Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:32

Ja als je moet dan moet je. Ik gun die meneer/mevrouw een goed toiletje hoor daar niet van. Maar gewoon nieuwsgierig, wat zegt de ns hiervan? Zijn er richtlijnen? Want kan me voorstellen dat je als ff stopt op een random station er wat ongeregeldheden zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn overstap naar Amersfoort nog net gehaald. Gaat dat via een meldkamer en bekijken zij de situatie? Zo van: oh ja je kan 5 min op dit station stoppen. Vind de organisatie heel erg interessant. :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:44

Danique_G schreef:
Ja als je moet dan moet je. Ik gun die meneer/mevrouw een goed toiletje hoor daar niet van. Maar gewoon nieuwsgierig, wat zegt de ns hiervan? Zijn er richtlijnen? Want kan me voorstellen dat je als ff stopt op een random station er wat ongeregeldheden zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn overstap naar Amersfoort nog net gehaald. Gaat dat via een meldkamer en bekijken zij de situatie? Zo van: oh ja je kan 5 min op dit station stoppen. Vind de organisatie heel erg interessant. :Y)

In principe mag een machinist niet zomaar zelf een extra stop maken. Zou een mooie puinhoop worden :') . Dit moet in overleg gebeurd zijn.

Meestal belt een HC of Mcn naar ons toe, en wij regelen dat ze op het eerst volgende grote station de tijd krijgen om naar het toilet te gaan. Het kan ook prima gebeuren dat we een trein (ietsjes) later laten vertrekken omdat de HC of Mcn nog een sanitaire stop nodig had. Wat Gloa ook al zegt: als je moet dan moet je.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:46

Ik dacht altijd dat personeel op de trein een eigen toilet had :'). Geen idee waarom in dat dacht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:54

_San87_ schreef:
Ik dacht altijd dat personeel op de trein een eigen toilet had :'). Geen idee waarom in dat dacht.

Het zou mijn werk een stuk gemakkelijker maken :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:58

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Ja, lijkt mij ook. Waarom kan in zoiets niet voorzien worden? Voor de reizigers is er ook een toilet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:59

_San87_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja, lijkt mij ook. Waarom kan in zoiets niet voorzien worden? Voor de reizigers is er ook een toilet.

Ik denk (maar ik weet niet zeker) dat dat niet gedaan wordt omdat dat ruimte kost. Die ruimte kun je ook gebruiken om reizigers te vervoeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:01

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk (maar ik weet niet zeker) dat dat niet gedaan wordt omdat dat ruimte kost. Die ruimte kun je ook gebruiken om reizigers te vervoeren.

Dan vraag ik me af of vertraging niet meer kost?

Stel reizigers missen hun aansluiting en moeten een half uur wachten op de volgende trein, dat kan de NS ook geld kosten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:21

_San87_ schreef:

Zoals Vjestagirl al zegt, het kost teveel ruimte. In de omgebouwde VIRMS is de HC ruimte in het midden van de trein al weg gehaald voor 4 extra stoelen. Dat is op sommige lijnen een groot gemis. Nu ben je verplicht om als het heel druk is toch in de achterste cabine plaats te nemen en je spullen weg te leggen. Op sommige stations is het juist beter om vanuit het midden te sleutelen. En als je ergens weinig keertijd hebt moet je dus in rap tempo je tas naar de andere cabine brengen, en als het even kan even naar het toilet en drinken halen. Met een omgebouwde VIRM is 12 minuten keertijd in Vlissingen ineens krap terwijl met een HC ruimte in het midden je tijd zat hebt om even naar het toilet te gaan.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:53

Heeft elke bus dezelfde sleutel, moet je zelf de sleutel ergens ophalen of hoe werkt dat?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:15

Sterker nog, OV bussen hebben geen sleutel. Daarom moet je er altijd uit als er geen chauffeur bij is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:22

Muiz schreef:
Sterker nog, OV bussen hebben geen sleutel. Daarom moet je er altijd uit als er geen chauffeur bij is.

Ha ik dacht al, ik heb nooit een sleutel gezien en ik heb veel van een bus gezien. Daarom staan ze altijd achter een hek snachts en zit er een GPS tracksysteem op.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:30

Muiz schreef:

Apart zowel in gouda als in Wageningen als in heerlen regelmatig bussen die gewoon open staan zonder chauffeur zodat mensen vast in kunnen stappen. Heb ook nog nooit gehad dat je eruit moet omdat de chauffeur even weggaat. Vroeger wel dat de chauffeur zijn kassa eruit haalde voordat hij eruit ging maar dat is nu natuurlijk niet meer van toepassing

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:59

Het kan dat er chauffeurs zijn die er niet zo moeilijk over doen, dat is dan een eigen keuze. Ik doe het wel altijd, het zou je maar gebeuren :o

Maar inderdaad Nayomie, ze zijn er heeeel snel bij als er ergens eentje rijd zonder dat er door een chauffeur is ingelogd of als hij ver buiten de route afwijkt.
Ben zelf wel eens vergeten in te loggen, dat werd me niet in dank afgenomen :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:00

ryukapple schreef:
Muiz schreef:

