Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:28

Maar dan nog:

- Wat zei de dokter?
* Ik heb aambeien
- Jeetje wat naar
* Hopelijk helpt medicijn me snel.
- Hoop ik ook voor je

Klaar. Einde. Is het toch gezegt, is er toch een woord van medeleven uitgesproken zonder details.
Waarom moet er dan in vredesnaam nog verder over gepraat worden.
En vooropgesteld dat de aambeien een voorbeeld zijn, er zijn wrl meer dingen waarvan het imo gewoon niet nodig is om ze verder uit te melken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:29

Anoniem schreef:
Nou dan moet je nog eens lezen wat ik zeg, het gaat dus ook echt om het moment. IK vind het geen taboe om er over te spreken, maar over aambeien, uitwerpselen, overgeefsel, andere lichamelijke ongemakken spreek ik niet al te graag als ik nog wil eten ofzo. Iets met beelddenken en eetlust bederven. Dat heeft niets met taboe te maken, meer met manieren.

Fem schreef:
….. Maar blijkbaar (mijn ervaring) mag ik er helemaal niet over praten.

Met zulke reacties ben je heel snel uitgepraat. :')

En wat wil je hier precies mee zeggen? Want de emoticon maakt voor mij de lading toch minder gezellig, maar dat is misschien mijn interpretatie, vandaar mijn vraag.

Je hebt een punt en ik zal dat soort onderwerpen ook niet bespreken tijdens het eten, dat heeft absoluut iets met manieren te maken. Maar dat is jouw eigen invulling dat ik dat soort onderwerpen tijdens het eten zou bespreken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:30

Ik denk inderdaad dat er wat dat betreft weinig overblijft, anders dan die onderwerpen die eerder aangehaald zijn.... die dus ook strafbaar zijn..

En misschien nog het stukje open relaties, polyamorie etc.. hoewel daar sociaal maatschappelijk ook verandering in lijkt te komen... maar goed, dat is ook weer slecht meetbaar, omdat mensen die dat niks vinden, waarschijnlijk niet omgaan met mensen die dat oke vinden.. dus creeer je weer zelf een kringetje met of zonder taboes..
zoiets misschien...? I dunno

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:32

Palmera schreef:
Maar dan nog:

- Wat zei de dokter?
* Ik heb aambeien
- Jeetje wat naar
- Hoop ik ook voor je

Klaar. Einde. Is het toch gezegt, is er toch een woord van medeleven uitgesproken zonder details.
En vooropgesteld dat de aambeien een voorbeeld zijn, er zijn wrl meer dingen waarvan het imo gewoon niet nodig is om ze verder uit te melken.

Maar even de andere kant op. Wat zijn volgens jou dan wel onderwerpen/dingen die een taboe zijn? (Dat is toch ook waar het hele topic over gaat namelijk).

Spoiler:
En even over jouw conversatie, niet om het een of ander, zonder in detail te treden. Die conversatie is niet bepaald de realiteit. Ik ging niet voor medicatie naar het ziekenhuis... Was het maar waar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:33

Fem schreef:
Cer schreef:
Correctie: Die persoon wilde het antwoord niet horen.. dat is iets anders als dat het niet besproken mág worden. :j

Ja, maar in dat geval is eigenlijk niets wat in dit topic genoemd wordt een taboe.
Er is namelijk altijd wel iemand die het wel/niet wil horen.

(Ik vind dit gewoon een heel interessant onderwerp, dus vindt al jullie meningen/bijdrage fijn en goed).

Mijn ervaring is niet eens dat men het niet wil horen, maar meteen een mening klaar heeft of het niet gelooft of juist wegwuift. Dus misschien wel niet willen horen of het gewoon niet serieus nemen. Maar is dat dan weer een taboe? Ondertussen wel als dat vaak genoeg gebeurt, maar aan de andere kant weer niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:34

Palmera schreef:

Dat is denk ook niet wat Fem aangeeft... mij maakt het bijvoorbeeld echt weer helemaal niks uit (behalve details over overgeven, dat vind ik meestal viezig :') ) .. en al helemaal niet als het goede vrienden betreft, die mogen echt ALLES zeggen :j

Ik heb meer moeite met mensen die een rem op een gesprek gooien :j

let wel, er zit een verschil tussen bijv collega's, vage kennissen, vreemden, vrienden en goede vrienden.. Voordat het lijkt alsof iedere willekeurige vreemde zijn verhaal bij mij kwijt zou kunnen.. zo sociaal ben ik niet... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:34

"maar blijkbaar mag ik er helemaal niet over praten" vind ik een beetje een reactie als van een stampvoetende puber. Dan ben ik heel snel uitgepraat, als het op zo een manier moet, ik vind dat kinderachtig en daarom niet discussie/gesprekswaardig.

