Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:21

Qerty schreef:
germie schreef:
Nog even een berichtje, Cirque du Soleil ontslaat bijna alle medewerkers: https://www.telegraaf.nl/financieel/118 ... -du-soleil
Weer de doorwerking, geen shows of evenementen, dus geen voorstellingen, dus geen kaartverkoop, dus ontslag.

Als je iedereen vrolijk rond laat wandelen gaan mensen echt niet massaal naar Cirque du Soleil meer hoor. Ik werk voor een groot podium en daar werden de laatste dagen voor de eerste maatregelen amper kaarten gekocht voor de korte termijn en wilde een boel mensen restitutie. Veel bedrijven en zzp'ers zijn juist geholpen met de maatregelen die de overheid samen met de lockdown nu neemt. De publieke sector zou toch wel op zijn gat gaan. Nu hopelijk een stuk korter en met minder doden.

Ik snap ook niet zo goed waarom jij het zo belangrijk vind je punt in deze te maken. Jij jammert met je loondienstbaan, overtollige vakantiedagen harder dan de zzp'ers en ondernemers op mijn tijdlijn die al hun opdrachten en inkomsten weg zien vallen en bij wie ik eigenlijk nergens de boosheid lees die bij jou wel klinkt. (behalve bij het zegje van Wiebes)

Vind het echt bizar hoe bang je bent voor het tijdelijk moeten inleveren van een heel klein beter welvaart voor een hoger doel. Ja, je moet je reizen even tijdelijk on hold zetten. Dat vind ik niet ongepast als je bedenkt dat juist door reizen deze ziekte zo snel rondgrijpt.

Ik snap je bericht niet. Ik leg in dit bericht uit dat het doorwerkt als je dus geen evenmenten hebt dat je dus ook geen kaartverkoop hebt en dus geen voorstellingen en dat dan dus ook een bedrijf als cirque du soleil mensen moet ontslaan.
Daarnaast zijn er wel maatregelen van de overheid voor zzp-ers, maar het wordt wel gemakkelijk door mensen onder 'ondernemersrisico' geschaard. Ik ken er ook bij wie de maatregelen geen zoden aan de dijk g aan zetten om te overleven omdat er een pand gehuurd wordt bijvoorbeeld. Die maken zich terecht zorgen.
Daarnaast is het woord reizen in deze voorbeelden niet genoemd. %) Ik krijg een beetje het idee dat mensen maar lezen wat ze willen lezen en niet wat er daadwerkelijk staat.

Maar ook bij die zzp-ers komt wel de hypotheek weer aan het einde van de maand hoor.

Daarnaast, geld wat reeds uitgegeven is, komt niet meer terug in de economie hoor. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Bij een deel van de klanten zal uitstel ook afstel zijn.

Karl66

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:33

Iedereen begrijpt toch dat het economisch pijn gaat doen? Iedereen gaat op de een of andere manier de gevolgen wel merken. Daarom proberen we als samenleving de pijn zo veel en eerlijk mogelijk te verdelen. Maar dat verandert er niks aan dat het ook economisch pijn gaat doen. Ik wordt er dan wel weer blij van dat ik zie dat we als samenleving weer voor elkaar gaan zorgen. En dat we niet voor de neoliberale oplossing kiezen, ieder voor zich en een beetje meer voor de rijken.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:37

Ik had net het topic bij zitten en jouw post van eerder deze dag bleven nogal hangen en daar was je vrij duidelijk in het 'ik wil gewoon kunnen reizen'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:39

Als er geen maatregelen waren genomen en er gaan 100.000 en mensen dood heeft dat geen invloed op de economie, denk je?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:48

In de gedrukte variant van het Dagblad van het Noorden staat nu ook een stuk over relatiestress door corona en meer thuis zijn.
Dan hebben de relatietherapeuten straks misschien wel een bloei en profiteren ze net als supermarkten.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:53

bigone schreef:
Ik snap alle negatieve geluiden over de centen wel. Een aantal jongere mensen denken nog steeds dat het leven met al zijn voordelen maakbaar is. Tot ze zelf getroffen worden , vooral in de portemonnee . Tja, wanneer je glas altijd half leeg is schenk het dan eens over in een kleiner glas. Je zorgen maken is prima, jammeren over te weinig te besteden om al mijn doelen te halen volgend jaar is pure egoïsme , ikke ikke en de rest kan letterlijk stikke .
150 euro of 1500 euro , wat zijn levens waard .

Mooi gesproken bigone! _/-\o_

Iedereen zal aanpassingen moeten doen. Het is echt niet anders.

