Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:38

Sure_lee schreef:
Ik snap het verhaal van Rutte. Of het allemaal waar is, dat weet ik niet. Dat kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel weet is dat ik persoonlijk het geen fijn idee vind.

Gisteren avond Jinek gekeken en daar werden dingen besproken wat mijn gevoel alleen maar minder fijn maakte.
Een groot deel van Nederland gaat het krijgen. Ze hebben geen idee waarom sommige mensen geen of milde klachten krijgen en waarom sommige mensen een (zware) longontsteking krijgen.
Dus als je het krijgt weet je niks over het verloop van jouw pad van de ziekte. Vind ik echt spannend.
Daarnaast liggen sommige mensen nu al 4 weken op de IC..lang!
En de mensen die een (zware) longontsteking oplopen, houden daar blijvende schade aan over en kunnen niet meer leven als voorheen. (stelde daar een longarts, of dit zo is weet ik natuurlijk niet zeker)

Ja en als iedereen daar nu bang voor word en dat niet zo zien zitten zouden de mensen ZELF hun conclusie moeten trekken en dat is dan toch de sociale isolatie net als de ouderen en zwakkeren nu doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:40

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:41

karuna schreef:
Enige wat ik kan zeggen over de toespraak is dat ik het vreemd vind dat nederland een andere aanpak neemt dan andere landen. :o? (Te) weinig test -O- en teveel vertrouwd op mensen die nu al aangetoond hebben zich niet aan de regels te houden. Door nu nog massaler elkaar te gaan opzoeken.
-:(-
En dat coffeeshops kennelijk een keiharde noodzaak hebben open te mogen blijven. -O- best zorgelijk ook.

Nog massaler elkaar op te zoeken? Waarom denk je dat?

Buiten het feit dat er een aantal mensen naar Ikea en tuincentra zijn geweest was het op heel veel plekken enorm rustig en bleven de mensen thuis. (Bron NOS)
Daarbij is een bekende van me bedrijfsleider bij de Ikea en die hadden een mindere omzet dan op een reguliere maandag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:42

MarlindeRooz schreef:
... er zal maar geen water meer uit je kraan komen. Erg goed voor mijn bloeddruk dit.

De drinkwaterbedrijven gaan gewoon door en doen er alles aan om de watervoorziening gewoon constant te houden. Daar moet je je nu echt niet druk over maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:44

Ik vind het een hele lastige, wat is wijsheid.

Gecontroleerd laten gaan hebben voors en tegens, maar een complete lockdown ook. In beide gevallen duurt het lang.
Dat de zorg niet overbelast moet raken is voor iedereen wel duidelijk en mee eens denk ik zo.
Maar na een lockdown is de kans groot dat het virus net zo hard (wellicht wel harder) terug komt, dat lijkt me ook geen optie.
Gecontroleerd laten verspreiden heeft ook z'n voors en tegens.
Maar in alle gevallen, er blijven mensen ziek worden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:45

kiki1976 schreef:

Gecontroleerd laten gaan hebben voors en tegens, maar een complete lockdown ook. In beide gevallen duurt het lang.
Dat de zorg niet overbelast moet raken is voor iedereen wel duidelijk en mee eens denk ik zo.
Maar na een lockdown is de kans groot dat het virus net zo hard (wellicht wel harder) terug komt, dat lijkt me ook geen optie.

Er is geen een manier die geweldig is.
Maar er kan wel gekozen worden voor de beste optie, en ik denk dat ze daar nu voor gekozen hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:49

Op het werk zit je met een vaste groep collegas. Samen gezellig tuincentra bezoeken of hutje mutje het bos in met vreemden is een groter verspreidingsrisico. Hier heeft natuurmonumenten opgeroepen een deel van het bos te vermijden. Er stond gister een zondag file en alles was overvol en met elkaar aan het praten. De buurtsuper hier had een enorme mensenmassa te verwerken. Dicht tegen elkaar. Massaler contact dus dan op een normale werkdag

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:51

Ik hoop echt dat mensen de ernst van de situatie in gaan zien.... Ik ben bedrijfsleider in een supermarkt, dus wij moeten door. We hebben alle mogelijke maatregelen genomen en aan meer wordt gewerkt. Alles voor de veiligheid van medewerkers en klanten en om verspreiding te voorkomen. Gisteren de eerste quarantainedag, wat een drama...
Wat krijg je? Klanten die er gewoon schijt aan hebben. Die totaal geen afstand houden, je ongevraagd aanraken, hoesten of niezen zonder een hand/arm voor het gezicht, soms zelfs in jouw richting. Groepen met 14 jarige kinderen die het maar lollig vinden, kleine kinderen die rondrennen en overal aanzitten, ouders die lekker met alle kinderen in de speeltuin gaan zitten. Klanten die op je schelden omdat ze achter het lijntje moeten wachten bij de kassa. Mensen willen zich niet aan de regels houden. Normaal zou ik zeggen prima, jouw probleem. Als jij graag zo ziek wil worden en die kans wil lopen op te sterven door je niet aan de simpele regels te houden, be my guest. Maar je brengt er zoveel anderen mee in gevaar. Ik vind het op het moment echt niet leuk meer en vrees voor wat er nog gaat komen....

