Op straat gezet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:12

Medicatie kan alleen niet zomaar gestart worden, grote kans dat als het nog "dragelijk" is dit nu geen prio is voor de artsen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 14:16

Naja de huisarts moet mij eerst doorverwijzen naar een ggz, alleen die werken nu allemaal telefonisch.
Ze moeten mij beide persoonlijk zien.
De huisarts zodat hij kan inschatten welk persoon mij het beste kan helpen..
Zo snel gaat dat dus niet momenteel..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:24

Kan je niet bij jullie ouders terug?
Want als je nu al moeite hebt met de borg bij elkaar te krijgen en je zit straks in een huis en er komen lasten waar je niet op gerekend hebt zit je weer in de problemen.
Als jullie bij je ouders inzitten kun je flink sparen en dan heb je iets achter de hand.
Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar wat niet kan kan niet.
Als de poezen iets krijgen hang je al door dierenarts kosten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:27

verootjoo schreef:
Gaan jullie nu medicatie adviseren aan TS?
Ze heeft veel contact met HA, lijkt mij dat die er beter zich op heeft wat handig is qua medicatie.

Nee uiteraard niet, maar het zou wellicht een optie kunnen zijn om te bespreken met de HA.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:49

Birdie60 schreef:
Kan je niet bij jullie ouders terug?
Want als je nu al moeite hebt met de borg bij elkaar te krijgen en je zit straks in een huis en er komen lasten waar je niet op gerekend hebt zit je weer in de problemen.
Als jullie bij je ouders inzitten kun je flink sparen en dan heb je iets achter de hand.
Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar wat niet kan kan niet.
Als de poezen iets krijgen hang je al door dierenarts kosten.

Vind ik ook hoor. Je bent pas 18 en het lukt nu kennelijk even niet om zelfstandig je leven op orde te krijgen.En financiele problemen maken het allemaal nog erger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:00

Ik zou proberen je depressie op dit moment niet te veel als een probleem op zich te zien. Je zit gewoon in een heel lastig parket en het is logisch dat je daar psychisch onder lijdt. Dat is normaal. Onzekerheid en geen eigen veilige plek hebben is gewoon psychisch heel zwaar.
Pas als je situatie stabieler is en je houdt dan nog steeds dezelfde klachten dan kan je pas echt spreken van een psychische aandoening denk ik. Dan heeft behandeling ook zin.

Slaap je ook slecht? Want dat kan wel een negatief spiraal veroorzaken of versterken. Misschien kan je huisarts je slaapmedicatie voorschrijven, dat is wat makkelijker dan antidepressiva. Als je goed slaapt scheelt dat een slok op een borrel, en zorgt er in ieder geval voor dat je niet verder afglijdt.

Edit: In deze situatie antidepressiva voorschrijven heeft weinig zin denk ik. Als arts, en zeker als huisarts, heb je zelden direct de juiste soort en dosis te pakken. De kans dat TS er eerst weken nadelige gevolgen van ondervindt is groot. Dat hoort bij de zoektocht, maar dit lijkt me niet het juiste moment voor TS om dat te ondergaan. Met zo'n instabiele situatie kun je sowieso moeilijk zeggen of het gekozen pilletje werkt. Er zijn te veel onzekere factoren.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 12-04-20 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:03

FennyPower schreef:
Naja de huisarts moet mij eerst doorverwijzen naar een ggz, alleen die werken nu allemaal telefonisch.
Ze moeten mij beide persoonlijk zien.
De huisarts zodat hij kan inschatten welk persoon mij het beste kan helpen..
Zo snel gaat dat dus niet momenteel..

En een andere vorm van afleiding? Als een bijbaantje in de supermarkt?
Of misschien tuinieren?

Ik snap wel dat mensen niet zo happig zijn op een nieuwe bijrijder die ze niet kennen in corona tijd.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:17

Cayenne schreef:
verootjoo schreef:
Gaan jullie nu medicatie adviseren aan TS?
Ze heeft veel contact met HA, lijkt mij dat die er beter zich op heeft wat handig is qua medicatie.

Nee uiteraard niet, maar het zou wellicht een optie kunnen zijn om te bespreken met de HA.

En 5htp is geen medicijn maar slaat bij meerdere die ik ken goed aan. Is vrij op de markt dus voor TS wellicht een goede om eens te proberen.

LindyH

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:29

5-HTP is een voorloper van Serotonine. Als je een serotonineprobleem hebt zou het kunnen werken, maar dat is bij TS nog maar de vraag. Bovendien moet je dan ook geen problemen met met omzetten daarvan hebben, en dat is nogal een dingetje, met de bloed-hersenbarriere etc.
TS kan het proberen maar ze kan het geld imo beter opsparen zodat ze snel in een eigen huisje kan. Dat lijkt mij het beste medicijn.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 17:42

Depressie heb ik al 3 jaar.
Alleen heb ik hier nooit wat aan mogen doen..
Ik slaap verschillend. Maar wel gewoon goed uitgerust.

