Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:20

Zodra het echtscheidingsverzoek is ingediend, laat een beetje advocaat dat inschrijven in het huwelijksgoederenregister (dat is ook in geval van gemeenschap van goederen). Sterker nog, het formulier waarmee je het verzoek indient, heeft als een van de aanvinkvragen 'wilt u het verzoek laten inschrijven in het huwelijksgoederenregister' en dan vinkt de advocaat 'ja' aan en als je in het arrondissement bent getrouwd waar je het verzoek indient, regelt de rechtbank het dan vanzelf. Anders krijgt je advocaat een gestempeld exemplaar op kantoor en die schrijft t dan op de juiste plek in.
Vanaf datum indiening verzoekschrift eindigt je huwelijksgoederengemeenschap. Dan moet je nog wel afwikkelen en afrekenen en je blijft gedurende het verdere scheidingstraject wel verplicht om ook voor de ander 'het nodige te verschaffen', maar je bent niet meer verantwoordelijk voor de NIEUWE schulden die je ex maakt.

Over die auto: termijn stellen en anders slikken dat hij erin rijdt, netjes bijhouden wat je ervoor betaalt en hem bij iedere nota laten weten: wil je dit nu zelf betalen, of wil je dat je me dit in de afwikkeling van de huwelijksgoederengemeenschap moet terugbetalen?'. Ik zou er verder niet teveel woorden aan vuil maken.

Ten behoeve van de inschrijving van de woning: je kan bij de gemeente melden dat hij weg is. Dan doen zij een woonplaatsonderzoek, wat betekent dat ze hem op het adres aanschrijven. Die post krijgt hij niet, want hij woont daar niet. Dat wachten ze een tijdje af en dan schrijven ze hem 'met onbekende bestemming' uit. Ik kan niet in je situatie kijken, maar je moet wel voor ogen houden wat dat financieel betekent, bijvoorbeeld voor hypotheekrenteaftrek (als de woning niet te koop staat, mag hij maar heel kort hypotheekrente aftrekken voor een huis waar hij niet woont). Voor jou zal het vermoedelijk een voordeel zijn, omdat je vanaf het moment dat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven en het verzoek tot scheiding is ingediend, niet meer verplicht fiscaal partner bent en dat betekent voor jou dat je in aanmerking zal komen voor een aantal toeslagen (alleenstaande ouderkorting, kindgebonden budget dat op één inkomen is berekend), maar het heeft ook consequenties die je wel echt even goed moet doorzien.

Ten aanzien van het negatieve gevoel over je ex: hoewel het heerlijk is om nu te horen dat hij een ontzettend naar iemand is (zo gedraagt hij zich nu ook), hoop je dat hij op enig moment (bij voorkeur niet te ver in de toekomst) weer bij zijn positieven komt en dat je dan het ouderschap weer op een fatsoenlijke manier kunt vormgeven als gezamenlijk ouders. Jij koopt er niks voor en je dochter nog veel minder, als het 'papa is stom' de overhand houdt, zij bestaat voor de helft uit hem en zijn genen en ze heeft er het meest aan als hij ook zijn rol naar haar toe op enig moment weer pakt. Probeer daarom haar niet alleen uit de wind te houden, maar vooral ook zo min mogelijk oordeel te hebben over al zijn stomme zetten van nu en waar mogelijk de weg van de minste weerstand te kiezen. In mijn vrij uitgebreide ervaring (als VFAS-advocaat doe ik zo'n 50-100 scheidingen per jaar) maakt het op de lange termijn de relatie beter als je nu probeert om de verstandige partij te zijn en zoveel mogelijk langs je heen te laten gaan. Dan duurt deze 'beschadigende fase' ook vaak het korst.

Veel sterkte

BigOne

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:15

Goede en duidelijke post Floortje , hoop dat ts er haar voordeel mee doet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 20:47

Bedankt voor jullie reacties en dat geeft wel enige duidelijkheid FloortjeM.

Hoe het gaat? Ik voel me net een golfslagbad. Het ene moment gaat het oke en dan gebeurt er weer iets vanaf de andere kant dat de grond onder mijn voeten weg slaat. Dan krabbel ik er weer uit, denk aan wat belangrijk is en dat maakt me weer sterk. En dat gaat de hele dagen zo door. Gruwelijk vermoeiend, vreet energie, maar slapen doe ik al tijden slecht door alles. Wat zal ik blij zijn als ik dit achter de rug heb. Verdrietig ben ik (al lang) niet meer. Wel vreselijk teleurgesteld in de ander als persoon en ik begrijp niet hoe ik hieraan heb kunnen beginnen. Het spijt me voor ons meisje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:02