Ik vul niet in dat jij dat tijdens het eten zou doen, dat maak jij er nu van. Ik geef aan dat bijvoorbeeld een moment is dat het niet gepast is, maar dat het onderwerp zeker geen taboe is voor mij.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:37

Fem schreef:
Palmera schreef:
Maar dan nog:

- Wat zei de dokter?
* Ik heb aambeien
- Jeetje wat naar
- Hoop ik ook voor je

Maar even de andere kant op. Wat zijn volgens jou dan wel onderwerpen/dingen die een taboe zijn? (Dat is toch ook waar het hele topic over gaat namelijk).

Spoiler:
En even over jouw conversatie, niet om het een of ander, zonder in detail te treden. Die conversatie is niet bepaald de realiteit. Ik ging niet voor medicatie naar het ziekenhuis... Was het maar waar.

Het is ook een voorbeeld. Ik heb bij god geen idee hoe aambeien behandeld dienen te worden, maar meer om aan te geven dat niet alles uitgemolken hoeft te worden.

Alles wat ik als een taboe vind is al herhaaldelijk genoemt in dit topic.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:37

Cer schreef:
Palmera schreef:

Dat is denk ook niet wat Fem aangeeft... mij maakt het bijvoorbeeld echt weer helemaal niks uit (behalve details over overgeven, dat vind ik meestal viezig :') ) .. en al helemaal niet als het goede vrienden betreft, die mogen echt ALLES zeggen :j

Nee precies, mijn voorbeeld over aambeien is dat ik tot de conclusie kwam op dat moment, dat ik weinig dingen als taboe zie en dat andere dat wel zo zien. Dus dat het in sommige gevallen wel degelijk persoonlijk (of een klein groepje) kan zijn.

Cer

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:38

Ik vind 'uitgemolken' echt een beetje een te sterke term in deze context.. en geeft dan wel weer een beetje aan dat het niet gewaardeerd wordt als erover gesproken wordt. :j
Ik ben benieuwd hoe je dit bedoelt, Palmera ?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:38

Ik snap TS wel, maar, ik denk dat er in dit topic erg veel zaken onder het mom 'taboe' worden neergezet. Terwijl het in feite niks anders is dan een persoonlijke ergernis/probleem.
Als mijn opa niet over ZP discussie wilt praten, betekend dat niet dat het een taboe is.
Idem voor die aambeien en voor een paar andere zaken in dit topic. (Alleen in een restaurant eten kwam ook voorbij dacht ik?)

Ik hoor ook vaak menstruatie voorbij komen, maar waarom zou je daar in hemelsnaam met andere personen dan je vriendinnen of je moeder het over willen hebben? Als een random persoon zijn menstruatie klachten bij mij komt dumpen dan zou ik ook not amused zijn. Gewoon omdat het geen heel smakelijk onderwerp is, en daarnaast zie ik niet in waarom we daarover zouden moeten kletsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:40

Fem schreef:
Nee precies, mijn voorbeeld over aambeien is dat ik tot de conclusie kwam op dat moment, dat ik weinig dingen als taboe zie en dat andere dat wel zo zien. Dus dat het in sommige gevallen wel degelijk persoonlijk (of een klein groepje) kan zijn.

Maar wat ik bedoelde is dat je met diezelfde personen op een andere plek of tijdstip misschien wel over die onderwerpen kan praten. Als iets locatie en/of tijdstip gevoelig is, is het ook geen taboe meer denk toch?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:43

Cer schreef:
Ik vind 'uitgemolken' echt een beetje een te sterke term in deze context.. en geeft dan wel weer een beetje aan dat het niet gewaardeerd wordt als erover gesproken wordt. :j

Als in uitgemolken. :) Mensen die dus na een woord van medeleven maar blijven doorgaan met details tevoorschijn halen. Nee, dat wil gewoon niet iedereen weten.