Qua maatregelen is er voor de regering geen ultieme optie. Het is letterlijk kiezen uit kwaden. Dus ja, ik vind dat ze het goed gedaan hebben voor zover als dat nu mogelijk was. Nu is het aan het volk om zijn verantwoordelijkheid te nemen en zich aan de regels te houden!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:51

karuna schreef:
Op het werk zit je met een vaste groep collegas. Samen gezellig tuincentra bezoeken of hutje mutje het bos in met vreemden is een groter verspreidingsrisico. Hier heeft natuurmonumenten opgeroepen een deel van het bos te vermijden. Er stond gister een zondag file en alles was overvol en met elkaar aan het praten. De buurtsuper hier had een enorme mensenmassa te verwerken. Dicht tegen elkaar. Massaler contact dus dan op een normale werkdag

Zondagmiddag waren er ook nog geen extra maatregelen getroffen.

En natuurmonumenten houd gewoon de opgelegde regels aan.
Waarom een deel van het bod mijden?
Zitten er nog meer mensen op elkaar in een ander stuk.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 17-03-20 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:52

Ik werk als psycholoog in de GGZ. Over het algemeen hebben we geen (enorm) crisisgevoelige cliënten dus er is besloten om vanaf vandaag alle consulten telefonisch plaats te laten vinden, op een enkel consult na dat face to face opgepakt wordt. Vanuit mijn werkgever zijn 0,0 maatregelen getroffen de afgelopen weken, ik werd zelfs uitgelachen toen ik twee weken geleden aan de bel trok. Ik woon (en werk) meteen tegen de Duitse grens (NRW). Mij paard staat in Duitsland, ik doe mijn boodschappen daar en de helft van mijn vrienden zijn Duitsers. Ik heb gelukkig een eigen kantoor en zorg dat toetsenborden etc regelmatig ontsmet worden, was mijn handen en houd afstand van collega’s. Ben erg benieuwd hoe alles zich verder ontwikkeld. zelf heb ik astma, was nog best lastig een nieuwe puffer te krijgen voor deze week -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:52

PSvanLot schreef:
kiki1976 schreef:

Er is geen een manier die geweldig is.
Maar er kan wel gekozen worden voor de beste optie, en ik denk dat ze daar nu voor gekozen hebben.

Dat denk ik ook.

Werken de longpuffers hier ook voor als je besmet bent?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:53

xJitskee schreef:
Ik hoop echt dat mensen de ernst van de situatie in gaan zien.... Ik ben bedrijfsleider in een supermarkt, dus wij moeten door. We hebben alle mogelijke maatregelen genomen en aan meer wordt gewerkt. Alles voor de veiligheid van medewerkers en klanten en om verspreiding te voorkomen. Gisteren de eerste quarantainedag, wat een drama...
Wat krijg je? Klanten die er gewoon schijt aan hebben. Die totaal geen afstand houden, je ongevraagd aanraken, hoesten of niezen zonder een hand/arm voor het gezicht, soms zelfs in jouw richting. Groepen met 14 jarige kinderen die het maar lollig vinden, kleine kinderen die rondrennen en overal aanzitten, ouders die lekker met alle kinderen in de speeltuin gaan zitten. Klanten die op je schelden omdat ze achter het lijntje moeten wachten bij de kassa. Mensen willen zich niet aan de regels houden. Normaal zou ik zeggen prima, jouw probleem. Als jij graag zo ziek wil worden en die kans wil lopen op te sterven door je niet aan de simpele regels te houden, be my guest. Maar je brengt er zoveel anderen mee in gevaar. Ik vind het op het moment echt niet leuk meer en vrees voor wat er nog gaat komen....

Qua maatregelen is er voor de regering geen ultieme optie. Het is letterlijk kiezen uit kwaden. Dus ja, ik vind dat ze het goed gedaan hebben voor zover als dat nu mogelijk was. Nu is het aan het volk om zijn verantwoordelijkheid te nemen en zich aan de regels te houden!