Dikke knuffel en vergeet niet dat je je grootste schat er aan over hebt gehouden. Het zal moeilijk zijn om mensen nog te vertrouwen wanneer zoiets gebeurt, als donderslag bij heldere hemel maar je komt er weer uit , samen met je prachtige dochter , familie en paarden!!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:00

Hey Muronia,
Hoe gaat het?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:34

Hee jij kan er niks aan doen dat jullie in deze situatie zitten hè! Hij heeft voor zichzelf gekozen en daar kun je niks aan doen! Het siert je enorm dat je het netjes houd en dat zal je dochter uiteindelijk ook waarderen en meenemen de rest van haar leven. Je doet het hartstikke goed!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 07:28

Niet zo geweldig op dit moment om eerlijk te zijn. Ik wil daar hier niet zoveel over kwijt, is niet verstandig.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:44

Ik stuur je heel veel knuffels. Sterkte :(:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:15

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:05

Heel vervelend :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:07

Wat vervelend om te lezen :\ Heb je ondertussen wel contact met een advocaat?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:18

Kop op, het gaat uiteindelijk goedkomen. Je kunt het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:37

Hoe gaat het er inmiddels mee? De zaken al wat makkelijker voor je geworden? Ik hoop het. En hoe doet je kleine meid het?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:31

Ben ook heel benieuwd hoe het nu met je gaat. Wat een nare tijd moet het voor je zijn bah

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 06:23

Lief dat jullie vragen. Het gaat een stukje beter nu. Er zit eindelijk wat beweging in het verhaal doordat beide advocaten nu met elkaar in overleg kunnen. Hoe lang het allemaal nog duurt weet ik niet maar het voelt alvast goed dat we niet langer stil staan.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:12

Fijn om te horen Muronia. Heel veel sterkte met alles

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:04

Goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:18

Sterke, sterke vrouw!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:29

Sterkte, je doet het goed zo!

FloortjeM, geweldig dat je vanuit jou kennis zo'n behulpzaam verhaal hebt getypt!!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:47

Hoe gaat het nu met je?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 09:05

Dank je voor het vragen. Op zich moet ik zeggen dat het goed met me gaat. Ik heb zin in dit nieuwe jaar, sta er weer positief in. Het contact met ex verloopt nu een stuk rustiger en prettiger. De scheiding zelf duurt trouwens vreselijk lang naar mijn gevoel. Behalve dat er in november een verzoek is ingediend bij de Rechtbank hoor ik helemaal niks van de advocaat en ik hoop dat het nou eens vlot achter de rug wil zijn. Ik weet dat mn ex daar net zo over denkt dus waarom dit zo lang moet duren nog?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:49

Bij mijn scheiding had ik het verzoek ergens in september ingediend. En in december kreeg ik bericht dat ik gescheiden was. Maar dit was een makkelijke scheiding, zonder kinderen. Als het verzoek er ligt, met ouderschapsplan waar beide ouders mee akkoord zijn, hoor je dan nog wel wat? Misschien krijg je ook wel gewoon de stukken thuis en that's it. Dan is er voor de advocaat niks interessants meer te melden. Wel heel fijn dat er nu rust is. En dat jullie communicatie enigzins hersteld is. Ik wens je een heel goed jaar!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:00

Het maakt nogal uit of het een eenzijdig verzoek is of een gezamenlijk verzoek. En het was einde van het jaar heel erg druk met mensen die vlak voor de jaarwisseling nog een verzoek hebben ingediend omdat er per 1 januari een wijziging is in de partneralimentatie.

Je zou even aan je advocaat kunnen vragen wat je nu qua procedure mag verwachten. Als jij en je ex het nu redelijk eens zijn over de afspraken, kun je ook even controleren of het procedure waarin je tegenover elkaar staat nog wel nodig is en er alsnog een gezamenlijk verzoek van maken. Daar gaat het allemaal wel sneller van.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:17

Hoe gaat het TS?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:29

Het gaat goed met ons. Dochter gaat er heel goed mee om en ik denk dat ik mezelf daar een heel klein beetje een schouderklopje voor mag geven omdat ik al die tijd stug doorgezet heb om alles te doen zoals het altijd al was. Er is voor haar weinig veranderd behalve dat ze papa nu 1 a 2 keer per week ziet. Ze appen wel dagelijks even met elkaar dus contact is er zeker. Ze doet het hier heel goed op zo.

Ik heb goede hoop dat het nu niet meer heel lang hoeft te gaan duren. Hij is weer wat bij zinnen gekomen, we praten normaal met elkaar en het is nu nog zaak om naar de Rechtbank te gaan. In de papierkraam zit ook weer beweging dus het zou heel mooi zijn als ik dit binnenkort mag afsluiten.