"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:48

Het gaat om mensen die op zee werken... daar spelen wel nog wat factoren mee waar niemand invloed op heeft.

Nee ik bedoel, ik vind het persoonlijk wel frappant dat er vrouwen zijn die echt van dag A op B kunnen omslaan van zeer zelfstandig naar compleet hulpbehoevend als het even niet loopt zoals ze willen of gehoopt hadden.
Dit was nu gewoon een voorbeeld wat spontaan in me opkwam.

Mungbean

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:52

Dat herken ik wel hoor.
Net nog bezoek gehad van vrienden. Vrouw gepromoveerd, intelligent, wat van de wereld gezien. Nu 2e kind en ze durft bijna niet zonder man ergens heen of zelf nog autorijden.
Waarschijnlijk door pure uitputting maar ik vind het echt wel heftig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:03

Denk ook wel dat het echt anders is als je kinderen hebt.
Ik ken een vrouw, door sprong vroeger op elk paard. Hoe gekker hoe leuker. Nu is ze bang geworden, en ik denk echt dat het ermee te maken heeft dat de kinderen van haar afhankelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:40

Dat vind ik dan wel best begrijpelijk hoor. Toch in die zin dat je wat meer gaat stilstaan bij de risico's die je neemt als er een kind op je zit te wachten (of een partner).

Alleen... soms lijkt het weer helemaal de andere kant op te slaan. Prima dat je ervoor kan kiezen. Zeker als dat een goed overdachte keuze is waar alle partijen achter staan. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want dat is toch ook gelijkheid? Allebei de keuzes kunnen maken die je wil en elkaars sterktes daarin respecteren?

Maar dat het dan plots een brainwashing lijkt te worden, dat is een stapje te ver. Er moet toch een gulden middenweg mogelijk zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:59

Eens hoor. Ik heb idd ook wel de neiging om ze dan een schop onder de kont te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:19

De maatschappij is er ook nog niet op ingespeeld om later weer "om te schakelen".
Van carrière naar huisvrouw is 1 ding. Achteraf weer terug naar het werkveld? Je wordt nog net niet naar buiten gekeken, laat staan dat je nog een kans krijgt.
En de tijd dat je huisvrouw bent bouw je ook geen pensioenrechten op. Je zal er maar staan als je man/vriend je dan laat zitten. Krijg je hooguit een overlevingspensioentje.
Da's dan de dankjewel die je krijgt omdat je bewust een stap terug hebt gezet om voor je gezin te kiezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:38

Varekaj schreef:
Dat vind ik dan wel best begrijpelijk hoor. Toch in die zin dat je wat meer gaat stilstaan bij de risico's die je neemt als er een kind op je zit te wachten (of een partner).

Alleen... soms lijkt het weer helemaal de andere kant op te slaan. Prima dat je ervoor kan kiezen. Zeker als dat een goed overdachte keuze is waar alle partijen achter staan. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want dat is toch ook gelijkheid? Allebei de keuzes kunnen maken die je wil en elkaars sterktes daarin respecteren?

Maar dat het dan plots een brainwashing lijkt te worden, dat is een stapje te ver. Er moet toch een gulden middenweg mogelijk zijn.

Mag iedereen dat niet gewoon voor zichzelf bepalen? leven en laten leven...

Sommige mensen zijn gelukkig met een overlevingspensioentje en hun kinderen.

En inderdaad wat betreft kinderen krijgen en hormonen, die kunnen ook rare dingen met een mens (vrouw) doen. Van uitputting word je ook angstiger..je weet niet wat er in iemand omgaat of wat er aan de hand is. En zolang je dat niet weet, moet je ook niet oordelen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:57

Als je graag een strikt regime hebt is dat dan misschien geen handige combinatie :Y)

Over risico's nemen kan ik volgen, met ouder worden ga je vanzelf toch al meer stilstaan bij "wat als".

Iemand die altijd huisvrouw is geweest heeft nooit een inkomen gehad. Bewuste keuze, prima.
Maar als je partner niet mee gespaard heeft voor jouw appeltje op oudere leeftijd, of hij laat je zitten, dan kom je niet ver met dat pensioentje. Dan kan je vaak de nodige zorg niet betalen, geen plekje in het verzorgingstehuis, mooie oude dag? Denk het niet.

Hoeveel mannen zou dat overkomen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:38

Er zijn zat mannen die volledig kaal geplukt worden en zich scheel betalen aan partneralimentatie. Ik mis in de afgelopen berichten echt wat nuance.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:01

Varekaj schreef:
De maatschappij is er ook nog niet op ingespeeld om later weer "om te schakelen".
Van carrière naar huisvrouw is 1 ding. Achteraf weer terug naar het werkveld? Je wordt nog net niet naar buiten gekeken, laat staan dat je nog een kans krijgt.
En de tijd dat je huisvrouw bent bouw je ook geen pensioenrechten op. Je zal er maar staan als je man/vriend je dan laat zitten. Krijg je hooguit een overlevingspensioentje.
Da's dan de dankjewel die je krijgt omdat je bewust een stap terug hebt gezet om voor je gezin te kiezen.

