Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:50

Hoeft maar op 60 gewassen te kunnen worden. Niet op 90

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:51

Cer schreef:
Ah.. ik zag die stof ook, maar dat was wasbaar op max 30%... die 90% wasbare stofjes zijn lastig verkrijgbaar..

Je kan de mondkapjes ook desinfecteren door ze even in de oven te leggen op 120-130 graden.
Wassen op handwas alleen als ze vuil zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:53

LadyMadonna schreef:
Ook betaalbaar?

Ik heb ze nog niet gekocht maar als ik even online kijk zie ik 50 stk voor 25 euro. Geen idee of men dat betaalbaar vind.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:58

Voor nu wel :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:11

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/ka ... s-a3999884
Het is niet de bedoeling om maskers te gebruiken die werken. (Maar ondertussen is het gebruik van maskers in de zorg dus ook nog niet op orde!)

Wat is hier in vredesnaam het idee? Is er nog een verklaring die zinvol is? Wil men nadrukkelijk bewijzen dat kapjes onzin zijn? Of is het idee van besmetting nog niet losgelaten? Wat?

(Maar ergens vind ik het dan wel geruststellend dat mensen desondanks gewoon hun best doen om toch goede maskers te maken, en goed te gebruiken, want de meeste mensen willen toch iets beters dan wat het kabinetsbeleid is. Maar onbegrijpelijk.)

Als dit echt zo is, dan sta ik trouwens ook helemaal achter acties van het OV. Kom op zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:08

Shadow0 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/ka ... s-a3999884
Het is niet de bedoeling om maskers te gebruiken die werken. (Maar ondertussen is het gebruik van maskers in de zorg dus ook nog niet op orde!)

Wat is hier in vredesnaam het idee? Is er nog een verklaring die zinvol is? Wil men nadrukkelijk bewijzen dat kapjes onzin zijn? Of is het idee van besmetting nog niet losgelaten? Wat?

(Maar ergens vind ik het dan wel geruststellend dat mensen desondanks gewoon hun best doen om toch goede maskers te maken, en goed te gebruiken, want de meeste mensen willen toch iets beters dan wat het kabinetsbeleid is. Maar onbegrijpelijk.)

Als dit echt zo is, dan sta ik trouwens ook helemaal achter acties van het OV. Kom op zeg!

Het is best wel gek ja :=

Ik denk dat ze gewoon iets moesten, anderhalve meter is gewoon niet haalbaar in het OV als er weer meer open gaat. Sowieso niet op lange termijn vind ik, mensen moeten toch weer met het OV kunnen voor andere dingen dan alleen werk.
En als je die anderhalve meter loslaat zonder vervangende maatregel in het OV, zal dat misschien er voor zorgen dat mensen op andere plekken ook minder afstand houden.

Ik ben er niet voor, maar ik geloof niet dat er nou een geheime agenda achter zit. Ik denk dat men gewoon geen betere oplossing heeft. Die heb ik ook niet, maar ik wil ook wel weer eens met de trein binnenkort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:16

Marie_Anne schreef:
En als je die anderhalve meter loslaat zonder vervangende maatregel in het OV, zal dat misschien er voor zorgen dat mensen op andere plekken ook minder afstand houden.

Maar we zouden ook kunnen proberen om het goed te doen. Met zo goed mogelijke maskers en zo goed mogelijk informeren en zo goed mogelijk mensen beschermen. En dat zou niets meer kosten en zelfs aanzienlijk makkelijker zijn dan ingewikkelde uitzonderingen opstellen waar men dan in het OV over moet gaan ruzieen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:19

Ik snap even niet meer waarom het dan godsnaam verplicht wordt die dingen. Het doet niks en het mag niks doen, maar je moet het wel dragen. Ikke nie snappe nie hoor >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:22

Het lijkt mij omdat het kabinet zich niet wil commiteren aan 1 richting. Enerzijds willen ze niet echt vaart maken met het gewoon stoppen en indammen van corona, maar anderzijds willen ze dat ook niet al te openlijk zeggen. Dat is tenminste echt het enige dat ik eruit kan halen, want iets beters kan ik er niet van maken.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:33

Het nut van niet-medische mondmaskers is ook niet in eerste instantie om jezelf te beschermen, maar om te zorgen dat je met mondmasker geen verspreider bent.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:40

Daar zit het verschil in. Persoonlijke beschermingsmiddelen beschermen degene die ze draagt, die zijn voor de zorg bedoeld. De niet-medische maskers beschermen alleen omstanders en die zijn verplicht in het OV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:44