Helaas jammeren vele liever, willen koste wat het kost aan het oude vasthouden.
Doemdenkers kosten alleen maar energie en daarna liften ze maar al te graag mee op de ideeën van anderen die ze eerst de grond inboren.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:06

Karl66 schreef:
Eén van de grote zekerheden in het leven is dat we dood gaan, of dat nou door ongelukken, ziekte of gewoon ouderdom is. Wat we ook zeker weten is dat er mensen door het coronavirus zijn overleden en dat er nog meer zullen overlijden. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we door onze eigen egoïsme meer mensen moeten laten sterven dan toch al het geval is.

Dat er veel economische gevolgen aan deze virusuitbraak zitten is ondertussen ook wel duidelijk. En ja laten we alsjeblieft proberen die gevolgen zo klein mogelijk te houden. Maar laat dat nou net zijn waar onze overheid en de meeste andere overheden mee bezig zijn, continu balanceren op die lijn waarbij je de economie zo weinig mogelijk schade doet, terwijl je tegelijkertijd de uitbraak vertraagd. En waar de schade te groot wordt, wordt geprobeerd als gemeenschap gezamenlijk die schade zoveel mogelijk te beperken door extra maatregelen. Maar onder aan de streep gaat iedereen hier pijn van lijden en als je uiteindelijke pijn niet meer dan 150 euro of de aanschaf van een extra camera is, dan is dat echt een schijntje in vergelijking met andere mensen, die geliefden kwijtraken, die de rest van hun leven lichamelijke klachten zullen houden, die opeens geen baan meer hebben en zo kan je nog wel even doorgaan.

Wat ik misschien nog wel het verschrikkelijkste aan deze discussie vindt, is dat je in dit soort tijden meestal meer begrip, medemenselijkheid en de wil om elkaar te helpen ziet en dat er dan nog steeds mensen zijn die niet verder dan zichzelf en hun eigen ego kunnen kijken.

Heel erg mee eens.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:26

Mm dat krijg je ook nog. Postpunt van post.nl hier is accuut dicht ivm een besmetting. Alle aanwezige pakjes daar zijn twee dorpen verderop afgeleverd bij een postpunt. Die opeens 6 colli halsoverkop aangeleverd zonder overleg. Zal voor veel mensen een probleem zijn. Toch 8 km verderop, en ons enige postpunt hier weg.

Mijn verkeerd afgeleverde experiabox is ook verhuisd, kreeg er mail van.

Zal vast niet het eerste en vrees ik ook niet het laatste zijn. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:57

karuna schreef:
Mm dat krijg je ook nog. Postpunt van post.nl hier is accuut dicht ivm een besmetting. Alle aanwezige pakjes daar zijn twee dorpen verderop afgeleverd bij een postpunt. Die opeens 6 colli halsoverkop aangeleverd zonder overleg. Zal voor veel mensen een probleem zijn. Toch 8 km verderop, en ons enige postpunt hier weg.

Mijn verkeerd afgeleverde experiabox is ook verhuisd, kreeg er mail van.

Zal vast niet het eerste en vrees ik ook niet het laatste zijn. -O-

Stuur je je GV toch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:00

Die gaat ook nergens heen, ook ziek. :) En kpn heeft het in derde instantie goed gestuurd. Namelijk per koerier thuis op stoep neerzetten. Had nooit gestuurd mogen worden naar een postpunt. Maar het gaat vooral om het probleem erachter. Niet persoonlijk, maar bron moet vermeld worden, de mail van post.nl dus :+ Er zullen meer postpunten vermoed ik sluiten. -O- met alle gevolgen van dien.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:36

de economie zal een grote knik krijgen. maar gezondheid is niet te koop. hoeveel je geld ook hebt

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:42

Mindim schreef:
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die geloven in een soort van complottheorie, ik denk dat regeringen zijn overvallen en roeien met de riemen die ze hebben. Als half Nederland ziek op bed ligt of dood gaat, dan ligt Nederland ook plat.

Dat supermarkten misschien de prijzen omhoog gooien, kan ook een vorm van ontmoedigen zijn om het idiote hamstergedrag in te dammen.

En Germie, ik hoor vooral veel 'ik' in jouw posts en hoe jij nu niet op vakantie kan. Jammer.

Ik geloof niet zozeer in complottheorie.

Maar ik vraag me wel af hoe het nou allemaal werkelijk zit, ik las hierboven ook wel dat mensen dachten, ik ken helemaal niemand met corona.
En dat denk ik ook, terwijl ik in de gezondheidszorg werk ( nee, niet in ziekenhuis ) maar waar bij een flinke griepepidemie mijn collega´s bij bosjes geveld worden, is dat er nu eentje met een beetje gesnotter en wat koorts geweest.
Onze clienten, die ook meestal massaal ziek worden, geen eentje.
Bij ons op stal, niemand ziek, toch ook weer zo´n 35 man, terwijl we normaal massaal lopen te snotteren en de een na de ander in bed ligt met de griep.