En op zich terecht. Ik als vrouw heb naast mijn gezin altijd hard gewerkt aan mijn carriere. Ik vind het daarom logisch dat iemand die er meerdere jaren tussen uit is geweest, niet de kansen krijgt die ik wel krijg. Degene mist ervaring, meestal de up-to-date kennis en vaak ook de beschikbaarheid van 32+ uren. Dat vind ik pas omgekeerd feministisch: "ik heb me al opgeofferd voor mijn gezin en nu krijg ik op de arbeidsmarkt ook nog eens geen kans". Je kunt nu eenmaal geen CEO positie vinden voor 24 uur in de week :+ .

Feminisme is de vrijheid om te kiezen, maar aan alle keuzes zitten consequenties. Zo ook aan het kiezen om thuismoeder te zijn. En ook aan mijn keuze- ik stond niet elke dag op het schoolplein. Maar ik klaag toch ook niet dat het schoolsysteem niet op mijn werktijden kon worden aangepast, zoals in Frankrijk of Denemarken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:08

Doubtless schreef:
Er zijn zat mannen die volledig kaal geplukt worden en zich scheel betalen aan partneralimentatie. Ik mis in de afgelopen berichten echt wat nuance.

Nou, ik ben zelf gescheiden, en wat betreft partner alimentatie wordt er echt wel berekend wat redelijk is om te betalen, waardoor de man nog gewoon alles kan betalen en kan sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:49

Maar dan moet er misschien wel eens over gedacht worden om het aantrekkelijker te maken dat mannen meer thuisblijven.
Dat zal niet in elke sector mogelijk zijn, maar goed.
En maak opvang goedkoper. Het is fijn dat vrouwen de keuze hebben en kunnen maken, maar de prijs die erop staat is verdorie geen kleintje.

Want het is wel allemaal mooi, dat bewust kiezen om thuis te blijven, maar de reden waarom is ondanks alles nog steeds wel jammer. Omdat papa het niet kan/mag in zijn werkveld. Omdat anders mama's loon compleet opgaat aan KDV. Omdat er minder overblijft einde van de maand dan met mama thuis.
Fijn hoor, die bewuste keuze...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:56

Varekaj schreef:
Want het is wel allemaal mooi, dat bewust kiezen om thuis te blijven, maar de reden waarom is ondanks alles nog steeds wel jammer. Omdat papa het niet kan/mag in zijn werkveld. Omdat anders mama's loon compleet opgaat aan KDV. Omdat er minder overblijft einde van de maand dan met mama thuis.

Ik heb alleen al in dit topic een aantal vrouwen voorbij zien komen die bewust kiezen om huisvrouw te zijn. Gewoon omdat ze dat prettig vinden. Niet omdat papa niet anders kan of mag. Ik zie hier echt alleen maar aannames en invullingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:59

Tuurlijk mag je dat prettig vinden. Het is alleen doodzonde dat je als het misgaat op het einde van de rit nog steeds dik in je vingers snijdt.
Maar van huismoeder kan je nu ook weer geen beroep maken om dat recht te trekken natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:59

Part-time mag in NL in principe niet geweigerd worden toch? Behalve in echte uitzonderingen?
Bij ons is dat helaas niet, ook niet voor vrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:06

Part-time in kader van ouderschapsverlof verlof kan denk ik niet geweigerd worden, maar dat is beperkt in duurtijd en ook je regime/werktijden zijn niet altijd vrije keuze. In BE is er op woensdag nooit school in de namiddag, nergens. Veel moeders kiezen PT of 4/5 om op die woensdag thuis te zijn voor de kinderen.
Je kan die niet altijd allemaal standaard vrij geven op woensdag. Denk maar aan de zorg... aan al die verpleegkundigen. Hoofdzakelijk vrouwen. Zou wat zijn als je iedere week op woensdag daardoor personeelstekort hebt.

Part-time zonder ouderschapsverlof kan alleen mits toestemming van je werkgever, maar dat kan dan wel geweigerd worden. Oa om bezettingsredenen, inhoud van je functie en de verplichtingen er omheen etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:11

In NL, niet in Belgie:
Citaat:
Recht op minder werken of in deeltijd werken. Als werknemer heb je een wettelijk recht om minder (of meer) te gaan werken. Dat staat in de wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA).