De huisarts belt aankomen week nog. Ik zou eens kunnen overleggen wat ik nog meer kan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:58

Huisartsen en GGZ werken gewoon hoor, zeker niet enkel telefonisch.
Als jij aangeeft dat je medicatie wil voor je depressie zodra deze is vastgesteld wordt dat gewoon voorgeschreven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:04

Nou huisartsen werken niet gewoon hoor. Bijna alles gaat telefonisch. En echt spoed wordt alleen gezien. Maar TS ik heb niet de indruk dat het bij jou wel kan wachten tot de huisartsen weer volop spreekuur draaien. Juist in deze hectische periode in je leven is een beetje support wel op zijn plek. Ook de ggz heeft plekken in de agenda voor mensen die geen weken kunnen wachten. Er zijn genoeg mensen die tegen problemen en zichzelf oplopen in deze tijd. Je moet het alleen wel duidelijk aangeven bij je huisarts.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:21

Ik vind het echt degoutant dat mensen hier advies over medicijnen gaan geven. Zeker slaapmedicijn tgo antidepressiva: dat wordt inmiddels juist vaak omgedraaid.

TS: hou je taai en zorg dat je voldoende de hulplijnen inschakelt. En hou vol. Het wordt beter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:41

TS, waarom mocht je drie jaar lang niets doen aan je depressie? Dat vind ik echt een kwalijke zaak :(:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:42

Topicstarter je zit nu nogal ver uit de buurt van waar je oorspronkelijk vandaan komt een andere huisarts bellen anders? (Je komt geregeld voorbij op fb en we hebben redelijk wat gemeenschappelijke vrienden ivm paarden) ggz hulp gaat wel door. En ook met een praktijkondersteuner zou jij best mogen praten.

Toch zou ik ook voor een andere afleiding dan paarden proberen te gaan zoals ik al eerder zei.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:44

FennyPower schreef:
Ik slaap verschillend. Maar wel gewoon goed uitgerust.

Dat is fijn in ieder geval. Dan zal je ook weinig baat hebben bij slaapmedicatie.

Ik bedoelde de slaapmedicatie ook niet in plaats van antidepressiva, maar als een soort quick fix die TS nu meteen al wat verlichting had kunnen geven. Voordat je een keer bij een psychiater zit en die uitgevogeld heeft welke antidepressiva en/of therapie het beste zijn voor jou en die ook hun vruchten beginnen af te werpen, ben je zo maanden, zo niet jaren, verder. Dat traject moet wel ingezet worden maar voor nu heeft TS daar niet zo veel aan.
En de huisarts kan ook wel antidepressiva voorschrijven, maar de kans dat dat meteen de juiste zijn is zo mogelijk nog kleiner. En veel antidepressiva kunnen als bijwerking hebben dat je eerst door een nog dieper dal moet voor je er uiteindelijk baat bij gaat hebben. Het zijn geen happy pills. Dat een huisarts er terughoudend mee is kan ik me dus wel voorstellen, juist in deze onzekere situatie.

TS, hopelijk kan de huisarts je nog helpen op een andere manier wat verlichting te vinden.

Iemand in dit topic die meer weet over de situatie van TS zei al dat die erg complex is. Dat blijkt langzamerhand steeds meer. Ik krijg ook een beetje het idee dat TS bij haar vriend woont omdat ze niet bij haar moeder kan/wil wonen. Maar zelf heeft ze geen werk, school of uitkering en dus geen inkomen. Is mijn vermoeden hoor... TS, verbeter me gerust als het niet klopt, maar voel je ook vrij om er niks over te zeggen als je dat niet wilt.
Ik krijg het idee dat TS iemand nodig heeft die naar haar hele situatie kijkt. Die zorgt dat ze op eigen benen kan staan, in een begeleid wonen project ofzo. Die zorgt dat TS een inkomen/uitkering krijgt en zo van niemand meer afhankelijk is. Die zorgt dat ze hulp krijgt bij haar psychische gezondheid. Dat hangt namelijk allemaal met elkaar samen en dat moet allemaal aangepakt worden. Er moet iemand zijn die haar bij de hand neemt. Misschien kan de huisarts daar ook de weg in wijzen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:52

@Lindyh
TS heeft werk.

En je komt echt niet zomaar in een begeleid wonen project terecht hoor.
Dat is heel moeilijk te realiseren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 06:57

Brainless schreef:
@Lindyh
TS heeft werk.

Met topicstarter haar ((school)achtergrond is dat niet onmogelijk maar moeten de juiste mensen wel op de hoogte zijn van de situatie en dat is de vraag. Dus daardoor valt ze waarschijnlijk wel wat tussen wal en schip.
En ik snap ook wel dat, dat niet haar eerste keus is als je bij je vriend wil blijven.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:30

Brainless schreef:
@Lindyh
TS heeft werk.

TS heeft geen werk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:57

wendely schreef:
Brainless schreef:
@Lindyh
TS heeft werk.

TS heeft geen werk.

Je hebt gelijk.. ik lees even terug en zie dat zij geen werk heeft.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:29

Ik volg al een tijdje mee en wat moet het een complexe situatie zijn :(:)
Ik denk heel veel wat ik niet uitspreek maar ik hoop dan ook oprecht dat er iemand voor dit meisje gaat opstaan voor hulpverlening en haar op weg helpt.
18 is veel te jong om nu al in zulke situaties terecht te komen :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:27

Ik vind het vooral sneu dat de band met haar ouders blijkbaar zo slecht is dat deze optie beter is dan teruggaan naar je ouders.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:28

Suzanne F. schreef:
Ik vind het vooral sneu dat de band met haar ouders blijkbaar zo slecht is dat deze optie beter is dan teruggaan naar je ouders.

Dit, TS is nog zo jong...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:39

Suzanne F. schreef:

Ja precies dit dus :(:) het moest niet zo mogen

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:38

Hoe is het nu met je TS?