Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:59

Haha dat mag jij doen. Ik moet zeggen dat ik het topic echt met plezier lees, maar ik zal waarschijnlijk weinig interessante bronnen aanvoeren. Of ik werk, of ik ben thuis en heeel soms wil ik dan aan iets anders denken :'). Maar daarom blij met jullie!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:02

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 14:04

Mariska_28 schreef:
Ik kwam dit artikel tegen toen ik op zoek was naar het instituut in Engeland dat bezig was met het covid virus en vrijwilligers.

Lees ik dit goed dat het spoelen met dit mengsel mogelijke verspreiding kan verminderen?
https://hvivo.com/scientific-paper-a-th ... -sars-cov/

Ja, artikel uit 2016 dus niet getest op de huidige sars-CoV2.
Wel op de eerste sars, sars-CoV1.

Er mist alleen heel veel belangrijke informatie die kan aangeven of dit werkelijk zinnig is.

Een overweging bijvoorbeeld alvast,

Binnen 2 minuten na het spoelen van de keel is er bijna geen waarneembare hoeveelheid 'levend' virus meer.

Maar hoe lang houdt dat effect aan?

Je ademt continu.
Dus steeds weer lucht van je longen door je keel, en lucht van buiten richting longen.
Een keer of 15 per minuut, inademen, uitademen.

Dus het middel zorgt er wel voor dat op een bepaald moment (2 minuten na gebruik) er minder overdracht is.
Maar de gespoelde keel loopt vanzelf weer vol met virusdeeltjes.

Ik weet natuurlijk niet hoe snel.
Maar ik vermoed dat dit middel een zeer korte werkingstijd heeft.

Dat je bijvoorbeeld iedere 8 minuten zou moeten spoelen, om het zinvol te maken.
En dan kun je je dus afvragen of dat realistisch is.
Hoeveel liter heb je dan nodig, waar laat je het spoelsel, etcetera etcetera.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:05

Argument 7(geloof ik):
In de technische briefing werd expliciet benoemd dat álle opties op dezelfde lijn starten. Zelfs niks doen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:08

Femke_Tweety schreef:
Mariska_28 schreef:
Ik kwam dit artikel tegen toen ik op zoek was naar het instituut in Engeland dat bezig was met het covid virus en vrijwilligers.

Lees ik dit goed dat het spoelen met dit mengsel mogelijke verspreiding kan verminderen?
https://hvivo.com/scientific-paper-a-th ... -sars-cov/

Ja, artikel uit 2016 dus niet getest op de huidige sars-CoV2.
Wel op de eerste sars, sars-CoV1.

Er mist alleen heel veel belangrijke informatie die kan aangeven of dit werkelijk zinnig is.

Een overweging bijvoorbeeld alvast,

Binnen 2 minuten na het spoelen van de keel is er bijna geen waarneembare hoeveelheid 'levend' virus meer.

Maar hoe lang houdt dat effect aan?

Je ademt continu.
Dus steeds weer lucht van je longen door je keel, en lucht van buiten richting longen.
Een keer of 15 per minuut, inademen, uitademen.

Dus het middel zorgt er wel voor dat op een bepaald moment (2 minuten na gebruik) er minder overdracht is.
Maar de gespoelde keel loopt vanzelf weer vol met virusdeeltjes.

Ik weet natuurlijk niet hoe snel.
Maar ik vermoed dat dit middel een zeer korte werkingstijd heeft.

Dat je bijvoorbeeld iedere 8 minuten zou moeten spoelen, om het zinvol te maken.
En dan kun je je dus afvragen of dat realistisch is.
Hoeveel liter heb je dan nodig, waar laat je het spoelsel, etcetera etcetera.

