De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:09

Ik heb ook getekend. Honderden/duizenden euro's boete of zelfs gevangenisstraf als je je ouders, of je vriend waar je niet mee samenwoont een knuffel geeft. Dáág mooi niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:27

In mijn omgeving maakt bijna niemand zich zorgen om deze wet iets met een lam naar de slachtbank geleid worden. Raar eigenlijk iederen heeft de mond vol gehad van Erdogan en zijn wet dat hij bijna geen toestemming nodig heeft en nu hier in NL laten we het gaan!
Ik maak me wel zorgen en vind het allemaal erg ver gaan en maak me zeker zorgen over de mogelijkheden die de wet geeft.

Ben bang dat helemaal uit de hand gaat lopen op diverse manieren.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:30

Dat denk ik ook Rumay. Ik denk dat ze het ook niet eens kunnen handhaven, vraag me echt af hoe ze dat gaan doen.
Uit de hand lopen gaat het gegarandeerd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:33

Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen, en ben echt enorm geschrokken van de inhoud. Dit gaat echt veel en veel te ver :n Ik snap dat maatregelen nodig zijn, maar er zijn echt grenzen.

Ik ken mijn vriend al twee jaar, we wonen niet samen en dan zouden we dus niet meer binnen anderhalve meter van elkaar mogen komen? Wáánzin. En zo zijn er nog zoveel meer voorbeelden te bedenken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:35

Ik ben voor de wet omdat een handhaving + boete dan gewoon niet meer ter discussie staat zoals nu.
De wet geldt alleen voor noodgevallen zoals een pandemie. Buiten de pandemie kan men geen rechten meer ontlenen aan deze wet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:35

Ik maak me vooral druk over een paar dingen. Minister krijgt de vrije hand in de beslissingen (te veel macht). Mensen kunnen tegen hun wil worden vastgehouden (oa verzorgingstehuizen waar mensen niet naar buiten mogen). En het intermenselijke contact tussen families en in relaties wordt strafbaar gemaakt als je niet op een adres woont voor lange tijd. Daarmee ontneem je mensen een heel belangrijk iets.

Het enge is nog dat het door veel mensen als volstrekt logisch en normaal gezien nu. Ja er moeten zeker dingen vastgelegd worden. Maar zulke strenge straffen voor menselijke behoeftes. :n

Berdien daar zit ik dus ook mee. Vakantie samen, helaas mag niet, tenzij we twee tenten, twee campers of wat ook meenemen. Tegen elkaar aanhangen nope, elke vorm van dichterbij wordt strafbaar. Samenwonen is gewoon geen optie. Mijn vader nooit meer knuffelen. ik ga die regel toch echt heel bewust overtreden. En dan maar hopen dat ik geen strafblad _-:( 8)7 :r krijg

Elnienje maar ja de minister bepaald of het een pandemie is. In die zin vertrouw ik er gewoon niet op
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-06-20 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:40

waar staat de tekst van deze wet? Ik heb alleen iets kunnen vinden wat over vergaderen gaat...

@Elnienjo: De vraag is dan misschien wanneer er geen pandemie meer is en de wet dus ophoud.. wat zijn daar de kwalificaties voor? Want zolang er mensen ziek worden van Covid-19 is er een pandemie misschien, en dat kan dan wel heel lang gaan duren..
Wordt een griepgolf dan ook een pandemie genoemd een keer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:48

Een minister bepaalt niet of er een pandemie is, dat doet de WHO. Een pandemie is wel even wat anders dan een griepgolf in één land bvb. Een pandemie is een ernstige besmettelijke ziekte die zich in meerdere landen tegelijkertijd voordoet . En tot nu toe was 1918 , de Spaanse griep de laatste. Dus je kunt je heel druk maken over een spoedwetgeving maar wanneer Corona niet meer te boek staat als pandemie dan is het wachten op de volgende pandemie . Ik vermoed dat iedereen die nu leeft op de aardbol die zeer waarschijnlijk toch niet meemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:51