En nog een toevoeging: dit is een vrouwendingetje. Mannen hebben doorgaans veel minder de behoefte om onsmakelijke details te bespreken met hun vrienden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:49

Anoniem schreef:
"maar blijkbaar mag ik er helemaal niet over praten" vind ik een beetje een reactie als van een stampvoetende puber. Dan ben ik heel snel uitgepraat, als het op zo een manier moet, ik vind dat kinderachtig en daarom niet discussie/gesprekswaardig.

Ik vul niet in dat jij dat tijdens het eten zou doen, dat maak jij er nu van. Ik geef aan dat bijvoorbeeld een moment is dat het niet gepast is, maar dat het onderwerp zeker geen taboe is voor mij.

Zo was het niet bedoelt, ik ben geen stampvoetende puber, houdt juist van een gelijkwaardige discussie.
Mijn excuses als het zo over is gekomen.

Palmera schreef:
Het is ook een voorbeeld. Ik heb bij god geen idee hoe aambeien behandeld dienen te worden, maar meer om aan te geven dat niet alles uitgemolken hoeft te worden.

Alles wat ik als een taboe vind is al herhaaldelijk genoemt in dit topic.

Oke, duidelijk.

Shaggy09 schreef:
Ik snap TS wel, maar, ik denk dat er in dit topic erg veel zaken onder het mom 'taboe' worden neergezet. Terwijl het in feite niks anders is dan een persoonlijke ergernis/probleem.
Als mijn opa niet over ZP discussie wilt praten, betekend dat niet dat het een taboe is.
Idem voor die aambeien en voor een paar andere zaken in dit topic. (Alleen in een restaurant eten kwam ook voorbij dacht ik?)

Ik hoor ook vaak menstruatie voorbij komen, maar waarom zou je daar in hemelsnaam met andere personen dan je vriendinnen of je moeder het over willen hebben? Als een random persoon zijn menstruatie klachten bij mij komt dumpen dan zou ik ook not amused zijn. Gewoon omdat het geen heel smakelijk onderwerp is, en daarnaast zie ik niet in waarom we daarover zouden moeten kletsen?

Daarom ook daarstraks mijn welgemeende vraag wanneer iets dan werkelijk een taboe is. Want eigenlijk is vrijwel alles gebaseerd op een persoonlijke ergernis of probleem.

Anoniem schreef:
Fem schreef:

Maar wat ik bedoelde is dat je met diezelfde personen op een andere plek of tijdstip misschien wel over die onderwerpen kan praten. Als iets locatie en/of tijdstip gevoelig is, is het ook geen taboe meer denk toch?

Zou inderdaad kunnen. Soms is het inderdaad het verkeerde moment of de verkeerde locatie. In dit geval begon ik er alleen maar over omdat die ander er zelf naar vroeg en had ik ook niet het idee dat het aan het moment of de locatie lag waarom die persoon het niet wilde horen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:53

Palmera schreef:
Als in uitgemolken. :) Mensen die dus na een woord van medeleven maar blijven doorgaan met details tevoorschijn halen. Nee, dat wil gewoon niet iedereen weten.

Was hier meen ik niet aan de orden, maar in zn algemeenheid ligt dat aan de persoon.. sommige mensen hebben niet in de gaten dat ze dat doen, en andere mensen vinden een beetje info al teveel... [/quote]

Citaat:
En nog een toevoeging: dit is een vrouwendingetje. Mannen hebben doorgaans veel minder de behoefte om onsmakelijke details te bespreken met hun vrienden.

Hm, ik vraag me dat af... is dat zo omdat ze er geen behoefte aan hebben of omdat het binnen de mannencultuur not done is om over dat soort zaken te praten..
ik heb gemerkt dat een aantal mannen het ineens als een enorme opluchting ervaren dat zij ook eens mogen praten over wat hun dwars zit, waar ze bang voor zijn of waar ze last van hebben... In tegenstelling tot het inderdaad verzwijgen omdat ze anders als mietje of aansteller bestempeld worden...
Zou dat een taboe zijn?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:57

Palmera schreef:
Cer schreef:

Ik geloof best dat er mensen zijn die alles uitmelken, maar dat was bij mij helemaal niet aan de orde.
Ik ben niet in details getreden, ik heb antwoord gegeven op een vraag, een vraag waar ze het antwoord niet op wilde weten. Prima.