Informatie van RIVM: dit is niet zinvol!
Word je minder besmettelijk als je je neus en keel desinfecteert met een desinfecterende oplossing?
Nee, deze vorm van schoonmaken wordt niet gebruikt om besmetting te voorkomen of voor de behandeling van een coronavirusinfectie. Het virus kan in de neus en/of keel aanwezig zijn. Het apart schoonmaken van keel of neus heeft daarom geen effect. Het inbrengen van desinfecterende oplossing in de neus kan schade aan de slijmvliezen geven. Hiermee kan de kans op besmetting met bacteriën groter worden of zou het zelfs de verspreiding van het coronavirus kunnen versterken.
(bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting)
Laatst bijgewerkt door Lon op 22-03-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:08

Arabesk schreef:
[
Als iemand één argument kan geven waarom we níet de kant van Italië opgaan, hoor ik het graag. :Y)
Omgerekend is Italië op onze aanstaande donderdag overgegaan op totale lockdown.

Is dit niet ook de reden dat ze aangeven dat ze eind van de week de piek in de ziekenhuizen verwachten? Gebaseerd op juist die lijn die in alle landen redelijk het zelfde lijkt te gaan?

Overigens, de totale lock-down van Italie was exclusief woon-werk. Mensen mochten wel gewoon gaan werken. Vandaag is die lock-down versterkt. Alle niet essentiele bedrijven moeten nu ook dicht. Alleen bedrijven met absolute noodzaak blijven open. We hebben het dan over supermarkten, apotheken, transportbedrijven, elektriciteit. De rest is vanaf deze ochtend gesloten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:30

Citaat:
De gezondheidsorganisatie WHO heeft zondag gewaarschuwd dat lockdowns het coronavirus niet verslaan. "Het gevaar van lockdowns treedt op als alle maatregelen worden opgeheven. Dan kan het virus opnieuw opduiken", aldus expert noodsituaties Mike Ryan.

Volgens hem moet er meer aandacht gevestigd worden op het vinden van de personen die besmet zijn met het virus, en het in kaart brengen van hun laatste sociale contacten.

nu.nl

Maar ja dan moet je als land wel voldoende tests op voorraad hebben...... -O-

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:31

Ik weet niet of er hier al dieper ingegaan is op het malaria middel Chloroquine, en dat dat middel ingezet wordt bij Corona patiënten, maar in dit filmpje wordt het goed uitgelegd. Hoe het precies werkt in het lichaam, heel interessant en vooral hoopgevend.

https://youtu.be/9CF_W0XX_Kw

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:36

Pocca_Locca schreef:
Ik weet niet of er hier al dieper ingegaan is op het malaria middel Chloroquine, en dat dat middel ingezet wordt bij Corona patiënten, maar in dit filmpje wordt het goed uitgelegd. Hoe het precies werkt in het lichaam, heel interessant en vooral hoopgevend.

https://youtu.be/9CF_W0XX_Kw

Longartsen met handen in haar: ‘Aanbevolen medicijnen hebben niet veel effect, maar wel bijwerkingen’

https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~a21b9548/

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:43

Nou, bigone, er staat Ook dat er gewoon nog niet zoveel over bekend is.. en dat het niet bij hartpatiënten gebruikt moet worden. Lijkt me logisch dat één middel niet bij àlle patiënten een goed idee is. Het is dus nog te vroeg om te zeggen dat het niet afdoende werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:57

Fijn topic met onderbouwde berichten en interessante onderzoeken, dat doet mijn wetenschappelijke hart harder kloppen :)
Lees voorlopig mee, maar houd de wetenschappelijke literatuur in de gaten, mocht er iets interessants omhoog komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:58

Pocca_Locca schreef:
Nou, bigone, er staat Ook dat er gewoon nog niet zoveel over bekend is.. en dat het niet bij hartpatiënten gebruikt moet worden. Lijkt me logisch dat één middel niet bij àlle patiënten een goed idee is. Het is dus nog te vroeg om te zeggen dat het niet afdoende werkt.

