Zodra het echtscheidingsverzoek is ingediend, laat een beetje advocaat dat inschrijven in het huwelijksgoederenregister (dat is ook in geval van gemeenschap van goederen). Sterker nog, het formulier waarmee je het verzoek indient, heeft als een van de aanvinkvragen 'wilt u het verzoek laten inschrijven in het huwelijksgoederenregister' en dan vinkt de advocaat 'ja' aan en als je in het arrondissement bent getrouwd waar je het verzoek indient, regelt de rechtbank het dan vanzelf. Anders krijgt je advocaat een gestempeld exemplaar op kantoor en die schrijft t dan op de juiste plek in.
Vanaf datum indiening verzoekschrift eindigt je huwelijksgoederengemeenschap. Dan moet je nog wel afwikkelen en afrekenen en je blijft gedurende het verdere scheidingstraject wel verplicht om ook voor de ander 'het nodige te verschaffen', maar je bent niet meer verantwoordelijk voor de NIEUWE schulden die je ex maakt.
Over die auto: termijn stellen en anders slikken dat hij erin rijdt, netjes bijhouden wat je ervoor betaalt en hem bij iedere nota laten weten: wil je dit nu zelf betalen, of wil je dat je me dit in de afwikkeling van de huwelijksgoederengemeenschap moet terugbetalen?'. Ik zou er verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Ten behoeve van de inschrijving van de woning: je kan bij de gemeente melden dat hij weg is. Dan doen zij een woonplaatsonderzoek, wat betekent dat ze hem op het adres aanschrijven. Die post krijgt hij niet, want hij woont daar niet. Dat wachten ze een tijdje af en dan schrijven ze hem 'met onbekende bestemming' uit. Ik kan niet in je situatie kijken, maar je moet wel voor ogen houden wat dat financieel betekent, bijvoorbeeld voor hypotheekrenteaftrek (als de woning niet te koop staat, mag hij maar heel kort hypotheekrente aftrekken voor een huis waar hij niet woont). Voor jou zal het vermoedelijk een voordeel zijn, omdat je vanaf het moment dat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven en het verzoek tot scheiding is ingediend, niet meer verplicht fiscaal partner bent en dat betekent voor jou dat je in aanmerking zal komen voor een aantal toeslagen (alleenstaande ouderkorting, kindgebonden budget dat op één inkomen is berekend), maar het heeft ook consequenties die je wel echt even goed moet doorzien.
Ten aanzien van het negatieve gevoel over je ex: hoewel het heerlijk is om nu te horen dat hij een ontzettend naar iemand is (zo gedraagt hij zich nu ook), hoop je dat hij op enig moment (bij voorkeur niet te ver in de toekomst) weer bij zijn positieven komt en dat je dan het ouderschap weer op een fatsoenlijke manier kunt vormgeven als gezamenlijk ouders. Jij koopt er niks voor en je dochter nog veel minder, als het 'papa is stom' de overhand houdt, zij bestaat voor de helft uit hem en zijn genen en ze heeft er het meest aan als hij ook zijn rol naar haar toe op enig moment weer pakt. Probeer daarom haar niet alleen uit de wind te houden, maar vooral ook zo min mogelijk oordeel te hebben over al zijn stomme zetten van nu en waar mogelijk de weg van de minste weerstand te kiezen. In mijn vrij uitgebreide ervaring (als VFAS-advocaat doe ik zo'n 50-100 scheidingen per jaar) maakt het op de lange termijn de relatie beter als je nu probeert om de verstandige partij te zijn en zoveel mogelijk langs je heen te laten gaan. Dan duurt deze 'beschadigende fase' ook vaak het korst.
Veel sterkte