Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Varekaj schreef:Dat vind ik dan wel best begrijpelijk hoor. Toch in die zin dat je wat meer gaat stilstaan bij de risico's die je neemt als er een kind op je zit te wachten (of een partner).
Alleen... soms lijkt het weer helemaal de andere kant op te slaan. Prima dat je ervoor kan kiezen. Zeker als dat een goed overdachte keuze is waar alle partijen achter staan. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want dat is toch ook gelijkheid? Allebei de keuzes kunnen maken die je wil en elkaars sterktes daarin respecteren?
Maar dat het dan plots een brainwashing lijkt te worden, dat is een stapje te ver. Er moet toch een gulden middenweg mogelijk zijn.
Varekaj schreef:De maatschappij is er ook nog niet op ingespeeld om later weer "om te schakelen".
Van carrière naar huisvrouw is 1 ding. Achteraf weer terug naar het werkveld? Je wordt nog net niet naar buiten gekeken, laat staan dat je nog een kans krijgt.
En de tijd dat je huisvrouw bent bouw je ook geen pensioenrechten op. Je zal er maar staan als je man/vriend je dan laat zitten. Krijg je hooguit een overlevingspensioentje.
Da's dan de dankjewel die je krijgt omdat je bewust een stap terug hebt gezet om voor je gezin te kiezen.
. Doubtless schreef:Er zijn zat mannen die volledig kaal geplukt worden en zich scheel betalen aan partneralimentatie. Ik mis in de afgelopen berichten echt wat nuance.
Varekaj schreef:Want het is wel allemaal mooi, dat bewust kiezen om thuis te blijven, maar de reden waarom is ondanks alles nog steeds wel jammer. Omdat papa het niet kan/mag in zijn werkveld. Omdat anders mama's loon compleet opgaat aan KDV. Omdat er minder overblijft einde van de maand dan met mama thuis.
Fijn hoor, die bewuste keuze...
Citaat:Recht op minder werken of in deeltijd werken. Als werknemer heb je een wettelijk recht om minder (of meer) te gaan werken. Dat staat in de wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA).
Shaggy09 schreef:Varekaj schreef:Want het is wel allemaal mooi, dat bewust kiezen om thuis te blijven, maar de reden waarom is ondanks alles nog steeds wel jammer. Omdat papa het niet kan/mag in zijn werkveld. Omdat anders mama's loon compleet opgaat aan KDV. Omdat er minder overblijft einde van de maand dan met mama thuis.
Ik heb alleen al in dit topic een aantal vrouwen voorbij zien komen die bewust kiezen om huisvrouw te zijn. Gewoon omdat ze dat prettig vinden. Niet omdat papa niet anders kan of mag. Ik zie hier echt alleen maar aannames en invullingen.
Shaggy09 schreef:Varekaj schreef:Want het is wel allemaal mooi, dat bewust kiezen om thuis te blijven, maar de reden waarom is ondanks alles nog steeds wel jammer. Omdat papa het niet kan/mag in zijn werkveld. Omdat anders mama's loon compleet opgaat aan KDV. Omdat er minder overblijft einde van de maand dan met mama thuis.
Ik heb alleen al in dit topic een aantal vrouwen voorbij zien komen die bewust kiezen om huisvrouw te zijn. Gewoon omdat ze dat prettig vinden. Niet omdat papa niet anders kan of mag. Ik zie hier echt alleen maar aannames en invullingen.

Varekaj schreef:BE is nog meer FT als standaard uitgangspunt, en dat is dan 38u of 40u afhankelijk van de sector. Vrouwen doen vooral 4/5 en dan zols gezegd is woensdag de favoriete thuisdag. Ik kijk er best vaak nog van op dat in NL ook mannen veel vaker minder uren doen en bijvoorbeeld maar 4 dagen werken. Ik ben werkelijk waar nog nooit een man tegengekomen hier die dat doet.
Je weet nooit wat er nog op je pad komt.