen veranderen iedere keer waardoor nu bijna niemand nog bij kan houden wat er nou gebeurt. De tests zijn theoretisch beschikbaar maar in de praktijk lopen mensen nog steeds tegen ontmoediging aan. En in de zorg nog altijd niet genoeg materialen. Niets daarvan past bij een beleid van echt je best doen om de besmetting zo goed mogelijk te stoppen.
Nog wat trouwens. Door actief het gebruik van medische maskers te verbieden, maakt men het erg lastig voor mensen om zichzelf te beschermen voor de mensen die dat wel nodig hebben. Die misschien met het OV moeten omdat het onvermijdelijk is (want ja, soms kan het echt niet anders), maar daarbij liever niet vertrouwen op de goede wil van anderen, omdat zij reele kans lopen om dood te gaan bij infectie. Mensen die helemaal niet zorgeloos met maskers omgaan, maar zich verdiepen in hun gezondheidsrisico's en die serieus nemen.
Marie_Anne schreef:Ik geloof wel dat Rutte, de Jong en nu ook van Rijn er oprecht alles aan doen om ons land hier zo goed mogelijk doorheen te krijgen.
Citaat:Ik vind dat niet realistisch, maar blijkbaar willen veel mensen niet geloven dat niet alles te beheersen is in deze wereld. Ik ben in ieder geval niet bereid me eindeloos in huis op te sluiten vanwege dit virus. Ik vind de werkgelegenheid, de economie en de toekomst van ons land ook belangrijk.
Citaat:Ik luisterde laatst een podcast met de vraag: kijken wij over een aantal jaar hierop terug en noemen we dit dan massahysterie? Ik sluit het niet uit hoor...
Shadow0 schreef:Maar kun je dat ook onderbouwen? Wat in hun handelen maakt dat je daar vertrouwen in hebt?
Ik wil de regering niet zomaar wantrouwen of vertrouwen, ik wil voldoende zicht hebben op wat ze daadwerkelijk doen om dat wantrouwen of vertrouwen op te bouwen.
Citaat:Ok, nu komen we denk ik al meer in de buurt van de oorzaak van het verschil. Dat er nog wel degelijk wordt vastgehouden aan het idee dat het ook echt niet mogelijk of wenselijk is om het virus in te dammen.
Citaat:Ik denk niet dat ik 10.000 mensenlevens die plotseling ten einde gekomen zijn boven de normale sterte ooit 'massahysterie' ga vinden. Wereldwijd zijn er andere zaken - maar veel ervan is niet zozeer massahysterie alswel slecht leiderschap. Daar is er op dit moment nogal veel van in de wereld.
Marie_Anne schreef:In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Tancreda4 schreef:Marie_Anne schreef:In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
Toen kon de reguliere zorg gewoon doorgaan en waren de ics niet overvol. Het gaat niet enkel over de doden.
Marie_Anne schreef:Citaat:Ik denk niet dat ik 10.000 mensenlevens die plotseling ten einde gekomen zijn boven de normale sterte ooit 'massahysterie' ga vinden. Wereldwijd zijn er andere zaken - maar veel ervan is niet zozeer massahysterie alswel slecht leiderschap. Daar is er op dit moment nogal veel van in de wereld.
In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
Tancreda4 schreef:Marie_Anne schreef:In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
Toen kon de reguliere zorg gewoon doorgaan en waren de ics niet overvol. Het gaat niet enkel over de doden.
Massahysterie misschien. Maar ik denk dat we het heel goed doen. En ik vind dat we sneller versoepelen dan ik in het begin had gedacht.
Die mondkapjes, dat plaatsje van die plasser is een mooie. En zoals hierboven wordt gezegd zijn ze niet voor eigen bescherming maar voor bescherming van anderen. Het is 9oo nooit goed. Wat wil je dan? Langer op slot? Of een lapje stof pakken, een eigen kapje maken en wel gewokn met OV kunnen? Nee het is niet heilig. Maar het is beter dan niets en beter dan nog langer thuis moeten blijven. Wees blij dat het kabinet er eerlijk over is. Dat het middel niet heilig is, maar wel iets kan helpen en het gewone leven zo wat sneller kan opstarten.