En de WHO gaat lekker tegenwoordig .... :+

Maar dat is besides the point... Ik ben heel benieuwd naar de tekst, het enige wat ik tot nu toe kon vinden waren teksten over vergaderingen, aandeelhoudersvergaderingen en rechtspraak (dus vanaf afstand) en iets over afnemen van sputum bij aanhoudingen..
Dus dat was óf niet de juiste, óf niet volledig... (of ik snapte t gewoon helemaal niet, wat ook zomaar zou kunnen :+ )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:52

bigone schreef:
Een minister bepaalt niet of er een pandemie is, dat doet de WHO. Een pandemie is wel even wat anders dan een griepgolf in één land bvb. Een pandemie is een ernstige besmettelijke ziekte die zich in meerdere landen tegelijkertijd voordoet . En tot nu toe was 1918 , de Spaanse griep de laatste. Dus je kunt je heel druk maken over een spoedwetgeving maar wanneer Corona niet meer te boek staat als pandemie dan is het wachten op de volgende pandemie . Ik vermoed dat iedereen die nu leeft op de aardbol die zeer waarschijnlijk toch niet meemaakt.

Dat laatste zou ik nog niet zo zeker van zijn.
Ik hoop dat we sneller terug in de pandemiemodus kunnen springen zodra er weer ergens ter wereld de pleuris uitbreekt door niet te aarzelen evenementen weer even in de ban te doen en hygienemaatregelen weer aan te scherpen. Dan hoeft het ook niet zover te komen dat mensen in wzc's geen bezoek meer mogen ontvangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:09

elnienjo schreef:
dan hoeft het ook niet zover te komen dat mensen in wzc's geen bezoek meer mogen ontvangen.

Ik vergat te 'z' te lezen in wzc's en ik vond dat dit ineens een hele apart wending nam.. :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:10

Cer schreef:
elnienjo schreef:
dan hoeft het ook niet zover te komen dat mensen in wzc's geen bezoek meer mogen ontvangen.

Ik vergat te 'z' te lezen in wzc's en ik vond dat dit ineens een hele apart wending nam.. :')

:D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:18

bigone schreef:

Er zijn regelmatig pandemieen, de mexikaanse griep was ook een pandemie, zo ook SARS en MERS.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:21

Een pandemie is voor zover ik weet iets wat wereldwijd of op totale continenten toeslaat.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:22

Ik woon begeleid zelfstandig en ben 18, bijna 19. Voor mij zou het betekenen dan ik mijn ouders en broertje (waar ik bijna mijn hele leven al niet bij woon maar wel regelmatig ben), niet eens een knuffel mag geven. Ik mag niemand meer een knuffel geven. Niemand die, als ik me niet fijn voel mijn hand mag pakken en zegt dat het goedkomt. En dat breekt mijn hart. Als dit nu een maand of twee was, prima. Maar minimaal een jaar....

En wat denk je van mensen die op straat bewusteloos raken, een (hart)aanval krijgen. Die moeten we maar allemaal voor onze ogen dood laten gaan? Want hulp bieden is strafbaar... :n

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:23

bigone schreef:
Een pandemie is voor zover ik weet iets wat wereldwijd of op totale continenten toeslaat.

Precies. Het moet gewoon vanzelfsprekend worden dat mensen die (terug)reizen vanaf een besmettingshaard in quarantaine geplaatst kunnen worden. Als ze dat hadden gedaan met de wintersporters dit jaar had dat ontzettend veel doden kunnen schelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:26

bigone schreef:

Er zijn een paar criteria. O.a: Het moet nieuw zijn, de symptomen afwijken van wat we kennen en een pepaald aantal landen.

De griep van 2009 is door het WHO ook als pandemie ingeschaalt:

2009 pandemic

The first influenza pandemic of the 21st century occurred in 2009–2010 and was caused by an influenza A(H1N1) virus. It was the first pandemic for which many Member States had developed comprehensive pandemic plans describing the public health measures to be taken, aimed at reducing illness and fatalities. For the first time, pandemic vaccine was developed, produced and deployed in multiple countries during the first year of the pandemic.
While most cases of pandemic H1N1 were mild, globally it is estimated that the 2009 pandemic caused between 100 000–400 000 deaths in the first year alone. Children and young adults were disproportionately affected in comparison to seasonal influenza, which causes severe disease mainly in the elderly, persons with chronic conditions and pregnant women.