Ik heb gewoon ontslag genomen overigens, werk nu elders 70%.
Mijn man heeft ook zojuist ontslag genomen en gaat niets accepteren voor meer dan 80%.

Eigenlijk werken in NL maar weinig mensen maar echt 100% toch? Misschien is het inmiddels weer anders maar toen ik vertrok 10 jaar gelden was 38 uur de standaard voltijd, soms zelf 36.
In Zwitserland is voltijd rond 41-42 uur per week en 50 uur voor bijv. artsen en boeren.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-07-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:15

Shaggy09 schreef:
Varekaj schreef:

Ik heb alleen al in dit topic een aantal vrouwen voorbij zien komen die bewust kiezen om huisvrouw te zijn. Gewoon omdat ze dat prettig vinden. Niet omdat papa niet anders kan of mag. Ik zie hier echt alleen maar aannames en invullingen.

Varekaj reageert volgens mij simpelweg op Viennanova.
Ik ben het er mee eens. Natuurlijk wanneer je een tijdje op de arbeidsmarkt bent geweest door moederschap is het logisch dat je minder kans maakt dan een dame die een andere keuze heeft gemaakt. Wel denk dat de overheid ook een aandeel. Zij kunnen helpen met re-integratie, papadagen etc etc gebruiken zodat niet alleen de vrouw hoeft thuis te blijven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:24

Shaggy09 schreef:
Varekaj schreef:

Dat kan zijn, maar echt een vrije keus is het niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:31

BE is nog meer FT als standaard uitgangspunt, en dat is dan 38u of 40u afhankelijk van de sector. Vrouwen doen vooral 4/5 en dan zols gezegd is woensdag de favoriete thuisdag. Ik kijk er best vaak nog van op dat in NL ook mannen veel vaker minder uren doen en bijvoorbeeld maar 4 dagen werken. Ik ben werkelijk waar nog nooit een man tegengekomen hier die dat doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:33

NL loopt echt wel voorop daar :j
Veel NLs zien dat echter nog niet :D

Soms is het wellicht geen vrije keuze maar vaak ook wel hoor.
Toen de buurvrouw van mijn moeder lang niet zwanger werd maakte ze zich vooral zorgen hoe ze dan ging zorgen dat ze thuis kon blijven en niet meer hoefde te werken :+
Een van mijn huisgenoten vroeger heeft ook altijd gezegd dat ze haar studie leuk vind maar dat ze echt geen karriere wil. Ze wilde graag kinderen en dan een beetje was stessvrij-igs ernaast doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:35

Varekaj schreef:
BE is nog meer FT als standaard uitgangspunt, en dat is dan 38u of 40u afhankelijk van de sector. Vrouwen doen vooral 4/5 en dan zols gezegd is woensdag de favoriete thuisdag. Ik kijk er best vaak nog van op dat in NL ook mannen veel vaker minder uren doen en bijvoorbeeld maar 4 dagen werken. Ik ben werkelijk waar nog nooit een man tegengekomen hier die dat doet.

Klopt, mijn vader heeft opa-dag 1 keer in de week, en past dan op zijn kleinzoon, en toen wij nog klein waren werkten mijn ouders allebei part time.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:38

Thuis blijven en echt niks doen zou ik niet kunnen. Daarvoor ben ik te graag bezig. En als ik er dan nog wat eigen centen mee kan verdienen :+ Je weet nooit wat er nog op je pad komt.
Maar ik heb inderdaad wel bewust de keuze gemaakt (en kunnen maken dankzij inkomen van vriend) om niet meer FT te werken én iets dichtbij huis én iets wat ik ook graag doe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:51

Ik heb 9 jaar als zadelpasser gewerkt.
Iedere keer was ik toch weer oprecht in de war van dames (in de leeftijd 35-40) die met dure paarden op dure stallen stonden en altijd tijd hadden omdat ze niet werkte en de kinderen al oud genoeg waren. Sommigen vertelden dan dat ze per dag 2 of 3x naar stal gingen (voor 1 paard).
Heel eerlijk zou ik gillend gek worden in zo‘n situatie. (Ik was zadelpasser naast mijn 42 uur baan).

Zo is iedereen anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:01

Zolang ik het zelf kan betalen mag ik zoveel naar stal gaan en zo duur staan als ik zelf wil, maar daar legt vriend echt niet aan bij :')

Feit is, ik heb als kind gezien hoe belangrijk het kan zijn om als vrouw ook je eigen inkomen te hebben. Bij scheiding, overlijden van je partner, naar je oude dag toe... Zeker in de eerste 2 gevallen kan dat doortellen als je ook kinderen hebt. Die moet je ook een dak boven het hoofd kunnen geven. Met alleen onderhoudsgeld red je dat niet en met een leefloon ook niet.