Apart zowel in gouda als in Wageningen als in heerlen regelmatig bussen die gewoon open staan zonder chauffeur zodat mensen vast in kunnen stappen. Heb ook nog nooit gehad dat je eruit moet omdat de chauffeur even weggaat. Vroeger wel dat de chauffeur zijn kassa eruit haalde voordat hij eruit ging maar dat is nu natuurlijk niet meer van toepassing

Inderdaad, vaak staat de bus die ik moet hebben er al en kan ik instappen zonder dat er een chaffeur in zit. Dus dan zou ik zo kunnen wegrijden? ~~}>

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:06

Oh, dus als 't me te lang duurt kan ik zelf gewoon de bus meenemen? :D

*Ziet joyridende OV-bokkers voor zich* _O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:20

Muiz schreef:
Het kan dat er chauffeurs zijn die er niet zo moeilijk over doen, dat is dan een eigen keuze. Ik doe het wel altijd, het zou je maar gebeuren :o

Maar inderdaad Nayomie, ze zijn er heeeel snel bij als er ergens eentje rijd zonder dat er door een chauffeur is ingelogd of als hij ver buiten de route afwijkt.
Ben zelf wel eens vergeten in te loggen, dat werd me niet in dank afgenomen :+

Jaa, ik heb wel eens meegemaakt dat ze dan werden gebeld door de verkeersleiding. Want dan was er eentje verdwaald en werd er naar de bus gebeld met: "je bent een beetje van de route af, uhm ...enig idee waar je bent?" _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:15

Ik vraag me af wie het in z'n achterlijke hoofd heeft gehaald om studenten, die al niets hebben, alsnog om toeslag te vragen in de intercity direct. Ik woon nog thuis en loop iedere dag stage in amsterdam. Door die 40 uur per week heb ik echt geen tijd voor een bijbaantje; een werkend mens neemt ook geen bijbaantje. Wonen in Amsterdam is veel te duur en dat haal je niet met maximaal lenen als je geen rijke papa hebt, dus dan maar op en neer. Maar dan kost het je dus als student alsnog een vermogen om die intercity direct te betalen, zodat je niet iedere ochtend om 5 uur op hoeft.

Ze doen er ook echt alles aan om je toch nog zoveel mogelijk geld af te troggelen he? Van en kale kip kan je niet plukken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:21

Er rijdt toch zo ongeveer iedere 10 minuten een trein van Rotterdam naar Amsterdam en terug?

En iedereen moet de toeslag voor die trein betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:23

_San87_ schreef:
Er rijdt toch zo ongeveer iedere 10 minuten een trein van [naam] naar Amsterdam en terug?

Jup. 2,60 heen, en 2,60 terug. Iedereen. Voor een tunnel ofzo die ooit gebouwd is? Want die hebben ze er na jaren nog steeds niet uit? Stelletje mafklappers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:25

Resistance schreef:
_San87_ schreef:
Er rijdt toch zo ongeveer iedere 10 minuten een trein van Rotterdam naar Amsterdam en terug?

Jup. 2,60 heen, en 2,60 terug. Iedereen. Voor een tunnel ofzo die ooit gebouwd is? Want die hebben ze er na jaren nog steeds niet uit? Stelletje mafklappers.

Maar als iedereen die toeslag moet betalen, waarom studenten dan niet?

Er zijn ook opties zonder toeslag. Als die er niet zouden zijn, dan heb je een punt.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:30

_San87_ schreef:
Resistance schreef:

Maar als iedereen die toeslag moet betalen, waarom studenten dan niet?

Er zijn ook opties zonder toeslag. Als die er niet zouden zijn, dan heb je een punt.

Omdat studenten niet voor niets een studenten OV krijgen; die hebben namelijk geen cent te makken. En ja hoor, we kunnen de langzamere optie nemen. Maar dan ben je iedere dag 5 uur onderweg.

Oh wee als de student ergens over klaagt. Laten we die vooral niet teveel tegemoet komen. Het is namelijk niet alsof Nederland later afhankelijk is van hen, dus laten we ze vooral geen steuntje in de rug geven. "Je wil toch zelf studeren?"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:38

Van mijn part klaag je een eind weg. Ik vind dit geval echter een onterechte klacht. Je hebt namelijk ook gratis opties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:43

Ik... vond het wat stellig maar het maakt wel veel uit. (Meer dan een half uur per reis.) Dat is best veel. En dan vraag ik me af of sommige mensen die met die trein reizen het niet heel fijn vinden dat ze die niet zomaar hoeven te delen met studenten. En dat voelt toch een beetje naar uitsluiting, eerste klas maar dan op het hele treinniveau, en extra snel. Een beetje flauw is dat wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:47

Maar iedereen betaalt die toeslag. Waarom zouden studenten daarop de uitzondering zijn?