De noodwet kan dus theoretisch ook ingezet worden voor de volgende nieuwe griepvariant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:27

Cer schreef:
Wordt een griepgolf dan ook een pandemie genoemd een keer?

Citaat:
Een pandemie is wel even wat anders dan een griepgolf in één land

Citaat:
De griep van 2009 is door het WHO ook als pandemie ingeschaalt:

Heeerlijk hoe tekst werkt.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:33

Berdien schreef:
Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen, en ben echt enorm geschrokken van de inhoud. Dit gaat echt veel en veel te ver :n Ik snap dat maatregelen nodig zijn, maar er zijn echt grenzen.

Ik ken mijn vriend al twee jaar, we wonen niet samen en dan zouden we dus niet meer binnen anderhalve meter van elkaar mogen komen? Wáánzin. En zo zijn er nog zoveel meer voorbeelden te bedenken.

Nou dit, ik was niet echt op de hoogte van die spoedwet, had er nog niet veel over gehoord. Maar dit is echt bizar.. Als single kan en mag je dan helemaal niks.. Met niemand.. :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:34

Griepgolven gaan niet alleen per land he :+

Overigens is hier de tekst van het wetsvoorstel: https://coronawetnee.nl/wetsvoorstel/ (edit: oeps, het linkje naar het wetsvoorstel staat achter deze link, sorry, zit op mobiel)

Het schort trouwens aan nog wel meer dingen. De tweede kamer heeft amper tijd gehad om hier goed naar te kijken en in het voorstel wordt ook met geen woord gerept over het aanpakken van oorzaken van een pandemie op deze schaal :\

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:37

Gelukkig gaat hij per 1 juli niet door.

Maar waar kan ik nog tekenen?
Ondanks dat ik de regels goed naleef vind ik deze wet ook veel te ver gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:42

Er staat trouwens niet eens pandemie in de wet maar epidemie.
[Reikwijdte]
1. Dit hoofdstuk is van toepassing op de bestrijding van de epidemie, of een directe dreiging daarvan.

Dan ben je haast ieder jaar wel de zak :+
Zeker dat laatste stukje: of directe dreiging. Dat laatste wordt duidelijk nogal verschillend geinterpreteerd in verschillende instanties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:48

Sizzle schreef:
[Reikwijdte]
1. Dit hoofdstuk is van toepassing op de bestrijding van de epidemie, of een directe dreiging daarvan.

Zeker dat laatste stukje: of directe dreiging. Dat laatste wordt duidelijk nogal verschillend geinterpreteerd in verschillende instanties.

Maar er staat nu nog specifiek "epidemie Covid-19", dus dan mogen ze m nergens anders meer voor gebruiken, neem ik aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:57

Cer schreef:
Sizzle schreef:
[Reikwijdte]

Maar er staat nu nog specifiek "epidemie Covid-19", dus dan mogen ze m nergens anders meer voor gebruiken, neem ik aan?

Dat is dan aan te nemen inderdaad. Ligt er aan hoe makkelijk zo‘n text wijziging gaat als de volgende SARS op de loer ligt.
Wat ik vooral mis is wie dan bepaald wanneer een epidemie tot endemie wordt. Hoe lang moet COVID blijven om tot endemie te worden, want dan vervalt de wet ook neem ik aan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:02

ik vraag me af of in die wet staat, dat ze in het vervolg ook andere wetten mogen wijzigen of opstellen, zonder inspraak. Zodat het in de toekomst veel makkelijker wordt om regels op te leggen.

Want ik las tot nu toe 'dat kan niet want bij ons in de democratie'.. maar ik begrijp dat dat met deze wet juist die democratie een beetje teniet wordt gedaan omdat wetsvoorstellen niet meer door de kamer hoeven, of hoe was dat nou precies?