Maar het actief ingewikkelder maken van de regels door maskers met een keurmerk actief te verbieden... dan ben je toch niet bezig om het zo goed mogelijk te doen? Vooral niet omdat die maskers helemaal niet nu naar de zorg gaan, maar er gewoon helemaal niet zijn. Ik vind dat het qua boodschap echt aan alle kanten uitstraalt dat het bedoeld is als zoethouder, niet als serieuze maatregel in context met andere maatregelen om het ook echt veiliger te maken. En dat vind ik onbegrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:48

Shadow0 schreef:
Het lijkt mij omdat het kabinet zich niet wil commiteren aan 1 richting. Enerzijds willen ze niet echt vaart maken met het gewoon stoppen en indammen van corona, maar anderzijds willen ze dat ook niet al te openlijk zeggen. Dat is tenminste echt het enige dat ik eruit kan halen, want iets beters kan ik er niet van maken.

Die indruk heb ik dan weer helemaal niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:54

Marie_Anne, kun je dat uitleggen waarom je die indruk niet hebt? Want volgens mij heeft men zich in het beleid nog nergens echt toegelegd op het zo goed mogelijk stoppen. (Wel in wat woorden, maar woorden zijn makkelijk.)
NU PAS wordt er werk gemaakt van voldoende contactonderzoek, terwijl de scholen al open zijn. De cijfers over besmettingen veranderen iedere keer waardoor nu bijna niemand nog bij kan houden wat er nou gebeurt. De tests zijn theoretisch beschikbaar maar in de praktijk lopen mensen nog steeds tegen ontmoediging aan. En in de zorg nog altijd niet genoeg materialen. Niets daarvan past bij een beleid van echt je best doen om de besmetting zo goed mogelijk te stoppen.

Nog wat trouwens. Door actief het gebruik van medische maskers te verbieden, maakt men het erg lastig voor mensen om zichzelf te beschermen voor de mensen die dat wel nodig hebben. Die misschien met het OV moeten omdat het onvermijdelijk is (want ja, soms kan het echt niet anders), maar daarbij liever niet vertrouwen op de goede wil van anderen, omdat zij reele kans lopen om dood te gaan bij infectie. Mensen die helemaal niet zorgeloos met maskers omgaan, maar zich verdiepen in hun gezondheidsrisico's en die serieus nemen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:59

Tussen willen en kunnen zit ook nog een groot grijs gebied shadow....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:00

Maar wie controleert welk masker je hebt? Keurmerk staat op de doos, niet op het masker

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:08

Lalidan schreef:
Tussen willen en kunnen zit ook nog een groot grijs gebied shadow....

Lalidan: wie wil wat dan?

LadyMadonna: op mijn bouwmarktmasker staat het type ook op het masker gedrukt (FFP1, CE en een aantal nummers.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:27

Het CE (en het notified body nummer) moet in principe op ieder product staan tenzij dat niet mogenlijk is, dan mag het ook enkel op de verpakking en in de bijsluiter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:30

Shadow0 schreef:
Marie_Anne, kun je dat uitleggen waarom je die indruk niet hebt? Want volgens mij heeft men zich in het beleid nog nergens echt toegelegd op het zo goed mogelijk stoppen. (Wel in wat woorden, maar woorden zijn makkelijk.)
NU PAS wordt er werk gemaakt van voldoende contactonderzoek, terwijl de scholen al open zijn. De cijfers over besmettingen veranderen iedere keer waardoor nu bijna niemand nog bij kan houden wat er nou gebeurt. De tests zijn theoretisch beschikbaar maar in de praktijk lopen mensen nog steeds tegen ontmoediging aan. En in de zorg nog altijd niet genoeg materialen. Niets daarvan past bij een beleid van echt je best doen om de besmetting zo goed mogelijk te stoppen.

Nog wat trouwens. Door actief het gebruik van medische maskers te verbieden, maakt men het erg lastig voor mensen om zichzelf te beschermen voor de mensen die dat wel nodig hebben. Die misschien met het OV moeten omdat het onvermijdelijk is (want ja, soms kan het echt niet anders), maar daarbij liever niet vertrouwen op de goede wil van anderen, omdat zij reele kans lopen om dood te gaan bij infectie. Mensen die helemaal niet zorgeloos met maskers omgaan, maar zich verdiepen in hun gezondheidsrisico's en die serieus nemen.

Jij wantrouwt gewoon alles wat deze regering doet. Er zijn gewoon niet voldoende medische maskers voor iedereen, dat is toch wel duidelijk nu.