Dus ja, ik heb mijn bedenkingen bij het geheel.
Vraag me af of de angst voor niet veel erger is dan de realiteit, volgens mij op dit moment wel.

Natuurlijk houdt ik me aan de richtlijnen, zeker met mijn werk.

Maar het zou mij niets verbazen als het allemaal storm in een glas water blijkt te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:54

Ik denk niet dat jullie je druk hoeven te maken om complottheorieën. Nu kennen jullie nog niemand, maar dat zal snel veranderen ben ik bang. Een paar duizend besmettingen, dat zijn er nog niet enorm veel, dat is een op de 10.000 mensen.. Maar in het tempo zoals het de afgelopen tijd is verspreid kan dat heel snel oplopen.

Ik ken zelf, via via, twee mensen die het virus hebben. De bokkers niet meegerekend.
Een collega van mijn vriend, waardoor ze het bedrijf met een paar duizend medewerkers hebben gesloten.. en een nicht van mijn moeder.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:31

Rakkie123 schreef:
Mindim schreef:
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die geloven in een soort van complottheorie, ik denk dat regeringen zijn overvallen en roeien met de riemen die ze hebben. Als half Nederland ziek op bed ligt of dood gaat, dan ligt Nederland ook plat.

Dat supermarkten misschien de prijzen omhoog gooien, kan ook een vorm van ontmoedigen zijn om het idiote hamstergedrag in te dammen.

En Germie, ik hoor vooral veel 'ik' in jouw posts en hoe jij nu niet op vakantie kan. Jammer.

Ik geloof niet zozeer in complottheorie.

Maar ik vraag me wel af hoe het nou allemaal werkelijk zit, ik las hierboven ook wel dat mensen dachten, ik ken helemaal niemand met corona.
En dat denk ik ook, terwijl ik in de gezondheidszorg werk ( nee, niet in ziekenhuis ) maar waar bij een flinke griepepidemie mijn collega´s bij bosjes geveld worden, is dat er nu eentje met een beetje gesnotter en wat koorts geweest.
Onze clienten, die ook meestal massaal ziek worden, geen eentje.
Bij ons op stal, niemand ziek, toch ook weer zo´n 35 man, terwijl we normaal massaal lopen te snotteren en de een na de ander in bed ligt met de griep.

Dus ja, ik heb mijn bedenkingen bij het geheel.
Vraag me af of de angst voor niet veel erger is dan de realiteit, volgens mij op dit moment wel.

Natuurlijk houdt ik me aan de richtlijnen, zeker met mijn werk.

Maar het zou mij niets verbazen als het allemaal storm in een glas water blijkt te zijn.

En wat er in Italie aan de hand is op het moment is niet de realiteit? Een gewoon griepje?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:33

Ik vind dat toch wel bizar hoor. Ik zie het niet om me heen, dus het zal allemaal wel meevallen? Dan geloof je ook niet wat je op het nieuws hoort denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:50

Century schreef:
Ik vind dat toch wel bizar hoor. Ik zie het niet om me heen, dus het zal allemaal wel meevallen? Dan geloof je ook niet wat je op het nieuws hoort denk ik?

Vreemde redenatie inderdaad. Er zijn nu 3000 bevestigde gevallen meen ik. Op 17 miljoen Nederlanders. Dan is de kans dus vrij klein dat je iemand persoonlijk kent die positief getest is ja. Nog wel.

Geloven die mensen dan niet wat er in Italië en nu ook Spanje gaande is?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:07

Ik weet niet hoe het in Italie is, ik zie alleen filmpjes van muziekmakende mensen....
Wat mij betreft kan het allemaal ook gewoon storm in een glas water zijn....zoals de Mexicaanse griep...
Of een griep epidemie.

Dat 10x per dag alles opsommen doen we dan ook niet bij een epidemie.
Dat zou veel angstaanjagender zijn dan hoe daar normaal mee om wordt gesprongen.

En misschien is inderdaad de survival of the fittest begonnen.
Dan is dat het, voor de aarde zou dat wel het beste zijn, kan het herstellen van het stelletje plunderaars, vervuilers en roofdieren wat de mens is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:10

Rakkie123 schreef:
Ik weet niet hoe het in Italie is, ik zie alleen filmpjes van muziekmakende mensen....
Wat mij betreft kan het allemaal ook gewoon storm in een glas water zijn....zoals de Mexicaanse griep...
Of een griep epidemie.

Dat zou veel angstaanjagender zijn dan hoe daar normaal mee om wordt gesprongen.