Daarbij ken ik overigens verschillende mannen die wél behoefte hebben aan het spreken over bepaalde zaken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:57

Ik vind dat als je uitgemaakt wordt voor dom, zielig of stumper als je een andere mening hebt dat het dan wel degelijk een taboe is. Want die afwijkende mening moet de grond in geboord worden, terwijl het gewoon een eerlijke, juiste mening is.

Over sommige dingen mag je niet praten, bijvoorbeeld er is geen klimaatverandering door de mens, kinderen hoef ik niet, bevolkingsonderzoeken geven zeker nadelen. Maar ook als je zegt dat je op de pvv stemt. Dat moet allemaal onderuit gehaald worden. En dus ishet een taboe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:06

De meeste mannen spreken juist heel open over ‘onsmakelijke’ dingen :D

Germie: dat zijn geen taboes maar meningen of oordelen over jouw visie en hoe je het brengt vind ik.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:11

poes schreef:

Germie: dat zijn geen taboes maar meningen of oordelen over jouw visie en hoe je het brengt vind ik.

Haha, dat dacht ik nou precies. Hoe viezer hoe beter.. :')

En inderdaad Germie, je zegt het eigenlijk zelf al. Als jij een andere mening hebt. Het is een mening, niet een taboe.

Mensen mogen wel spreken over het feit dat ze geen voorstander zijn van de aanpassingen voor de klimaatverandering, dat ze geen kinderen willen, hun politieke voorkeur of al die andere dingen die je aanhaalt. Echter is het altijd al zo geweest dat wanneer je een impopulaire mening hebt, dat je dan sneller de wind van voren krijgt of dat iemand je probeert de mond te snoeren.
Maar het is niet zo dat je er niet over mag praten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:11

poes schreef:

Niet mee eens. De afwijkende mening, of ik het nu ben of een ander mag niet. En dat is onjuist. Als het geen taboe was werd er simpel gezegd, ben het er niet mee eens maar dan werden dom en leugens geloven niet genoemd. Dat is een heel groot verschil. Dus als jullie in het vervolg alleen zeggen we zijn het er niet mee eens, dan is het taboe van de baan. Anders heeft men liever niet dat je er over praat. Echt een enorm verschil.

Ik praat ook mee tussen de mannen over poep en seks, ook al ben ik aseksueel. Ik vind dat geen taboe en heb daar geen moeite mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:12

Een ander mag een mening toch dom vinden? Ik vind veel meningen dom maar dat wil niet zeggen dat iemand ze niet mag hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:14

Germie, ik snap wat je bedoelt, maar dat is echt niet de definitie van een taboe :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:16

Je mag best zeggen dat er geen klimaatverandering is, betekend niet dat andere mensen daarin mee gaan. Als je zoiets tegen mij zou zeggen zou ik je ook dom of onwetend noemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:20

Shaggy09 schreef:
Je mag best zeggen dat er geen klimaatverandering is, betekend niet dat andere mensen daarin mee gaan. Als je zoiets tegen mij zou zeggen zou ik je ook dom of onwetend noemen.

Dus is het een taboe. Je mag het niet uitspreken. Over taboes hoor je niet te praten. Dat is immers een taboe:

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken. Het woord taboe is afkomstig uit het Tongaans van Polynesië (tapu of tabu), waar het stond voor een religieus verbod op bepaalde plaatsen, voorwerpen, personen of acties.

En men vindt het ongepast als je geen mainstream mening hebt.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-12-19 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:21

Dat is best een taboe: mensen dommer dan jezelf vinden. Haalde iemand hier ook al aan. Je mag zeggen dat je groter bent of goed kunt hoelahoepen maar als je bvb een hoge score haalt op een iq test mag je daar niet veel over zeggen of het is arrogant.

Germie jij mag best je mening uiten het ding is dat je dat vaak op ongepaste momenten doet of gaat drammen, vind ik, en daar reageren mensen op.