Het is al heel vaak gezegd, maar het is zo makkelijk roepen vanaf de zijlijn, dan is alles zo eenvoudig en makkelijk te realiseren. Net als Baudet die wel even mondkapjes zou regelen :') .

Ik geloof wel dat Rutte, de Jong en nu ook van Rijn er oprecht alles aan doen om ons land hier zo goed mogelijk doorheen te krijgen. Wat dan "zo goed mogelijk" is, daar kun je natuurlijk van mening over verschillen. Ik geloof niet in het helemaal stoppen van dit virus, wat jij lijkt te willen proberen. Ik vind dat niet realistisch, maar blijkbaar willen veel mensen niet geloven dat niet alles te beheersen is in deze wereld. Ik ben in ieder geval niet bereid me eindeloos in huis op te sluiten vanwege dit virus. Ik vind de werkgelegenheid, de economie en de toekomst van ons land ook belangrijk.

Ik las dit nog, hoort eigenlijk niet in dit topic, maar even tussendoor. Veel mensen in de wereld lijden nu vooral onder de gevolgen van het virus en niet het virus zelf. Er dreigt een hongerpandemie ;(
https://nos.nl/l/2334114

Ik luisterde laatst een podcast met de vraag: kijken wij over een aantal jaar hierop terug en noemen we dit dan massahysterie? Ik sluit het niet uit hoor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:44

Marie_Anne schreef:
Ik geloof wel dat Rutte, de Jong en nu ook van Rijn er oprecht alles aan doen om ons land hier zo goed mogelijk doorheen te krijgen.

Maar kun je dat ook onderbouwen? Wat in hun handelen maakt dat je daar vertrouwen in hebt?

Ik wil de regering niet zomaar wantrouwen of vertrouwen, ik wil voldoende zicht hebben op wat ze daadwerkelijk doen om dat wantrouwen of vertrouwen op te bouwen.

Citaat:
Ik vind dat niet realistisch, maar blijkbaar willen veel mensen niet geloven dat niet alles te beheersen is in deze wereld. Ik ben in ieder geval niet bereid me eindeloos in huis op te sluiten vanwege dit virus. Ik vind de werkgelegenheid, de economie en de toekomst van ons land ook belangrijk.

Ok, nu komen we denk ik al meer in de buurt van de oorzaak van het verschil. Dat er nog wel degelijk wordt vastgehouden aan het idee dat het ook echt niet mogelijk of wenselijk is om het virus in te dammen.

Daarover verschillen we wel van mening. Indammen van het virus lijkt me eigenlijk aanzienlijk makkelijker dan te proberen om een hele dunne balans van 'net wel net niet' te behouden.
Maar daar is dat mondkapjesverhaal dus wel een goed voorbeeld van. Als je uitgangspunt is om het in te dammen, is het logisch dat je ook probeert om mensen zo goed mogelijk voor te lichten en zo veel mogelijk in staat stelt om zichzelf en anderen te beschermen. Als je nog steeds vasthangt aan het idee dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, dan blijf je uitkomen op net-niet-regels die tegenstrijdig of onduidelijk zijn, en niet zomaar goed kunnen werken.

Maar dan zijn we dus wel terug bij mijn eerdere stelling: de regels zijn zo omdat men zich nog steeds niet echt verbonden heeft aan het doel van het zoveel mogelijk indammen en stoppen van corona. Dat is wat jij namelijk ook zegt.

Citaat:
Ik luisterde laatst een podcast met de vraag: kijken wij over een aantal jaar hierop terug en noemen we dit dan massahysterie? Ik sluit het niet uit hoor...

Ik denk niet dat ik 10.000 mensenlevens die plotseling ten einde gekomen zijn boven de normale sterte ooit 'massahysterie' ga vinden. Wereldwijd zijn er andere zaken - maar veel ervan is niet zozeer massahysterie alswel slecht leiderschap. Daar is er op dit moment nogal veel van in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:20

Shadow0 schreef:
Maar kun je dat ook onderbouwen? Wat in hun handelen maakt dat je daar vertrouwen in hebt?

Ik wil de regering niet zomaar wantrouwen of vertrouwen, ik wil voldoende zicht hebben op wat ze daadwerkelijk doen om dat wantrouwen of vertrouwen op te bouwen.

Ik heb de tweede kamer debatten in het begin allemaal gevolgd en daaruit kwam voor mij geen reden om ze te wantrouwen.