Klopt maar de chloroquine was weken geleden al in de picture. En twee artsen in Groningen hebben een manier gevonden om het , samen met een ander middel zo te verkleinen dat het via een pufje in de longen terecht komt. Maar hopen dat dat beter werkt, direct op de juiste plek. https://www.dvhn.nl/groningen/Groningse ... 77096.html

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:00

Hoe zit het trouwens met die testen? In Zuid-Korea hebben ze al ruim 100.000 mensen kunnen testen tot nu toe en dat blijft maar doorgaan. Maar hier in Nederland zeggen ze dat ze weinig van die testkits hebben. Is het dan erg lastig om van die kits erbij te maken? Of hoe zit dat?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:06

Ik heb daarover verschillende dingen gelezen, loopt van het voorkomen van een tekort aan platen waarop de test wordt uitgevoerd, tot teruglopen voorraden filtertips tot de druk op het personeel die de testen moeten uitvoeren.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar de platen en de tips vandaan komen, ik betwijfel of we een Nederlandse fabriek hebben die alles maakt en de aanvoer is door alle landen die sluiten en de grote vraag natuurlijk beperkt..

Zal even zoeken want er was een paar dagen terug een NOS artikel over.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:09

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:15

In Frankrijk hier is het beleid hetzelfde als in Nederland als het om het testen gaat. Bij ziekte ga je naar huis, je wacht af en alleen bij koorts en benauwdheid mag je 15 bellen (dat zijn de pompiers→ brandweer die hier ook het ziekenvervoer doen en alles rondom spoedjes). De huisartsen wil de overheid daarmee zoveel mogelijk ontlasten. Er wordt dus nauwelijks getest.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:15

Bedankt! Interessant, gelijk een stuk helderder hoe en wat. Het WHO had namelijk nu het bericht dat alleen een volledige lockdown niet zou werken, maar dat men meer moet gaan testen om erachter te komen wie er besmet zijn (denk dat ze daarmee ook bedoelen om mensen te testen die weinig tot geen symptomen hebben?). Maar als er zoveel schaarste is (en ik denk dat dat niet alleen zo is in Nederland, maar in vele andere landen ook?), dan gaat dat natuurlijk niet lukken?

Was dit nieuwsbericht: https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/w ... -niet.html

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:21

In dit kader is het wel interessant dat de bloedbank (Sanquin) op dit moment gedoneerd bloed van de afgelopen weken aan het testen is op de aanwezigheid van antistoffen (zie bijv. https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2161S4). Dat is een manier om in kaart te brengen hoeveel mensen het virus al gehad hebben maar niet zijn getest vanwege milde/geen duidelijke symptomen. Er werd ook aangegeven dat er ook al een plan klaarligt om dit ook te gaan meten bij kinderen (die geen bloed doneren, dus Sanquin's aanpak zal daar geen informatie over verschaffen).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:25

Dat maakt het advies van de WHO niet minder goed, alleen minder goed mogelijk.
Plus je hebt verschillende testen, een neusswab is een andere manier van testen van op bloed.

Als aanvulling op bovenstaande, het zou ook interessant zijn om als de pandemie doorlopen is een algemeen onderzoek onder de bevolking te doen om uit te kunnen zoeken welk percentage antistoffen tegen het virus heeft aangemaakt en dit mogelijk te koppelen aan de vraag of die personen klachten hebben gehad.
Maar het is me nog niet heel duidelijk hoe lang antistoffen te detecteren blijven bij dit specifieke virus (en dus hoe lang groepsimmuniteit echt goed werkt).

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:45

Whale schreef:
Bedankt! Interessant, gelijk een stuk helderder hoe en wat. Het WHO had namelijk nu het bericht dat alleen een volledige lockdown niet zou werken, maar dat men meer moet gaan testen om erachter te komen wie er besmet zijn (denk dat ze daarmee ook bedoelen om mensen te testen die weinig tot geen symptomen hebben?). Maar als er zoveel schaarste is (en ik denk dat dat niet alleen zo is in Nederland, maar in vele andere landen ook?), dan gaat dat natuurlijk niet lukken?

Was dit nieuwsbericht: https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/w ... -niet.html

Iemand die het originele bericht van de WHO hierover kan vinden? Ik kan echt werkelijk niks vinden op de WHO website :+

Edit: nvm, kheb het gevonden. Mike Ryan, Executive Director van de WHO heeft dit gezegd in een BBC interview. De WHO zelf heeft hier nog geen statement over naar buiten gebracht.