Kun je als bedrijfsleider dan niet het initiatief nemen om kinderen te weren?
En per gezin maar 1 persoon toe te laten?
Vind dat we daar rap naartoe moeten en als de politiek het niet adviseert hoop ik dat supermarkten zelf deze maatregelen doorvoeren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:54

@ karuna

Maar waar maak jij je druk om je hebt het toch al weken.
En iedereen die in een risicogroep zit wordt gemonitord door huisarts en GGD en daarin geadviseerd.

Ik neem daarom ook even mijn petje af voor de GGD en al het werk dat ze doen.
Alleen in mijn omgeving al monitoren ze 5 mensen door echt regelmatig te bellen en te controleren

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:55

LadyMadonna schreef:
Lidle Ierland heeft dagelijks tussen 9 en 11 ‘s morgens speciale uren voor ouderen en vraagt haar klanten dit ook te respecteren.
https://www.lidl.ie/en/service-help/customer-update

Ik hoop dat ze dit ook voor de ouderen hier kunnen doen.

Mijn hart brak afgelopen zaterdag. Er stond een dame op leeftijd in de AH en ze vroeg aan een jongen die de vakken stond te vullen of hij nog 2 pakjes houdbare melk had.

"Nee mevrouw, alles is op."

En zij: "Wat moet ik nou zonder melk?"

Dat vond ik zo in en in triest..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:55

Met de zondag file bedoel ik dat op zondagen dat stuk natuur (klein gebied waar iedereen massaal heengaat altijd) overvol loopt met mensen. En je niet eens kan doorrijden met de auto omdat het vast staat door de drukte. Zo vol was het gister daar dus, omdat mensen niet naar het werk kunnen/mogen en dan maar met zijn allen daar opstapelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:57

Nou ik heb niemand in het bos gezien zondag en maandag
Wel veel mensen in de buurt wandelen en van het zonnetje genieten.
Maar als je niet naar buiten mag weet je dat toch niet
Maar

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:58

Cynn schreef:
Werk zegt nu dat we met milde klachten tóch gewoon kunnen komen werken... :?

Dan zou je eigenlijk naar je baas moeten gaan en hem/haar recht in z’n bek moeten hoesten. “Oh maar ik heb maar milde klachten hoor” ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:59

Jessix schreef:
Cynn schreef:
Werk zegt nu dat we met milde klachten tóch gewoon kunnen komen werken... :?

Dan zou je eigenlijk naar je baas moeten gaan en hem/haar recht in z’n bek moeten hoesten. “Oh maar ik heb maar milde klachten hoor” ;)

:D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:00

Ik ga ook niet, zit braaf binnen en blijf daar voorlopig ook. Maar maak me wel zorgen over anderen. Maar hoor voldoende en heb de beelden gezien. Dat is gewoon geen social distening. Beperk je contacten zoveel mogelijk en houdt dan ook nog afstand. Daar valt met zijn allen naar 1 km2 bos gaan niet onder. Bos genoeg daar. Om dat punt heen is het leeg maar dat punt te vol.

Pantykous

Ik werk tot 6 april vanuit huis en ik zoek geen contact op. Niet voor mezelf, maar mijn schoonmoeder heeft COPD, m'n opa en oma zijn midden 80, beste vriend heeft astma en bronchitis.. Dat moet je gewoon niet op willen zoeken.

Erg blij met mijn werkgever die gewoon het hoofdkantoor sluit.

MarlindeRooz

Suzanne F. schreef:
MarlindeRooz schreef:
... er zal maar geen water meer uit je kraan komen. Erg goed voor mijn bloeddruk dit.

De drinkwaterbedrijven gaan gewoon door en doen er alles aan om de watervoorziening gewoon constant te houden. Daar moet je je nu echt niet druk over maken.

Vannacht was hier een storing. Maar gebeurt hier vaak. Schijnbaar is dat lastig voor Vitens. :+

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:01

Gezellig, ik rij zo naar panningen voor het werk. Lees ik dat in Peel en Maas 9 doden zijn??

Denk dat belgie trouwens heel snel op slot gaat. Vandaag of morgen nog.. ik zou het een goede maatregel vinden. Ik moet elke dag nog naar klanten, met de nodige maatregelen ja, maar ik wil echt niet meer .. tis zo gevaarlijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:02

Als we hier in Belgie lekker blijven shoppen en samentroepen, gaat binnen 48u de boel volledig op slot.
Dixit Dr Van Damme UZA. Net op de radio.

Verder wel hele mooie initiatieven gezien gister. Het maken van mondmaskers, verfwinkels die hun voorraad mondmaskers aan de ziekenhuizen gaan afgeven, Mark Coucke die op eigen initiatief 20.000 mondmaskers aankoopt,...