Als jij, zeker in crisistijd, als burger zicht wil hebben op wat ze exact doen, dan zul je daar zelf in moeten verdiepen door alles te volgen. Ik heb daar geen tijd voor, want ik ben weer aan het werk. Dus ik vertrouw op de werking van onze parlementaire democratie en daarnaast op de onderzoeksjournalistiek in Nederland.
Citaat:
Ok, nu komen we denk ik al meer in de buurt van de oorzaak van het verschil. Dat er nog wel degelijk wordt vastgehouden aan het idee dat het ook echt niet mogelijk of wenselijk is om het virus in te dammen.

Dit vind ik dus elke keer zo smerig, maar blijven suggereren dat er een geheime agenda is. Dan zou er toch wel eerder en meer versoepeld zijn denk je niet?

Citaat:
Ik denk niet dat ik 10.000 mensenlevens die plotseling ten einde gekomen zijn boven de normale sterte ooit 'massahysterie' ga vinden. Wereldwijd zijn er andere zaken - maar veel ervan is niet zozeer massahysterie alswel slecht leiderschap. Daar is er op dit moment nogal veel van in de wereld.

In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:28

Marie_Anne schreef:
In 2017/2018: 10.000 doden boven de normale sterfte, in 2016/2017: 7500 doden boven de normale sterfte, in 2014/2015: 8600 doden boven de normale sterfte. Ik heb er niemand over gehoord.

Toen kon de reguliere zorg gewoon doorgaan en waren de ics niet overvol. Het gaat niet enkel over de doden.

Massahysterie misschien. Maar ik denk dat we het heel goed doen. En ik vind dat we sneller versoepelen dan ik in het begin had gedacht.

Die mondkapjes, dat plaatsje van die plasser is een mooie. En zoals hierboven wordt gezegd zijn ze niet voor eigen bescherming maar voor bescherming van anderen. Het is 9oo nooit goed. Wat wil je dan? Langer op slot? Of een lapje stof pakken, een eigen kapje maken en wel gewokn met OV kunnen? Nee het is niet heilig. Maar het is beter dan niets en beter dan nog langer thuis moeten blijven. Wees blij dat het kabinet er eerlijk over is. Dat het middel niet heilig is, maar wel iets kan helpen en het gewone leven zo wat sneller kan opstarten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:26

Tancreda4 schreef:
Marie_Anne schreef:

Toen kon de reguliere zorg gewoon doorgaan en waren de ics niet overvol. Het gaat niet enkel over de doden.

Ook tijdens griepepidemieën waren ziekenhuisafdelingen en zorgverleners overbelast, alleen had het minder invloed op de IC capaciteit. En ook toen kwam het wel in het nieuws en werd er opgedragen handen te wassen ed. Alleen heeft griep een minder hip imago, dus heeft dat minder indruk gemaakt. Ook waren er geen liveblogs en andere vormen van dagelijkse aandacht.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:54

Marie_Anne schreef:
Citaat:

Die 10.000 oversterfte zijn er ‘maar’ 10.000 vanwege alle strenge maatregelen die zijn getroffen.
Als we door hadden geleefd zoals voorgaande jaren, dus zonder maatregelen, hoeveel hadden we er dan geteld? 100.000? 200.000? Lijkt me echt geen massahysterie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:57

Tancreda4 schreef:
Marie_Anne schreef:

Massahysterie misschien. Maar ik denk dat we het heel goed doen. En ik vind dat we sneller versoepelen dan ik in het begin had gedacht.

Die mondkapjes, dat plaatsje van die plasser is een mooie. En zoals hierboven wordt gezegd zijn ze niet voor eigen bescherming maar voor bescherming van anderen. Het is 9oo nooit goed. Wat wil je dan? Langer op slot? Of een lapje stof pakken, een eigen kapje maken en wel gewokn met OV kunnen? Nee het is niet heilig. Maar het is beter dan niets en beter dan nog langer thuis moeten blijven. Wees blij dat het kabinet er eerlijk over is. Dat het middel niet heilig is, maar wel iets kan helpen en het gewone leven zo wat sneller kan opstarten.

Tegen wie heb je het nu met "wat wil je dan" en "het is nooit goed"? Je quote mij, maar ik vind dat het kabinet het prima doet en zeg juist net dat ik er op vertrouw dat ze zich voor 100% inzetten. We weten gewoon nog niet genoeg. Maar ik sluit niet uit dat we straks terugkijken en er heel anders over denken.

Mijn bericht was een reactie op een ander bericht, als dat wordt weghaald trek je het uit context.
Ik weet wel dat het om de ic gaat, Shadow is degene die de doden noemt en daar reageer ik op.