"Volgens hem moet er meer aandacht gevestigd worden op het vinden van de personen die besmet zijn met het virus, en het in kaart brengen van hun laatste sociale contacten.". Het beleid van de WHO blijft nog altijd: testen waar mogelijk, bij tekorten; enkel testen risicogroepen.

Hypothetische vraag: als iemand bronnen vind voor onderbouwing dan hoor ik het graag: is het nuttig om tijdens een epidemie te blijven monitoren om zo casussen te traceren? Ik denk dat er beter geïnvesteerd kan worden in het monitoren van antistoffen zodat deze mensen iig functioneel terug in de maatschappij kunnen om onze economie draaiende te houden.

https://www.bendigoadvertiser.com.au/st ... s/?cs=3337

Edit van een Australische? krant: Ryan said that the examples of China, Singapore and South Korea, which coupled restrictions with rigorous measures to test every possible suspect, provided a model for Europe, which the WHO has said has replaced Asia as the epicentre of the pandemic.

"Once we've suppressed the transmission, we have to go after the virus. We have to take the fight to the virus," Ryan said.

De fase van dit moment is supressie van transmissie. Dus tracering wordt pas weer interessant nadat we het ergste deel onderdruk hebben. Met andere woorden ga er niet vanuit dat door de lockdown het virus verdwijnt maar blijf het rigoreus opvolgen
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 22-03-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:56

https://www.who.int/emergencies/disease ... hey-happen

Op 16 maart staat:
Citaat:
"You cannot fight a fire blindfolded."

16 March 2020

Countries should test every suspected case of COVID-19.

If people test positive, they should be isolated and the people they have been in close contact with up to 2 days before they developed symptoms should be sought out, and those people should be tested too if they show symptoms of COVID-19.

WHO also advises that all confirmed cases, even mild cases, should be isolated in health facilities, to prevent transmission and provide adequate care.

But we recognize that many countries have already exceeded their capacity to care for mild cases in dedicated health facilities.

In that situation, countries should prioritize older patients and those with underlying conditions.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:58

Ik vermoed dat de who ook moet roeien met de deskundigen die ze hebben. Alle mensen die daar advies geven hebben dit ook nog nooit meegemaakt dus zullen er ook richtlijnen van hun kunnen wijzigen die eerst goed leken maar door de praktijk achterhaald worden. We hebben maar één zekerheid op dit moment en dat is zoveel mogelijk in je eigen kleine cocon blijven en contacten vermijden .

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:03

bigone schreef:
Ik vermoed dat de who ook moet roeien met de deskundigen die ze hebben. Alle mensen die daar advies geven hebben dit ook nog nooit meegemaakt dus zullen er ook richtlijnen van hun kunnen wijzigen die eerst goed leken maar door de praktijk achterhaald worden. We hebben maar één zekerheid op dit moment en dat is zoveel mogelijk in je eigen kleine cocon blijven en contacten vermijden .

Een Bigone, maar we zien wat het effect heeft van een uitspraak die achteraf anders wordt opgevat. Ik noem maar even Rutte met z'n groepsimmuniteit en mensen denken nog steeds dat in Nederland niet doet aan maatregelen. (alhoewel na de beelden van vandaag in de natuurgebieden en stranden vraag ik me ook echt af waar sommige mensen hun hersens hebben zitten 8)7 ). Daarom vind ik het prettiger om dergelijke zaken te lezen in een officiëel WHO statement, en niet 1 iemand losse zaken benoemd in een interview dat vervolgens weer door journalisten herschreven wordt en op het internet gegooid worden.

@RianneH: maar we zitten nu in het scenario van een tekort, en dus worden de risicogroepen getest. Dat is dan toch naar WHO richtlijnen, meer kan er op dit moment niet echt gedaan worden lijkt mij?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:05

Ik snap je vraag niet, mijn post is een antwoord op de vraag of iemand de bron heeft voor de uitspraak in het NU.nl artikel.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:11

RianneH schreef:
Ik snap je vraag niet, mijn post is een antwoord op de vraag of iemand de bron heeft voor de uitspraak in het NU.nl artikel.

Was eigenlijk als respons op het antwoord: wij als NL volgen dus de richtlijn van de WHO, sorry voor de onduidelijkheid :)