Dan is dat het, voor de aarde zou dat wel het beste zijn, kan het herstellen van het stelletje plunderaars, vervuilers en roofdieren wat de mens is.

Dan hoop ik dat er wel wat mensen met hersencellen overblijven!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:13

Rakkie123 schreef:

Dat is niet eens nodig. Nu blijkt wel weer nu alles stil ligt hoe enorm de vervuiling terug gedrongen kan worden. Kijk eens wat het scheelt als alles zoals nu plat ligt. Dus de mensheid uitdunnen is helemaal niet nodig. Anders leven dat wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:16

Hier ligt een partner van een collega in het ziekenhuis met corona. De buren van kennissen hebben het. Een collega van mijn neef heeft het (alle 3 getest). Op het hondenforum hebben meerdere mensen die ik werkelijk ontmoet hebben het waarschijnlijk (ongetest).
Een uiteraard hier op bokt ook al meerdere gevallen ( getest). Maar die mensen ken ik niet (ook) persoonlijk.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:22

Loretta
En jij denkt dat mensen veranderen, ik denk dat als de situatie voorbij is de meeste mensen eerst flink feest gaan vieren en kinderen maken.
Daarna gaan ze gewoon weer door waar ze gebleven zijn en de economie weer terug naar het oude peil en groeiende brengen.

Ze zullen zo nu en dan eens terugdenken aan het feit dat de rust heerlijk was...

Maar verder dan dat, nee

Mizora, das een hoop....maar bij een griepepidemie is dat toch altijd dichter bij en veel meer....
Ik kwam ruim een jaar geleden uit Uden hierhien, dat schijnt het episch centrum te zijn....
Maar ook daar ken ik niemand die het heeft, terwijl ik daar mijn hele leven heb gewoond, 3 meiden heb wonen.

Dus het blijft ver van mijn bed, tot nu toe.
Wellicht stilte voor de storm.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:27

Rakkie123 schreef:
Loretta
En jij denkt dat mensen veranderen, ik denk dat als de situatie voorbij is de meeste mensen eerst flink feest gaan vieren en kinderen maken.
Daarna gaan ze gewoon weer door waar ze gebleven zijn en de economie weer terug naar het oude peil en groeiende brengen.

Ze zullen zo nu en dan eens terugdenken aan het feit dat de rust heerlijk was...

Maar verder dan dat, nee

Mizora, das een hoop....maar bij een griepepidemie is dat toch altijd dichter bij en veel meer....
Ik kwam ruim een jaar geleden uit Uden hierhien, dat schijnt het episch centrum te zijn....
Maar ook daar ken ik niemand die het heeft, terwijl ik daar mijn hele leven heb gewoond, 3 meiden heb wonen.

Dus het blijft ver van mijn bed, tot nu toe.
Wellicht stilte voor de storm.

Ik ben bang dat we dan weer met halfbakken maatregelen verder gaan die vooral bedoelt zijn om een goed gevoel te geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:44

bigone schreef:
Rakkie123 schreef:
Of een griep epidemie.

Dan hoop ik dat er wel wat mensen met hersencellen overblijven!

+1

Hersencellen, humor en empathie

:j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:44

Er zijn nog relatief weinig mensen ziek tov de bevolkingsgrootte. Dus het is niet vreemd als je nog niet iemand kent als je bijv. niet in Uden woont :Y)
Het venijnige is niet zozeer de aantallen op dit moment maar dat niemand er antistoffen tegen heeft, het makkelijk verspreid en je er wel degelijk zeer ernstig ziek van kan worden (ook als je jong en gezond bent). Het is goed dat we proberen de verspreiding een klein beetje te spreiden. Het wordt hier (Uden) al nijpend met de bedden in het ziekenhuis...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:46

Rakkie123 schreef:
Of een griep epidemie.

Dus eigenlijk heb je helemaal geen enkel nieuws meegekregen en daardoor denk jij te weten dat het allemaal best meevalt. Mijn tip in dit geval is om gewoon eens het nieuws te gaan volgen en niet alleen in je eigen kleine omgeving te kijken, maar ook naar de rest van de wereld. Dan kan je echt niet meer met droge ogen beweren dat de griep vergelijkbaar is en dat we dit eigenlijk jaarlijks meemaken, zonder dat het dan opvalt.

Weet je, het is ontzettend dom en onzinnig om in paniek rond te gaan lopen en te gaan roepen dat de wereld vergaat, want dat is niet zo. Maar het is net zo dom en onzinnig om oogkleppen op te zetten en niet te willen zien wat er aan de hand is, namelijk een pandemie die echt wel wat harder ingrijpt dan de jaarlijkse griep.